IPTPP2/443-122/14-8/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-122/14-8/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu 16 kwietnia 2014 r.) oraz z dnia 13 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w części dotyczącej:

* instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych - jest nieprawidłowe,

* instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej - jest prawidłowe,

* opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line, promocji projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku opodatkowania podatkiem VAT wpłat otrzymywanych od mieszkańców w związku z realizacją projektu pn. "...";

* braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych,

* braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej,

* braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line, promocji projektu,

* zastosowania stawki podatku VAT przez kontrahentów Wnioskodawcy dla robót budowlanych wykonywanych na budynkach osób fizycznych, budynkach użyteczności publicznej oraz dla kosztów nadzoru, stron internetowych, portalu internetowego, projektów budowlanych, nadzoru inwestorskiego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 11 kwietnia 2014 r. i 13 maja 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, o kwestie związane z reprezentacją oraz o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina X (Wnioskodawca) przystąpiła do realizacji projektu "...". Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI Środowisko i czysta energia, Działanie 6.2 Energia przyjazna środowisku. Wartość dofinansowania wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych. Projekt będzie realizowany w latach 2014-2015.

Przedmiotem projektu jest zakup i montaż instalacji solarnych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej oraz instalacja kotłowni na biomasę. Instalacje solarne zamontowane zostaną w 378 indywidualnych budynkach mieszkalnych i 4 obiektach użyteczności publicznej. Zainstalowana zostanie również kotłownia opalana biomasą (pellet) w budynku hydroforni. Głównym zidentyfikowanym problemem w rejonie projektu jest niedostateczne wykorzystanie zasobów energii odnawialnej w Gminie. Problem ten skutkuje degradacją środowiska naturalnego w regionie oraz spadkiem atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej regionu wraz z pogorszeniem warunków życia mieszkańców. Do przyczyn, które mają związek z głównym problemem projektu zaliczyć można m.in.:

* Niską świadomość mieszkańców o ograniczonych zasobach paliw kopalnych,

* Niedobór nowoczesnych technologii pozwalających na wykorzystanie OZE,

* Niewystarczające środki finansowe na zakup kolektorów słonecznych przez mieszkańców Gminy.

Celem nadrzędnym projektu jest zapobieżenie degradacji środowiska naturalnego w Gminie oraz wzrost atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej regionu wraz z poprawą warunków życia lokalnych społeczności. Celem bezpośrednim (głównym) określonym dla projektu jest wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w Gminie - energii słonecznej i energii biomasy. Realizacja inwestycji umożliwi mieszkańcom Gminy czerpanie energii cieplnej ze źródeł odnawialnych - promieniowania słonecznego. Ograniczone zostanie zużycie surowców konwencjonalnych i zmniejszona będzie emisja substancji zanieczyszczających do powietrza powstałych w trakcie spalania paliw. Możliwe będzie również wypełnienie założeń polityki energetycznej Gminy, pozostającej w zgodzie z zapisami wspólnotowych, krajowych oraz lokalnych dokumentów strategicznych, mającej m.in. na celu popularyzację idei i działań zmierzających do wykorzystywania energii odnawialnej.

Wdrażanie projektu odbywa się poprzez realizację następujących elementów, od których wykonawcy naliczą podatek VAT:

* Dokumentacja techniczna 191.200,00 (kwota netto). Działanie obejmuje wykonanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego i dokumentacji technicznych dla poszczególnych instalacji;

* Uruchomienie stron internetowych i innych narzędzi ICT w celu wdrożenia i promocji rozwiązań, usług i produktów czystej energii 20.000,00 (kwota netto). Działanie obejmuje wykonanie strony internetowej wyposażonej w narzędzia ICT;

* Uruchomienie serwisu dla użytkowników umożliwiające dokonywanie transakcji on-line 20.000,00 (kwota netto). Działanie obejmuje wykonanie serwisu użytkowników;

* Wykonanie robót budowlano-montażowych ETAP I - 1.890.000,00 (kwota netto) oraz ETAP III - 1.890.000,00 (kwota netto). Działanie obejmuje montaż instalacji w budynkach prywatnych;

* Wykonanie robót budowlano-montażowych ETAP III - 80.000,00 (kwota netto). Działanie obejmuje montaż instalacji w budynkach użyteczności publicznej;

* Promocja projektu m.in. poprzez tablice informacyjne i tablice pamiątkowe 5.000,00;

* Nadzór inwestorski 57.000,00 obejmujący usługi inspektora nadzoru dla całej inwestycji.

Beneficjentem odpowiedzialnym za wdrożenie omawianej inwestycji jest Gmina X. Żadne inne instytucje ani organizacje nie będą zaangażowane w realizację projektu. Administratorem projektu będzie Urząd Gminy X. Z ramienia Urzędu w realizacji projektu będą brali udział etatowi pracownicy Urzędu - Skarbnik i pracownicy Referatu Finansowego, pracownicy Referatu Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa. Właścicielem inwestycji po zakończeniu jej realizacji będzie Gmina, która będzie również zarządzała infrastrukturą po oddaniu jej do eksploatacji. Gmina będzie ponosiła wszelkie koszty związane z utrzymaniem inwestycji i gwarantuje zachowanie trwałości projektu przez okres co najmniej 5 lat od przekazania jej płatności końcowej. W związku z realizacją projektu Gmina w najbliższych dniach zawrze umowy z mieszkańcami Gminy:

* Umowę użyczenia,

* Umowę ustalającą wzajemne zobowiązania stron pod względem organizacyjnym i finansowym.

Wzory umów stanowią załączniki do wniosku.

Ponadto w pismach stanowiących uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, że:

1.

jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Decyzją z dnia 6 grudnia 2004 r. nadano NIP...;

2.

realizowane w ramach przedmiotowego projektu zadanie należy do zadań własnych Gminy. Potwierdzeniem tego jest zapis art. 7 ust. 1 mówiący, że do zadań własnych gminy należą w szczególności zadania własne obejmujące sprawy pkt 1 ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1);

3.

wysokość wpłaty uzależniona będzie od wartości instalacji solarnych. Z uwagi na brak sankcji za niedokonanie wpłaty, wpłaty te będą miały charakter dobrowolny;

4.

wpłaty dokonywane przez poszczególnych mieszkańców będą wynosiły 14% całości kosztów instalacji solarnych;

5.

realizacja przedmiotowej inwestycji na budynkach osób fizycznych nie jest uzależniona od wpłat dokonywanych przez mieszkańców;

6.

wszystkie faktury VAT, dokumentujące ponoszone wydatki w związku z realizacją projektu, także te w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych, będą wystawiane na Wnioskodawcę;

7.

wszystkie faktury VAT, dokumentujące ponoszone wydatki w związku z realizacją projektu, także te w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej, będą wystawiane na Wnioskodawcę;

8.

wszystkie faktury VAT, dokumentujące ponoszone wydatki w związku z realizacją projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocji projektu - będą wystawiane na Wnioskodawcę;

9.

towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;

10.

towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;

11.

towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocji projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;

12.

zakres zadanego w poz. 69 wniosku ORD-IN pytania nr 5 dotyczy stawki podatku VAT dla czynności wykonywanych przez inne podmioty (kontrahentów) - wykonawców robót;

13.

budynki, których dotyczyć będą wykonywane czynności według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) umieszczone są w klasie: 1110 - Budynki mieszkalne jednorodzinne;

14.

przedmiotowe budynki mieszkalne, na których zostaną zamontowane instalacje solarne, będą zaliczane do budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2;

15.

montaż przedmiotowych instalacji solarnych na indywidualnych budynkach mieszkalnych będzie wykonywany w ramach modernizacji i termomodernizacji;

16.

efekty powstałe wyniku realizacji przedmiotowego projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej nie będą przekazywane na inne podmioty;

17.

po upływie 5 lat od zakończenia projektu, instalacje kolektorów zostaną przekazane w bezpłatne użytkowanie na własność mieszkańcom, na budynkach na których zostaną wykonane. Z czynnością wydania instalacji kolektorów słonecznych mieszkańcom do użytkowania nie będzie wiązał się obowiązek uiszczania dodatkowych płatności na rzecz Gminy.

Przy czym w piśmie z dnia 13 maja 2014 r. ostatecznie Wnioskodawca doprecyzował, że powstałe w wyniku realizacji projektu efekty w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej (szkoły, instytucje kultury, Urząd Gminy) zgodnie z wymogami UE w okresie trwałości projektu, tj. 5 lat od daty jego zakończenia będą własnością Gminy. Po upływie 5 lat od zakończenia projektu, instalacje kolektorów słonecznych zostaną przekazane w użytkowanie podmiotom, których organem prowadzącym jest Gmina, na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego środka trwałego "PT", na cele związane z ich działalnością statutową, powyższe przekazanie będzie miało charakter nieodpłatny. Ponadto w budynkach instytucji kultury i Urzędu Gminy dokonuje się wynajmu sal na imprezy okolicznościowe (wesela, szkolenia, itp.) - występuje więc sprzedaż opodatkowana. W budynkach szkoły taka sprzedaż nie występuje. Zainteresowany nadmienił, że każda jednostka budżetowa rozlicza się odrębnie z tytułu podatku VAT.

Towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocji projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Gmina może odliczyć, uzyskać zwrot podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami na realizację projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych... (oznaczone jako pytanie nr 2 wniosku ORD-IN)

2. Czy Gmina może odliczyć, uzyskać zwrot podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami na realizację projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej... (oznaczone jako pytanie nr 3 wniosku ORD-IN)

3. Czy Gmina może odliczyć, uzyskać zwrot podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami na realizację projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line, promocji projektu... (oznaczone jako pytanie nr 4 wniosku ORD-IN)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm., art. 86-95), Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dostawa towaru lub świadczenia usług w ramach realizowanego projektu nie stanowią czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zainteresowany dodał, że w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 j.t), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wnioskodawca zaznaczył, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości, porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Gminie nie przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku, gdyż możliwość odliczenia jest ściśle związana z wykorzystywaniem nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Ostatecznym konsumentem i odbiorcą usług należy uznać Gminę, co faktycznie wyłącza możliwość uznania prawa Wnioskodawcy do podatku naliczonego. Gmina nie może uzyskać zwrotu podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami na realizację projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych.

Ad. 2

Instalacja kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej realizowana jest w ramach zadań własnych i będzie przekazana w użytkowanie podmiotom, których organem prowadzącym jest Wnioskodawca. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą służyć Gminie do czynności opodatkowanych, lecz do wykonywania czynności zwolnionych od tego podatku. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca wykonuje jedno z zadań własnych Gminy, a towary nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tej inwestycji, w części dotyczącej instalowania kolektorów słonecznych na obiektach użyteczności publicznej, tj. budynków Urzędu Gminy, szkół.

Ad. 3

Wydatki związane z dokumentacją projektową, nadzorem robót budowlanych, promocją projektu oraz tworzeniem strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line w ramach projektu stanowią realizację zadań własnych Gminy i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nie będą generowały przychodu, w związku z tym Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w części dotyczącej:

* instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych - jest nieprawidłowe,

* instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej - jest prawidłowe,

* opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line, promocji projektu - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej i związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cytowanym art. 86 ust. 1 ustawy.

Według art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowe zasady obliczania proporcji przewidują przepisy art. 90 ust. 4-10 ustawy.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

W odniesieniu do stosowanej metody wyodrębnienia podatku należy wskazać, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi. Jednakże należy podkreślić, iż wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, a nie organ podatkowy w trybie interpretacji indywidualnej.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

W sytuacji natomiast, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Przy czym istotne jest ustalenie, czy czynności niepodlegające opodatkowaniu winny być uwzględniane przy ustalaniu proporcji.

Zgodnie z linią orzeczniczą NSA (por. wyroki NSA z 30 czerwca 2009 r., I FSK 903/08 oraz I FSK 904/08 oraz z dnia 8 stycznia 2010 r. I FSK 1605/08) zawarte w przepisach art. 90 ust. 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług sformułowanie "czynności w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia" należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym VAT. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, i niewykorzystywanych do działalności zwolnionej od opodatkowania VAT, w sytuacji gdy nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, podatnikowi przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale 7 sędziów NSA z dnia 24 października 2011 r. sygn. I FPS 9/10, gdzie Sąd wskazał: "(...) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy".

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przystąpił do realizacji projektu "...". Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI Środowisko i czysta energia, Działanie 6.2 Energia przyjazna środowisku. Wartość dofinansowania wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych. Projekt będzie realizowany w latach 2014-2015.

Przedmiotem projektu jest zakup i montaż instalacji solarnych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej oraz instalacja kotłowni na biomasę. Instalacje solarne zamontowane zostaną w 378 indywidualnych budynkach mieszkalnych i 4 obiektach użyteczności publicznej. Zainstalowana zostanie również kotłownia opalana biomasą (pellet) w budynku hydroforni. Celem nadrzędnym projektu jest zapobieżenie degradacji środowiska naturalnego w Gminie oraz wzrost atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej regionu wraz z poprawą warunków życia lokalnych społeczności. Celem bezpośrednim (głównym) określonym dla projektu jest wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w Gminie - energii słonecznej i energii biomasy. Realizacja inwestycji umożliwi mieszkańcom Gminy czerpanie energii cieplnej ze źródeł odnawialnych - promieniowania słonecznego. Ograniczone zostanie zużycie surowców konwencjonalnych i zmniejszona będzie emisja substancji zanieczyszczających do powietrza powstałych w trakcie spalania paliw. Możliwe będzie również wypełnienie założeń polityki energetycznej Gminy, pozostającej w zgodzie z zapisami wspólnotowych, krajowych oraz lokalnych dokumentów strategicznych, mającej m.in. na celu popularyzację idei i działań zmierzających do wykorzystywania energii odnawialnej.

Beneficjentem odpowiedzialnym za wdrożenie omawianej inwestycji jest Wnioskodawca. Żadne inne instytucje ani organizacje nie będą zaangażowane w realizację projektu. Administratorem projektu będzie Urząd Gminy. Właścicielem inwestycji po zakończeniu jej realizacji będzie Gmina, która będzie również zarządzała infrastrukturą po oddaniu jej do eksploatacji. Gmina będzie ponosiła wszelkie koszty związane z utrzymaniem inwestycji i gwarantuje zachowanie trwałości projektu przez okres co najmniej 5 lat od przekazania jej płatności końcowej. W związku z realizacją projektu Gmina w najbliższych dniach zawrze umowy z mieszkańcami Gminy umowę użyczenia, umowę ustalającą wzajemne zobowiązania stron pod względem organizacyjnym i finansowym.

Wysokość wpłaty uzależniona będzie od wartości instalacji solarnych. Z uwagi na brak sankcji za niedokonanie wpłaty, wpłaty te będą miały charakter dobrowolny. Wpłaty dokonywane przez poszczególnych mieszkańców będą wynosiły 14% całości kosztów instalacji solarnych. Realizacja przedmiotowej inwestycji na budynkach osób fizycznych nie jest uzależniona od wpłat dokonywanych przez mieszkańców. Wszystkie faktury VAT, dokumentujące ponoszone wydatki w związku z realizacją projektu, tj. w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych i na budynkach użyteczności publicznej oraz dotyczące opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocji projektu - będą wystawiane na Wnioskodawcę. Po upływie 5 lat od zakończenia projektu, instalacje kolektorów zostaną przekazane w bezpłatne użytkowanie na własność mieszkańcom, na budynkach na których zostaną wykonane. Z czynnością wydania instalacji kolektorów słonecznych mieszkańcom do użytkowania nie będzie wiązał się obowiązek uiszczania dodatkowych płatności na rzecz Gminy.

Ponadto Wnioskodawca doprecyzował, że powstałe w wyniku realizacji projektu efekty w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej (szkoły, instytucje kultury, Urząd Gminy) zgodnie z wymogami UE w okresie trwałości projektu, tj. 5 lat od daty jego zakończenia będą własnością Gminy. Po upływie 5 lat od zakończenia projektu, instalacje kolektorów słonecznych zostaną przekazane w użytkowanie podmiotom, których organem prowadzącym jest Gmina, na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego środka trwałego "PT", na cele związane z ich działalnością statutową, powyższe przekazanie będzie miało charakter nieodpłatny. Ponadto w budynkach instytucji kultury i Urzędu Gminy dokonuje się wynajmu sal na imprezy okolicznościowe (wesela, szkolenia, itp.) - występuje więc sprzedaż opodatkowana. W budynkach szkoły taka sprzedaż nie występuje. Zainteresowany nadmienił, że każda jednostka budżetowa rozlicza się odrębnie z tytułu podatku VAT. Towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocji projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania.

Ad. 1

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, w przypadku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych stwierdzić należy, że jak wskazano w interpretacji nr IPTPP2/443-122/14-7/KW - dokonywane przez mieszkańców wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie dotyczą świadczenia usług montażu instalacji solarnych na domach prywatnych, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązała się w ramach podpisanych z mieszkańcami umów, stanowią odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z przywołanym art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w świetle przepisów ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Tym samym w ww. przypadku zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - wydatki ponoszone w związku z realizacją inwestycji na budynkach osób fizycznych będą miały związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych, ponieważ będą one miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji w sytuacji, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych, należało uznać za nieprawidłowe.

Ad. 2

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej, należy wskazać, że nie będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Jak wynika z okoliczności sprawy, powstałe w wyniku realizacji projektu efekty w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej (szkoły, instytucje kultury, Urząd Gminy) po upływie 5 lat od zakończenia projektu, zostaną przekazane w użytkowanie podmiotom, których organem prowadzącym jest Gmina, na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego środka trwałego, na cele związane z ich działalnością statutową. Przekazanie to będzie miało charakter nieodpłatny.

Z uwagi na uregulowania zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, należy stwierdzić, że Gmina, nabywając towary i usługi związane z realizacją projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej z zamiarem ich przekazania w nieodpłatne użytkowanie podmiotom, których jest organem prowadzącym, nie nabywa ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem wskazać należy, iż zgodnie z zamiarem Gminy, przedmiotowe efekty projektu nie będą używane do działalności gospodarczej Wnioskodawcy w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co oznacza, że zostaną one wyłączone całkowicie z systemu podatku VAT.

Przymiot podatnika podatku od towarów i usług przypisany jest osobie fizycznej, osobie prawnej, jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, samodzielnie wykonującej działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.

Należy ponadto zwrócić uwagę na treść przepisów Dyrektywy Rady 2006/112/WE. Mianowicie zgodnie z art. 9 Dyrektywy, podatnikiem jest każda osoba wykonująca samodzielnie i niezależnie od miejsca zamieszkania działalność gospodarczą bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu. Powyższe przepisy wskazują, że niezależnie od częstotliwości wykonania danej czynności, czynność ta podlega opodatkowaniu jeśli podmiot wykorzystuje w sposób ciągły w celach zarobkowych swój majątek.

Wobec powyższego, za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W tym zakresie wskazać należy na orzeczenie TSUE z dnia 13 marca 2014 r. w sprawie C-204/13, w którym TSUE stwierdził m.in.: "Tak więc, jak już orzekł Trybunał, aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia (zob. wyrok z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C 104/12 Becker, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo).

Tymczasem należy stwierdzić, że w sporze rozstrzygniętym w ww. wyroku w sprawie Polski Trawertyn transakcja objęta podatkiem należnym przeprowadzona przez dwóch przyszłych wspólników, czyli wniesienie nieruchomości do spółki z tytułu wydatków inwestycyjnych do celów działalności gospodarczej tej spółki, objęta była niewątpliwie zakresem stosowania podatku VAT, ale stanowiła transakcję zwolnioną z tego podatku. Natomiast w sprawie rozpatrywanej w postępowaniu głównym transakcja objęta podatkiem należnym nie jest objęta zakresem stosowania podatku VAT, ponieważ nieodpłatne udostępnienie klienteli nowej spółce nie może być uznane za "działalność gospodarczą" w rozumieniu szóstej dyrektywy.

Wspomniane udostępnienie klienteli nowej spółce jest bowiem "nieodpłatne" i w związku z tym nie jest objęte ani zakresem stosowania art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy, który dotyczy wyłącznie dostawy towarów lub świadczenia usług dokonywanych odpłatnie, ani zakresem stosowania art. 4 ust. 1 i 2 szóstej dyrektywy, który dotyczy wyłącznie wykorzystywania własności dóbr materialnych lub niematerialnych celem stałego osiągania zysku." (pkt 34-36 wyroku).

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Gmina, dokonując zakupów towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej, nie wykonuje tych czynności do działalności gospodarczej, nie działa w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy i tym samym nie spełniła przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu odnośnie wydatków poniesionych z tytułu usług montażu kolektorów słonecznych na budynku użyteczności publicznej. Tym samym Gminie z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Gminy w zakresie braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej, uznaje się za prawidłowe.

Ad. 3

Z kolei odnosząc się do wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu dotyczących opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line, promocji projektu stwierdzić należy, iż - wbrew temu co twierdzi Wnioskodawca - z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że będą one miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług w przypadku części projektu dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych, oraz z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - w zakresie realizacji przedmiotowego projektu w części dotyczącej montażu kolektorów słonecznych na budynku użyteczności publicznej.

W związku z powyższym, obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te będą związane. Wnioskodawca będzie miał zatem obowiązek odrębnego określenia z realizacją jakich czynności związany będzie podatek wynikający z otrzymanych faktur, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

A zatem, jeżeli będzie możliwe przyporządkowanie zakupów do poszczególnych rodzajów działalności, tj. opodatkowanej lub niepodlegającej, to Gminie będącej podatnikiem VAT - zgodnie z cytowanym przepisem art. 86 ust. 1 ustawy - przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego w części, w jakiej poniesione wydatki służyć będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Natomiast nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w części, w jakiej poniesione wydatki służyć będą do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast w sytuacji, gdy dany zakup wykorzystywany będzie przez Wnioskodawcę, będącym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarówno do czynności opodatkowanych tym podatkiem, jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu i nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku, a ponadto nie będzie obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i niepodlegającymi podatkowi VAT, w świetle cytowanej uchwały 7 sędziów (sygn. akt I FPS 9/10), Zainteresowanemu będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W konsekwencji w sytuacji, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line, promocji projektu, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy Organ wyjaśnia, że w myśl art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższego przepisu oraz cytowanego już art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w części dotyczącej: instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych, instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej oraz opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line, promocji projektu. Natomiast wniosek w zakresie:

* braku opodatkowania podatkiem VAT wpłat otrzymywanych od mieszkańców w związku z realizacją projektu pn. "..." oraz

* zastosowania stawki podatku VAT przez kontrahentów Wnioskodawcy dla robót budowlanych wykonywanych na budynkach osób fizycznych, budynkach użyteczności publicznej oraz dla kosztów nadzoru, stron internetowych, portalu internetowego, projektów budowlanych, nadzoru inwestorskiego został załatwiony postanowieniem o odmowie wszczęcia postępowania,

został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl