IPTPP2/443-217/11-5/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-217/11-5/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny samochodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny samochodu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 sierpnia 2011 r. o kwestie związane z reprezentacją oraz doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca działając w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa nabył w roku 1998 samochód ciężarowy marki KlA Pregio. Samochód zakupiono ze środków budżetowych przeznaczonych na zakupy inwestycyjne, w ramach zatwierdzonego planu wydatków Wnioskodawcy jako państwowej jednostki budżetowej.

Przedmiotowy pojazd został nabyty z zamiarem używania do wykonywania ustawowych zadań podatnika, wskazanych w art. 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991 o Inspekcji Ochrony Środowiska (aktualny publikator: Dz. U. z 2007 Nr 44, poz. 287 z późn. zm.) oraz do wykonywania przez Laboratorium WIOŚ badań i pomiarów środowiskowych na zlecenie podmiotów zewnętrznych.

Powyższe usługi korzystały ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie Załącznika Nr 2 (poz. 20) do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (ówczesny publikator; Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) jako usługi w zakresie badań i analiz technicznych - wyłącznie w zakresie badań wód, ścieków powietrza i gleby, usług probierczych oraz usług w zakresie miar (ex. 74.30).

Wnioskodawca prowadził w momencie nabycia działalność nieopodatkowaną (wykonywanie ustawowych zadań Inspekcji Ochrony Środowiska przypisanych Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w (...) jako organowi administracji rządowej), zwolnioną z podatku od towarów i usług na wskazanej wyżej podstawie oraz - w bardzo niewielkim zakresie - opodatkowaną sprzedaż usług laboratoryjnych nie korzystających ze zwolnień.

Dokładne odtworzenie tej struktury nie jest w chwili obecnej możliwe z uwagi na brak dokumentacji źródłowej, w stosunku do której upłynął już termin przechowywania w archiwum zakładowym.

Analogiczna struktura działalności występowała u Wnioskodawcy do wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), a działalność nieopodatkowana oraz zwolniona stanowiła niemal 100% działalności podatnika.

Z uwagi na znaczny stopień wyeksploatowania opisanego wyżej samochodu Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w (...) (działając jako kierownik jednostki) - zakwalifikował go jako zbędny składnik majątku ruchomego Wnioskodawcy, przeznaczony do sprzedaży w trybie przetargu publicznego, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 maja 2010 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego, w który wyposażone są jednostki budżetowe (Dz. U. Nr 114, poz. 761).

Pomimo dwukrotnie przeprowadzonej procedury przetargowej przedmiotowy samochód nie został sprzedany, wpłynął jednakże wniosek fundacji spełniającej warunki par. 39 przywołanego rozporządzenia, o dokonanie darowizny tego pojazdu na rzecz fundacji, w trybie wskazanym w tym przepisie.

Pismem z dnia 26 sierpnia 2011 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, na zasadach obowiązujących urzędy obsługujące organy administracji publicznej, aktualnie określonych w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż nie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w momencie nabycia i dostawy opisanego pojazdu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca powinien naliczyć i odprowadzić podatek VAT od darowizny dokonanej w trybie par. 39 przywołanego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 maja 2010 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego, w który wyposażone są jednostki budżetowe.

2.

Czy w przypadku istnienia obowiązku naliczenia i odprowadzenia podatku VAT od darowizny dokonanej w trybie par. 39 przywołanego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 maja 2010 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego, w który wyposażone są jednostki budżetowe - podatek należy naliczyć od wartości składnika podlegającego darowiźnie, ustalonej zgodnie z par. 40 ust. 2 tego rozporządzenia, tj. od wartości księgowej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług - zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Sprzedaż samochodu w warunkach wskazanych wyżej podlega zwolnieniu jako dostawa rzeczy używanej (vide: Izba Skarbowa w Warszawie, 26 marca 2008, znak: IPPP1-443-463/08-2/RK - S. Podat. 2008.6.39).

Przedmiotowe auto zostało zakupione w 1998 r. i przez cały okres od chwili nabycia intensywnie użytkowane przez Wnioskodawcę - jest zatem rzeczą używaną.

Stosownie do art. 20 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym w chwili nabycia samochodu Kia Pregio, tj. w dniu 25.11.1998 - podatnik dokonujący jednocześnie sprzedaży opodatkowanej i nieopodatkowanej mógł zmniejszyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego, związaną ze sprzedażą opodatkowaną.

Z uwagi na fakt, iż w strukturze sprzedaży Wnioskodawcy sprzedaż niepodatkowana (realizacja ustawowych zadań) i zwolniona (usługi ex. 74.30) stanowiły łącznie niemal 100% stwierdzić należy, iż podatnikowi nie przysługiwało w momencie dostawy tego samochodu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W tym stanie rzeczy planowana darowizna w warunkach przywołanego wyżej par. 39 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 maja 2010 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego, w który wyposażone są jednostki budżetowe - korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 2.

W przypadku uznania, iż stanowisko podatnika przedstawione w pkt 1 nie jest prawidłowe oraz z ostrożności procesowej - Wnioskodawca stwierdza, że podatek VAT od planowanej darowizny (w warunkach opisanych wyżej) należy naliczyć od wartości księgowej pojazdu, z uwagi na brzmienie par. 40 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 maja 2010 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego, w który wyposażone są jednostki budżetowe.

Podatek ten pomniejsza się o kwotę zwolnienia statuowanego § 13 ust. 1 pkt 5 lit. d) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie więcej niż o 5.000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy).

Natomiast w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Generalnie zatem, z uwagi na brzmienie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa. Od tej zasady przewidziano jednak pewne wyjątki. Art. 7 ust. 2 ustawy wskazuje bowiem czynności, które mimo braku odpłatności uważane są za zrównane z odpłatną dostawą. Do czynności takich ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika nieodpłatnie towarów należących do jego przedsiębiorstwa, pod warunkiem jednak, iż podatnikowi przysługiwało przy ich nabyciu prawo do całkowitego albo częściowego odliczenia podatku naliczonego.

W myśl § 39 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 maja 2010 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego, w który wyposażone są jednostki budżetowe (Dz. U. Nr 114, poz. 761), jednostka może dokonać darowizny składnika rzeczowego majątku ruchomego na rzecz jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), niebędących państwowymi jednostkami budżetowymi, oraz fundacji i organizacji pożytku publicznego, które prowadzą działalność charytatywną, opiekuńczą, kulturalną, leczniczą, oświatową, naukową, badawczo-rozwojową, wychowawczą, sportową lub turystyczną, z przeznaczeniem na realizację ich celów statutowych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nabył w roku 1998 samochód ciężarowy marki KlA Pregio. Przedmiotowy pojazd został nabyty z zamiarem używania do wykonywania ustawowych zadań podatnika, wskazanych w art. 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991 o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz do wykonywania przez Laboratorium WIOŚ badań i pomiarów środowiskowych na zlecenie podmiotów zewnętrznych.

Wnioskodawca prowadził w momencie nabycia działalność nieopodatkowaną (wykonywanie ustawowych zadań Inspekcji Ochrony Środowiska przypisanych Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w (...) jako organowi administracji rządowej), zwolnioną z podatku od towarów i usług na wskazanej wyżej podstawie oraz - w bardzo niewielkim zakresie - opodatkowaną sprzedaż usług laboratoryjnych nie korzystających ze zwolnień.

Analogiczna struktura działalności występowała u Wnioskodawcy do wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a działalność nieopodatkowana oraz zwolniona stanowiła niemal 100% działalności podatnika.

Wnioskodawca wskazał, iż nie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w momencie nabycia opisanego pojazdu.

Z uwagi na znaczny stopień wyeksploatowania opisanego wyżej samochodu - Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w (...) (działając jako kierownik jednostki) - zakwalifikował go jako zbędny składnik majątku ruchomego Wnioskodawcy, przeznaczony do sprzedaży w trybie przetargu publicznego, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 maja 2010 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego, w który wyposażone są jednostki budżetowe.

Pomimo dwukrotnie przeprowadzonej procedury przetargowej przedmiotowy samochód nie został sprzedany, wpłynął jednakże wniosek fundacji spełniającej warunki par. 39 przywołanego rozporządzenia, o dokonanie darowizny tego pojazdu na rzecz fundacji, w trybie wskazanym w tym przepisie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy od darowizny ww. samochodu powinien naliczyć i odprowadzić podatek VAT, a jeżeli tak, to od jakiej wartości należy naliczyć podatek należny.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt, że - jak wskazano we wniosku - Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu samochodu KIA Pregio, czynność nieodpłatnego przekazania ww. samochodu w formie darowizny nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie zostały bowiem spełnione warunki określone w art. 7 ust. 2 ustawy, dające podstawę do uznania nieodpłatnego przekazania wskazanego we wniosku towaru za czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów.

Reasumując, w niniejszej sprawie darowizna rzeczowa w postaci samochodu, przy nabyciu którego nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub częściowo, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z zajętym powyżej stanowiskiem udzielanie odpowiedzi na pytanie nr 2 stało się bezprzedmiotowe.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe, jednakże rozstrzygnięcie oparto na innym przepisie prawa niż wskazał to Zainteresowany.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania darowizny samochodu. Natomiast w kwestii opodatkowania usług świadczonych w ramach ZFŚS na rzecz pracowników za częściową odpłatnością ponoszoną przez pracownika została wydana interpretacja Nr IPTPP2/443-217/11-4/BM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl