IPTPP2/443-1047/12-2/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-1047/12-2/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2012 r. (data wpływu 21 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jako osoba prowadząca działalność gospodarczą Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności firmy według PKD między innymi jest:

1.

obróbka metali i nakładanie powłok na metale (25.61.Z.),

2.

malowanie (43.23.Z),

3.

produkcja konstrukcji metalowych i ich części (25.11.Z).

W szczególności firma wykonuje prace antykorozyjne obiektów budowlanych (konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały) oraz budynków niemieszkalnych, polegające na oczyszczaniu zardzewiałych powierzchni, piaskowaniu i malowaniu. Usługi te głównie wykonywane są na terenach przemysłowych.

Firma prace antykorozyjne sklasyfikowała do robót malarskich PKWiU 2008 43.34.10 jako remont obiektu (odtworzenie stanu pierwotnego) na terenie przemysłowym PKOB 2302.

Oprócz prac antykorozyjnych firma wykonuje konstrukcje stalowe między innymi:

* budynków handlowo - usługowych, stacji paliw i klasyfikuje je do PKOB 1230,

* budynków przemysłowych (warsztaty, montownie) i klasyfikuje je do PKOB 1251,

* budynki magazynowe, zbiorniki, silosy i klasyfikuje je do PKOB 1252,

zaś do PKWiU 2008 41.00.40 jako roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy obowiązek podatkowy od przychodów za prace antykorozyjne (remontowe) części składowych obiektów budowlanych lub budynków niemieszkalnych, polegające na czyszczeniu zardzewiałych powierzchni, piaskowaniu i malowaniu konstrukcji inżynierskich, powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty nie później niż 30 dni, licząc od dnia wykonania usług budowlanych i montażowych, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o podatku VAT.

2.

Czy obowiązek podatkowy od przychodów za wykonanie konstrukcji stalowych obiektów budowlanych lub budynków niemieszkalnych, bądź ich części, powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty nie później niż 30 dni, licząc od dnia wykonania usług budowlanych i montażowych, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, opierając się na PKWiU oraz PKOB, prace antykorozyjne (PKWiU 2008 43.34.10), polegające na oczyszczaniu zardzewiałych powierzchni, piaskowaniu i malowaniu obiektów budowlanych (PKOB 23) lub budynków niemieszkalnych (PKOB 12) są robotami remontowymi, bowiem polegają na odtworzeniu stanu pierwotnego, zaś wykonywanie konstrukcji stalowych (PKWiU 2008 41.00.40) w związku ze wznoszeniem nowych, przebudową lub remontem istniejących obiektów budowlanych (PKOB 23) lub budynków niemieszkalnych (PKOB 12), tj. budynki handlowo - usługowe, stacje paliw, budynki przemysłowe (warsztaty, montownie), budynki magazynowe, zbiorniki, silosy itp. to roboty budowlane.

Zatem obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług od przychodów za prace antykorozyjne (remontowe) oraz od przychodów za wykonane konstrukcje stalowe (roboty budowlane) powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty nie później niż 30 dni, licząc od dnia wykonania usług budowlanych i montażowych, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o podatku VAT.

UZASADNIENIE

W sprawach klasyfikacji wyrobów i usług zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje towary lub usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Stosownie do art. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU 2008) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Dla celów podatku VAT również stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: z 2010 r. Dz. U. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Z kolei w pkt 8 tego artykułu zawarto definicję remontu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji (utrzymania sprawności technicznej elementów budynku lub ich części), przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Regulacje dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług zawiera przepis art. 19 ustawy.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - art. 19 ust. 4 ustawy.

W myśl art. 19 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi.

Ustawodawca w art. 19 ust. 13 ustawy, w sposób szczególny uregulował powstanie obowiązku podatkowego dla określonych czynności, wśród których wymienił również usługi budowlane i budowlano-montażowe.

Stosownie bowiem do treści art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano-montażowych.

Na mocy art. 19 ust. 14 ustawy, przepis ust. 13 pkt 2 lit. d stosuje się również do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych.

Oznacza to, że z tytułu wykonania usługi budowlanej dla powstania obowiązku podatkowego znaczenie ma termin zapłaty, ale tylko wówczas, gdy kontrahent dokona płatności za wykonaną na jego rzecz usługę przed upływem 30 dni od dnia jej wykonania, gdyż 30. dnia obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od tego, czy dokonano zapłaty. Poza terminem zapłaty istotne jest także zidentyfikowanie momentu, w którym usługi zostały wykonane.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: usług budowlanych, usług budowlano - montażowych, robót budowlanych, remontu, dlatego też należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Przy czym należy zauważyć, iż uregulowania Prawa budowlanego nie zawierają definicji "usług budowlanych", ale posługują się pojęciem "roboty budowlane". Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623) przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Z kolei stosownie do art. 3 pkt 7a powołanej wyżej ustawy, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

W myśl art. 3 pkt 8 tej ustawy, remont to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. przez remont rozumie się "doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności" zaś pod modernizacją "unowocześnienie i usprawnienie czegoś".

Na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowana była Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Natomiast od dnia 1 stycznia 2011 r. zastosowanie ma Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona ww. rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r.

I tak, w sekcji F (dział 41-43) PKWiU 2008 mieszczą się obiekty budowlane i roboty budowlane, w zakres których wchodzą:

* budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,

* roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego),

* prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako osoba prowadząca działalność gospodarczą jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności firmy według PKD między innymi jest:

1.

obróbka metali i nakładanie powłok na metale (25.61.Z.),

2.

malowanie (43.23.Z),

3.

produkcja konstrukcji metalowych i ich części (25.11.Z).

W szczególności firma wykonuje prace antykorozyjne obiektów budowlanych (konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały) oraz budynków niemieszkalnych, polegające na oczyszczaniu zardzewiałych powierzchni, piaskowaniu i malowaniu. Usługi te głównie wykonywane są na terenach przemysłowych np. dla Elektrowni. Firma prace antykorozyjne sklasyfikowała do robót malarskich PKWiU 2008 43.34.10 jako remont obiektu (odtworzenie stanu pierwotnego) na terenie przemysłowym PKOB 2302.

Oprócz prac antykorozyjnych firma wykonuje konstrukcje stalowe między innymi:

* budynków handlowo - usługowych, stacji paliw i klasyfikuje je do PKOB 1230,

* budynków przemysłowych (warsztaty, montownie) i klasyfikuje je do PKOB 1251,

* budynki magazynowe, zbiorniki, silosy i klasyfikuje je do PKOB 1252,

zaś do PKWiU 2008 41.00.40 jako roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków).

Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, iż to Wnioskodawca wie jakich czynności dokonuje, jaki mają one charakter oraz to na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sklasyfikowania danych czynności do PKWiU.

Usługi będące przedmiotem zapytania zostały sklasyfikowane przez Wnioskodawcę według PKWiU 2008 43.34.10 "Roboty malarskie" oraz PKWiU 2008 41.00.40 "Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków)".

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż dla usług, których przedmiotem są prace antykorozyjne (remontowe) części składowych obiektów budowlanych lub budynków niemieszkalnych oraz wykonanie konstrukcji stalowych obiektów budowlanych lub budynków niemieszkalnych, bądź ich części, zaliczonych przez Wnioskodawcę do robót budowlanych, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tych usług, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo zauważa się, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl