IPTPP2/443-259/11-4/AW - Opodatkowanie usługi cateringowej świadczonej na rzecz starostwa powiatowego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-259/11-4/AW Opodatkowanie usługi cateringowej świadczonej na rzecz starostwa powiatowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 20 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 30 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku od towarów i usług usługi cateringowej świadczonej na rzecz Starostwa Powiatowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku Białej wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku od towarów i usług usługi cateringowej świadczonej na rzecz Starostwa Powiatowego. Następnie został on przesłany pismem z dnia 16 czerwca 2011 r., w związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Pismem z dnia 24 sierpnia 2011 r. wniosek został uzupełniony o dokument potwierdzający upoważnienie osoby podpisanej na wniosku do występowania w imieniu Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samorządową jednostką oświatową (jednostką budżetową), której podstawowa działalność jest zwolniona z podatku VAT, ponieważ jest jednostką oświatową w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku VAT (Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z dnia 29 października 2010 r., art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT od dnia 1 września 2004 r. Zgłoszenia dokonano w Urzędzie Skarbowym dnia 23 sierpnia 2004 r. W roku 2010 r. 86,61% działalności Wnioskodawcy była zwolniona z podatku VAT. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży posiłków pracownikom, innym osobom z zewnątrz oraz firmom jak również wynajmuje pomieszczenia innym podmiotom.

Dodatkowo od 1 stycznia 2011 r. zostały opodatkowane usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich za wyjątkiem usług zakwaterowania dla uczniów i wychowanków oraz usługi zakwaterowania w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie (lub z którymi uczelnie mają zawarte umowy dotyczące zakwaterowania).

W ramach swojej działalności Wnioskodawca prowadzi stołówkę szkolną, w której przygotowywane są posiłki dla uczniów, pracowników oraz pozostałych osób. Świadczy również usługi cateringowe dla innych podmiotów. Dla uczniów Wnioskodawcy wyżywienie jest zwolnione z podatku VAT na podstawie ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476, art. 43 ust. 1 pkt 26). Dla pozostałych osób i podmiotów gospodarczych przygotowywane wyżywienie jest opodatkowane przez Wnioskodawcę stawką 8%.

Kilka razy w roku Wnioskodawca przygotowuje usługę cateringową dla Starostwa Powiatowego, które jest jednostką budżetową. Wystawiając fakturę za wykonaną usługę cateringową Zainteresowany stosuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) - od dnia 1 stycznia 2011 r. § 13 ust. 1 pkt 13 lit. a, a od 4 kwietnia 2011 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392) § 13 ust. 1 pkt 13 lit. a - usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi.

Na podstawie pisma z Urzędu Statystycznego z dnia 31 grudnia 2010 r. usługi stołówkowe mieszczą się w następującym grupowaniu PKWiU 56.29.20.0 - usługi stołówkowe świadczone przez stołówkę znajdującą się w internacie, na rzecz osób z zewnątrz. W strukturach Wnioskodawcy jest internat i stołówka dla uczniów, pracowników, innych osób i podmiotów gospodarczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wystawiając fakturę VAT za przygotowanie usługi cateringowej dla Starostwa Powiatowego, które jest jednostką budżetową Wnioskodawca może stosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392) - tj. usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy zastosować zwolnienie z podatku od towarów i usług za usługę cateringową świadczoną dla Starostwa Powiatowego, ponieważ Wnioskodawca jest jednostką budżetową, jak również Starostwo Powiatowe jest jednostką budżetową. Wystawiając fakturę na Starostwo Powiatowe Wnioskodawca stosuje zwolnienie na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. - § 13 ust. 1 pkt 13 lit. a, który stanowi, że zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W znowelizowanej ustawie ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Na mocy przepisu § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

a.

jednostkami budżetowymi,

b.

samorządowymi zakładami budżetowymi,

c.

jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

W myśl powołanego przepisu usługi świadczone pomiędzy wymienionymi podmiotami, tj. jednostkami budżetowymi, samorządowymi zakładami budżetowymi, jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego. Z treści ww. załącznika wynika, że do usług tych należą:

* poz. 140 usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych,

* poz. 141 usługi związane z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych,

* poz. 142 usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków,

* poz. 143 usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu,

* poz. 144 usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu,

* poz. 145 usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne,

* poz. 146 usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych,

* poz. 147 usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów niebezpiecznych nadających się do recyklingu,

* poz. 148 usługi związane z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia,

* poz. 149 usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne,

* poz. 150 usługi związane z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych,

* poz. 151 usługi związane z unieszkodliwianiem odpadów promieniotwórczych i pozostałych odpadów niebezpiecznych, z wyłączeniem usług zagospodarowania odpadów promieniotwórczych (ponownego przetwarzania paliw i odpadów),

* poz. 152 usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem,

* poz. 153 pozostałe usługi związane z rekultywacją oraz specjalistyczne usługi w zakresie kontroli zanieczyszczeń,

* poz. 174 usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu,

* poz. 175 pozostałe usługi sanitarne.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminu "jednostka budżetowa". W związku z tym, należy posiłkować się definicją zawartą w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

W świetle art. 9 ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą między innymi organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały; jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki; jednostki budżetowe.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu, zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy. Zarząd jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 powołanej ustawy). W myśl art. 33 powołanej ustawy, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Z przepisu art. 34 ust. 1 tej ustawy wynika, że starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.

Starostwo powiatowe jest aparatem pomocniczym, służącym zarządowi do wykonania zadań powiatu oraz obsługi techniczno - organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane Starostwo Powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) są jednostkami podziału terytorialnego, posiadają osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie mają jednak własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urzędy te realizując zadania spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występują wyłącznie jako jednostki organizacyjne działające w imieniu i na rzecz ww. osób prawnych. Starostwo Powiatowe jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu.

Mając na uwadze nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe Powiatu i Starostwa Powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości Powiatu, podmiotowość Starostwa Powiatowego.

Starostwo jako aparat pomocniczy organu wykonawczego nie zatem posiada podmiotowości prawnej. Oznacza to, że podatnikiem podatku od towarów i usług jak również stroną umów cywilnoprawnych może być wyłącznie Powiat, w żadnym zaś przypadku Starostwo Powiatowe.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że Powiat jako osoba prawna, a nie Starostwo powiatowe, w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych jest podatnikiem podatku od towarów i usług, bez względu na fakt, który z podmiotów zawiera umowę. Każde więc działanie podejmowane przez Starostwo Powiatowe w rzeczywistości nie będzie jego działaniem, lecz - przynajmniej z perspektywy podatku od towarów i usług - działaniem samego Powiatu.

Uwzględniając powołane przepisy należy zauważyć, że istotą zwolnienia przewidzianego przez ustawodawcę w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia, jest świadczenie usług pomiędzy jednostkami budżetowymi, samorządowymi zakładami budżetowymi, jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi. Powiat oraz Starostwo Powiatowe (będące aparatem pomocniczym Powiatu) nie są natomiast żadnymi z wymienionych podmiotów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, będąc samorządową jednostką oświatową (jednostką budżetową) wykonuje usługi zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy tj. usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Od 1 września 2004 r. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT w związku z wynajmowaniem pomieszczeń innym podmiotom oraz sprzedażą posiłków pracownikom, osobom z zewnątrz i firmom.

W ramach swojej działalności Wnioskodawca prowadzi stołówkę szkolną, w której przygotowywane są posiłki dla uczniów, pracowników, pozostałych osób jak również świadczone są usługi cateringowe na rzecz innych podmiotów, w tym na rzecz Starostwa Powiatowego. Świadczenie usługi cateringowej odbywa się kilka razy w roku.

Mając na uwadze opis przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, iż przedstawiona we wniosku czynność polegająca na świadczeniu usługi cateringowej jest faktycznie wykonywana przez Wnioskodawcę (tj. jednostkę budżetową) na rzecz Powiatu, tj. jednostki samorządu terytorialnego, wykonującego zadania przy pomocy Starostwa Powiatowego. Tym samym świadczenie to stanowi odpłatne świadczenie usług, które nie jest dokonywane pomiędzy jednostkami budżetowymi i nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w § 13 ust. 1 pkt 13 lit. a) rozporządzenia. Usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych z zastosowaniem właściwej dla danej usługi stawki podatku od towarów i usług.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla kontrahentów Wnioskodawcy.

Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl