IPTPP2/443-228/13-5/JS - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania dotyczącego wprowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej w ramach informatyzacji przychodni.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-228/13-5/JS Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania dotyczącego wprowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej w ramach informatyzacji przychodni.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2013 r. (data wpływu 22 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania dotyczącego wprowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej w ramach informatyzacji Przychodni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania dotyczącego wprowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej w ramach informatyzacji Przychodni.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.) o kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przychodnia (Wnioskodawca) jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą na podstawie ustawy o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 r. Głównym przedmiotem działalności określonym w statucie jest świadczenie usług medycznych, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług korzystają ze zwolnienia. Statut dopuszcza pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych na główną działalność statutową poprzez prowadzenie działalności gospodarczej w formie np. najmu pomieszczeń. Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zainteresowany jako czynny podatnik podatku VAT dokonuje odliczenia podatku VAT na podstawie art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Proporcja, o której mowa w ust. 2, ustalana jest na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Określona przez Wnioskodawcę proporcja na 2013 rok wynosi 13%. W związku ze składanym przez Zainteresowanego wnioskiem o dofinansowanie w ramach Osi Priorytetowej IV - Społeczeństwo Informacyjne, nazwa działania IV.2 E - usługi publiczne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - co będzie dotyczyło wprowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej w ramach informatyzacji Przychodni - powstaje problem VAT-u naliczonego przy realizacji zadania. Zrealizowane zadanie będzie służyło tylko i wyłącznie świadczeniu usług medycznych, czyli zwolnionych z VAT-u.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy podatek VAT naliczony i zapłacony przez Wnioskodawcę przy regulowaniu faktury (faktur) za kompleksową realizację usługi dotyczącej elektronicznej dokumentacji medycznej (dostawa sprzętu, oprogramowania, szkoleń, projektowanie i wykonanie instalacji sieci komputerowej, w tym sieci elektrycznej - czy będzie Zainteresowanemu przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT w wysokości ustalonej proporcji na rok 2013.

2.

Czy Wnioskodawca w ogóle nie będzie miał prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym Zainteresowanemu skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zrealizowanie zadania w postaci wprowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej na terenie Przychodni będzie służyło tylko i wyłącznie działalności zwolnionej. W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy nie będzie miał prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na mocy art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą na podstawie ustawy o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 r. Głównym przedmiotem działalności określonym w statucie jest świadczenie usług medycznych, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług korzystają ze zwolnienia. Statut dopuszcza pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych na główną działalność statutową poprzez prowadzenie działalności gospodarczej w formie np. najmu pomieszczeń. Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zainteresowany dokonuje odliczenia podatku VAT na podstawie art. 90 ust. 1 i 2 ustawy. Proporcja, o której mowa w ust. 2, ustalana jest na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy. Określona przez Wnioskodawcę proporcja na 2013 rok wynosi 13%. W związku ze składanym przez Zainteresowanego wnioskiem o dofinansowanie w ramach Osi Priorytetowej IV - Społeczeństwo Informacyjne, nazwa działania IV.2 E - usługi publiczne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - co będzie dotyczyło wprowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej w ramach informatyzacji Przychodni - powstaje problem VAT-u naliczonego przy realizacji zadania. Zrealizowane zadanie będzie służyło tylko i wyłącznie świadczeniu usług medycznych, czyli zwolnionych z VAT-u.

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia, możliwe jest tylko w przypadku, gdy ponoszone wydatki mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT, a Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. W rozpatrywanej sprawie mamy natomiast do czynienia z sytuacją w której realizowane zadanie będzie wykorzystywane tylko do czynności zwolnionych z opodatkowania. Zatem przepisy zawarte w art. 90 ustawy, dotyczące zasad odliczania częściowego, nie będą miały zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zrealizowane zadanie będzie służyło tylko i wyłącznie świadczeniu usług zwolnionych z VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania dotyczącego wprowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej w ramach informatyzacji Przychodni, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - wydatki poniesione w ramach realizacji projektu będą służyły tylko i wyłącznie czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż zrealizowane zadanie będzie służyło tylko i wyłącznie świadczeniu usług medycznych, czyli zwolnionych z VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności zmiany przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl