IPTPP2/443-261/11-7/PM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-261/11-7/PM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu 7 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT.

Przedmiotowy wniosek pismem z dnia 31 sierpnia 2011 r. został uzupełniony o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Organem reprezentującym Skarb Państwa jest Starosta wykonujący z zadania z zakresu administracji rządowej. Zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa określone zostały w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Pobrane dochody budżetowe związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego ustawami, pomniejszone o określone w odrębnych przepisach dochody budżetowe przysługujące jednostce samorządu terytorialnego z tytułu wykonywanych zadań, przekazane są przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego na rachunek bieżący dochodów dysponenta części budżetowej w terminach odpowiednio do 15. i 25. dnia danego miesiąca zgodnie z art. 255 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Wpływy osiągane z tytułu zbycia nieruchomości gruntowej podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, odprowadzanym do urzędu skarbowego, zaś wierzytelność z tytułu sprzedaży nieruchomość powinna uwzględniać ten podatek.

Z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności nieruchomości Wydział Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego wystawia z końcem 31 marca każdego roku faktury VAT na warunkach określonych w akcie notarialnym i decyzji administracyjnej. Z powyższego wynika, że akt notarialny oraz decyzja określają sposób dokonania wystawienia przez Starostwo faktury VAT w określonym terminie.

Istnieją jednak przypadki w których kwota należności zgodnie z terminem wymagalności nie zostanie zapłacona przez kontrahenta. Starostwo zobowiązane jest do odprowadzenia do urzędu skarbowego do 25 dnia miesiąca podatku VAT od faktur tych zapłaconych jak i tych niezapłaconych przez dłużników. Kontrahenci wnoszą opłaty po terminie płatności. W związku z powyższym, iż wpływy z tytułu dochodów Skarbu Państwa, Starostwo odprowadza na rachunek bieżący dochodów dysponenta części budżetowej, Starostwo nie posiada środków finansowych na odprowadzenie w wyznaczonym terminie podatku VAT w przypadku niezapłacenia go przez kontrahentów.

W piśmie z dnia 31 sierpnia 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem transakcji, o których mowa we wniosku ORD - IN jest sprzedaż nieruchomości gruntowej na własność. Wraz z dostawą nieruchomości gruntowej nie ma miejsca dostawa budynków i lokali. Przed wydaniem towaru Wnioskodawca otrzymuje wpłatę pierwszej raty wraz z podatkiem VAT od całej ceny nabycia. Pozostałe raty roczne wraz z oprocentowaniem równym stopie redyskonta weksli stosowanej przez NBP płatne są przez nabywcę w terminie do 31 marca każdego roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwota należnego podatku VAT z chwilą braku jej wpłaty od kontrahenta powinna być pomniejszana z uzyskanych dochodów Skarbu Państwa i odprowadzana jako należny podatek VAT do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została wystawiona faktura, czy też faktury VAT mogą być wystawione dopiero z chwilą otrzymania przez Starostwo zapłaty od kontrahenta.

Zdaniem Wnioskodawcy, wpływy z tytułu dochodów Skarbu Państwa odprowadzane są w terminach do 15 i 25 dnia danego miesiąca, zgodnie z art. 255 ust. 1 ustawy o finansach publicznych na rachunek bieżący dochodów dysponenta części budżetowej. W związku z powyższym Starostwo nie posiada środków finansowych na odprowadzenie podatku VAT w przypadku ich niezapłacenia przez kontrahentów. Zdaniem Wnioskodawcy dopiero zapłacenie przez dłużnika zaległych należności Skarbu Państwa jest podstawą do wystawienia faktury, w której zostanie wykazana kwota podatku. Powstanie w ten czas obowiązek podatkowy, który zostanie w terminie do 25 dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym została wystawiona faktura odprowadzony na rachunek urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jak stanowi art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, iż podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Ogólna zasada wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, wykonania usługi lub wystawienia faktury VAT (pod warunkiem, że została wystawiona do 7. dnia od wykonania usługi). Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego (uzależniony np.: od formy wydania towaru, rodzaju transakcji, otrzymania zapłaty itp.).

Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Nadmienić należy, że ustawodawca nie wyszczególnia wysokości zaliczki czy przedpłaty, co oznacza, że opodatkowaniu podlega każda z dokonanych zaliczek, przedpłat (także ta obejmująca 100% należności).

W myśl art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360). Zgodnie z § 9 ust. 1 cyt. rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

Jak wskazuje treść § 10 ust. 1 cyt. rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Zgodnie z § 10 ust. 3 rozporządzenia, fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).

Natomiast ust. 4 § 10 rozporządzenia wskazuje, iż faktura stwierdzająca otrzymanie części lub całości należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;

3.

datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT" lub "FAKTURA VAT-MP", kwotę otrzymanej części lub całości należności brutto, a w przypadku określonym w ust. 3 - również daty i numery poprzednich faktur oraz sumę kwot otrzymanych wcześniej części należności brutto;

4.

stawkę podatku;

5.

kwotę podatku wyliczoną według wzoru (...)

6.

dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, cenę netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług netto, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość brutto zamówienia lub umowy;

7.

datę otrzymania części lub całości należności (przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty), o której mowa w ust. 1-3, jeśli nie pokrywa się ona z datą wystawienia faktury.

Stosownie do treści § 10 ust. 5 rozporządzenia, jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 5 i 7-9, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z § 10 ust. 6 rozporządzenia, jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3, obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 9.

W niniejszym wniosku wskazano, iż przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę będzie nieruchomość gruntowa stanowiąca własność Skarbu Państwa.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

Natomiast na podstawie art. 12 ustawy o gospodarce nieruchomościami, organy, o których mowa w art. 11, działające za Skarb Państwa i jednostkę samorządu terytorialnego, są zobowiązane do gospodarowania nieruchomościami w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki.

Z kolei, jak wynika z przepisu art. 13 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Starosta jako organ reprezentujący Skarb Państwa w zakresie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa przeznaczył do sprzedaży nieruchomość gruntową. Wraz z dostawą tej nieruchomości gruntowej nie będzie miała miejsca dostawa budynków i lokali. Istnieją przypadki, w których Zainteresowany nie otrzyma zapłaty należności zgodnie z terminem wymagalności od nabywców nieruchomości, a odprowadzi do urzędu skarbowego podatek VAT od faktur tych zapłaconych jak i tych niezapłaconych przez dłużników. Przy czym, jak wskazano w uzupełnieniu wniosku z dnia 31 sierpnia 2011 r., Wnioskodawca przed wydaniem towaru otrzyma od nabywców nieruchomości pierwszą ratę wraz z podatkiem VAT. Pozostałe raty roczne wraz z oprocentowaniem równym stopie redyskonta weksli stosowanej przez NBP płatne będą przez nabywcę w terminie do 31 marca każdego roku. Zainteresowany jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,

Odnosząc się do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w świetle obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, iż w przypadku otrzymywania przez Wnioskodawcę części należności (raty) przed wydaniem towaru to obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w tej części (zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy), natomiast w pozostałej części (przy uwzględnieniu faktu rozliczenia uprzednio raty) - na zasadach ogólnych określonych w art. 19 ust. 1 i ust. 4 ustawy, tj. w dniu wystawienia faktury, nie później jednak niż 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru.

Obowiązek podatkowy nie jest natomiast uzależniony od momentu zapłaty przez dłużników zaległych należności. Wobec powyższego należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

W przedmiotowej sprawie organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie zaistniałego stanu faktycznego w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie Nr IPTPP2/443-261/11-6/PM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl