IPTPP2/443-138/14-2/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-138/14-2/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2014 r. (data wpływu 21 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania wpływów z odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych za wynagrodzenie z tytułu czynności opodatkowanych oraz braku obowiązku ujmowania ww. wpływów w ewidencji sprzedaży zwolnionej i wykazywania ich w składanych deklaracjach VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania wpływów z odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych oraz z odsetek od udzielanych oprocentowanych pożyczek ze środków ZFŚS za wynagrodzenie z tytułu czynności opodatkowanych oraz braku obowiązku ujmowania ww. wpływów w ewidencji sprzedaży zwolnionej i wykazywania ich w składanych deklaracjach VAT.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Gmina jest właścicielem rachunków bankowych (dalej łącznie jako: rachunki bankowe), w tym:

* rachunku bankowego budżetu Gminy,

* rachunku bankowego Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gruntów Rolnych oraz

* rachunku bankowego Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (dalej: ZFŚS).

Przedmiotowe rachunki bankowe służą do bieżącej obsługi finansowej Gminy. Środki na rachunkach bankowych gromadzone są z różnych tytułów, przykładowo z tytułu wypisów z rejestru gruntów, wyrysów z map, opłat i kar za korzystanie ze środowiska, dotacji, subwencji, odpisu na ZFŚS, etc. Od środków zgromadzonych na przedmiotowych rachunkach bankowych banki, w których Wnioskodawca posiada te rachunki bankowe, naliczają na koniec każdego miesiąca odsetki w wysokości określonej według umowy zawartej przez Wnioskodawcę z danym bankiem.

Ponadto Gmina udziela swoim pracownikom oprocentowanych pożyczek ze środków ZFŚS. Odsetki uzyskiwane z tytułu udzielenia przedmiotowych pożyczek wpływają na konto ZFŚS.

Uzyskiwane wpływy z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych oraz od udzielanych oprocentowanych pożyczek ze środków ZFŚS Wnioskodawca dokumentuje wystawianymi fakturami VAT wewnętrznymi, traktując je jako wynagrodzenie z tytułu czynności objętych zwolnieniem z opodatkowania. Kwoty tych odsetek Gmina ujmuje w ewidencji sprzedaży zwolnionej z opodatkowania VAT i wykazuje w składanych deklaracjach VAT. Niemniej jednak, Zainteresowany powziął wątpliwość, czy dokonywanie takich rozliczeń jest prawidłowe i kwestię tę zamierza wyjaśnić w drodze interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy uzyskiwane wpływy z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych należy traktować jako wynagrodzenie Gminy z tytułu czynności objętych zakresem opodatkowania VAT, które Gmina powinna ujmować w ewidencji sprzedaży zwolnionej z opodatkowania i wykazywać w składanych deklaracjach VAT (oznaczone jako pytanie nr 1 wniosku ORD-IN).

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskiwane wpływy z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych nie stanowią po stronie Gminy wynagrodzenia z tytułu czynności objętych zakresem opodatkowania VAT. W konsekwencji, Gmina nie ma obowiązku ujmować przedmiotowych wpływów w ewidencji sprzedaży zwolnionej z opodatkowania VAT i wykazywać ich w składanych deklaracjach VAT.

UZASADNIENIE

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z pewnymi zastrzeżeniami, niemającymi zastosowania w przedmiotowej sprawie. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Natomiast w myśl, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r., art. 29a ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z pewnymi zastrzeżeniami, niemającymi zastosowania w przedmiotowej sprawie, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący sprzedaży towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, iż dla zaistnienia czynności objętej zakresem opodatkowania VAT, konieczne jest istnienie drugiej strony, na rzecz której Gmina dokonywałaby tej czynności. Tymczasem w przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca uzyskuje odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych na warunkach określonych w umowach o świadczenie usług finansowych zawartych z bankami, w których Gmina posiada przedmiotowe rachunki bankowe. Za przechowywanie środków zgromadzonych na rachunkach bankowych banki, na warunkach określonych w poszczególnych umowach, pobierają ustalone wynagrodzenie, tzw. prowizję. W konsekwencji, to banki świadczą na rzecz Wnioskodawcy usługi, które skutkują powstaniem po ich stronie obrotu.

Ponadto, zdaniem Gminy, nie można uznać, iż w przedmiotowym stanie faktycznym wykonuje ona jakiekolwiek usługi, za które otrzymuje wynagrodzenie w postaci odsetek. Dopisanie odsetek do środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, mimo iż stanowi po stronie Gminy jasno określoną korzyść finansową, nie ma bowiem związku z jakąkolwiek czynnością, dokonywaną przez Gminę, którą można by uznać za objętą zakresem opodatkowania VAT. Wnioskodawca bowiem, umieszczając środki pieniężne na rachunkach bankowych, nie prowadzi za pośrednictwem przedmiotowych rachunków bankowych działalności gospodarczej, a jedynie zarządza swoją własnością.

Mając na uwadze powyższe, według Wnioskodawcy, uzyskiwanie odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych nie stanowi po jego stronie czynności objętej zakresem opodatkowania VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów, przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2013 r., sygn. ILPP1/443-219/1304/NS, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że "dla uznania, iż dostawa towarów lub świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność. Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje co należy rozumieć przez czynność odpłatną jednakże kwestia ta była niejednokrotnie przedmiotem rozpatrzenia przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Jak zauważył TSUE w wyroku C-102/86 Apple Pear Development Council v. Commissioners of Customs Excise "czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem". (...) Zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż opisane w złożonym wniosku przychody związane z czynnościami zarządu własnym majątkiem w postaci odsetek od środków na rachunku bankowym i od lokat terminowych, nie stanowią dla Wnioskodawcy kwoty należnej z tytułu odpłatnej dostawy towarów, ani też z tytułu odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju. Otrzymanie odsetek nie jest bowiem świadczeniem wzajemnym czy odpłatnym. Tym samym, nie powinny być objęte zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (...)".

Ponadto stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie także w interpretacji indywidualnej z dnia 20 września 2012 r., sygn. IPTPP1/443-527/12-4/MW, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi przychylił się do stanowiska Wnioskodawcy stwierdzając, iż "Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W ramach swojej działalności Wnioskodawca w ramach rozliczeń VAT ewidencjonuje jako swoją sprzedaż zwolnioną odsetki uzyskane z rachunków bankowych. Uzyskiwane dochody z tytułu rachunku bankowego w postaci odsetek powstają w wyniku samego faktu posiadania środków pieniężnych. Jest to w całości niezależne od prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej, a wysokość uzyskanych w miesiącu środków uzależniona jest jedynie od wysokości środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym. W związku z tym, iż Gmina nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, której celem i efektem jest uzyskiwanie odsetek, należy uznać, że Wnioskodawca z tytułu otrzymywania odsetek z posiadanych na rachunkach bankowych środków pieniężnych nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Tym samym uzyskiwane odsetki nie podlegają przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem odsetki te nie stanowią obrotu i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po stronie Wnioskodawcy brak więc obowiązku ewidencjonowania i deklarowania z tego tytułu obrotu dla celów podatku VAT. Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług Gmina nie jest obowiązana do ewidencjonowania jako swojej sprzedaży zwolnionej odsetek uzyskanych z rachunków bankowych".

Powyższe znajduje również potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 2010 r., sygn. IBPP2/443-69/10/JJ, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, iż "odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym nie stanowią u Wnioskodawcy obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, w związku z powyższym Wnioskodawca nie ma obowiązku wykazywania w deklaracji VAT-7 otrzymanych odsetek", a także w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 lutego 2009 r., sygn. IPPP1/443-2166/08-2/AK.

Reasumując, w opinii Wnioskodawcy, uzyskiwane wpływy z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych nie stanowią po stronie Gminy wynagrodzenia z tytułu czynności objętych zakresem opodatkowania VAT. W konsekwencji, Gmina nie ma obowiązku ujmować przedmiotowych wpływów w ewidencji sprzedaży zwolnionej z opodatkowania VAT i wykazywać ich w składanych deklaracjach VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - na mocy art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Brzmienie powołanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy wskazuje, że zawarta w nim definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do ust. 2 powyższego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, by czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy, obowiązującego od 1 stycznia 2014 r., podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, art. 134 oraz art. 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest właścicielem rachunków bankowych, w tym:

* rachunku bankowego budżetu Gminy,

* rachunku bankowego Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gruntów Rolnych oraz

* rachunku bankowego Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (dalej: ZFŚS).

Przedmiotowe rachunki bankowe służą do bieżącej obsługi finansowej Gminy. Środki na rachunkach bankowych gromadzone są z różnych tytułów, przykładowo z tytułu wypisów z rejestru gruntów, wyrysów z map, opłat i kar za korzystanie ze środowiska, dotacji, subwencji, odpisu na ZFŚS, etc. Od środków zgromadzonych na przedmiotowych rachunkach bankowych banki, w których Wnioskodawca posiada te rachunki bankowe, naliczają na koniec każdego miesiąca odsetki w wysokości określonej według umowy zawartej przez Gminę z danym bankiem. Uzyskiwane wpływy z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Wnioskodawca dokumentuje wystawianymi fakturami VAT wewnętrznymi, traktując je jako wynagrodzenie z tytułu czynności objętych zwolnieniem z opodatkowania. Kwoty tych odsetek Gmina ujmuje w ewidencji sprzedaży zwolnionej z opodatkowania VAT i wykazuje w składanych deklaracjach VAT.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, w związku z tym, że Gmina nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, której celem i efektem jest uzyskiwanie odsetek, należy uznać, że Wnioskodawca z tytułu otrzymywania odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych nie jest/nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług. Tym samym uzyskiwane odsetki nie podlegają przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem odsetki te nie stanowią obrotu i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania jako swojej sprzedaży zwolnionej wpływów z odsetek uzyskanych z rachunków bankowych i wykazywania z tego tytułu obrotu w składanych deklaracjach VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej nieuznania wpływów z odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych za wynagrodzenie z tytułu czynności opodatkowanych oraz braku obowiązku ujmowania ww. wpływów w ewidencji sprzedaży zwolnionej i wykazywania ich w składanych deklaracjach VAT. Natomiast wniosek w części dotyczącej nieuznania wpływów z odsetek od udzielanych oprocentowanych pożyczek ze środków ZFŚS za wynagrodzenie z tytułu czynności opodatkowanych oraz braku obowiązku ujmowania ww. wpływów w ewidencji sprzedaży zwolnionej i wykazywania ich w składanych deklaracjach VAT został załatwiony interpretacją Nr IPTPP2/443-138/14-3/KW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl