IPTPP2/443-266/14-4/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-266/14-4/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2014 r. (data wpływu 21 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania "...". Pismem z dnia 16 maja 2014 r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina X (Wnioskodawca) będzie składać wniosek o udzielenie dofinansowania w formie dotacji w ramach konkursu pn. "...". W ramach wniosku powstanie w jednej z sal w budynku Gimnazjum w... wchodzącego w skład Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego w... ekopracownia. Obecnie sala nie posiada przyłącza wodno-kanalizacyjnego. W pomieszczeniu zostały założone lampy energooszczędne. W klasie nie ma rolet przeciwsłonecznych. W sali znajdują się stare, zniszczone meble. Pracownia posiada nieliczne pomoce dydaktyczne, które nie są dostosowane do potrzeb uczniów. Pomieszczenie wymaga wymiany mebli oraz zakupu nowych pomocy dydaktycznych, jak również sprzętu audio video. Zgodnie z założeniami projektu ekopracownia powstanie w sali o powierzchni 50,60 m2. W ramach realizacji projektu zostaną pomalowane ściany. Na zachodniej ścianie zostanie przyklejona wodoodporna fototapeta ze wzorem wodno-roślinnym. Pracownia zostanie wyposażona w niezbędny sprzęt: tablice korkowe, stojak do wieszania plansz, szafkę na mapy, tablicę interaktywną, tablicę szkolną dwuskrzydłową, jednoosobowe stoliki, biurko nauczycielskie, stolik pod wizualizer.

Pracownia wykorzystywana będzie do lekcji ekologii, biologii, chemii, fizyki i geografii dla uczniów klas I-III gimnazjum, do zajęć szkolnego koła przyrodniczego. Pracownia będzie również miejscem przygotowań i podsumowań akcji w ramach budowania świadomości ekologicznej uczniów, a także zebrań z rodzicami oraz szkoleń ekologicznych.

Proponowane do realizacji przez Wnioskodawcę zadanie nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną. Inwestycja należy do zadań własnych Gminy. Faktury dotyczące nabycia towarów i usług w związku z realizacją zadania będą wystawiane na Zespół Szkolno-Gimnazjalny w..., który jest jednostką budżetową Gminy.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż zgodnie z zapisami w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Działka, na której posadowiony jest budynek Gimnazjum wraz z budynkiem Gimnazjum są własnością Gminy, znajdują się w trwałym zarządzie Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego, jak również na stanie środków trwałych Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego.

W piśmie z dnia 16 maja 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zespół Szkolno-Gimnazjalny jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT, zwolnionym na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Prowadzi odrębne rejestry w zakresie VAT. Gmina uwzględnia w swoich rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług odrębność Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może dokonać obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu "...", dlatego też możliwe jest zaliczenie kwoty podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych projektu. Zgodnie natomiast z treścią art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedstawione i realizowane przez Gminę zadanie nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Towary i usługi zakupione przez Gminę w ramach realizacji zadania nie będą wykorzystywane przez nią do jakichkolwiek czynności: opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedstawione i realizowane przez Gminę przedsięwzięcie inwestycyjne nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

Uwzględniając powyższe, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. inwestycji, ponieważ Gmina nie będzie uzyskiwać z tego tytułu żadnych przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, będzie składać wniosek o udzielenie dofinansowania w formie dotacji w ramach konkursu pn. "...". W ramach wniosku powstanie w jednej z sal w budynku Gimnazjum w... wchodzącego w skład Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego w... ekopracownia. W ramach realizacji projektu zostaną pomalowane ściany. Na zachodniej ścianie zostanie przyklejona wodoodporna fototapeta ze wzorem wodno-roślinnym. Pracownia zostanie wyposażona w niezbędny sprzęt: tablice korkowe, stojak do wieszania plansz, szafkę na mapy, tablicę interaktywną, tablicę szkolną dwuskrzydłową, jednoosobowe stoliki, biurko nauczycielskie, stolik pod wizualizer. Działka, na której posadowiony jest budynek Gimnazjum wraz z budynkiem Gimnazjum są własnością Gminy, znajdują się w trwałym zarządzie Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego, jak również na stanie środków trwałych Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego. Zespół Szkolno-Gimnazjalny jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT, zwolnionym na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Prowadzi odrębne rejestry w zakresie VAT. Gmina uwzględnia w swoich rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług odrębność Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego.

Proponowane do realizacji przez Wnioskodawcę zadanie nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną. Inwestycja należy do zadań własnych Gminy. Faktury dotyczące nabycia towarów i usług w związku z realizacją zadania będą wystawiane na Zespół Szkolno-Gimnazjalny, który jest jednostką budżetową Gminy.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast w myśl art. 106e ust. 1 pkt 3, 4 i 5 ustawy, faktura powinna zawierać:

* imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

* numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

* numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania "..." z faktur, które będą dokumentować poniesione w ramach tego projektu wydatki, ponieważ Gmina nie będzie nabywcą towarów i usług związanych z ww. projektem i nie będzie dysponować fakturami nabycia wystawionymi na Wnioskodawcę.

W związku z faktem, iż Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego, to pomimo odmiennej argumentacji uznano stanowisko za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl