IPTPP2/443-208/11-4/IR - Określenie stawki VAT właściwej dla prowadzenia robót budowlanych i instalacyjnych związanych z przebudową, rozbudową oraz zmianą sposobu użytkowania budynku mieszkalnego oraz robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem terenu wokół przebudowywanego budynku mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-208/11-4/IR Określenie stawki VAT właściwej dla prowadzenia robót budowlanych i instalacyjnych związanych z przebudową, rozbudową oraz zmianą sposobu użytkowania budynku mieszkalnego oraz robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem terenu wokół przebudowywanego budynku mieszkalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Tryb. 2 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 24 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy:

* roboty budowlane i instalacyjne związane z przebudową, rozbudową oraz zmianą sposobu użytkowania budynku mieszkalnego, w wyniku którego powstaną mieszkania o charakterze socjalnym i komunalnym podlegają 8% stawce podatku od towarów i usług - jest prawidłowe,

* roboty budowlane związane z zagospodarowaniem terenu wokół przebudowywanego budynku mieszkalnego podlegają 23% stawce podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2011 r. wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy:

* roboty budowlane i instalacyjne związane z przebudową, rozbudową oraz zmianą sposobu użytkowania budynku mieszkalnego, w wyniku którego powstaną mieszkania o charakterze socjalnym i komunalnym podlegają 8% stawce podatku od towarów i usług,

* roboty budowlane związane z zagospodarowaniem terenu wokół przebudowywanego budynku mieszkalnego podlegają 23% stawce podatku od towarów i usług.

Pismem z dnia 31 maja 2011 r. znak: IBPP2/443-626/11/ABu Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając na podstawie art. 170 Ordynacji podatkowej oraz § 2 i § 5a cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, przekazał przedmiotowy wniosek do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Tryb., celem załatwienia zgodnie z właściwością. W związku bowiem ze zmianą przepisów w zakresie wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, jaka nastąpiła z dniem 1 kwietnia 2011 r., wniosek ten podlega rozpatrzeniu przez, działającego w imieniu Ministra Finansów, Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, na podstawie przepisów Rozdziału 1a ww. ustawy - Ordynacja podatkowa.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 9 sierpnia 2011 r. wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 24 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca jest wykonawcą zadania polegającego na przebudowie, rozbudowie oraz zmianie sposobu użytkowania istniejącego budynku administracyjno-biurowego z przeznaczeniem na budynek mieszkalny wielorodzinny z mieszkaniami socjalnymi i komunalnymi w ramach zadania "Adaptacja budynku biurowo-mieszkalnego na mieszkania", w wyniku którego powstanie:

* 14 lokali socjalnych, każde o powierzchni: MS3 - 17,87 m 2, MS4 - 30,21 m 2, MS8 - 17,57 m 2, MS9 - 29,78 m 2, MS10 - 28,59 m 2, MS11 - 20,40 m 2, MS14 - 17,52 m 2, MS15 - 29,52 m 2, MS16 - 28,72 m 2, MS17 - 20,61 m 2, MS20 - 17,74 m 2, MS21 - 30,50 m 2, MS22 - 28,79 m 2, MS23 - 20,69 m 2. Łączna powierzchnia użytkowa mieszkań socjalnych wynosi - 338,5 m 2. Pomieszczenia przynależne (piwnice) dla części socjalnej stanowią łączną powierzchnię - 48,6 m 2.

* 9 lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy nie stanowiących lokali socjalnych, zwanych "lokalami komunalnymi", każde o powierzchni: MK1 - 43,51 m 2, MK2 -46,35 m 2, MK5 - 38,46 m 2, MK6 - 43,16 m 2, MK7 - 45,24 m 2, MK12 - 43,00 m 2, MK13 - 45,00 m 2, MK18 - 43,86 m 2, MK19 - 45,84 m 2. Łączna powierzchnia użytkowa mieszkań komunalnych wynosi - 394,4 m 2. Pomieszczenia przynależne (piwnice) dla części komunalnej stanowią łączną powierzchnię - 43,0 m 2.

Realizacja robót dla przedmiotowego zadania została rozpoczęta w roku 2010 i planowana jest do zakończenia w 2011 r. Termin zakończenia: do 30 czerwca 2011 r. W ramach zadania zostaną wykonane: wyburzenie istniejących ścianek działowych i budowę nowych ścianek działowych, wyburzenie istniejącej klatki schodowej i budowę nowej klatki schodowej spełniającej obecne normy i przepisy budowlane, przebudowę dachu łącznie ze zmianą stropów w rejonie przebudowy klatki schodowej, wymianę pokrycia dachu na całym budynku, likwidację istniejących balkonów, ocieplenie i elewację budynku wraz z wymianą rynien i rur spustowych i obróbek blacharskich, wykonanie tynków, okładzin i malowanie ścian, demontaż istniejących posadzek oraz wykonanie nowych, wykonanie stolarki drzwiowej wewnętrznej i zewnętrznej, wykonanie balustrad u klatek schodowych oraz kraty w oknach piwnic, wykonanie zadaszenia z poliwęglanu nad wejściem do wiatrołapu, izolację przeciwwilgociową i wodochronną, przystosowanie mieszkania dla osób niepełnosprawnych w ww. budynku. Budynek zostanie wyposażony w następujące instalacje: elektryczne wewnętrzne, centralnego ogrzewania, wody zimnej/ciepłej, kanalizacji sanitarnej, technologiczna kotłowni gazowej, gazowa wewnętrzna wraz z doprowadzeniem gazu do wszystkich punktów poboru ww. budynku, elektryczna wewnętrzna kotłowni gazowej, wentylacji hybrydowej.

W ramach zagospodarowania terenu wokół budynku zostanie wykonane: wjazd na działkę nr..., oświetlenie terenu dla budynku adaptowanego, przyłącze kanalizacji sanitarnej dla adaptowanego budynku nr... i kanalizacja sanitarna wspólna dla budynku nr... i nr..., przyłącze wody do budynku adaptowanego z rur #216; 63mm PE po trasie istniejącego przyłącza wody #216; 50mm z rur stalowych ocynk.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 24 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, iż:

1.

Budynek po wykonaniu robót budowlanych i instalacyjnych będzie kwalifikowany do grupy 1130 - budynek zbiorowego zamieszkania wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

2.

W wyniku przebudowy budynek administracyjno-biurowy będzie kwalifikował się do objęcia go społecznym programem mieszkaniowym.

3.

Budynek biurowo-mieszkalny po przebudowie na budynek mieszkalny zmieni charakter budynku poprzez utworzenie mieszkań socjalnych i komunalnych. Zakres czynności ma charakter przebudowy oraz termomodernizacji budynku w myśl art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jaka stawka podatku vat w 2011 r. powinna zostać przyjęta w związku z realizacją robót budowlanych i instalacyjnych związanych z przebudową, rozbudową oraz zmianą sposobu użytkowania istniejącego budynku mieszkalnego, w wyniku którego powstaną 23 mieszkania o charakterze socjalnym i komunalnym.

2.

Jaka stawka podatku vat w 2011 r. powinna zostać przyjęta w związku z realizacją robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem terenu wokół przebudowywanego budynku mieszkalnego.

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku zmian wprowadzonych przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) od 1 stycznia 2011 r. w przedmiotowym przypadku winna być zastosowana obniżona - 8% stawka podatku vat (zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 2 i 3).

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy powinna zostać przyjęta stawka podstawowa podatku vat 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o VAT, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielo mieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania. W dziale 12 usystematyzowano natomiast budynki niemieszkalne.

Wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że ze stawki preferencyjnej korzysta wyłącznie budowa i remont budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej.

Zatem dla robót wykonywanych w bryle budynku zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT, o ile mieszczą się w czynnościach dla których ustawodawca przewidział preferencyjną stawkę. Natomiast dla pozostałych usług, wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy - Prawo budowlane przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

W myśl pkt 7 tego artykułu przez roboty budowlane należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza:

* unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego, prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia);

* unowocześnienie czegoś, uwspółcześnienie (...).

Uwzględniając powołane przepisy, od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do wyszczególnionych w ustawie i przepisach wykonawczych usług budowlanych. Należy jednakże zwrócić uwagę, że preferencyjna 8% stawka przewidziana jest wyłącznie dla budownictwa mieszkaniowego i lokali mieszkalnych, czyli obiektów sklasyfikowanych w dziale PKOB 11.

We własnym stanowisku Wnioskodawca powołuje się na obowiązujący od 1 stycznia 2011 r. § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zgodnie z którym stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Zgodnie z § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Wskazać należy, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), obowiązującym od 6 kwietnia 2011 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest wykonawcą zadania polegającego na przebudowie i termomodernizacji budynku administracyjno-biurowego z przeznaczeniem na budynek wielorodzinny z mieszkaniami komunalnymi i socjalnymi. W wyniku przebudowy budynek administracyjno-biurowy będzie kwalifikował się do objęcia go społecznym programem mieszkaniowym. Budynek po wykonaniu robót budowlanych i instalacyjnych będzie kwalifikowany do grupy 1130 - budynek zbiorowego zamieszkania wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Dodatkowo Wnioskodawca wykona szereg innych robót w ramach zagospodarowania terenu wokół budowy przedmiotowego budynku.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz wynikający z treści wniosku opis sprawy stwierdzić należy, że:

* roboty budowlane i instalacyjne związane z przebudową oraz termomodernizacją opisanego budynku, w wyniku którego powstaną mieszkania o charakterze socjalnym i komunalnym podlegają 8% stawce podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT,

* roboty budowlane związane z zagospodarowaniem terenu wokół przebudowywanego budynku podlegają 23% stawce podatku od towarów i usług, w myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ww. ustawy.

Należy zaznaczyć, iż ze stawki preferencyjnej korzysta wyłącznie budowa i remont budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy co do wysokości stawki podatku VAT należało uznać za prawidłowe, aczkolwiek na podstawie innych przepisów niż powołane przez Wnioskodawcę.

Z opisu sprawy nie wynika bowiem, iż Wnioskodawca wykonuje roboty konserwacyjne, o których mowa w cyt. wyżej przepisach.

Dodatkowo podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanego we wniosku budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. Organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl