IPTPP2/443-232/13-4/JN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-232/13-4/JN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania składników majątku Spółdzielni za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i zwolnienia od podatku dostawy działek nr 20/12, 21/3, 178, 21/5, 22/11 i 176 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania składników majątku Spółdzielni za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i zwolnienia od podatku dostawy działek nr 20/12, 21/3, 178, 21/5, 22/11, 176 i 20/13.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 maja 2013 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Znajdującej się w likwidacji Spółdzielni do zakończenia procesu likwidacji i wykreślenia z KRS koniecznym jest sprzedaż składników swojego majątku, jako zdarzenie przyszłe - według ustawy o VAT - oznaczającym dostawę zorganizowanej części przedsiębiorstwa - w skład którego wchodzą nieruchomości zabudowane i niezabudowane:

1.

Budynek biurowo - magazynowy własny, posadowiony w części na działce Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym, a w części na działce własnej,

2.

Budynek magazynowy własny posadowiony na działce Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym.

3.

#189; udziału w prawie użytkowania wieczystego dwu działek Skarbu Państwa, stanowiących dojazd i utwardzony plac parkingowo - manewrowy do opisanych wyżej działek zabudowanych.

4.

Prawo użytkowania wieczystego działki niezabudowanej, dostępnej tylko poprzez część wspólną wyżej opisanej działki dojazdowej i parkingowej.

Wymienione składniki majątku usytuowane są w sposób naprzemienny z budynkami i działkami innego właściciela, znajdującymi się na tej samej posesji i pod tym samym adresem. Całość jest ogrodzona trwałym ogrodzeniem - niestanowiącym oddzielnego środka trwałego - tworzącym jedną posesję. Wymienione nieruchomości w posiadaniu Spółdzielni znajdują się nieprzerwanie od września 1990 r., w tym grunty w użytkowaniu wieczystym od listopada 1995 r. Budynki wchodzące w skład majątku Spółdzielni oraz wszystkie pozostałe na tej posesji wybudowane były i zasiedlone pierwszy raz w połowie lat 70-tych i są użytkowane w sposób ciągły (najpierw przez W., następnie od 1986 r. przez Z., a następnie od września 1990 r. przez Wnioskodawcę).

W okresie ostatnich 8 lat nie dokonywano żadnych ulepszeń i modernizacji budynków ani działek użytkowanych jako droga dojazdowa i plac parkingowo - manewrowy. Ww. nieruchomości w okresie prowadzenia działalności gospodarczej Spółdzielni służyły czynnościom opodatkowanym VAT - w części na potrzeby własne, a w części wynajmowane innemu podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą na podstawie faktur ze stawką 22%, a następnie 23% podatku VAT.

Ze względu na usytuowanie wewnątrz posesji dwu działek stanowiących drogę dojazdową i plac parkingowo - manewrowy do pozostałych działek zabudowanych własnymi budynkami Spółdzielni, a także do nieruchomości drugiego właściciela - sprzedaż nieruchomości oddzielnie nie jest możliwa. Opisane działki w rejestrze gruntów m.... zapisane są jako drogi oraz inne tereny zabudowane.

Z tego powodu, w ocenie Wnioskodawcy, jest to sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa - traktowana jako dostawa - zdarzenie przyszłe.

W okresie poprzedzającym przyszłe zdarzenie dostawy, tj. od maja 2012 r. do stycznia 2013 r. włącznie (po otrzymaniu postanowienia Sądu Rejonowego) - Spółdzielnia dokonała sprzedaży:

* kiosków handlowych posadowionych w latach 1986 - 91 na gruntach obcych i nietrwale związanych z gruntem,

* nieruchomości usytuowanej w innym mieście (...) w postaci prawa użytkowania wieczystego działki zabudowanej w latach 1986 - 87 budynkiem sklepowym i pierwszy raz zasiedlonym w tym czasie. Sprzedaż udokumentowana została aktem notarialnym i fakturą VAT, z naliczonym i odprowadzonym 23% podatkiem.

W piśmie z dnia 31 maja 2013 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od początku wprowadzenia tego podatku w Polsce tj. od 5 lipca 1993 r. Wnioskodawca nie posiada i nie posiadał w przeszłości niematerialnych składników majątku w postaci koncesji, licencji i zezwoleń, aktualnie nie posiada także środków pieniężnych, ani wierzytelności. Ma natomiast zobowiązania z tytułu faktur za dostawy towarów i usług oraz niewielkie (2-miesięczne) zobowiązania z tytułu podatku od nieruchomości, wynagrodzeń pracowniczych i ZUS (dla 2 osób).

Nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży - jako zdarzenia przyszłego - składa się z siedmiu geodezyjnie wyodrębnionych działek i dwóch budynków:

* Nr 20/12 o pow. 149,5 m2 - własność Wnioskodawcy - zabudowana częścią budynku biurowo - magazynowego,

* Nr 21/3 o pow. 301,0 m2 - własność Skarbu Państwa z prawem wieczystego użytkowania - zabudowana częścią budynku biurowo - magazynowego,

* Nr 20/13 o pow. 167,0 m2 - z udziałem #189; we współwłasności - niezabudowana,

* Nr 178 o pow. 168,0 m2 - własność Skarbu Państwa z prawem wieczystego użytkowania - zabudowana własnym budynkiem magazynowym Wnioskodawcy,

* Nr 21/5 o pow. 258,0 m2 - własność Skarbu Państwa z prawem wieczystego użytkowania - niezabudowana,

* Nr 22/11 o pow. 252,0 m2 - własność Skarbu Państwa z udziałem #189; w prawie wieczystego użytkowania - stanowiąca wjazd na posesję i do innych nieruchomości Wnioskodawcy i drugiego właściciela - niezabudowana,

* Nr 176 o pow. 2 295,0 m2 - własność Skarbu Państwa z udziałem #189; w prawie wieczystego użytkowania - stanowiąca utwardzony plac parkingowo - manewrowy i dojazd do pozostałych działek i budynków - niezabudowana.

Wymienione we wniosku budynki: biurowo - magazynowy i magazynowy oraz droga wjazdowa i plac parkingowo - manewrowy są trwale związane z gruntem. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych według Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), Dz. U. z 1999.112.1316 - klasyfikacja jest następująca:

a.

Budynek biurowo - magazynowy - posadowiony na działkach Nr 20/12 i 21/3 - według klasyfikacji oznaczony jest 1.12. - 1252 - zbiorniki, silosy i budynki magazynowe,

b.

Budynek magazynowy na działce Nr 178 - według klasyfikacji oznaczony jest 1.12. -1252 - zbiorniki, silosy i budynki magazynowe,

c.

Utwardzony plac parkingowo - manewrowy na działce Nr 176 - według klasyfikacji oznaczony jest 2.21.2112. - ulice i drogi pozostałe... drogi dojazdowe...,

d.

Wjazd na posesję na działce Nr 22/11 - według klasyfikacji oznaczony jest 2.21. 2112. - ulice i drogi pozostałe... drogi dojazdowe....

W związku z informacją, że część nieruchomości była wynajmowana, Zainteresowany doprecyzował, że wynajmowane jest 1 pomieszczenie magazynowe o pow. 125,0 m2 stanowiące 74% powierzchni budynku magazynowego, usytuowanego na działce Nr 178. Pomieszczenie to wynajmowane było i jest nadal na podstawie umów najmu w okresach: listopad 1997 r. - grudzień 2002 r. oraz od stycznia 2006 r. - nadal (tekst jedn.: do czasu sprzedaży nieruchomości).

Wnioskodawcy w momencie nabycia majątku nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - ponieważ cały majątek Wnioskodawcy wraz z wszystkimi nieruchomościami nabyty został przed datą 5 lipca 1993 r. tj. przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług.

W odpowiedzi na pytanie "Czy Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie przedmiotowych budynków (budowli)..." Zainteresowany wskazał, że ponosił wydatki na ulepszenie budynku biurowo - magazynowego znajdującego się na działce Nr 21/3 we wrześniu 2001 r. - wymiana okien na kwotę... zł oraz w lipcu 2005 r. - wymiana eternitu na blachę w #189; pokrycia dachu na kwotę... zł Łącznie wydatki na ulepszenia wyniosły... zł, co stanowiło 8,3% wartości początkowej (wynoszącej... zł), a więc wydatki nie przekroczyły 30% wartości początkowej. Od ostatniego nakładu na ulepszenia upłynęło 8 lat. Z tytułu poniesionych wydatków na ww. ulepszenia Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynek biurowo - magazynowy ulepszony w 2001 r. i 2005 r. wykorzystywany był przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z aktualnym wypisem z Rejestru gruntów Urzędu Miasta - niezabudowana działka Nr 22/11 - obejmująca wjazd na posesję i do pozostałych nieruchomości - zapisana jest jako "drogi", niezabudowane działki o numerach 20/13, 176 i 21/5 - użytkowane jako plac parkingowo - manewrowy i składowy - zapisane są jako - "inne tereny zabudowane". Na działkach tych dotychczas nie są planowane żadne prace budowlane, które wymagałyby uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu - ponieważ ewentualna zabudowa uniemożliwiałaby racjonalne i aktualnie możliwe wykorzystanie działek jako placu parkingowo - manewrowego i dojazdu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisaną nieruchomość, w skład której wchodzą wymienione składniki majątku Spółdzielni, można traktować jako dostawę zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółdzielni i w związku z tym czy ta dostawa - zdarzenie przyszłe będzie podlegała zwolnieniu z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż - czyli dostawa jako zdarzenie przyszłe dotyczące w Jego rozumieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółdzielni - (ponieważ można prowadzić nadal dotychczasową lub inną działalność gospodarczą - bez dodatkowych nakładów) - będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT ponieważ:

1.

Opisana nieruchomość jako całość odpowiada zapisom art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

2.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy o VAT - zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub innych ich części pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

3.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy - zwolnieniu od podatku VAT podlega dostawa budynków budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zdaniem Spółdzielni spełnione są warunki do skorzystania przy transakcji sprzedaży całości nieruchomości ze zwolnienia od podatku VAT ponieważ:

1.

Dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim.

2.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynków upłynął okres dłuższy niż dwa lata.

3.

W stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

4.

Opisana we wniosku nieruchomość traktowana jako całość (niesprzedawalna w częściach) spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

5.

Spełniony jest warunek zawarty w § 12 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), mówiący: zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle, albo ich części są zwolnione od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

A zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Wobec powyższego, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od początku wprowadzenia tego podatku w Polsce tj. od 5 lipca 1993 r. Znajdującej się w likwidacji Spółdzielni do zakończenia procesu likwidacji i wykreślenia z KRS koniecznym jest sprzedaż składników swojego majątku, w skład którego wchodzą nieruchomości zabudowane i niezabudowane. Wnioskodawca nie posiada i nie posiadał w przeszłości niematerialnych składników majątku w postaci koncesji, licencji i zezwoleń, aktualnie nie posiada także środków pieniężnych, ani wierzytelności. Ma natomiast zobowiązania z tytułu faktur za dostawy towarów i usług oraz niewielkie (2-miesięczne) zobowiązania z tytułu podatku od nieruchomości, wynagrodzeń pracowniczych i ZUS (dla 2 osób).

Nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży składa się z siedmiu geodezyjnie wyodrębnionych działek i dwóch budynków:

* Nr 20/12 o pow. 149,5 m2 - własność Wnioskodawcy - zabudowana częścią budynku biurowo - magazynowego,

* Nr 21/3 o pow. 301,0 m2 - własność Skarbu Państwa z prawem wieczystego użytkowania - zabudowana częścią budynku biurowo - magazynowego,

* Nr 20/13 o pow. 167,0 m2 - z udziałem #189; we współwłasności - niezabudowana,

* Nr 178 o pow. 168,0 m2 - własność Skarbu Państwa z prawem wieczystego użytkowania - zabudowana własnym budynkiem magazynowym Wnioskodawcy,

* Nr 21/5 o pow. 258,0 m2 - własność Skarbu Państwa z prawem wieczystego użytkowania - niezabudowana,

* Nr 22/11 o pow. 252,0 m2 - własność Skarbu Państwa z udziałem #189; w prawie wieczystego użytkowania - stanowiąca wjazd na posesję i do innych nieruchomości Wnioskodawcy i drugiego właściciela - niezabudowana,

* Nr 176 o pow. 2 295,0 m2 - własność Skarbu Państwa z udziałem #189; w prawie wieczystego użytkowania - stanowiąca utwardzony plac parkingowo - manewrowy i dojazd do pozostałych działek i budynków - niezabudowana.

Wymienione składniki majątku usytuowane są w sposób naprzemienny z budynkami i działkami innego właściciela, znajdującymi się na tej samej posesji i pod tym samym adresem. Całość jest ogrodzona trwałym ogrodzeniem - niestanowiącym oddzielnego środka trwałego - tworzącym jedną posesję. Wymienione nieruchomości w posiadaniu Spółdzielni znajdują się nieprzerwanie od września 1990 r., w tym grunty w użytkowaniu wieczystym od listopada 1995 r. Budynki wchodzące w skład majątku Spółdzielni oraz wszystkie pozostałe na tej posesji wybudowane były i zasiedlone pierwszy raz w połowie lat 70-tych i są użytkowane w sposób ciągły.

W okresie ostatnich 8 lat nie dokonywano żadnych ulepszeń i modernizacji budynków ani działek użytkowanych jako droga dojazdowa i plac parkingowo - manewrowy. Ww. nieruchomości w okresie prowadzenia działalności gospodarczej Spółdzielni służyły czynnościom opodatkowanym VAT - w części na potrzeby własne, a w części wynajmowane innemu podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą na podstawie faktur ze stawką 22%, a następnie 23% podatku VAT. Wynajmowane jest 1 pomieszczenie magazynowe, stanowiące 74% powierzchni budynku magazynowego, usytuowanego na działce Nr 178. Pomieszczenie to wynajmowane było i jest nadal na podstawie umów najmu w okresach: listopad 1997 r. - grudzień 2002 r. oraz od stycznia 2006 r. - nadal (tekst jedn.: do czasu sprzedaży nieruchomości).

Ze względu na usytuowanie wewnątrz posesji dwu działek stanowiących drogę dojazdową i plac parkingowo - manewrowy do pozostałych działek zabudowanych własnymi budynkami Spółdzielni, a także do nieruchomości drugiego właściciela - sprzedaż nieruchomości oddzielnie nie jest możliwa. Wymienione we wniosku budynki: biurowo - magazynowy i magazynowy oraz droga wjazdowa i plac parkingowo - manewrowy są trwale związane z gruntem. Wnioskodawcy w momencie nabycia majątku nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - ponieważ cały majątek Wnioskodawcy wraz z wszystkimi nieruchomościami nabyty został przed datą 5 lipca 1993 r. tj. przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług.

W odpowiedzi na pytanie "Czy Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie przedmiotowych budynków (budowli)..." Zainteresowany wskazał, że ponosił wydatki na ulepszenie budynku biurowo - magazynowego znajdującego się na działce Nr 21/3 we wrześniu 2001 r. - wymiana okien na kwotę... zł oraz w lipcu 2005 r. - wymiana eternitu na blachę w #189; pokrycia dachu na kwotę... zł Łącznie wydatki na ulepszenia wyniosły... zł, co stanowiło 8,3% wartości początkowej (wynoszącej... zł), a więc wydatki nie przekroczyły 30% wartości początkowej. Od ostatniego nakładu na ulepszenia upłynęło 8 lat. Z tytułu poniesionych wydatków na ww. ulepszenia Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynek biurowo - magazynowy ulepszony w 2001 r. i 2005 r. wykorzystywany był przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy zauważyć, że pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie może obejmować dowolnej części danego przedsiębiorstwa, lecz tylko tę część, która spełnia wszystkie kryteria wskazane w art. 2 pkt 27e ustawy. Zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z opisu sprawy nie wynika, aby przedmiot transakcji stanowił organizacyjnie i finansowo wyodrębnioną część przedsiębiorstwa, o której mowa w ww. przepisie. Ponadto w przypadku planowanej przez Wnioskodawcę transakcji nie można mówić o zespole składników materialnych i niematerialnych, bowiem przedmiotem sprzedaży jest jedynie nieruchomość, o której mowa wniosku.

Zatem, w przypadku planowanej przez Wnioskodawcę transakcji nie będzie mieć zastosowania art. 6 pkt 1 ustawy. Sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nie będzie stanowić zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ze względu na niespełnienie przesłanek zawartych w art. 2 pkt 27e ustawy.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie podlegać regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane, stosownie do art. 2 pkt 33 ustawy, rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość winna być przyjęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę, bowiem zarówno sprzedaż jak i najem, dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem należy uznać że pierwsze zasiedlenie zachodzi w momencie sprzedaży lub oddania budynku (budowli) do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części, objętych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwolnieniem od podatku, po spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, możliwość zrezygnowania z tego zwolnienia i opodatkowania dostawy na zasadach ogólnych.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy zauważyć, iż kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Natomiast na mocy § 13 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, a także zbycie prawa użytkowania wieczystego tych gruntów. Ponadto w myśl § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

W tym miejscu wskazać należy, iż stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Przez budowlę rozumie się natomiast każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane).

W myśl natomiast art. 3 pkt 3a ustawy - Prawo budowlane przez obiekt liniowy należy rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Z kolei przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki (art. 3 pkt 9 ustawy - Prawo budowlane).

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, iż pierwsze zasiedlenie w przypadku przedmiotowej nieruchomości nastąpiło w połowie lat 70-tych, ponieważ w okresie tym nie obowiązywała ustawa o podatku od towarów i usług. Zatem odnosząc się do budynku biurowo - magazynowego znajdującego się na działkach nr 20/12 i 21/3 należy stwierdzić, że dostawa ww. budynku nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, bowiem nie doszło dotychczas do oddania ww. budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem dostawa budynku biurowo - magazynowego nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W związku z powyższym, należy rozważyć, czy w przedmiotowej sytuacji możliwe będzie zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że w momencie nabycia majątku Zainteresowanemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowego budynku biurowo - magazynowego przekraczających 30% wartości początkowej tego budynku. Tym samym, dostawa ww. budynku biurowo - magazynowego będzie mogła korzystać ze zwolnienia przewidzianego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Odnosząc się natomiast do budynku magazynowego znajdującego się na działce nr 178 należy zauważyć, że wynajmowane jest jedno pomieszczenie magazynowe, stanowiące 74% powierzchni budynku magazynowego.

Zatem w przypadku części budynku magazynowego, będącej przedmiotem najmu, należy stwierdzić, że dostawa tej części ww. budynku nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Pierwsze zasiedlenie miało miejsce z chwilą zawarcia umowy najmu tej części budynku w listopadzie 1997 r. Zatem doszło do wydania części budynku magazynowego, będącej przedmiotem najmu, do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Tym samym dostawa części budynku magazynowego, będącej przedmiotem najmu, będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, o ile nie zostanie wybrana opcja opodatkowania wskazana w art. 43 ust. 10 ustawy.

Z kolei w przypadku części budynku magazynowego, niebędącej przedmiotem najmu, należy stwierdzić, że dostawa tej części ww. budynku nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, bowiem nie doszło dotychczas do oddania ww. budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem dostawa części budynku magazynowego, niebędącej przedmiotem najmu, nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Przy dostawie części budynku magazynowego, niebędącej przedmiotem najmu, spełnione będą warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ w stosunku do budynku magazynowego nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący dostawy nie ponosił wydatków na jego ulepszenie. Zatem, dostawa części budynku magazynowego, niebędącej przedmiotem najmu, będzie mogła korzystać ze zwolnienia przewidzianego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Ponadto, z uwagi na fakt, iż dostawa budynków, o których mowa wyżej będzie zwolniona od podatku, to zbycie gruntu, na którym te budynki są posadowione, w myśl art. 29 ust. 5 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, będzie również korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca działki nr 21/5, 22/11 i 176, będące w użytkowaniu wieczystym, stanowią grunt niezabudowany. Na działkach 22/11 i 176 znajdują się urządzenia budowlane w rozumieniu powołanej ustawy - Prawo budowalne, czyli wjazd na posesję, plac parkingowo - manewrowy oraz dojazd do pozostałych działek i budynków.

Z okoliczności sprawy nie wynika, aby ww. przedmiotowe działki gruntu, będące w użytkowaniu wieczystym, przeznaczone były na cele rolnicze. Zatem, skoro działki o numerach: 21/5, 22/11 i 176 będące w użytkowaniu wieczystym, stanowią tereny niezabudowane i nie są one przeznaczone na cele rolnicze, to zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu ww. działek nie będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu ww. działek będzie podlegać opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, tj. 23%, o ile ww. grunty nie są przeznaczone na cele rolnicze.

Wobec powyższego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie uznania składników majątku Spółdzielni za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i zwolnienia od podatku dostawy działek nr 20/12, 21/3, 178, 21/5, 22/11 i 176, należało uznać je za nieprawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy działki nr 20/13, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl