IPTPP2/443-166/14-4/KW - Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-166/14-4/KW Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 18 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 kwietnia 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz o kwestie związane z reprezentacją.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Organizacja Turystyczna (Wnioskodawca) wraz z Województwem... ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "..." z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Poddziałania 1.4.2 Usługi turystyczne i rekreacyjno-sportowe świadczone przez sektor publiczny.

Partnerami projektu są: Filharmonia..., Teatr im.... w..., Organizacja Turystyczna, Powiat A, Centrum Kultury, Gmina B, Miejski Ośrodek Kultury w..., Gmina C, Gmina D, Gmina E, Gmina F, Gmina G, Miasto H, Gmina I, Gmina J. Liderem projektu będzie Województwo....

Celem projektu jest promocja atrakcji turystycznych województwa poprzez organizację imprez, wydarzeń kulturalnych, kulinarnych i sportowo-rekreacyjnych, kompleksową, spójną i szeroko zakrojoną kampanię w mediach, udział w targach turystycznych, wykonanie i zakup materiałów promocyjnych. Grupą odbiorców docelowych są mieszkańcy sąsiednich regionów i krajów (Czechy, Niemcy, Ukraina).

Zadania Lidera:

* zarządzanie i koordynacja działań projektu; przygotowanie i realizacja kampanii promocyjnej województwa; dofinansowanie imprez realizowanych w ramach projektu

Zadania partnerów:

* realizacja i organizacja wybranych imprez muzycznych i rekreacyjnych organizowanych na terenie województwa oraz poza jego obszarem;

* wykonanie i zakup wybranych materiałów promocyjnych, wydanie publikacji;

* udział w targach turystycznych poza granicami kraju.

Partnerzy nie będą przekazywać własnych środków na rzecz Lidera projektu. Środki z dofinansowania unijnego będą wpływać na konto bankowe Lidera, a następnie będą przelewane na konto Partnerów projektu.

Wydatki związane z realizacją ww. projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT/innymi dokumentami księgowymi wystawionymi na Lidera i poszczególnych Partnerów projektu.

Realizacja ww. projektu będzie polegała na przeprowadzeniu kampanii promocyjnej w mediach (np. telewizja internet, kino, radio), działaniach outdoorowych podczas imprez sportowych i rekreacyjnych, współorganizacji imprez muzycznych w województwie oraz poza jego obszarem (sfinansowanie honorariów artystów). Wyżej wymieniony projekt jest związany z bieżącą działalnością Wnioskodawcy. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednakże towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. projektu nie są związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę. Zainteresowany jest stowarzyszeniem działającym na podstawie ustawy prawo o stowarzyszeniach, prowadząc wyłącznie działalność statutową, która na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Działalność Wnioskodawcy jest działalnością non-profit.

Wnioskodawca podkreślił, że czynności dokonywane w ramach ww. projektu wykonywane są w ramach realizowanych zadań statutowych oraz nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Instytucja Zarządzająca RPO W 2007-2013 nakłada na beneficjentów obowiązek dołączenia do wniosku aplikacyjnego indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT przez beneficjenta w ramach planowanego do realizacji projektu.

Ponadto Zainteresowany wskazał, że w ramach projektu zamierza wydać 4 publikacje magazynów kulinarnych pn.... oraz.... Zamierza również przeprowadzić promocję województwa na imprezach targowych w 2015 r. Wydatki związane z realizacją ww. projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT/innymi dokumentami księgowymi wystawionymi na Zainteresowanego. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w związku z realizacją projektu: "..." Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części (dotyczy wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia i odzyskania części lub całości naliczonego w trakcie realizacji projektu "..." podatku VAT.

Brak możliwości odzyskania podatku VAT wynika z faktu, iż realizowany projekt nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą Zainteresowanego, a więc w tym zakresie nie jest podatnikiem podatku VAT, a w związku z tym nie ma możliwości jego odliczenia. Wymieniony w części G pkt 68 stan faktyczny jest związany z bieżącą działalnością Wnioskodawcy. Dlatego też nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Według ogólnej zasady zawartej w art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wraz z Województwem... ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "..." z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Poddziałania 1.4.2 Usługi turystyczne i rekreacyjno-sportowe świadczone przez sektor publiczny. Partnerami projektu są: Filharmonia, Teatr... w..., Organizacja Turystyczna, Powiat A, Centrum Kultury, Gmina B, Miejski Ośrodek Kultury w..., Gmina C, Gmina D, Gmina E, Gmina F, Gmina G, Miasto H, Gmina I, Gmina J. Liderem projektu będzie Województwo.

Celem projektu jest promocja atrakcji turystycznych województwa poprzez organizację imprez, wydarzeń kulturalnych, kulinarnych i sportowo-rekreacyjnych, kompleksową, spójną i szeroko zakrojoną kampanię w mediach, udział w targach turystycznych, wykonanie i zakup materiałów promocyjnych. Grupą odbiorców docelowych są mieszkańcy sąsiednich regionów i krajów.

Do zadań Lidera należy zarządzanie i koordynacja działań projektu; przygotowanie i realizacja kampanii promocyjnej województwa; dofinansowanie imprez realizowanych w ramach projektu. Natomiast do zadania partnerów należy:

* realizacja i organizacja wybranych imprez muzycznych i rekreacyjnych organizowanych na terenie województwa oraz poza jego obszarem;

* wykonanie i zakup wybranych materiałów promocyjnych, wydanie publikacji;

* udział w targach turystycznych poza granicami kraju.

Partnerzy nie będą przekazywać własnych środków na rzecz Lidera projektu. Środki z dofinansowania unijnego będą wpływać na konto bankowe Lidera, a następnie będą przelewane na konto Partnerów projektu. Realizacja ww. projektu będzie polegała na przeprowadzeniu kampanii promocyjnej w mediach (np. telewizja internet, kino, radio), działaniach outdoorowych podczas imprez sportowych i rekreacyjnych, współorganizacji imprez muzycznych w województwie oraz poza jego obszarem (sfinansowanie honorariów artystów). Przedmiotowy projekt jest związany z bieżącą działalnością Wnioskodawcy. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. projektu nie są związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę. Zainteresowany jest stowarzyszeniem działającym na podstawie ustawy prawo o stowarzyszeniach, prowadząc wyłącznie działalność statutową, która korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Działalność Wnioskodawcy jest działalnością non-profit. Czynności dokonywane w ramach projektu wykonywane są w ramach realizowanych zadań statutowych oraz nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zainteresowany w ramach projektu zamierza wydać 4 publikacje magazynów kulinarnych pn.... oraz.... Zamierza również przeprowadzić promocję województwa na imprezach targowych w 2015 r. Wydatki związane z realizacją ww. projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT/innymi dokumentami księgowymi wystawionymi na Zainteresowanego.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wynika z treści wniosku - wydatki ponoszone w ramach realizacji ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części z faktur wystawionych na Zainteresowanego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl