IPTPP2/443-199/12-4/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-199/12-4/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu 22 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania "..." i "..." w zakresie dokumentowania czynności polegającej na przeniesieniu kosztów dotyczących:

* wynagrodzeń z narzutami pracowników J. - jest prawidłowe,

* towarów i usług zakupionych na potrzeby ww. jednostki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania czynności polegającej na przeniesieniu części kosztów poniesionych na realizację zadania "..." i "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2012 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, przeformułowanie pytania oraz własne stanowisko do nowo zadanego pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w związku z pismem z dnia 21 maja 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku)

Gmina realizując zadania nałożone przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm. - art. 7 ust. 1 pkt 3) realizuje zadanie inwestycyjne p.n. "..." w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013, Priorytet I Gospodarka Wodno - Ściekowa. Na tę okoliczność Wnioskodawca podpisał umowę z NFOŚiGW o dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności. Beneficjentem i reprezentantem umowy jest Zainteresowany, jednakże projekt jest realizowany wspólnie przez trzy podmioty:

1.

Gmina,

2.

G.,

3.

M.

Projekt zgłoszony do dofinansowania składa się z 19 zadań, z których większość będzie realizowana - wydatkowana bezpośrednio przez poszczególne podmioty i dotyczy robót budowlanych, a zadania p.n. "..." i "..." będą realizowane i wydatkowane tylko w Gminie. J. jest to odrębna grupa pracowników obsługująca w zakresie administracyjnym, rozliczeniowym, technicznym itp. cały projekt. Wydatki dotyczące zarówno wynagrodzeń pracowników, jak i zakupu towarów i usług ponoszone na utrzymanie "J." są dokonywane w Gminie, lecz dotyczą wszystkich trzech podmiotów. W związku z tym została zawarta umowa z G. i M., która zobowiązuje między innymi wszystkie podmioty do partycypacji w kosztach. Rozliczenie G. z Gminą nastąpi na podstawie art. 216 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) tj. G. przekaże Gminie dotację celową na część wydatków. Wstępnie tj. do otrzymania środków finansowych z Funduszu Spójności ww. podmioty będą partycypować w całości kosztów poniesionych na J. Po otrzymaniu dofinansowania nastąpi z podmiotami stosowne rozliczenie polegające na zwrocie im w odpowiedniej proporcji wcześniej poniesionych kosztów. Wnioskodawca informuje, iż wszystkie trzy ww. podmioty są czynnymi podatnikami podatku VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

każdy z podmiotów biorących udział w projekcie jest upoważniony do dokonywania wydatków w ramach swoich budżetów w zakresie zadań dotyczących robót budowlano-montażowych tzw. kosztów bezpośrednich. W tym zakresie będą wystawiane przez wykonawców faktury na poszczególne podmioty. Natomiast wydatki na zadania wspólne, tj. "..." i "..." będą ponoszone przez Wnioskodawcę i na Niego będą wystawiane faktury jako beneficjenta pomocy.

2.

Zadaniem Wnioskodawcy w planowanym projekcie zgodnie z zawartą umową o współpracy jest przygotowanie wniosku o dofinansowanie projektu, sprawowanie nadzoru nad projektem, kontaktowanie się z właściwymi instytucjami w systemie realizacji POIiŚ. Ponadto Zainteresowany wraz ze swoimi pracownikami zatrudnionymi w ramach J. obsługuje cały projekt w zakresie administracyjnym, technicznym, rozliczeniowym i koordynacyjnym. Wnioskodawca odpowiedzialny jest za prawidłową realizację projektu na terenie trzech podmiotów: Gminy, G. i M. Dlatego zasadne jest, aby koszty funkcjonowania "J." ponosiły wszystkie trzy podmioty.

3.

Obowiązki pozostałych podmiotów: podmioty upoważnione są odpowiedzialne za realizację projektu w zakresie określonym w umowie zgodnie z ustalonym harmonogramem oraz z zasadami obowiązującymi w POIiŚ, w tym zasadami dotyczącymi kwalifikowania wydatków, kontroli sprawozdawczości, przepływów finansowych oraz informacji i promocji. Podmioty są zobowiązane do:

* współpracy z beneficjentem (z Wnioskodawcą) przy sporządzaniu wniosku o płatność dla projektu, w tym jego części sprawozdawczej,

* przekazywania beneficjentowi dokumentacji dotyczącej realizacji projektu niezbędnej do poświadczenia wydatków ujętych we wniosku o płatność,

* udostępnienia beneficjentowi na jego wniosek dokumentacji związanej z realizowanym projektem,

* stosowania systemu księgowego dla potrzeb rozliczania wydatków związanych z realizacją projektu zgodnie z wymogami, warunkami i wytycznymi beneficjenta w zakresie księgowości,

* zapewnienia właściwej ścieżki audytu dla dokumentacji związanej z realizacją projektu w części powierzonej podmiotom upoważnionym.

4.

M. będzie przekazywała do Wnioskodawcy na finansowanie zadań wspólnych własne środki finansowe. Środki finansowe będą przekazywane na regulowanie kosztów pośrednich.

5.

Wytworzony majątek w przedmiotowym projekcie będzie stanowił odrębny majątek każdego z podmiotów. Zainteresowany, G. i M. będą bezpośrednimi inwestorami w ramach wykonywanych robót budowlanych na terenie swojej gminy. Podmioty samodzielnie będą ogłaszać i przeprowadzać przetargi na usługi budowlane, wyłaniać ich wykonawców, zawierać umowy, otrzymywać faktury i dokonywać za nie płatności. Płatności za wytworzony majątek będą dokonywać częściowo ze środków własnych i częściowo z otrzymanego dofinansowania unijnego. Po wytworzeniu majątku każdy stanie się jego właścicielem - dotyczy to nakładów bezpośrednich.

6.

W przypadku Gminy i M., mienie powstałe w wyniku realizowanego projektu nie będzie przekazywane innym podmiotom. Wytworzone mienie będzie stanowiło mienie podmiotów i będzie im służyło do działalności opodatkowanej. Natomiast mienie wytworzone w G. zostanie nieodpłatnie przekazane w administrowanie do jej jednostki organizacyjnej tj. do zakładu budżetowego, który jest odrębnym podatnikiem podatku VAT.

7.

Środki z dofinansowania unijnego wpłyną na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Środki które wpłyną do Zainteresowanego przeznaczone będą na pomoc dla wszystkich trzech podmiotów. Z rachunku Wnioskodawcy część środków zostanie dalej przekazana na wydatki do G. i do M.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Jakim dokumentem Wnioskodawca powinien obciążyć M. za część kosztów poniesionych w imieniu spółki na zadania "..." i "...". Czy Gmina powinna obciążyć spółkę notą księgową w zakresie przeniesienia kosztów wynagrodzeń z narzutami pracowników J., a pozostałe koszty, zakupionych na ich potrzeby towarów i usług, powinny być przeniesione na podstawie "refaktury VAT".

Zdaniem Wnioskodawcy, dokumentem stosownym do obciążenia spółki jest nota księgowa w zakresie poniesionych kosztów na wynagrodzenia z narzutami pracowników, a dla zrefundowania pozostałych kosztów - dotyczących zakupów towarów i usług stosownym dokumentem jest "refaktura VAT".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w związku z realizacją zadania "..." i "..." uznaje się w zakresie dokumentowania czynności polegającej na przeniesieniu kosztów dotyczących:

* wynagrodzeń z narzutami pracowników J. - za prawidłowe,

* towarów i usług zakupionych na potrzeby ww. jednostki - za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Zaznaczyć należy, że nie każde powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, iż oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, czynność podlegała będzie opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Natomiast, świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności z innym podmiotem.

Jeśli zatem z zawartej, między podmiotami realizującymi wspólnie projekt, umowy zobowiązującej te podmioty do wspólnego wykonania tego projektu wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje - w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy - świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast gdy czynności wykonywane w ramach projektu są realizowane na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów powstałych w wyniku realizacji projektu, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegającą opodatkowaniu.

O rozstrzygnięciu, czy wykonywane przez Wnioskodawcę świadczenie podlega opodatkowaniu VAT czy też nie, decydują zatem warunki umowy zawartej pomiędzy podmiotami będącymi współwykonawcami projektu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizując zadania nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym realizuje zadanie inwestycyjne p.n. "..." w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013, Priorytet I Gospodarka Wodno - Ściekowa. Beneficjentem i reprezentantem umowy jest Zainteresowany, jednakże projekt jest realizowany wspólnie przez trzy podmioty: Wnioskodawcę, G. i M.

Projekt zgłoszony do dofinansowania składa się z 19 zadań, z których większość będzie realizowana - wydatkowana bezpośrednio przez poszczególne podmioty i dotyczy robót budowlanych, a zadania p.n. "..." i "..." będą realizowane i wydatkowane tylko w Gminie. J. jest to odrębna grupa pracowników obsługująca w zakresie administracyjnym, rozliczeniowym, technicznym itp. cały projekt. Wydatki dotyczące zarówno wynagrodzeń pracowników, jak i zakupu towarów i usług ponoszone na utrzymanie "J." są dokonywane w Gminie, lecz dotyczą wszystkich trzech podmiotów. W związku z tym została zawarta umowa z G. i M., która zobowiązuje między innymi wszystkie podmioty do partycypacji w kosztach. Wstępnie tj. do otrzymania środków finansowych z Funduszu Spójności ww. podmioty będą partycypować w całości kosztów poniesionych na J. Po otrzymaniu dofinansowania nastąpi z podmiotami stosowne rozliczenie polegające na zwrocie im w odpowiedniej proporcji wcześniej poniesionych kosztów. Wnioskodawca informuje, iż wszystkie trzy ww. podmioty są czynnymi podatnikami podatku VAT.

Wydatki na zadania wspólne tj. "..." i "..." będą ponoszone przez Wnioskodawcę i na Niego będą wystawiane faktury jako beneficjenta pomocy.

Zadaniem Wnioskodawcy w planowanym projekcie zgodnie z zawartą umową o współpracy jest m.in. przygotowanie wniosku o dofinansowanie projektu, sprawowanie nadzoru nad projektem. Ponadto Zainteresowany wraz ze swoimi pracownikami zatrudnionymi w ramach J. obsługuje cały projekt w zakresie administracyjnym, technicznym, rozliczeniowym i koordynacyjnym. Wnioskodawca odpowiedzialny jest za prawidłową realizację projektu na terenie trzech podmiotów: Gminy, G. i M.

Pozostałe podmioty są odpowiedzialne za realizację projektu w zakresie określonym w umowie, w tym zasadami dotyczącymi kwalifikowania wydatków, kontroli sprawozdawczości, przepływów finansowych oraz informacji i promocji. Podmioty są zobowiązane m.in. do współpracy z Wnioskodawcą przy sporządzaniu wniosku o płatność dla projektu.

A. będzie przekazywała do Wnioskodawcy na finansowanie zadań wspólnych własne środki finansowe. Środki finansowe będą przekazywane na regulowanie kosztów pośrednich.

Wytworzony majątek w przedmiotowym projekcie będzie stanowił odrębny majątek każdego z podmiotów. Zainteresowany, G. i M. będą bezpośrednimi inwestorami w ramach wykonywanych robót budowlanych na terenie swojej gminy. Podmioty samodzielnie będą ogłaszać i przeprowadzać przetargi na usługi budowlane, wyłaniać ich wykonawców, zawierać umowy, otrzymywać faktury i dokonywać za nie płatności. Płatności za wytworzony majątek będą dokonywać częściowo ze środków własnych i częściowo z otrzymanego dofinansowania unijnego. Po wytworzeniu majątku każdy stanie się jego właścicielem - dotyczy to nakładów bezpośrednich.

W przypadku Wnioskodawcy i M., mienie powstałe w wyniku realizowanego projektu nie będzie przekazywane innym podmiotom. Wytworzone mienie będzie stanowiło mienie podmiotów i będzie im służyło do działalności opodatkowanej.

Środki z dofinansowania unijnego wpłyną na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Środki które wpłyną do Zainteresowanego przeznaczone będą na pomoc dla wszystkich trzech podmiotów.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi rodzaj dokumentu jakim powinna być obciążona M. w zakresie przeniesienia kosztów wynagrodzeń z narzutami pracowników J. oraz pozostałych kosztów dotyczących zakupionych na ich potrzeby towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż koszty wynagrodzeń z narzutami pracowników J. nie będą stanowić - w świetle ustawy - żadnej z wymienionych czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z generalną zasadą fakturami VAT dokumentuje się jedynie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem dokumentuje się zwykłymi rachunkami, notami księgowymi lub innymi dokumentami księgowymi zewnętrznymi w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).

Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, iż w związku z realizacją zadania "..." i "..." w zakresie przeniesienia kosztów wynagrodzeń z narzutami pracowników J., Wnioskodawca nie powinien obciążać M. fakturami VAT. Ww. czynności mogą być więc dokumentowane innymi dokumentami księgowymi np. notami księgowymi.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy, że dokumentem stosownym do obciążenia Spółki jest nota księgowa w zakresie poniesionych kosztów na wynagrodzenia z narzutami pracowników, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii dokumentu jakim Wnioskodawca powinien obciążyć M. w zakresie przeniesienia kosztów dotyczących towarów i usług zakupionych na potrzeby J., należy zwrócić uwagę na okoliczność wskazaną przez Wnioskodawcę, iż po otrzymaniu dofinansowania nastąpi z podmiotami stosowne rozliczenie polegające na zwrocie im w odpowiedniej proporcji wcześniej poniesionych kosztów.

A zatem należy stwierdzić, iż skoro uprzednio otrzymane przez Zainteresowanego od Spółki kwoty dotyczące przeniesienia tych kosztów, będą podlegały zwrotowi to pomiędzy Stronami nie wystąpi świadczenie spełniające definicję dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ustawy, jak również definicję świadczenia usług zawartej w art. 8 ustawy. W konsekwencji powyższego "partycypacja w kosztach" dotycząca towarów i usług zakupionych na potrzeby J. nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie będzie uprawniony do wystawienia "refaktur".

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w związku z realizacją zadania "..." i "..." koszty dotyczące zakupionych na potrzeby J. towarów i usług nie mogą być przeniesione na M. na podstawie "refaktur", lecz powinny być dokumentowane innymi dokumentami księgowymi np. notami księgowymi.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy, że dokumentem stosownym dla zrefundowania kosztów dotyczących zakupów towarów i usług jest "refaktura VAT", należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do podmiotów wspólnie realizujących projekt, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl