IPTPP2/443-278/12-5/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-278/12-5/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2012 r. (data wpływu 1 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi sprzedaży miejsc przeznaczonych pod groby - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi sprzedaży miejsc przeznaczonych pod groby.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 maja 2012 r. poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, działającą na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz statutu.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług tylko w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług i posiada numer identyfikacji podatkowej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych utrzymanie cmentarzy komunalnych i zarządzanie nimi należy do właściwych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), na których terenie cmentarz jest położony (Dz. U. z 2011 r. Nr 118, poz. 687).

W związku z powyższym w 1992 r. oraz w 1993 r. podpisane zostały umowy pomiędzy ówczesnym Zarządem Gminy (Zleceniodawcą) a właścicielem Zakładu Pogrzebowego (Zleceniobiorcą), w których to zleca się zarządzanie cmentarzami komunalnymi i opiekę nad nimi odpowiednio w O. i D. wyżej wymienionemu "Zleceniobiorcy".

Wnioskodawca wskazał, iż paragraf 3 tejże umowy brzmi "Zleceniobiorca w imieniu Zleceniodawcy pobierał będzie opłaty od osób fizycznych związane z wykupieniem miejsca pod grób, grobowiec i za zezwolenie na ustawienie nagrobku - w wysokości ustalonej przez Zarząd Zleceniodawcy". I tak, na podstawie ww. umów pobierane są opłaty za sprzedaż grobów na cmentarzach komunalnych w tych dwóch miejscowościach. Zebrane środki są wpłacane przez Zleceniobiorcę do kasy tutejszego Urzędu. W ślad za wpłatą gotówkową wystawiana jest wewnętrzna faktura VAT, celem odprowadzenia należnego podatku VAT do właściwego Urzędu Skarbowego.

Dotychczas, z racji tego, iż sprzedaż miejsc pod groby wyłączona była z kompleksowej usługi pogrzebowej, stosowana jest w fakturach wewnętrznych stawka 23% VAT-u (uprzednio 22%).

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) czynności zarządzania cmentarzami komunalnymi i opieki nad nimi należą do zadań własnych gminy.

Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną sklasyfikowane w PKWiU 2008 r. w grupowaniu 96.03., zostały wymienione w poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy o VAT jako objęte stawką VAT w wysokości 8%.

Grupowanie to obejmuje:

1.

"Usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzaniem kremacji" sklasyfikowane w PKWiU 96.03.11.0 obejmujące:

* usługi zarządzania i utrzymania cmentarzy,

* usługi związane z opieką i pielęgnacją grobów i miejsc pochówku,

* usługi związane z przeprowadzaniem kremacji,

* usługi w zakresie liternictwa nagrobkowego wykonywane przez obsługę cmentarza oraz

* usługi dzierżawy lub sprzedaży grobów.

2.

"Usługi pogrzebowe" sklasyfikowane w PKWiU 96.03.12.0 obejmujące:

* usługi związane z przygotowaniem ceremonii pogrzebowych lub kremacyjnych,

* usługi związane z przeprowadzeniem pochówku lub ekshumacji,

* usługi balsamowania zwłok,

* usługi instytucji pogrzebowych,

* przewóz zwłok związany z ceremonią pogrzebową,

* usługi pogrzebowe dla zwierząt domowych.

W związku z powyższym sprzedaż miejsc pod groby obejmuje klasyfikacja 96.03.11.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku sprzedaży miejsc przeznaczonych pod groby, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 96.03.11.0 będzie miała zastosowanie obniżona stawka VAT 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, "Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną" sklasyfikowane w PKWiU 2008 r. w grupowaniu 96.03., zostały wymienione w poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy o VAT jako objęte stawką VAT w wysokości 8%.

Grupowanie to obejmuje:

1.

"Usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzaniem kremacji" sklasyfikowane w PKWiU 96.03.11.0 obejmujące:

* usługi zarządzania i utrzymania cmentarzy,

* usługi związane z opieką i pielęgnacją grobów i miejsc pochówku,

* usługi związane z przeprowadzaniem kremacji,

* usługi w zakresie liternictwa nagrobkowego wykonywane przez obsługę cmentarza oraz

* usługi dzierżawy lub sprzedaży grobów.

2.

"Usługi pogrzebowe" sklasyfikowane w PKWiU 96.03.12.0 obejmujące:

* usługi związane z przygotowaniem ceremonii pogrzebowych lub kremacyjnych,

* usługi związane z przeprowadzeniem pochówku lub ekshumacji,

* usługi balsamowania zwłok,

* usługi instytucji pogrzebowych,

* przewóz zwłok związany z ceremonią pogrzebową,

* usługi pogrzebowe dla zwierząt domowych.

W związku z powyższymi opiniami statystycznymi "Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną" obejmują również sprzedaż grobów i objęte są obniżoną 8% stawką podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do postanowień art. 146a pkt 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono PKWiU 96.03 jako "usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną".

Należy w tym miejscu podkreślić, iż zgodnie z pkt 1 objaśnień do omawianego załącznika nr 3 do ustawy, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu - zastosowanie ma ta niższa stawka podatku lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) zwalnia się od podatku VAT czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy cmentarzy gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 13 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie natomiast do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 118, poz. 687 z późn. zm.), utrzymanie cmentarzy komunalnych i zarządzanie nimi należy do właściwych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), na których terenie cmentarz jest położony.

Stosownie do przepisu art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w cyt. wyżej art. 15 ust. 1 tejże ustawy, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca będący jednostką samorządu terytorialnego, działającą na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz statutu, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, czynności zarządzania cmentarzami komunalnymi i opieki nad nimi należą do zadań własnych gminy. Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych utrzymanie cmentarzy komunalnych i zarządzanie nimi należy do właściwych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), na których terenie cmentarz jest położony. W związku z powyższym w 1992 r. oraz w 1993 r. podpisane zostały umowy pomiędzy ówczesnym Zarządem Gminy (Zleceniodawcą) a właścicielem Zakładu Pogrzebowego (Zleceniobiorcą), w których to zleca się zarządzanie cmentarzami komunalnymi i opiekę nad nimi odpowiednio w O. i D. wyżej wymienionemu "Zleceniobiorcy". Wnioskodawca wskazał, iż z treści ww. umowy wynika, iż "Zleceniobiorca w imieniu Zleceniodawcy pobierał będzie opłaty od osób fizycznych związane z wykupieniem miejsca pod grób, grobowiec i za zezwolenie na ustawienie nagrobku - w wysokości ustalone; przez Zarząd Zleceniodawcy". Na podstawie przedmiotowych umów pobierane są opłaty za sprzedaż grobów na cmentarzach komunalnych w tych dwóch miejscowościach. Zebrane środki są wpłacane przez Zleceniobiorcę do kasy Urzędu Gminy. W ślad za wpłatą gotówkową wystawiana jest wewnętrzna faktura VAT, celem odprowadzenia należnego podatku VAT do właściwego Urzędu Skarbowego. Dotychczas, jak wskazał Zainteresowany, z racji tego, iż sprzedaż miejsc pod groby wyłączona była z kompleksowej usługi pogrzebowej, stosowana jest w fakturach wewnętrznych stawka 23% VAT-u (uprzednio 22%). Ponadto Wnioskodawca wskazał, że usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną sklasyfikowane w PKWiU 2008 r. w grupowaniu 96.03., zostały wymienione w poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy o VAT jako objęte stawką VAT w wysokości 8%. Ostatecznie Zainteresowany wskazał, iż sprzedaż miejsc pod groby obejmuje klasyfikacja 96.03.11.0.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii zastosowania obniżonej 8% stawki podatku VAT przy sprzedaży miejsc przeznaczonych pod groby, sklasyfikowanym pod symbolem PKWiU 96.03.11.0.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, należy stwierdzić, iż o ile usługi polegające na sprzedaży miejsc przeznaczonych pod groby przez Wnioskodawcę mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 96.03.11.0 "Usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzeniem kremacji", to podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 ustawy i poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto podkreślić należy, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym tut. Organ w niniejszej interpretacji odniósł się do klasyfikacji statystycznej podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl