IPTPP2/443-163/13-4/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-163/13-4/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2013 r. (data wpływu 1 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2013 r. (data wpływu 18 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 kwietnia 2013 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jest organizacją non-profit. Nie prowadzi działalności gospodarczej i z tego tytułu nie osiąga przychodów, nie występuje cel zarobkowy. Stowarzyszenie zgodnie z celami statutowymi prowadzi działalność w obszarze pożytku publicznego.

Stowarzyszenie realizuje obecnie projekt finansowany w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu na Rzecz Obywateli Państw Trzecich), w 10% ze środków budżetu Państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych. Władza Wdrażająca Programy Europejskie zarządzająca na poziomie krajowym środkami europejskimi nałożyła na Stowarzyszenie obowiązek dołączenia do raportu finansowego kopii indywidualnej interpretacji potwierdzającej, że Stowarzyszenie nie może odzyskać opłacanego podatku VAT (co jest warunkiem kwalifikowalności podatku od towarów i usług). Uzyskanie takiej interpretacji jest niezbędne do rozliczenia wydatkowanych środków i uzyskania kolejnych transz dotacji.

Informacje o realizowanym projekcie i cele, na jakie zostały wydatkowane środki z Europejskiego Funduszu na Rzecz Obywateli Państw Trzecich, budżetu Państwa i środków własnych: projekt realizuje cele nawiązania sieci współpracy międzynarodowej między Stowarzyszeniem a partnerami ze Słowacji, Czech, Niemiec, Austrii w zakresie budowania skutecznych metod integracyjnych z Obywatelami Państw Trzecich przy użyciu narzędzi medialnych.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione na realizację projektu są na bieżąco dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Program, z którego pochodzą środki współfinansujące zakupy w ramach realizacji projektu, jest realizowany w terminie: 01.05.2012- 30 czerwca 2013 r.

Wnioskodawca jest Liderem i jedynym realizatorem projektu (zawarte są nieformalne partnerstwa - niefinansowe z Instytutem oraz ze Stowarzyszeniem).

Zadania Lidera w realizowanym projekcie: bieżące i kompleksowe zarządzanie projektem, nadzór merytoryczny nad działaniami podejmowanymi w projekcie oraz sprawozdawczość, realizacja i kontrola etapów wdrażania i realizacji projektu i kwestii spornych, przygotowanie sprawozdań i wniosków o płatność, realizacja zakupów i wydatków podlegających; wybór miejsc szkoleniowych i organizacja zajęć, prowadzenie księgowości i monitoringu księgowo-finansowego, projektowanie i realizacja działań, nadzór nad jakością, formami i treściami spotkań, warsztatów i konferencji, tekstów do publikacji, realizacja działań zgodnie z harmonogramem, przygotowanie treści merytorycznych materiałów informacyjno-promocyjnych, przygotowanie kryteriów selekcji uczestników warsztatów i ekspertów polskich i zagranicznych; przygotowanie sal na spotkania i warsztaty, kontakt z mediami; przygotowanie raportów z merytorycznej realizacji projektu.

W projekcie nie jest zawarte partnerstwo formalne (bez partycypacji w kosztach), jednak projekt jest realizowany przy wsparciu pracowników naukowych Instytutu. Dotyczy ono wsparcia merytorycznego w zakresie:

* nawiązania i podtrzymania kontaktów z ekspertami zagranicznymi - dzięki licznym kontaktom lubelskich naukowców i wysokiej pozycji w świecie, nawiązano kontakty z ekspertami naukowo i praktycznie zajmującymi się tematyką obejmującą obszar działań podejmowanych w ramach projektu. Rekomendacje są gwarantem najwyższego poziomu prezentowanego przez ekspertów oraz uwiarygodniają Wnioskodawcę;

* organizacji spotkań i konferencji międzynarodowej w gmachu - dzięki specjalnym ulgom finansowym możliwa jest organizacja spotkań i konferencji w renomowanej auli uniwersyteckiej, co podniesie rangę i prestiż wydarzeń;

* przygotowania publikacji - dzięki zaangażowaniu pracowników naukowych, ich artykułom naukowym i recenzji naukowej oraz dbaniem o jakość artykułów możliwe jest zagwarantowanie publikacji na możliwie najwyższym poziomie naukowym.

Partnerzy nie przekazują żadnych własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu. Środki z dofinansowania unijnego wpływają na subkonto bankowe Wnioskodawcy, przeznaczone na wyłączny użytek projektu. Efekty projektu zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem towarów i usług.

W piśmie z dnia 15 kwietnia 2013 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca podał, iż Program Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, w ramach którego realizowany będzie projekt jest wdrażany w latach 2007-2013.

Ponadto z uwagi na okoliczność, iż przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przyporządkowane do zadanego pytania własne stanowisko nie korespondowały ze sobą, co do wykorzystywania efektów projektu, Wnioskodawca w odpowiedzi na zadane pytanie do jakich czynności będą wykorzystywane dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego projektu, jednoznacznie wskazał, że efekty projektu zostaną wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie jest uprawnione do odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektu finansowanego w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich), w 10% ze środków budżetu Państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź jest przecząca. Stowarzyszenie nie jest uprawnione do odliczania lub odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektu finansowanego w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich), w 10% ze środków budżetu Państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych Stowarzyszenia.

Zgodnie z art. 86 ustawy, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w zapisie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Z uwagi na fakt, iż jako nieprowadzące działalności gospodarczej Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczania podatku VAT ani jego odzyskania. W związku z tym, podatek VAT należy uznać za koszt kwalifikowalny w projekcie.

W piśmie z dnia 15 kwietnia 2013 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż nie prowadzi działalności gospodarczej, nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie występuje cel zarobkowy, natomiast prowadzona działalność ma charakter non-profit.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie realizuje obecnie projekt finansowany w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich na lata 2007-2013), w 10% ze środków budżetu Państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych. Wydatki poniesione na realizację projektu są na bieżąco dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest Liderem i jedynym realizatorem projektu (zawarte są nieformalne partnerstwa - niefinansowe z Instytutem oraz ze Stowarzyszeniem).

W projekcie nie jest zawarte partnerstwo formalne (bez partycypacji w kosztach), jednak projekt jest realizowany przy wsparciu pracowników naukowych Instytutu. Dotyczy ono wsparcia merytorycznego w zakresie:

* nawiązania i podtrzymania kontaktów z ekspertami zagranicznymi - dzięki licznym kontaktom lubelskich naukowców i wysokiej pozycji w świecie, nawiązano kontakty z ekspertami naukowo i praktycznie zajmującymi się tematyką obejmującą obszar działań podejmowanych w ramach projektu. Rekomendacje są gwarantem najwyższego poziomu prezentowanego przez ekspertów oraz uwiarygodniają Wnioskodawcę;

* organizacji spotkań i konferencji międzynarodowej w gmachu - dzięki specjalnym ulgom finansowym możliwa jest organizacja spotkań i konferencji w renomowanej auli uniwersyteckiej, co podniesie rangę i prestiż wydarzeń;

* przygotowania publikacji - dzięki zaangażowaniu pracowników naukowych, ich artykułom naukowym i recenzji naukowej oraz dbaniem o jakość artykułów możliwe jest zagwarantowanie publikacji na możliwie najwyższym poziomie naukowym.

Partnerzy nie przekazują żadnych własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu. Ponadto Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że efekty projektu zostaną wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty projektu zostaną wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl