IPTPP2/443-151/13-6/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-151/13-6/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dotyczących bieżących wydatków związanych z publikacją Biuletynu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży Biuletynu, usług reklamowych oraz nieodpłatnego przekazania Biuletynu,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dotyczących bieżących wydatków związanych z publikacją Biuletynu.

Pismem z dnia 26 kwietnia 2013 r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Gmina dokonuje publikacji Pisma Samorządu i Mieszkańców Miasta i Gminy (dalej: Biuletyn). Jest to wydanie miesięczne, informujące o bieżących sprawach i wydarzeniach w Gminie. Biuletyn jest oznaczony odpowiednim symbolem ISSN.

Zgodnie z założeniami Gminy, Biuletyn wydawany jest w celu spełnienia kilku określonych funkcji. Można je podzielić na trzy grupy. Pierwszą są cele marketingowe, a więc przede wszystkim dążenie do zwiększenia świadomości mieszkańców na temat inwestycji realizowanych na terenie Gminy, informowanie o zmianach podatkowych dotyczących bezpośrednio mieszkańców, a także o organizowanych spotkaniach kulturalnych. Druga grupa to cele o charakterze public relations, służące wzmocnieniu relacji z mieszkańcami, lokalnymi mediami, środowiskami opiniotwórczymi. Trzeci cel dotyczy zagadnień human resources, czyli budowania silnej i zmotywowanej do lokalnej inicjatywy grupy mieszkańców, integracji z Gminą, a także poprawy komunikacji wszelkich zarejestrowanych grup funkcjonujących na terenie Gminy, jak np. sołectwa czy Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów.

Obecny (miesięczny) nakład Biuletynu wynosi około 800 egzemplarzy. Biuletyn jest co do zasady odpłatny, a cena jednostkowa egzemplarza wynosi obecnie 1,30 zł, w tym 8% VAT. Gmina jednakże sporadycznie dokonuje nieodpłatnych przekazań poszczególnych egzemplarzy Biuletynu jako prezentów - w szczególności gościom wizytującym Gminę, kontrahentom oraz radnym Gminy (praktyka ta dotyczy średnio kilkunastu egzemplarzy Biuletynu miesięcznie). Jednostkowy koszt wytworzenia Biuletynu, w momencie jego przekazania, nie przekracza 10 zł.

Ponadto, Gmina umożliwia lokalnym przedsiębiorcom zamieszczenie informacji reklamowych na specjalnie wydzielonej w celach reklamowych ostatniej stronie Biuletynu (dalej: usługi reklamowe). Umieszczanie reklam jest odpłatne. Gmina wystawia z tego tytułu faktury VAT i rozlicza VAT należny według stawki 23%.

Gmina ponosi bieżące wydatki związane z publikacją Biuletynu, tj. głównie koszty przygotowania pisma, jego druku, promocji i dystrybucji. Do tej pory Gmina nie odliczała VAT naliczonego od powyższych wydatków.

W piśmie z dnia 26 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż bieżące wydatki związane z publikacją Biuletynu są w Jego opinii wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (sprzedaż Biuletynu) jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (nieodpłatne przekazywanie Biuletynu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z publikacją Biuletynu... (pytanie nr 4 wniosku ORD-IN)

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z publikacją Biuletynu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie. W świetle ust. 2 niniejszego przepisu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest, więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie, których naliczono VAT: (a) zostały nabyte przez podatnika tego podatku, (b) pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Drugim warunkiem niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zdaniem Gminy, odpłatna sprzedaż Biuletynu oraz świadczenie usług reklamowych podlegają opodatkowaniu VAT i jednocześnie transakcje te nie korzystają ze zwolnienia z podatku. W konsekwencji, wydatki ponoszone przez Gminę, działającą w roli podatnika VAT, na publikację Biuletynu, w sposób bezsprzeczny i bezpośredni są związane z działalnością opodatkowaną VAT.

W szczególności, niezbędne jest utrzymanie trwałej formy oprawy, dobrej jakości wydruku oraz aktualności prezentowanych artykułów. Niedopatrzenia w tej materii mogłyby wpłynąć negatywnie na chęć zapoznania się z publikacją przez mieszkańców, co również miałoby wpływ na spadek zainteresowania kupnem Biuletynu oraz zamieszczaniem w niej informacji reklamowych. Istotną jest także dystrybucja Biuletynu, tak aby mógł być on oferowany w punktach sprzedaży uczęszczanych przez potencjalnych nabywców.

Zdaniem Gminy, na fakt przysługiwania jej pełnego prawa do odliczenia podatku nie wpływa to, że niektóre egzemplarze Biuletynu są nieodpłatnie przekazywane przez Gminę jako prezenty. Powyższe wynika wprost z brzmienia art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym "Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7.

Zauważyć należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, dokonuje publikacji Pisma Samorządu i Mieszkańców Miasta i Gminy - Biuletynu. Jest to wydanie miesięczne, informujące o bieżących sprawach i wydarzeniach w Gminie. Biuletyn jest oznaczony odpowiednim symbolem ISSN. Biuletyn wydawany jest w celu spełnienia kilku określonych funkcji. Można je podzielić na trzy grupy. Pierwszą są cele marketingowe, a więc przede wszystkim dążenie do zwiększenia świadomości mieszkańców na temat inwestycji realizowanych na terenie Gminy, informowanie o zmianach podatkowych dotyczących bezpośrednio mieszkańców, a także o organizowanych spotkaniach kulturalnych. Druga grupa to cele o charakterze public relations, służące wzmocnieniu relacji z mieszkańcami, lokalnymi mediami, środowiskami opiniotwórczymi. Trzeci cel dotyczy zagadnień human resources, czyli budowania silnej i zmotywowanej do lokalnej inicjatywy grupy mieszkańców, integracji z Gminą, a także poprawy komunikacji wszelkich zarejestrowanych grup funkcjonujących na terenie Gminy, jak np. sołectwa czy Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów.

Nakład Biuletynu wynosi około 800 egzemplarzy. Biuletyn jest co do zasady odpłatny, a cena jednostkowa egzemplarza wynosi 1,30 zł, w tym 8% VAT. Gmina jednakże sporadycznie dokonuje nieodpłatnych przekazań poszczególnych egzemplarzy Biuletynu jako prezentów - w szczególności gościom wizytującym Gminę, kontrahentom oraz radnym Gminy (praktyka ta dotyczy średnio kilkunastu egzemplarzy Biuletynu miesięcznie). Jednostkowy koszt wytworzenia Biuletynu, w momencie jego przekazania, nie przekracza 10 zł. Ponadto, Gmina umożliwia lokalnym przedsiębiorcom zamieszczenie informacji reklamowych na specjalnie wydzielonej w celach reklamowych ostatniej stronie Biuletynu. Umieszczenie reklam jest odpłatne. Gmina wystawia z tego tytułu faktury VAT i rozlicza VAT należny według stawki 23%.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż bieżące wydatki związane z publikacją Biuletynu są wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (sprzedaż Biuletynu) jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (nieodpłatne przekazywanie Biuletynu będącego prezentem o małej wartości).

Zauważyć należy, iż w interpretacji indywidualnej Nr IPTPP2/443-151/13-4/AW tut. Organ potwierdził, iż sprzedaż Biuletynu oraz udostępnianie powierzchni reklamowej Biuletynu stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, natomiast nieodpłatne przekazywanie przez Wnioskodawcę poszczególnych egzemplarzy Biuletynu, będących prezentami małej wartości, nie stanowi dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na względzie treść powołanych przepisów oraz opis sprawy stwierdzić należy, że bieżące wydatki związane z publikacją Biuletynu - jak wskazał Wnioskodawca - są wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (sprzedaż Biuletynu), jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (nieodpłatne przekazywanie Biuletynu jako prezentu małej wartości). Jednakże w przypadku nieodpłatnego przekazywania prezentów małej wartości, co ma miejsce w przedmiotowej sprawie, stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym, Wnioskodawcy, będącemu zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących bieżących wydatków związanych z publikacją Biuletynu. Przy czym prawo to przysługuje, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dotyczących bieżących wydatków związanych z publikacją Biuletynu. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dotyczących bieżących wydatków związanych z publikacją Biuletynu oraz w części dotyczącej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży Biuletynu, usług reklamowych oraz nieodpłatnego przekazania Biuletynu został rozpatrzony interpretacjami Nr IPTPP2/443-151/13-4/AW, IPTPP2/443-151/13-5/AW, IPTPP2/443-151/13-7/AW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl