IPTPP2/443-262/11-4/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-262/11-4/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2011 r. (data wpływu 16 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na sprzedaż spektakli teatralnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na sprzedaż spektakli teatralnych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 września 2011 r. (data wpływu 16 września 2011 r.) o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonym przez Urząd. Teatr posiada również osobowość prawną. Prowadzi działalność kulturalną zarówno w siedzibie jak i poza nią. Teatr, oprócz normalnej sprzedaży biletów opodatkowanej stawką VAT w wysokości 8%, niejednokrotnie sprzedaje swoje spektakle pojedynczemu kontrahentowi w formie ryczałtu tj. za konkretną cenę świadcząc usługę kulturalną w siedzibie lub poza nią. W przypadku sprzedaży spektaklu ryczałtowego na rzecz innego podmiotu, podmiot ten sam we własnym zakresie zajmuje się ewentualną sprzedażą biletów na zakupiony spektakl, a w dniu podpisania umowy nie wiadomo jeszcze, czy dojdzie do sprzedaży biletów. Jednakże niezależnie od tego czy podmiot, który zakupił w formie ryczałtu spektakl sprzeda bilety czy też nie, ale nie odwoła spektaklu, Teatr ma obowiązek wystawić przedstawienie nawet dla pustej sali.

Do dnia 1 stycznia 2011 r. na mocy załącznika numer 4 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz PKWiU 92.31.2 spektakle ryczałtowe były zwolnione z podatku VAT. Tak więc sprzedając spektakl w formie ryczałtu bez wydawania biletów w siedzibie lub poza nią Teatr miał pełne prawo do korzystania ze zwolnienia. Teatr świadczy bowiem w tym przypadku usługę związaną z kulturą, pobierając za taki wyjazdowy spektakl opłatę zryczałtowaną, która stanowi wynagrodzenie za świadczoną usługę, nie jest zaś opłatą za wstęp (w postaci biletów). Sprzedaży wstępu na spektakl dokonuje bowiem kontrahent.

W uzupełnieniu wniosku, w piśmie z dnia 9 września 2011 r., Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto udzielił informacji, iż z tytułu świadczonych usług kulturalnych osiąga systematyczne wpływy, przy czym spektakle sprzedawane w formie ryczałtu zdarzają się nie systematycznie. Osiągane zyski w całości są przeznaczane na kontynuację działalności statutowej oraz podnoszenie i doskonalenie świadczonych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle zmian w ustawie o podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. spektaklom sprzedawanym w formie ryczałtu nadal przysługuje zwolnienie wymienione w art. 43 pkt 1 ust. 33a czy też należy opodatkować tę czynność stawką 8% według wyłączenia art. 43 ust. 19 pkt 2a ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo zlikwidowania enumeratywnego spisu usług zwolnionych wymienionych w załączniku 4 do ustawy, sprzedaż spektaklu w formie ryczałtu nadal podlega zwolnieniu. Wniosek taki pozwala wyciągnąć art. 43 ust. 1 punkt 33a, który jasno określa instytucje mogące korzystać z tego rodzaju zwolnienia.

Wnioskodawca jest instytucją wpisaną do rejestru instytucji kultury, tak więc z mocy tego zapisu zwolnienie ma zastosowanie.

Jednocześnie należy podkreślić, że w przypadku ryczałtowego sprzedania spektaklu nie występuje sprzedaż biletów. Teatr otrzymuje za wykonanie usługi związanej z kulturą jedynie ustaloną z góry odpłatność niezwiązaną z ilością widzów i ilością sprzedanych biletów. W skrajnym przypadku zaistnieć może sytuacja, że zamawiający wykupi ryczałtowo spektakl i nie sprzeda ani jednego biletu, jednak nie odwoła przedstawienia. Nawet w takim przypadku Teatr jako zleceniobiorca zobowiązany jest do wystawienia spektaklu, za który to spektakl otrzyma umówioną kwotę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej "ustawa o VAT", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2.

do obiektów kulturalnych.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 ustawy o VAT wykaz towarów i usług objętych tym załącznikiem nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka 8%.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 cyt. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle ust. 18 wskazanego wyżej artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jednocześnie w art. 43 ust. 19 ustawy o VAT określone zostały usługi wyłączone z ww. zwolnienie m.in. w pkt 2 lit. a) wskazano usługi wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego. Z powyższych przepisów wynika zatem, iż usługi kulturalne w zakresie wstępu na widowiska artystyczne (tj. spektakle, koncerty, przedstawienia itp.) zostały od dnia 1 stycznia 2011 r. objęte obniżoną do wysokości 8% stawką podatku VAT.

Należy zaznaczyć, że pojęcie "wstępu" rozumiane jako prawo do wejścia na dane widowisko artystyczne (spektakl teatralny) wiąże się ze sprzedażą biletów, karnetów itp.

W związku z tym, że świadczenie usług kulturalnych i rozrywkowych, wyłącznie w zakresie wstępu (sprzedaży biletów), od dnia 1 stycznia 2011 r. podlega opodatkowaniu według stawki 8% - zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, jako czynność wymieniona w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy, ustalić należy czy Wnioskodawca w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym świadczy usługę, o której mowa jest w poz. 182 ww. załącznika.

Jak wynika z opisanego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonym przez Urząd.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.), działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W rozumieniu art. 2 tej ustawy, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że opisane we wniosku czynności, polegające na sprzedaży spektakli, wiążą się bezpośrednio z prowadzoną przez Teatr działalnością kulturalną (usługi kulturalne). Ich głównym celem bowiem jest upowszechnianie i ochrona kultury.

Ponadto, Teatr oprócz normalnej sprzedaży biletów opodatkowanej stawką VAT w wysokości 8%, sprzedaje również swoje spektakle pojedynczemu kontrahentowi w formie ryczałtu tj. za konkretną cenę świadcząc usługę kulturalną w siedzibie lub poza nią. W przypadku sprzedaży spektaklu ryczałtowego na rzecz innego podmiotu, podmiot ten sam we własnym zakresie zajmuje się ewentualną sprzedażą biletów na zakupiony spektakl, a w dniu podpisania umowy nie wiadomo jeszcze, czy dojdzie do sprzedaży biletów. Jednakże niezależnie od tego czy podmiot, który zakupił w formie ryczałtu spektakl sprzeda bilety czy też nie, ale nie odwoła spektaklu, Wnioskodawca ma obowiązek wystawić przedstawienie nawet dla pustej sali. Teatr pobiera za wyjazdowy spektakl opłatę zryczałtowaną, która stanowi wynagrodzenie za świadczoną usługę, nie jest zaś opłatą za wstęp (w postaci biletów). Sprzedaży wstępu na spektakl dokonuje kontrahent.

Wnioskodawca z tytułu świadczonych usług kulturalnych osiąga systematyczne wpływy, przy czym spektakle sprzedawane w formie ryczałtu zdarzają się nie systematycznie. Natomiast osiągane zyski w całości są przeznaczane na kontynuację działalności statutowej oraz podnoszenie i doskonalenie świadczonych usług.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy stawki podatku VAT na sprzedaż spektakli teatralnych w formie ryczałtu, tj. czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie na podstawie art. 43 pkt 1 ust. 33a czy też opodatkowanie 8% stawką VAT według wyłączenia art. 43 ust. 19 pkt 2a ustawy.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności faktyczne sprawy oraz treść powołanych w tym zakresie przepisów prawa, stwierdzić należy, że w opisanym we wniosku przypadku Wnioskodawca uprawniony jest do korzystania ze zwolnienia od podatku od dnia 1 stycznia 2011 r., zgodnie z powołanym wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy, pod warunkiem, iż zostaną spełnione przesłanki określone w art. 43 ust. 18 ustawy. W tym przypadku bowiem, jako instytucja o charakterze kulturalnym, wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonym przez Urząd, świadczy usługi kulturalne, polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury. Natomiast wyłączenie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 19 pkt 2 lit. a) ustawy dotyczy usługi wstępu na spektakl (np. w postaci biletów), której w opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji dokonuje kontrahent.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla kontrahenta Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl