IPTPP2/443-231/14-5/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-231/14-5/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2014 r. (data wpływu 19 marca 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 21 marca 2014 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.) oraz z dnia 29 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 21 marca 2014 r. oraz 29 maja 2014 r. o wyjaśnienie celu złożenia wniosku oraz doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uniwersytet (Wnioskodawca) jest akademicką uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", oraz innych przepisów prawa i statutu. Podstawowymi zadaniami uczelni, zgodnie z ustawą są:

1.

kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej,

2.

wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka,

3.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych,

4.

kształcenie i promowanie kadr naukowych,

5.

upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,

6.

promowanie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie,

7.

stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,

8.

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,

9.

stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.

Powyższe znajduje odzwierciedlenie w statucie Uczelni, zgodnie z którym podstawowymi zadaniami Uniwersytetu są:

1.

prowadzenie badań naukowych, kształcenie kadr naukowych oraz rozwijanie twórczości artystycznej,

2.

prowadzenie studiów doktoranckich,

3.

kształcenie studentów w zakresie określonych dziedzin wiedzy, rozwijanie w nich umiejętności samodzielnego myślenia i twórczego działania oraz przygotowanie ich do pracy zawodowej,

4.

kształcenie w systemie kształcenia ustawicznego, w szczególności poprzez organizację studiów podyplomowych,

5.

kształtowanie obywatelskich postaw w duchu szacunku dla prawdy, sumiennej pracy, patriotyzmu, demokracji oraz poszanowania wolności i praw człowieka,

6.

działanie na rzecz praktycznego zastosowania nauki i sztuki,

7.

rozwijanie współpracy z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami naukowymi i dydaktycznymi,

8.

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Uniwersytet zawarł umowę o dofinansowanie nr. Projektu "..." w ramach działania 13.1 Infrastruktura Szkolnictwa Wyższego Priorytetu XIII Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 w dniu 30 stycznia 2012 r. Wartość Projektu:. PLN, wartość dofinansowania:. PLN, w tym 15% w ramach dotacji celowej.

Beneficjentem i realizatorem Projektu jest Wnioskodawca. Uniwersytet posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca posiada pełną zdolność organizacyjną i finansową do wdrożenia Projektu w całym zakresie. W realizację Projektu na etapie inwestycyjnym nie będą zaangażowane żadne inne instytucje ani organizacje, czy też jednostki organizacyjne niepodległe Uczelni. Potencjał techniczny, organizacyjny i finansowy Wnioskodawcy gwarantuje prawidłową realizację Projektu i utrzymanie jego rezultatów przez co najmniej 5 lat od chwili zakończenia realizacji inwestycji. Celem ogólnym Projektu jest rozwój nowoczesnego ośrodka akademickiego, jakim jest Uniwersytet, kształcącego kadrę specjalistów na kierunkach strategicznych z punktu widzenia konkurencyjności gospodarki i atrakcyjności inwestycyjnej.

Celem bezpośrednim Projektu jest poprawa warunków kształcenia oraz prowadzenia badań naukowych w dziedzinie nowych materiałów, poprzez rozwój bazy dydaktycznej i naukowo-badawczej Wydziałów: Chemii, Biologii i Biotechnologii oraz Matematyki, Fizyki i Informatyki. Przedmiotem Projektu jest poszerzenie bazy aparaturowej do realizacji zadań dydaktyczno-badawczych prowadzonych na tych Wydziałach. W ramach Projektu zostanie zakupiona specjalistyczna aparatura badawczo-naukowa (w tym sprzęt ICT), powstanie pierwszy w Polsce... klaster obliczeniowy oraz przeprowadzone zostaną inwestycje w unowocześnienie infrastruktury (adaptacja laboratoriów przeznaczonych do zainstalowania nowego sprzętu oraz roboty modernizacyjne i instalacyjne w budynkach Wydziałów).

Zakres prac objętych wnioskiem:

* zakup specjalistycznego wyposażenia (w tym sprzętu ICT),

* adaptacja pomieszczeń (laboratoriów) przeznaczonych do zainstalowania nowego sprzętu,

* roboty modernizacyjne i instalacyjne w budynkach Wydziałów.

Realizacja inwestycji przyczyni się do podniesienia jakości kształcenia i prowadzenia badań naukowych, unowocześnienia infrastruktury szkolnictwa wyższego, zwiększenia udziału liczby studentów na priorytetowych kierunkach studiów, a tym samym do wzrostu liczby specjalistów w zakresie nowoczesnych technologii.

Wsparciem zostały objęte trzy Wydziały: Chemii, Biologii i Biotechnologii oraz Matematyki, Fizyki i Informatyki, dysponujące odpowiednim potencjałem dydaktycznym pozwalającym na prowadzenie studiów II i III stopnia, spełniające międzynarodowe standardy kształcenia oraz posiadające pozytywną ocenę Państwowej Komisji Akredytacyjnej.

Baza lokalowa Wydziału Chemii obejmuje trzy budynki: Dużej i Małej Chemii oraz Chemii Organicznej. W 2011 r. Wydział Biologii i Nauk o Ziemi podzielił się na dwa nowe Wydziały: Biologii i Biotechnologii oraz Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej. Budynek Wydziału Biologii i Biotechnologii - Wydziału będącego jednym z podmiotów Projektu w ramach PO IiŚ - jest zlokalizowany przy ul..... Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki dysponuje trzema obiektami dydaktycznymi: Fizyka Wieżowiec, Fizyka Średnia, Fizyka Stara.

Ogół nakładów inwestycyjnych ponoszonych w ramach Projektu dotyczy bezpośrednio infrastruktury dydaktycznej w ramach kierunków priorytetowych. Ponieważ prace budowlane prowadzone w ramach Projektu będą realizowane wyłącznie wewnątrz istniejących budynków (adaptacja pomieszczeń, modernizacja sieci), nie będzie istniała konieczność budowy nowych obiektów ani wykupu gruntów. Zostaną zatem przeprowadzone roboty budowlane związane z adaptacją laboratoriów (Wydz. Chemii, MFI, BiB), modernizacją instalacji elektrycznej (gł. Wydz. Chemii, BiB), wentylacyjnej (gł. Wydz. Chemii) i cieplnej (gł. Wydz. BiB) w budynkach wydziałów oraz inne prace remontowe, w tym wymiana wind (Wydz. MFI), remont sanitariatów (Wydz. MFI), dostosowanie obiektów dla potrzeb osób niepełnosprawnych (Wydz. Chemii, MFI, BiB). Wymienione prace będą łącznie prowadzone w okresie od IV kwartału 2011 r. do I kwartału 2015 r. w 7 budynkach należących do trzech wydziałów: Wydziału Chemii, Wydziału Biologii i Biotechnologii oraz Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki.

Oprócz działalności statutowej, tj. dydaktycznej i naukowo-badawczej, Uczelnia prowadzi również w okrojonym zakresie działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, polegającą głównie na wynajmie lokali, usługach badawczych zleconych i z tego tytułu zobowiązana jest do rozliczenia podatku należnego w Urzędzie Skarbowym. W zakresie, w jakim Uczelnia prowadzi działalność gospodarczą i generuje podatek należny przysługuje jej prawo odliczenia podatku naliczonego VAT. Nie wszystkie jednak zakupy opodatkowane (przede wszystkim wydatki eksploatacyjne związane z utrzymaniem pomieszczeń) można jednoznacznie przypisać określonej działalności opodatkowanej. Dlatego zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT Uniwersytet stosuje odliczenie proporcjonalne. Na niektórych Wydziałach objętych modernizacją infrastruktury technicznej w ramach danego Projektu Uczelnia prowadzi od kilku lat drobną działalność komercyjną m.in.: barek, punkt xero, automat, bankomat na "Średniej Fizyce", automaty i serwerownię na "Starej Fizyce", barek, automaty i laboratoria na Wydziale Biologii i Biotechnologii oraz w budynku "Dużej Chemii" - prowadzone są prace badawcze zlecone.

W laboratoriach na Wydziale Biologii i Biotechnologii oraz w budynku Dużej Chemii przeprowadzono prace modernizacyjne. Sprzęt zakupiony w ramach Projektu nie będzie wykorzystywany do realizacji sprzedaży opodatkowanej. W pozostałych trzech budynkach objętych pracami w związku z realizacją przedmiotowego Projektu działalność komercyjna nie jest prowadzona.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że realizacją Projektu są objęte niżej wymienione budynki:

1. Wydział Chemii:

A. budynek Wydziału Chemii - tzw. Duża Chemia,

B. budynek Wydziału Chemii - tzw. Mała Chemia,

C. budynek Wydziału Chemii - tzw. Chemia Organiczna,

2. Wydział Biologii i Biotechnologii:

A. budynek Wydziału Biologii i Biotechnologii,

3. Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki:

A. budynek Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki - tzw. Stara Fizyka,

B. budynek Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki - tzw. Średnia Fizyka,

C. budynek Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki - tzw. Fizyka Wieżowiec.

W budynkach 1A, tzw. Duża Chemia, 2A budynek Wydziału Biologii i Biotechnologii oraz 3B, tzw. Średnia Fizyka, prowadzona jest działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, zwolniona z opodatkowania i niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - czyli zakupy robót modernizacyjnych i instalacyjnych do tych budynków pośrednio służą działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu VAT. W pozostałych budynkach prowadzona jest działalność zwolniona z opodatkowania i niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Roboty modernizacyjne i instalacyjne w budynkach Wydziałów stanowią ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W ramach działań informacyjnych i promocyjnych zostanie zlecone wykonanie usługi zaprojektowania, wykonania i montażu 5 tablic informacyjnych zgodnie z zasadami promocji Projektów dla beneficjentów. Tablice zostaną umieszczone w budynkach:

* Wydziału Biologii i Biotechnologii, 1 sztuka umieszczona na ścianie budynku na zewnątrz,

* Wydziału Chemii - tzw. Chemia Organiczna, 1 sztuka wolnostojąca o stabilnej konstrukcji do montażu zewnętrznego,

* Wydziału Chemii - tzw. Mała Chemia, 1 sztuka umieszczona na ścianie budynku na zewnątrz,

* Wydziału Chemii - tzw. Duża Chemia, 1 sztuka - przenośna tablica do zastosowania wewnętrznego,

* Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki - tzw. Stara Fizyka, 1 sztuka wolnostojąca o stabilnej konstrukcji do montażu zewnętrznego.

Zakupy związane z promocją Projektu wykorzystywane są do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, zwolnionej z opodatkowania i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w odniesieniu do budynków gdzie prowadzona jest działalność komercyjna, w pozostałych przypadkach zakupy związane z promocją Projektu wykorzystywane są do działalności zwolnionej z opodatkowania i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z realizacją przedmiotowego Projektu Uczelnia nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zwolnionymi z opodatkowania lub niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Faktury wystawiane są na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w związku z realizacją przedmiotowego Projektu właściwe jest wyodrębnienie kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których Uczelni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z art. 90 ust. 1 przy zastosowaniu "klucza powierzchniowego", określonego jako udział powierzchni użytkowej budynku wykorzystywanej do sprzedaży opodatkowanej w powierzchni użytkowej budynku ogółem i wyznaczonego odrębnie dla każdego budynku, w którym prowadzona jest działalność komercyjna.

2. Czy za pomocą tak ustalonego klucza powierzchniowego właściwe będzie odliczenie podatku VAT naliczonego od zakupów robót modernizacyjnych, instalacyjnych w budynkach Wydziałów, w których realizowana jest działalność komercyjna.

3. Czy w związku z tym, że sprzęt zakupiony w ramach Projektu nie będzie wykorzystywany do realizacji sprzedaży opodatkowanej, Uczelni nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów tego sprzętu.

4. Czy od zakupów związanych z promocją Projektu Uczelni będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Klucz powierzchniowy pozwala w jednoznaczny sposób przyporządkować kwotę naliczonego VAT od zakupów związanych wyłącznie z wykonywaniem czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia, jak też przyporządkować kwotę VAT do czynności, w związku z którymi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego nie przysługuje. Oszacowania dokonano odrębnie dla każdego budynku w oparciu o indywidualne parametry powierzchniowe każdego z nich, określone w dokumentacji technicznej oraz potwierdzone obmiarami własnymi służb technicznych Uczelni. Podstawą danych liczbowych służących ustaleniu wskaźnika jest powierzchnia użytkowa wyodrębniona na działalność komercyjną. Proporcja ta ustalona na bazie powierzchni jest stała i reprezentatywna dla całego okresu realizacji Projektu i jego trwałości. Wnioskodawca wyda wewnętrzne zarządzenia zobowiązujące władze poszczególnych Wydziałów do zachowania stałości powierzchni przeznaczonej na działalność komercyjną. Dodatkowo informacja o sposobie wykorzystania infrastruktury zawarta będzie w Zintegrowanym Systemie Zarządzania SAP w module zarządzania nieruchomościami. Stanowisko Uczelni potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2009 r. IPPP1/443-411/09-4/AW.

2. Kryterium faktycznego wykorzystania infrastruktury determinuje kwalifikowanie kosztu podatku VAT naliczonego tym samym wielkość jego odliczenia. Uczelnia stoi na stanowisku, że za pomocą właściwie ustalonego klucza powierzchniowego właściwe będzie odliczenie podatku VAT naliczonego od zakupów robót modernizacyjnych i instalacyjnych w budynkach Wydziałów, w których realizowana jest działalność komercyjna. Jednocześnie brak sprzedaży opodatkowanej w trzech budynkach objętych pracami budowlanymi realizowanymi w ramach Projektu potwierdza brak prawa do odliczenia podatku naliczonego, co pozwala uznać podatek za wydatek w całości kwalifikowalny.

3. W związku z tym, że sprzęt zakupiony w ramach Projektu nie będzie wykorzystywany do realizacji sprzedaży opodatkowanej, Uczelni nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów tego sprzętu.

4. Zakupy związane z promocją Projektu wiążą się z całokształtem funkcjonowania Projektu i Uczelni. W związku z tym, że nawet pośredni związek dokonywanych zakupów z działalnością komercyjną podatnika daje prawo do odliczenia podatku VAT, co potwierdza otrzymana interpretacja indywidualna IPTPP2/443-555/13-7/AW z dnia 17 października 2013 r., Uczelnia stoi na stanowisku, że od zakupów związanych z promocją Projektu Uczelni będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego za pomocą ustalonego klucza powierzchniowego po wcześniejszym proporcjonalnym przypisaniu kosztów do każdego budynku, w którym realizowana jest sprzedaż.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podatnika, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podatnika obrotów.

Analizując kwestie prawa do odliczenia podatku naliczonego należy także zwrócić uwagę na obowiązujący od dnia 1 stycznia 2011 r. przepis art. 86 ust. 7b ustawy, zgodnie z którym w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Przy czym przez wytworzenie nieruchomości, stosownie do art. 2 pkt 14a ustawy - rozumie się wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Zaznaczenia wymaga, że regulacje art. 86 ust. 7b ustawy są odrębne od przepisów dotyczących odliczeń częściowych w myśl art. 90 ustawy. Przepis ten służy bowiem do określania jaka część podatku naliczonego z faktury stanowi podatek naliczony do odliczenia i ma zastosowanie wówczas, gdy dana część nieruchomości (której dotyczy podatek naliczony) nie jest wykorzystywana wyłącznie na cele działalności gospodarczej podatnika. Wskazany przepis nie dotyczy sytuacji, gdy dana nieruchomość służy działalności opodatkowanej i zwolnionej, gdzie zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

1.

pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

2.

usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy, przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Według art. 90 ust. 9a ustawy, przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Według art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Ponadto zgodnie z art. 90a ust. 1 ustawy, w przypadku gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część przedsiębiorstwa podatnika została przez niego oddana w użytkowanie, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej, dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Korekty, o której mowa w zdaniu pierwszym, dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Jeżeli podatnik wykorzystuje tę nieruchomość w działalności gospodarczej również do czynności zwolnionych od podatku bez prawa do odliczeń, korekta powinna uwzględniać proporcję określoną w art. 90 ust. 3-10, zastosowaną przy odliczeniu.

Stosownie natomiast do art. 90a ust. 2 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepisu art. 8 ust. 2 nie stosuje się.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

W odniesieniu do stosowanej metody wyodrębnienia podatku wskazać należy, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy, gdyż metoda takiego wyodrębnienia nie została określona w ustawie, ani w przepisach wykonawczych do ustawy. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi. Jednakże należy podkreślić, że wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, a nie organ podatkowy w trybie interpretacji indywidualnej.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

W przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego rodzaju działalności, stosuje się odliczenie częściowe według proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy. Do wyliczenia proporcji należy uwzględnić wartość czynności opodatkowanych oraz zwolnionych z opodatkowania. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale 7 sędziów NSA z 24 października 2011 r. sygn. I FPS 9/10, gdzie Sąd wskazał: "(...) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy".

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest akademicką uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz innych przepisów prawa i statutu. Podstawowymi zadaniami uczelni, zgodnie z ustawą są: kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej, wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych, promowanie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie, stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów, działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych, stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.

Uniwersytet zawarł w dniu 30 stycznia 2012 r. umowę o dofinansowanie nr. Projektu "..." w ramach działania 13.1 Infrastruktura Szkolnictwa Wyższego Priorytetu XIII Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Wartość Projektu:. PLN, wartość dofinansowania:. PLN, w tym 15% w ramach dotacji celowej. Beneficjentem i realizatorem Projektu jest Wnioskodawca.

Uniwersytet posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca posiada pełną zdolność organizacyjną i finansową do wdrożenia Projektu w całym zakresie. W realizację Projektu na etapie inwestycyjnym nie będą zaangażowane żadne inne instytucje ani organizacje, czy też jednostki organizacyjne niepodległe Uczelni.

Celem ogólnym Projektu jest rozwój nowoczesnego ośrodka akademickiego, jakim jest Uniwersytet, kształcącego kadrę specjalistów na kierunkach strategicznych z punktu widzenia konkurencyjności gospodarki i atrakcyjności inwestycyjnej. Celem bezpośrednim Projektu jest poprawa warunków kształcenia oraz prowadzenia badań naukowych w dziedzinie nowych materiałów, poprzez rozwój bazy dydaktycznej i naukowo-badawczej Wydziałów: Chemii, Biologii i Biotechnologii oraz Matematyki, Fizyki i Informatyki. Przedmiotem Projektu jest poszerzenie bazy aparaturowej do realizacji zadań dydaktyczno-badawczych prowadzonych na tych Wydziałach. W ramach Projektu zostanie zakupiona specjalistyczna aparatura badawczo-naukowa (w tym sprzęt ICT), powstanie pierwszy w Polsce... klaster obliczeniowy oraz przeprowadzone zostaną inwestycje w unowocześnienie infrastruktury (adaptacja laboratoriów przeznaczonych do zainstalowania nowego sprzętu oraz roboty modernizacyjne i instalacyjne w budynkach Wydziałów).

Zakres prac objętych wnioskiem:

* zakup specjalistycznego wyposażenia (w tym sprzętu ICT),

* adaptacja pomieszczeń (laboratoriów) przeznaczonych do zainstalowania nowego sprzętu,

* roboty modernizacyjne i instalacyjne w budynkach Wydziałów.

Ogół nakładów inwestycyjnych ponoszonych w ramach Projektu dotyczy bezpośrednio infrastruktury dydaktycznej w ramach kierunków priorytetowych. Ponieważ prace budowlane prowadzone w ramach Projektu będą realizowane wyłącznie wewnątrz istniejących budynków (adaptacja pomieszczeń, modernizacja sieci), nie będzie istniała konieczność budowy nowych obiektów ani wykupu gruntów. Zostaną zatem przeprowadzone roboty budowlane związane z adaptacją laboratoriów (Wydz. Chemii, MFI, BiB), modernizacją instalacji elektrycznej (gł. Wydz. Chemii, BiB), wentylacyjnej (gł. Wydz. Chemii) i cieplnej (gł. Wydz. BiB) w budynkach wydziałów oraz inne prace remontowe, w tym wymiana wind (Wydz. MFI), remont sanitariatów (Wydz. MFI), dostosowanie obiektów dla potrzeb osób niepełnosprawnych (Wydz. Chemii, MFI, BiB). Wymienione prace będą łącznie prowadzone w okresie od IV kwartału 2011 r. do I kwartału 2015 r. w 7 budynkach należących do trzech wydziałów: Wydziału Chemii, Wydziału Biologii i Biotechnologii oraz Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki.

Oprócz działalności statutowej, tj. dydaktycznej i naukowo-badawczej, Uczelnia prowadzi również w okrojonym zakresie działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, polegającą głównie na wynajmie lokali, usługach badawczych zleconych i z tego tytułu zobowiązana jest do rozliczenia podatku należnego. W zakresie, w jakim Uczelnia prowadzi działalność gospodarczą i generuje podatek należny przysługuje jej prawo odliczenia podatku naliczonego VAT. Nie wszystkie jednak zakupy opodatkowane (przede wszystkim wydatki eksploatacyjne związane z utrzymaniem pomieszczeń) można jednoznacznie przypisać określonej działalności opodatkowanej. Dlatego zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT Uniwersytet stosuje odliczenie proporcjonalne. Na niektórych Wydziałach objętych modernizacją infrastruktury technicznej w ramach danego Projektu Uczelnia prowadzi od kilku lat drobną działalność komercyjną m.in.: barek, punkt xero, automat, bankomat na "Średniej Fizyce", automaty i serwerownię na "Starej Fizyce", barek, automaty i laboratoria na Wydziale Biologii i Biotechnologii oraz w budynku "Dużej Chemii" - prowadzone są prace badawcze zlecone.

W laboratoriach na Wydziale Biologii i Biotechnologii oraz w budynku Dużej Chemii przeprowadzono prace modernizacyjne. Sprzęt zakupiony w ramach Projektu nie będzie wykorzystywany do realizacji sprzedaży opodatkowanej. W pozostałych trzech budynkach objętych pracami w związku z realizacją przedmiotowego Projektu działalność komercyjna nie jest prowadzona.

Realizacją Projektu są objęte niżej wymienione budynki:

1. Wydział Chemii:

A. budynek Wydziału Chemii - tzw. Duża Chemia,

B. budynek Wydziału Chemii - tzw. Mała Chemia,

C. budynek Wydziału Chemii - tzw. Chemia Organiczna,

2. Wydział Biologii i Biotechnologii:

A. budynek Wydziału Biologii i Biotechnologii,

3. Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki:

A. budynek Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki - tzw. Stara Fizyka,

B. budynek Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki - tzw. Średnia Fizyka,

C. budynek Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki - tzw. Fizyka Wieżowiec.

W budynkach 1A, tzw. Duża Chemia, 2A budynek Wydziału Biologii i Biotechnologii oraz 3B, tzw. Średnia Fizyka, prowadzona jest działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, zwolniona z opodatkowania i niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - czyli zakupy robót modernizacyjnych i instalacyjnych do tych budynków pośrednio służą działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu VAT. W pozostałych budynkach prowadzona jest działalność zwolniona z opodatkowania i niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Roboty modernizacyjne i instalacyjne w budynkach Wydziałów stanowią ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W ramach działań informacyjnych i promocyjnych zostanie zlecone wykonanie usługi zaprojektowania, wykonania i montażu 5 tablic informacyjnych zgodnie z zasadami promocji Projektów dla beneficjentów. Tablice zostaną umieszczone w budynkach: Wydziału Biologii i Biotechnologii - 1 sztuka umieszczona na ścianie budynku na zewnątrz, Wydziału Chemii - tzw. Chemia Organiczna - 1 sztuka wolnostojąca o stabilnej konstrukcji do montażu zewnętrznego, Wydziału Chemii - tzw. Mała Chemia - 1 sztuka umieszczona na ścianie budynku na zewnątrz, Wydziału Chemii - tzw. Duża Chemia - 1 sztuka - przenośna tablica do zastosowania wewnętrznego, Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki - tzw. Stara Fizyka - 1 sztuka wolnostojąca o stabilnej konstrukcji do montażu zewnętrznego.

Zakupy związane z promocją Projektu wykorzystywane są do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, zwolnionej z opodatkowania i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w odniesieniu do budynków gdzie prowadzona jest działalność komercyjna, w pozostałych przypadkach zakupy związane z promocją Projektu wykorzystywane są do działalności zwolnionej z opodatkowania i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z realizacją przedmiotowego Projektu Uczelnia nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zwolnionymi z opodatkowania lub niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury wystawiane są na Wnioskodawcę.

Ad. 1 i 2.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa należy w pierwszej kolejności podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy istnieje bezpośredni bądź pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi.

Z okoliczności sprawy wynika, że działalność komercyjna jest prowadzona przez Uczelnię w następujących budynkach: tzw. Duża Chemia oraz Wydziału Biologii i Biotechnologii i tzw. Średnia Fizyka. W tych budynkach jest prowadzona działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, zwolniona z opodatkowania i niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz zakupy robót modernizacyjnych i instalacyjnych dotyczące tych budynków służą działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem należy stwierdzić, że działalność Wnioskodawcy nie jest w całości działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca bowiem w zakresie czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie będzie działał w charakterze podatnika na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z ust. 2 ustawy. W konsekwencji, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie będą wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. W związku z tym, skoro wydatki dotyczące robót modernizacyjnych i instalacyjnych są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu VAT, to oznacza, że są wykorzystywane do celów działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Z uwagi na fakt, że wydatki związane z robotami modernizacyjnymi i instalacyjnymi w budynkach Wydziałów - jak wskazał Wnioskodawca - stanowią ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, to tym samym spełniają definicję wytworzenia nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy.

Stosownie zatem do treści przepisu art. 86 ust. 7b ustawy, w związku z art. 2 pkt 14a ustawy, Wnioskodawca winien określić udział procentowy, w jakim wydatki dotyczące robót modernizacyjnych i instalacyjnych w ww. trzech budynkach (tzw. Duża Chemia, Wydział Biologii i Biotechnologii oraz tzw. Średnia Fizyka) są wykorzystywane na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Jednakże należy zauważyć, że w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca, oprócz czynności opodatkowanych, dokonuje także czynności zwolnionych z opodatkowania. Jeżeli zatem w stosunku do podatku naliczonego przyporządkowanego działalności gospodarczej istnieje możliwość odrębnego określenia tego podatku do poszczególnych rodzajów działalności tj. opodatkowanej i zwolnionej, to Wnioskodawcy, zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przyporządkowanego działalności gospodarczej i związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do czynności opodatkowanych, natomiast nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przyporządkowanego działalności gospodarczej i związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do czynności zwolnionych z opodatkowania.

Z kolei w przypadku, gdy w stosunku do podatku naliczonego przyporządkowanego działalności gospodarczej nie istnieje możliwość odrębnego określenia tego podatku do poszczególnych rodzajów działalności tj. opodatkowanej i zwolnionej, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przyporządkowanego działalności gospodarczej, z uwzględnieniem zasad wynikających z przepisów art. 90 ust. 2 i następne ustawy.

Odnosząc się do stosowanej metody wyodrębnienia podatku naliczonego należy wskazać, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na budynek, w którym prowadzona jest działalność komercyjna, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie rzeczywistego stanu faktycznego. Jednakże należy podkreślić, że wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną ze sprzedażą opodatkowaną. Warto nadmienić że metody, czy też sposoby, na podstawie których Wnioskodawca dokona wydzielenia odpowiedniej kwoty podatku naliczonego muszą odpowiadać wartościom faktycznym i rzeczywistym. W związku z tym, że ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części można przyjąć różne rozwiązania. Każda metoda, o ile odzwierciedla stan faktyczny jest właściwa. Może to być np. metoda powierzchniowa, wyznaczona odrębnie dla każdego budynku, w którym prowadzona jest działalność komercyjna.

Przy czym należy podkreślić, że prawidłowość wyboru klucza alokacji może zostać zweryfikowana wyłącznie w toku postępowania kontrolnego (podatkowego) w oparciu o całokształt zgromadzonego w jego toku materiału dowodowego.

Ad. 3.

W odniesieniu do prawa do odliczenia podatku VAT dotyczącego sprzętu zakupionego w ramach przedmiotowego Projektu należy zauważyć, że - jak wskazano wyżej - rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wynika z wniosku - sprzęt zakupiony w ramach Projektu nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów tego sprzętu.

Ad. 4.

Z treści wniosku wynika, że zakupy związane z promocją Projektu wykorzystywane są do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, zwolnionej z opodatkowania i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w odniesieniu do budynków gdzie prowadzona jest działalność komercyjna, tj. budynków: tzw. Duża Chemia oraz Wydziału Biologii i Biotechnologii i tzw. Średnia Fizyka. W pozostałych przypadkach, tj. w budynkach: tzw. Mała Chemia, Chemia Organiczna, Stara Fizyka i Fizyka Wieżowiec, zakupy związane z promocją Projektu wykorzystywane są do działalności zwolnionej z opodatkowania i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W kwestii zakupów związanych z promocją Projektu, dotyczących budynków: tzw. Mała Chemia, Chemia Organiczna, Stara Fizyka i Fizyka Wieżowiec, w których prowadzona jest działalność zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT oraz niepodlegająca podatkowi VAT, a nie są wykonywane czynności opodatkowane, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie został spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast w kwestii prawa do odliczenia podatku VAT dotyczącego wydatków związanych z promocją Projektu, dotyczących budynków gdzie prowadzona jest działalność komercyjna, tj. budynków: tzw. Duża Chemia oraz Wydziału Biologii i Biotechnologii i tzw. Średnia Fizyka, które są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, zwolnionej z opodatkowania i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy jest w pierwszej kolejności przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia z realizacją jakich czynności związany jest podatek wynikający z otrzymanych faktur, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

A zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim poniesione wydatki związane z promocją Projektu, dotyczące budynków gdzie prowadzona jest działalność komercyjna, tj. budynków: tzw. Duża Chemia oraz Wydziału Biologii i Biotechnologii i tzw. Średnia Fizyka, służą czynnościom opodatkowanym. Nie przysługuje natomiast w zakresie, w jakim poniesione ww. wydatki służą czynnościom zwolnionym z opodatkowania i niepodlegającym opodatkowaniu. Z kolei, gdy poniesione wydatki służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, zwolnionym z tego podatku, jak i niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w sytuacji, gdy - jak wynika z wniosku - nie ma możliwości obiektywnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do poszczególnych czynności, to Wnioskodawca ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy. Przy czym czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy.

Z kolei w odniesieniu do stosowanej metody wyodrębnienia podatku naliczonego należy stwierdzić, że - jak wyżej wskazano - może to być np. metoda powierzchniowa, wyznaczona odrębnie dla każdego budynku, w którym prowadzona jest działalność komercyjna, o ile odzwierciedla stan faktyczny. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy. Natomiast prawidłowość wyboru klucza alokacji może zostać zweryfikowana wyłącznie w toku postępowania kontrolnego (podatkowego) w oparciu o całokształt zgromadzonego w jego toku materiału dowodowego.

Wobec powyższego oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl