IPTPP2/443-156/14-4/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-156/14-4/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2014 r. (data wpływu 28 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2014 r. (data wpływu 23 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy zabudowanych nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy zabudowanych nieruchomości.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 kwietnia 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Działki oznaczone numerami 484/6 o pow. 0,0118 ha, 485/6 o pow. 0,0085 ha, położone w..., stanowiły własność osoby fizycznej. Na podstawie decyzji Wojewody z dnia 13 sierpnia 2008 r. o ustaleniu warunków lokalizacji dla przedsięwzięcia polegającego na budowie obwodnicy miasta... w ciągu drogi krajowej nr... na odcinku około 7,8 km oraz decyzji Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r., przedmiotowe działki stały się własnością Skarbu Państwa.

Zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194 z późn. zm.) X otrzymała je z mocy prawa nieodpłatnie w trwały zarząd.

Były właściciel za wywłaszczenie przedmiotowych działek otrzymał odszkodowanie. Część nieruchomości nie została wykorzystana na cel budowy obwodnicy.... Obecnie były właściciel wystąpił o wykup tej niewykorzystanej części. Zarówno X, jak i Starosta nie ponosił żadnych nakładów na przedmiotowe nieruchomości oraz nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Działki te oznaczone numerami 484/6 o pow. 0,0118 ha i 485/6 o pow. 0,0085 ha obecnie znajdują się w zasobie gruntów Skarbu Państwa, gdyż decyzją Starosty, nr... z dnia 10 maja 2013 r., nastąpiło wygaśnięcie trwałego zarządu przysługującego X.

Dla przedmiotowych działek na dzień dzisiejszy nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego. Dla terenu, na którym znajdują się przedmiotowe działki brak jest ważnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Według ewidencji gruntów działki oznaczone ww. numerami stanowią teren zabudowy mieszkalnej B-RV, natomiast zgodnie z ewidencją budynków na działce 484/6 znajduje się wybudowany w latach 70-tych budynek gospodarczy, a na działce 485/6 budynek o funkcji pozostałej niemieszkalnej.

Dnia 20 grudnia 2013 r. zostało wydane Zarządzenie Nr.. Wojewody w sprawie zbycia nieruchomości Skarbu Państwa, wyrażające zgodę na zbycie przez Starostę, wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa, położonej w..., oznaczonej w ewidencji gruntów jako działki 484/6 o pow. 0,0118 ha i 485/6 o pow. 0,0085 ha. Zgoda ta dotyczy zbycia w drodze bezprzetargowej, stosownie do treści art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.) na rzecz właścicieli nieruchomości przyległej, tj. byłego właściciela.

Powiat (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

1. Nabył nieruchomość położoną w..., oznaczoną według ewidencji gruntów jako działka numer 484/6 o pow. 0,0118 ha i działka numer 485/6 o pow. 0,0085 ha, od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

2. Przedmiotowa nieruchomość została nabyta na rzecz Skarbu Państwa na podstawie decyzji Wojewody z dnia 13 sierpnia 2008 r. Nr.. o ustaleniu warunków lokalizacji dla przedsięwzięcia polegającego na budowie obwodnicy miasta... w ciągu drogi krajowej nr... na odcinku około 7,8 km oraz decyzji Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. nr.... Decyzją nr... z dnia 10 maja 2013 r. Starosta orzekł o wygaśnięciu trwałego zarządu ustanowionego na przedmiotowej nieruchomości na rzecz X. Dnia 21 czerwca 2013 r. nastąpiło przekazanie protokołem zdawczo - odbiorczym ww. nieruchomości przez X na rzecz Skarbu Państwa. Przedmiotem dostawy będzie działka oznaczona numerem 484/6 o pow. 0,0118 ha i działka oznaczona numerem 485/6 o pow. 0,0085 ha.

3. Dostawa nieruchomości dla działki oznaczonej numerem 484/6, na której znajduje się wybudowany w latach 70-tych budynek gospodarczy, będzie dokonywana w ramach nie pierwszego zasiedlenia. Dostawa nieruchomości dla działki oznaczonej numerem 485/6, na której znajduje się budynek o funkcji pozostałej niemieszkalnej, będzie dokonywana w ramach nie pierwszego zasiedlenia.

4. Budynek gospodarczy znajdujący się na działce oznaczonej numerem 484/6 według danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Urząd został wybudowany w roku 1976. Nieruchomość ta stanowiła wówczas własność osoby fizycznej, na rzecz której nastąpi odsprzedaż. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Budynek o funkcji pozostałej niemieszkalnej znajdujący się na działce oznaczonej numerem 485/6 według danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Urząd został wybudowany w roku 1999. Nieruchomość ta stanowiła wówczas własność osoby fizycznej, na rzecz której nastąpi odsprzedaż. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

5. Dla budynku gospodarczego znajdującego się na działce 484/6, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie. Nie zamierza też ponieść żadnych wydatków na ulepszenie, w związku z czym, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dla budynku o funkcji pozostałej niemieszkalnej znajdującego się na działce 485/6, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie. Nie zamierza też ponieść żadnych wydatków na ulepszenie, w związku z czym, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

6. Nieruchomości, będące przedmiotem dostawy dokonywanej przez Wnioskodawcę na rzecz osoby fizycznej, są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przy zbywaniu opisanej nieruchomości będzie obowiązywało zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie zwolniona zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Warunkami zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy są: konieczność wykorzystywania towarów, w tym również nieruchomości, będących przedmiotem dostawy, wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług oraz brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu, imporcie lub wytworzeniu.

Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku, budowli lub ich części jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość winna być przyjęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę, ponieważ zarówno sprzedaż jak i najem, dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem należy uznać że pierwsze zasiedlenie zachodzi w momencie sprzedaży lub oddania budynku (budowli) do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części, objętych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwolnieniem od podatku, po spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, możliwość zrezygnowania z tego zwolnienia i opodatkowania dostawy na zasadach ogólnych.

Należy zauważyć, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy - obowiązujący od dnia 1 stycznia 2014 r. - w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działki oznaczone numerami 484/6 o pow. 0,0118 ha, 485/6 o pow. 0,0085 ha, położone w..., stanowiły własność osoby fizycznej. Na podstawie decyzji Wojewody z dnia 13 sierpnia 2008 r. Nr.. o ustaleniu warunków lokalizacji dla przedsięwzięcia polegającego na budowie obwodnicy miasta... w ciągu drogi krajowej nr... na odcinku około 7,8 km oraz decyzji Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r., Nr.., przedmiotowe działki stały się własnością Skarbu Państwa. Zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych X otrzymała je z mocy prawa nieodpłatnie w trwały zarząd.

Wnioskodawca nabył nieruchomość położoną w..., oznaczoną według ewidencji gruntów jako działka numer 484/6 o pow. 0,0118 ha i działka numer 485/6 o pow. 0,0085 ha, od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Były właściciel za wywłaszczenie przedmiotowych działek otrzymał odszkodowanie. Część nieruchomości nie została wykorzystana na cel budowy obwodnicy.... Obecnie były właściciel wystąpił o wykup tej niewykorzystanej części.

Działki oznaczone numerami 484/6 o pow. 0,0118 ha i 485/6 o pow. 0,0085 ha obecnie znajdują się w zasobie gruntów Skarbu Państwa, gdyż decyzją Starosty, nr... z dnia 10 maja 2013 r., nastąpiło wygaśnięcie trwałego zarządu przysługującego X. Dnia 21 czerwca 2013 r. nastąpiło przekazanie protokołem zdawczo - odbiorczym ww. nieruchomości przez X na rzecz Skarbu Państwa. Dnia 20 grudnia 2013 r. zostało wydane Zarządzenie Nr.. Wojewody w sprawie zbycia nieruchomości Skarbu Państwa, wyrażające zgodę na zbycie przez Starostę, wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa, położonej w..., oznaczonej w ewidencji gruntów jako działki 484/6 o pow. 0,0118 ha i 485/6 o pow. 0,0085 ha. Zgoda ta dotyczy zbycia w drodze bezprzetargowej, stosownie do treści art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami na rzecz właścicieli nieruchomości przyległej, tj. byłego właściciela.

Dostawa nieruchomości dla działki oznaczonej numerem 484/6, na której znajduje się wybudowany w latach 70-tych budynek gospodarczy, nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Dostawa nieruchomości dla działki oznaczonej numerem 485/6, na której znajduje się budynek o funkcji pozostałej niemieszkalnej, nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Budynek gospodarczy znajdujący się na działce oznaczonej numerem 484/6 według danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Urząd został wybudowany w roku 1976. Nieruchomość ta stanowiła wówczas własność osoby fizycznej, na rzecz której nastąpi odsprzedaż. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Dla budynku gospodarczego znajdującego się na działce 484/6, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie. Nie zamierza też ponieść żadnych wydatków na ulepszenie, w związku z czym, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Budynek o funkcji pozostałej niemieszkalnej znajdujący się na działce oznaczonej numerem 485/6 według danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Urząd został wybudowany w roku 1999. Nieruchomość ta stanowiła wówczas własność osoby fizycznej, na rzecz której nastąpi odsprzedaż. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Dla budynku o funkcji pozostałej niemieszkalnej Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie. Nie zamierza też ponieść żadnych wydatków na ulepszenie, w związku z czym, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Nieruchomości, będące przedmiotem dostawy dokonywanej przez Wnioskodawcę na rzecz osoby fizycznej, są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

Odnosząc się do kwestii zwolnienia od podatku VAT przedmiotowych nieruchomości w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy Wnioskodawca spełnia przesłanki z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, a mianowicie, czy nieruchomości były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku i czy Zainteresowanemu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 687, z późn. zm.), Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad albo samorządowa jednostka organizacyjna otrzymują z mocy prawa, nieodpłatnie, w trwały zarząd odpowiednio nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego, z dniem, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dotycząca tych nieruchomości stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 2.

W myśl art. 20 ust. 2 tej ustawy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad albo samorządowa jednostka organizacyjna otrzymują z mocy prawa, nieodpłatnie, w trwały zarząd odpowiednio nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 19, odpowiednio z dniem wygaśnięcia trwałego zarządu albo rozwiązania umów: dzierżawy, najmu lub użyczenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że czynność nieodpłatnego oddania przez Starostę na rzecz X przedmiotowych nieruchomości (działki nr 484/6, na której znajduje się budynek gospodarczy oraz działki nr 485/6, na której znajduje się budynek o funkcji pozostałej niemieszkalnej) w trwały zarząd nie była wykonywana przez Powiat w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem dla tej czynności Wnioskodawca nie wystąpił jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Wobec powyższego należy stwierdzić, że czynność nieodpłatnego oddania ww. nieruchomości w trwały zarząd została wyłączona całkowicie z systemu podatku VAT. Tak więc czynność ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, skoro nieruchomości, będące przedmiotem dostawy dokonywanej przez Powiat na rzecz osoby fizycznej, były wykorzystywane przez Zainteresowanego do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, to należy stwierdzić, że nieruchomości te - wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - nie były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Zatem dostawa tych nieruchomości nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Ponieważ zaistniały przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy należy rozpatrzyć warunki do zwolnienia przedmiotowej dostawy z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że - jak wskazał Wnioskodawca - dostawa budynku gospodarczego oraz budynku o funkcji pozostałej niemieszkalnej nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. budynków upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Tym samym dostawa tych budynków będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, o ile Wnioskodawca nie zrezygnuje ze zwolnienia i nie wybierze opcji opodatkowania wskazanej w art. 43 ust. 10 ustawy.

Zważywszy na fakt, że dostawa budynku gospodarczego oraz budynku o funkcji pozostałej niemieszkalnej będzie zwolniona od podatku VAT, dostawa działek nr 484/6 i 485/6, na których te budynki są posadowione, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy, będzie również korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o ile nie zostanie wybrana opcja opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy.

Reasumując, zbycie przez Wnioskodawcę działki nr 484/6, na której znajduje się budynek gospodarczy oraz działki nr 485/6, na której posadowiony jest budynek o funkcji pozostałej niemieszkalnej, będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29a ust. 8 ustawy. Jednocześnie należy wskazać, że zwolnienie będzie miało miejsce w przypadku, gdy Wnioskodawca nie wybierze opcji opodatkowania wskazanej w art. 43 ust. 10 ustawy.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Jakkolwiek Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, to jednak z innej podstawy prawnej niż wskazał to tut. Organ. Dostawa przez Zainteresowanego ww. nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a nie jak wskazał Wnioskodawca na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy w stosunku do budynku gospodarczego oraz budynku o funkcji pozostałej niemieszkalnej miało miejsce pierwsze zasiedlenie oraz kwestii okresu jaki upłynął między pierwszym zasiedleniem a dostawą tych budynków. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, z którego wynika, że dostawa ww. budynków nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tych budynków upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl