IPTPP2/443-178/14-2/PR - Prawo miejskiej biblioteki publicznej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-178/14-2/PR Prawo miejskiej biblioteki publicznej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2014 r. (data wpływu 4 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miejska Biblioteka Publiczna oraz Gmina jako Partnerzy przygotowują się do udziału w projekcie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 1 Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu, Działanie 1.4 Rozwój infrastruktury turystycznej i rekreacyjno-sportowej, Poddziałanie 1.4.2 Usługi turystyczne i rekreacyjno-sportowe świadczone przez sektor publiczny. Liderem i koordynatorem projektu jest Centrum Kultury, natomiast Partnerami merytorycznymi w projekcie będą: Gmina i Miejska Biblioteka Publiczna.

Główny cel projektu to organizacja koncertów, wydarzeń kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych, a także turystycznych oraz kampanii informacyjnych promujących Miasto i Województwo.

Projekt będzie realizowany w ramach zadań statutowych Miejskiej Biblioteki Publicznej, tj. współdziałanie z innymi bibliotekami, instytucjami kultury, stowarzyszeniami i związkami twórców w zakresie rozwijania czytelnictwa i zaspakajania potrzeb oświatowych i kulturalnych społeczności gminy, organizowanie i prowadzenie różnych form pracy z czytelnikiem, służących popularyzacji książki, sztuki i nauki oraz upowszechnianiu dorobku kulturowego gminy.

Projekt przewiduje organizację cyklu 14 imprez (zwanych na potrzeby projektu odcinkami), na które składać się będą koncerty, wydarzenia kulturalne, sportowe itp., służące promocji. Ponadto przeprowadzona zostanie kampania promocyjna i reklamowa, w tym spoty i gadżety promocyjne. Zgodnie z harmonogramem wydarzeń, Lider będzie przygotowywał umowy, zlecenia, pozostałe dokumenty oraz wypłacał należne wynagrodzenia (na podstawie otrzymanych faktur i rachunków) dotyczących realizowanego projektu.

W ramach niniejszego projektu CK będzie ponosił wydatki na następujące kategorie:

1.

honoraria dla artystów biorących udział w koncertach i innych imprezach zaplanowanych w ramach projektu,

2.

honoraria za organizacje np. prowadzenie i kierownictwo imprez,

3.

koszty wynajęcia i montażu sceny, sprzętu i urządzeń niezbędnych do organizacji imprezy,

4.

koszty zabezpieczenia imprezy/kampanii promocyjnej,

5.

koszty związane z tworzeniem strony internetowej/portalu internetowego w ramach projektu,

6.

koszty związane rozpracowywaniem, produkcją i upowszechnianiem/emisją materiałów informacyjnych i promocyjnych,

7.

koszty projektu i produkcji indywidualnych materiałów promocyjnych,

8.

koszty osobowe związane z zarządzaniem projektem,

9.

zakup nagród dla uczestników - jako koszty niekwalifikowalne projektu.

Faktury za dostawy i usługi w ramach projektu będą wystawiane na Lidera Projektu - Centrum Kultury.

Natomiast Miejska Biblioteka Publiczna oraz Gmina jako partnerzy zobowiązują się do współpracy z Liderem przy realizacji niniejszego projektu, dostarczenia niezbędnych informacji, materiałów niezbędnych do przygotowywania narzędzi promocyjnych związanych z realizacją niniejszego projektu, promowania zadań realizowanych w ramach projektu za pomocą kanałów promocyjnych (strona internetowa, portale społecznościowe, itp.).

Znaczna część wydarzeń będzie się odbywać na działkach (tereny i obiekty), których właścicielem jest Gmina. Część z tych działek jest oddana w trwały zarząd (1) lub wieczyste użytkowanie (2 działki) gminnym jednostkom organizacyjnym. Pozostałe imprezy będą odbywać się na terenach, których właścicielami lub użytkownikami (najemcami) są inne podmioty lub osoby, a od których Lider uzyskał zgodę na organizację tam wydarzeń.

Natomiast towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Towary (materiały promocyjne) będą udostępniane bezpłatnie, a wydarzenia nie będą biletowane (wstęp bezpłatny).

Zgodnie z wytycznymi do projektu podatek VAT może być kwalifikowalny w przypadku, gdy beneficjent nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w trakcie jego realizacji oraz w trakcie jego użytkowania.

Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie jest osoba prawna - Miejska Biblioteka Publiczna - jednostka organizacyjna podległa Gminie.

Urząd Marszałkowski Województwa wymaga od beneficjentów dołączenia indywidualnej interpretacji, czy w odniesieniu do realizacji przez Beneficjenta i Partnerów projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu Miejska Biblioteka Publiczna będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Biblioteka jest biernym podatnikiem VAT i korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT (zwolnione z tego podatku są usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane).

Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną Miejskiej Biblioteki Publicznej (opracowane i zakupione materiały promocyjne będą udostępniane bezpłatnie uczestnikom, gościom i osobom zainteresowanym, a imprezy nie będą biletowane). Podatek będzie wiec kosztem kwalifikowalnym, gdy Centrum Kultury będzie ubiegać się o dofinansowanie z Funduszu Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca oraz Gmina jako Partnerzy przygotowują się do udziału w projekcie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 1 Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu, Działanie 1.4 Rozwój infrastruktury turystycznej i rekreacyjno-sportowej, Poddziałanie 1.4.2 Usługi turystyczne i rekreacyjno-sportowe świadczone przez sektor publiczny. Liderem i koordynatorem projektu jest Centrum Kultury (CK).

Projekt będzie realizowany w ramach zadań statutowych Miejskiej Biblioteki Publicznej, tj. współdziałanie z innymi bibliotekami, instytucjami kultury, stowarzyszeniami i związkami twórców w zakresie rozwijania czytelnictwa i zaspakajania potrzeb oświatowych i kulturalnych społeczności gminy, organizowanie i prowadzenie różnych form pracy z czytelnikiem, służących popularyzacji książki, sztuki i nauki oraz upowszechnianiu dorobku kulturowego gminy.

Przedmiotowy projekt przewiduje organizację cyklu 14 imprez (zwanych na potrzeby projektu odcinkami), na które składać się będą koncerty, wydarzenia kulturalne, sportowe itp., służące promocji. Ponadto przeprowadzona zostanie kampania promocyjna i reklamowa, w tym spoty i gadżety promocyjne. Zgodnie z harmonogramem wydarzeń, Lider będzie przygotowywał umowy, zlecenia, pozostałe dokumenty oraz wypłacał należne wynagrodzenia (na podstawie otrzymanych faktur i rachunków) dotyczących realizowanego projektu. Faktury za dostawy i usługi w ramach projektu będą wystawiane na Lidera Projektu - Centrum Kultury. Natomiast towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Towary (materiały promocyjne) będą udostępniane bezpłatnie, a wydarzenia nie będą biletowane (wstęp bezpłatny).

Miejska Biblioteka Publiczna oraz Gmina jako partnerzy zobowiązują się do współpracy z Liderem przy realizacji niniejszego projektu, dostarczenia niezbędnych informacji, materiałów niezbędnych do przygotowywania narzędzi promocyjnych związanych z realizacją niniejszego projektu, promowania zadań realizowanych w ramach projektu za pomocą kanałów promocyjnych (strona internetowa, portale społecznościowe, itp.).

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 106e ust. 1 pkt 3, 4 i 5 ustawy, faktura powinna zawierać:

* imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

* numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

* numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu z faktur, które będą dokumentować poniesione w ramach tego projektu wydatki, ponieważ Zainteresowany nie będzie nabywcą towarów i usług związanych z ww. projektem i nie będzie dysponować fakturami nabycia wystawionymi na Wnioskodawcę.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznać należy je za prawidłowe, bowiem Zainteresowany wywodzi prawidłowy skutek prawny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Należy zwrócić uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl