IPTPP2/443-1033/12-7/14-S/IR - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-1033/12-7/14-S/IR Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 9 października 2013 r. sygn. akt...., uprawomocnionym w dniu 27 sierpnia 2014 r. stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2012 r. (data wpływu 13 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismami: z dnia 31 grudnia 2012 r. (data wpływu 3 stycznia 2013 r.) i z dnia 14 lutego 2013 r. (data wpływu 18 lutego 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....".

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 31 grudnia 2012 r. i 14 lutego 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego oraz kwestie związane z reprezentacją.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Urząd.... wykonuje zadania przypisane do realizacji Gminie..... (Wnioskodawcy). Urząd... jest zarejestrowany jako podatnik VAT i jest płatnikiem podatku VAT (od towarów i usług) w wąskim zakresie, który obejmuje w szczególności: użytkowanie wieczyste gruntów, najem lokali użytkowych, sprzedaż i dzierżawę gruntów.

Burmistrz realizuje projekty "miękkie" i "twarde", jednak VAT zapłacony w związku z ich realizacją nie jest odliczany w całości lub części.

Gmina N. (Lider Partnerstwa) wraz z 15 partnerami, tj.:

1. Gminą B.

2. Gminą G.

3. Gminą G.

4. Gminą G.

5. Gminą G.

6. Gminą K.

7. Gminą K.

8. Gminą L.

9. Gminą Ł.

10. Gminą O.

11. Gminą P.

12. Gminą P.

13. Gminą S.

14. Powiatem G.

15. Powiatem P.

wspólnie przygotowuje projekt do konkursu MRR "...." współfinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego EOG.

Zakres projektu obejmuje:

1.

opracowanie jednej wspólnej Strategii Obszaru Funkcjonalnego dla wszystkich Partnerów (16 członków).

2.

opracowanie wspólnych Strategii Sektorowych dla wszystkich Partnerów (16 członków) w szczególności z zakresu:

* Infrastruktury transportowej - rozwój infrastruktury miejskiej zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, promocja transportu publicznego, usprawnienie multimodalnych systemów komunikacyjnych, problemy bezpieczeństwa publicznego - komunikacyjnego i innych wymiarów.

* Lokalnego rynku pracy.

* Problemy zmian demograficznych, w szczególności dostosowanie "oferty" miast do cyklu życia człowieka; projekty na rzecz różnych pokoleń, rozwój usług z zakresu edukacji, opieki zdrowotnej, kultury, rekreacji.

Wszystkie ww. dokumenty będą spójne dla obszaru funkcjonalnego. Będą poparte stosownymi badaniami, analizami, diagnozami, studiami wykonalności. Istotnym elementem projektu będzie przeprowadzenie szerokiego procesu konsultacji społecznych tych opracowań.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Gmina jest podatnikiem, ale nie odlicza podatku VAT, ponieważ wydatki wynikające z projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Faktury będą wystawiane na Gminę - Lidera Partnerstwa. Wniosek aplikacyjny o dofinansowanie realizacji zadania zostanie złożony w MRR w I kwartale 2013 r. Okres realizacji projektu przypada na lata 2013-2015. Wnioskowana wysokość dotacji to 550 000 Euro, co stanowi 85% wartości ogólnej.

Beneficjentami projektu będą mieszkańcy, przedsiębiorcy, jednostki organizacyjne jst, organizacje pozarządowe, placówki edukacyjne, kulturalne, oświatowe, społeczne i inne podmioty działające w obszarze funkcjonalnym projektu tworzonym przez 16 partnerów. Opracowane w wyniku projektu planistyczne dokumenty strategiczne będą bezpłatne i ogólnodostępne (zamieszczone na stronach internetowych poszczególnych partnerów). Projekt nie będzie generował przychodu.

W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż uległa zmianie liczba partnerów partnerstwa z 16 członków na 17 członków. Poniżej gminy i powiaty wchodzące w skład partnerstwa: Gmina (Lider Partnerstwa) i 16 Partnerów, tj.:

1. Gmina B.

2. Gmina B.

3. Gmina G.

4. Gmina G.

5. Gmina G.

6. Gmina K.

7. Gmina K.

8. Gmina L.

9. Gmina Ł.

10. Gmina O.

11. Gmina P.

12. Gmina P.

13. Gmina S.

14. Powiat G.

15. Powiat N.

16. Powiat P.

Ponadto został określony tytuł projektu, tj.: "....".

Nadto Wnioskodawca wskazał, iż:

1. Projekt pn...... będzie realizowany w latach 2014-2016. Zakres Projektu obejmuje opracowanie dokumentów planistycznych dla obszaru funkcjonalnego: strategii ogólnej i 3 strategii sektorowych, tj. Transportu, Rynku pracy, Demografii, z uwzględnieniem konieczności przeprowadzenia SOOS dla ww. opracowań, przeprowadzenie konsultacji społecznych na etapie tworzenia dokumentów oraz ich uchwalania, przeprowadzenie promocji i informacji projektu z uwzględnieniem zaangażowania społeczności lokalnej. Obszar funkcjonalny to obszar, który tworzą Partnerzy projektu. Opracowane dokumenty planistyczne będą dotyczyć wszystkich Partnerów. Poruszane w opracowywanych dokumentach dziedziny będą w równym stopniu opisywać każdego z Partnerów Projektu. Dla potrzeb realizacji niniejszego Projektu Partnerzy przyjęli zasadę, iż wszystkie pożytki i koszty związane z realizacją zadania dzielone są po równo na każdego Partnera. Zasada ta odnosi się również do wkładu pracy merytorycznej i zaangażowania niezbędnego do realizacji Projektu. Dlatego podjęto wspólnie decyzję, iż Projekt od początku do końca będzie realizowany wspólnymi siłami przez wszystkich Partnerów. Dla potrzeb realizacji Projektu - opracowywania dokumentów strategicznych - zostaną utworzone zespoły robocze ds. strategii, w których każdy z Partnerów będzie miał swojego przedstawiciela. Każdy z zespołów roboczych ds. danej strategii pracuje nad dokumentem od początku do końca, tzn.:

* Zatwierdza opracowane przez podmiot odpowiedzialny za opracowanie dokumentacji przetargowej, zapisy dokumentu SIWZ w tym umowę z wykonawcą poszczególnych strategii (harmonogram realizacji) dla potrzeb przeprowadzenia przetargu.

* Przyjmuje do realizacji zapisy umowy podpisanej przez Lidera Partnerstwa i wykonawcę strategii.

* Koordynuje prace nad dokumentem - jego opracowaniem i procesem konsultacji.

* Odbiera protokołem odbioru opracowany dokument.

* Przygotowuje wzór uchwały przyjmującej opracowany dokument. Ostatecznie wszystkie opracowane dokumenty strategiczne zostaną przyjęte przez wszystkich Partnerów w drodze uchwał.

Lider Partnerstwa jest odpowiedzialny za występowanie w imieniu Partnerstwa i reprezentowanie go we wszystkich sprawach związanych z realizacją Projektu i współpracy. Lider Partnerstwa jest odpowiedzialny za zarządzanie Projektem i koordynację jego działań, a w szczególności:

a. Utworzenie, prowadzenie i organizacja pracy Biura Projektu. Dla potrzeb realizacji Projektu zostanie utworzone Biuro Projektu mieszczące się w Urzędzie. W skład Biura Projektu wejdą przedstawiciele: Gminy - Lidera Partnerstwa, Powiatu G., Powiatu N., Powiatu P. Koszty związane z funkcjonowaniem Biura Projektu nie są ujmowane w budżecie projektu - działanie bezkosztowe.

b. Koordynacja i nadzór nad realizacją wszystkich działań Projektu zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym, w tym harmonogramem realizacji Projektu.

c. Nadzór nad realizacją Projektu w zakresie obsługi finansowej.

d. Przeprowadzenie 6 przetargów nieograniczonych oraz podpisanie umów z podmiotami odpowiedzialnymi za opracowanie dokumentacji przetargowej, w tym SIWZ, z wszystkimi wykonawcami dokumentów strategicznych, tj. strategii ogólnej, strategii Demografii, strategii Transportu, strategii Rynek pracy, wykonawcą promocji i informacji Projektu,

e. Nadzór nad przygotowaniem strategii ogólnej Partnerstwa oraz procesu jej konsultacji.

f. Utworzenie zespołu roboczego ds. strategii ogólnej oraz koordynacja i organizacja pracy zespołu, w tym ścisła współpraca z wykonawcą strategii, prowadzenie zespołu roboczego ds. danej strategii, organizacja pracy zespołu, utworzenie harmonogramu spotkań, organizacja spotkań (użyczanie sali, sprzętu multimedialnego, itp.) sporządzanie notatek ze spotkań oraz przekazywanie ich Liderowi Partnerstwa i Partnerom, raportowanie postępu prac, nadzorowanie procesu konsultacji społecznych dokumentu, sporządzanie protokołu odbioru dokumentu, który będzie podpisany przez zespół roboczy ds. strategii, w skład którego będzie wchodził przedstawiciel każdego z Partnerów.

g. Koordynacja prac nad opracowaniem i konsultacjami strategii sektorowych Partnerstwa.

h. Koordynacja prac nad promocją Projektu.

2. Partner jest odpowiedzialny za realizację działań opisanych we wniosku aplikacyjnym na zasadach określonych Umową Partnerstwa. Partner jest odpowiedzialny za realizację następujących działań:

a. Współpraca z Biurem Projektu.

b. Powiat G. - nadzór i koordynacja działań związanych z opracowaniem i konsultacją strategii sektorowej Demografii, w tym w szczególności utworzenie zespołu roboczego ds. strategii Demografii oraz koordynacja i organizacja pracy zespołu, w tym ścisła współpraca z wykonawcą strategii, prowadzenie zespołu roboczego ds. danej strategii, organizacja pracy zespołu, utworzenie harmonogramu spotkań, organizacja spotkań (użyczanie sali, sprzętu multimedialnego, itp.) sporządzanie notatek ze spotkań oraz przekazywanie ich Liderowi Partnerstwa i Partnerom, raportowanie postępu prac, nadzorowanie procesu konsultacji społecznych dokumentu, sporządzanie protokołu odbioru dokumentu, który będzie podpisany przez zespół roboczy ds. strategii, w skład którego będzie wchodził przedstawiciel każdego z Partnerów.

c. Powiat N. - nadzór i koordynacja działań związanych z opracowaniem i konsultacją strategii sektorowej Transportu, w tym w szczególności utworzenie zespołu roboczego ds. strategii Transportu oraz koordynacja i organizacja pracy zespołu, w tym ścisła współpraca z wykonawcą strategii, prowadzenie zespołu roboczego ds. danej strategii, organizacja pracy zespołu, utworzenie harmonogramu spotkań, organizacja spotkań (użyczanie sali, sprzętu multimedialnego, itp.) sporządzanie notatek ze spotkań oraz przekazywanie ich Liderowi Partnerstwa i Partnerom, raportowanie postępu prac, nadzorowanie procesu konsultacji społecznych dokumentu, sporządzanie protokołu odbioru dokumentu, który będzie podpisany przez zespół roboczy ds. strategii, w skład którego będzie wchodził przedstawiciel każdego z Partnerów.

d. Powiat P. - nadzór i koordynacja działań związanych z opracowaniem i konsultacją strategii sektorowej Rynek pracy, w tym w szczególności utworzenie zespołu roboczego ds. strategii Rynek pracy oraz koordynacja i organizacja pracy zespołu, w tym ścisła współpraca z wykonawcą strategii, prowadzenie zespołu roboczego ds. danej strategii, organizacja pracy zespołu, utworzenie harmonogramu spotkań, organizacja spotkań (użyczanie sali, sprzętu multimedialnego, itp.) sporządzanie notatek ze spotkań oraz przekazywanie ich Liderowi Partnerstwa i Partnerom, raportowanie postępu prac, nadzorowanie procesu konsultacji społecznych dokumentu, sporządzanie protokołu odbioru dokumentu, który będzie podpisany przez zespół roboczy ds. strategii, w skład którego będzie wchodził przedstawiciel każdego z Partnerów.

e. Powiat G. i P. nadzór i realizacja działań promocji i informacji Projektu.

f. Wszyscy Partnerzy, tj.:

g. Gmina B.

h. Gmina B.

i. Gmina G.

j. Gmina G.

k. Gmina G.

I. Gmina K.

m. Gmina K.

n. Gmina L.

o. Gmina Ł.

p. Gmina N. - Lider Partnerstwa

q. Gmina O.

r. Gmina P.

s. Gmina P.

t. Gmina S.

u. Powiat G.

v. Powiat N.

w. Powiat P.

oddelegują wyznaczone osoby do poszczególnych zespołów roboczych ds. opracowywanych strategii, które będą reprezentowały danego Partnera w Projekcie.

3. Dla potrzeb realizacji Projektu każdy z Partnerów zabezpiecza własne środki finansowe na jego realizację. W tym celu każdy z Partnerów podjął uchwałę intencyjną o tej samej treści w sprawie przystąpienia do realizacji wspólnego Projektu w ramach konkursu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego "...." współfinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Każdy z Partnerów przekaże Gminie - Liderowi Partnerstwa - środki własne w wysokości 1/17 wartości całkowitej Projektu, które będą stanowiły finansowanie Projektu w zakresie dotyczącym danego Partnera. Środki te każdy z Partnerów przekaże Liderowi w formie dotacji celowej na lata 2014-2016. Dla potrzeb realizacji Projektu zostanie podpisana jedna umowa dotacji celowej, na podstawie, której Partner przekaże Liderowi Partnerstwa środki finansowe w 3 transzach w poszczególnych latach, zgodnie z przyjętą uchwałą. Przekazywane środki finansowe od Partnerów będą dotyczyły wyłącznie działań realizowanych w Projekcie przypadających na danego Partnera. Lider Partnerstwa nie będzie wykonywał w ramach Projektu żadnych czynności czy usług na rzecz Partnerów, za które Partner byłby zobowiązany mu zapłacić. Ideą realizowanego Projektu jest zasada partnerstwa, wspólnej realizacji działań Projektu i jego wspólnego finansowania w równej wysokości. Dla potrzeb realizacji niniejszego Projektu Partnerzy przyjęli zasadę, iż wszystkie pożytki i koszty związane z realizacją zadania dzielone są po równo na każdego Partnera. Zasada ta odnosi się również do wkładu pracy merytorycznej i zaangażowania niezbędnego do realizacji Projektu. Dlatego podjęto wspólnie decyzję, iż Projekt od początku do końca będzie realizowany wspólnymi siłami przez wszystkich Partnerów. Dla potrzeb realizacji Projektu - opracowywania dokumentów strategicznych - zostaną utworzone zespoły robocze ds. strategii, w których każdy z Partnerów będzie miał swojego przedstawiciela, który będzie reprezentował jego interes. Opracowane dokumenty planistyczne będą dotyczyć wszystkich Partnerów. Poruszane w opracowywanych dokumentach dziedziny będą w równym stopniu opisywać każdego z Partnerów Projektu.

4. Lider Partnerstwa jest odpowiedzialny za występowanie w imieniu Partnerstwa i reprezentowanie go we wszystkich sprawach związanych z realizacją Projektu i współpracy partnerskiej. Umowa dofinansowania Projektu zostanie podpisana przez Lidera Partnerstwa. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przekaże dofinansowanie Projektu na rachunek Lidera Partnerstwa - Gminy.

5. Wszystkie faktury związane z realizacją działań w Projekcie będą wystawiane na Lidera Partnerstwa. Całość wydatków w ramach Projektu realizowana będzie z rachunku Lidera Partnerstwa, a rozliczenia z poszczególnymi Partnerami dokonywane będą w ramach rozliczania dotacji przekazywanej przez Partnerów Liderowi Partnerstwa na realizację Projektu w części dotyczącej Partnerów.

6. Każdy z Partnerów będzie posiadał w równym udziale prawo własności do całości opracowanych dokumentów planistycznych dla obszaru funkcjonalnego, tj.: strategii ogólnej i 3 strategii sektorowych: Transportu, Rynku pracy, Demografii i do pełnego, wykorzystania treści tych dokumentów bez konieczności uzyskiwania zgody pozostałych członków Partnerstwa.

7. Lider Partnerstwa nie będzie przekazywał opracowanych dokumentów strategicznych innym podmiotom oprócz Partnerów Projektu. Opracowane dokumenty strategiczne będą bezpłatne i ogólnodostępne - zamieszczone na stronach internetowych poszczególnych Partnerów. Z treści opracowanych dokumentów będą mogli korzystać mieszkańcy, przedsiębiorcy, jednostki organizacyjne jst, organizacje pozarządowe, placówki edukacyjne, kulturalne, oświatowe, społeczne i inne podmioty odwiedzające strony internetowe poszczególnych Partnerów Projektu. Z tytułu udostępnienia dokumentów strategicznych na stronie internetowej bądź w siedzibie poszczególnych Partnerów - wersja papierowa (wydrukowana) dokumentu Lider Partnerstwa ani Partnerzy Projektu nie będą mieli korzyści finansowych. Realizowany Projekt nie będzie generował przychodów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy beneficjent projektu - Wnioskodawca (Lider Partnerstwa) ma prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu składanego w konkursie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego "..." współfinansowanego w ramach środków Mechanizmu Finansowego EOG.

Zdaniem Wnioskodawcy, beneficjent projektu (Lider Partnerstwa) nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług

W dniu 18 marca 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając na podstawie przepisu § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w imieniu Ministra Finansów - wydał interpretację indywidualną IPTPP2/443-1033/12-6/IR, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. "...", w części przypadającej na Lidera projektu - za prawidłowe,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. "...", w części związanej z odsprzedażą towarów i usług dla partnerów projektu - za nieprawidłowe.

Pismem z dnia 2 kwietnia 2013 r. (data wpływu 4 kwietnia 2013 r.) Wnioskodawca wystąpił z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa, wnosząc o zmianę interpretacji indywidulanej nr IPTPP2/443-1033/12-6/IR z dnia 18 marca 2013 r. z powodu jej niezgodności z prawem.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działający w imieniu Ministra Finansów, pismem z dnia 25 kwietnia 2013 r. udzielił odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, stwierdzając, że brak jest podstaw do zmiany ww. interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Powyższa interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, działającego w imieniu Ministra Finansów, została zaskarżona przez Wnioskodawcę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, który wyrokiem z dnia 9 października 2013 r. (data otrzymania 28 października 2013 r.) sygn. akt I SA/Op 523/13 uchylił zaskarżoną interpretację.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działający w imieniu Ministra Finansów pismem z dnia 25 listopada 2013 r. złożył skargę kasacyjną od wyżej powołanego wyroku WSA do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Następnie pismem z dnia 18 sierpnia 2014 r. wycofano ww. skargę kasacyjną.

Postanowieniem z dnia 27 sierpnia 2014 r. (data wpływu 8 września 2014 r.) sygn. akt I FSK 2203/13 Naczelny Sąd Administracyjny umorzył postępowanie kasacyjne.

W dniu 29 września 2014 r. do tut. Organu wpłynął prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 9 października 2013 r. sygn. akt I SA/Op 523/13 wraz z aktami sprawy.

Mając na uwadze rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 9 października 2013 r. sygn. akt I SA/Op 523/13 stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku VAT obowiązujące w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Lider Partnerstwa) wraz z 16 partnerami, wspólnie przygotowuje projekt do konkursu MRR "...." współfinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Projekt pn. "..." będzie realizowany w latach 2014-2016. Zakres Projektu obejmuje opracowanie dokumentów planistycznych dla obszaru funkcjonalnego: strategii ogólnej i 3 strategii sektorowych, tj. Transportu, Rynku pracy, Demografii, z uwzględnieniem konieczności przeprowadzenia SOOS dla ww. opracowań, przeprowadzenie konsultacji społecznych na etapie tworzenia dokumentów oraz ich uchwalania, przeprowadzenie promocji i informacji projektu z uwzględnieniem zaangażowania społeczności lokalnej. Obszar funkcjonalny to obszar, który tworzą Partnerzy projektu. Opracowane dokumenty planistyczne będą dotyczyć wszystkich Partnerów. Poruszane w opracowywanych dokumentach dziedziny będą w równym stopniu opisywać każdego z Partnerów Projektu. Dla potrzeb realizacji niniejszego Projektu Partnerzy przyjęli zasadę, iż wszystkie pożytki i koszty związane z realizacją zadania dzielone są po równo na każdego Partnera. Zasada ta odnosi się również do wkładu pracy merytorycznej i zaangażowania niezbędnego do realizacji Projektu. Dlatego podjęto wspólnie decyzję, iż Projekt od początku do końca będzie realizowany wspólnymi siłami przez wszystkich Partnerów. Dla potrzeb realizacji Projektu - opracowywania dokumentów strategicznych - zostaną utworzone zespoły robocze ds. strategii, w których każdy z Partnerów będzie miał swojego przedstawiciela.

Lider Partnerstwa jest odpowiedzialny za występowanie w imieniu Partnerstwa i reprezentowanie go we wszystkich sprawach związanych z realizacją Projektu i współpracy partnerskiej. Umowa dofinansowania Projektu zostanie podpisana przez Lidera Partnerstwa. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przekaże dofinansowanie Projektu na rachunek Lidera Partnerstwa. Wszystkie faktury związane z realizacją działań w Projekcie będą wystawiane na Lidera Partnerstwa. Całość wydatków w ramach Projektu realizowana będzie z rachunku Lidera Partnerstwa, a rozliczenia z poszczególnymi Partnerami dokonywane będą w ramach rozliczania dotacji przekazywanej przez Partnerów Liderowi Partnerstwa na realizację Projektu w części dotyczącej Partnerów.

Dla potrzeb realizacji Projektu każdy z Partnerów zabezpiecza własne środki finansowe na jego realizację. W tym celu każdy z Partnerów podjął uchwałę intencyjną o tej samej treści w sprawie przystąpienia do realizacji ww. wspólnego Projektu. Każdy z Partnerów przekaże Wnioskodawcy - Liderowi Partnerstwa - środki własne w wysokości 1/17 wartości całkowitej Projektu, które będą stanowiły finansowanie Projektu w zakresie dotyczącym danego Partnera. Środki te każdy z Partnerów przekaże Liderowi w formie dotacji celowej na lata 2014-2016. Przekazywane środki finansowe od Partnerów będą dotyczyły wyłącznie działań realizowanych w Projekcie przypadających na danego Partnera. Lider Partnerstwa nie będzie wykonywał w ramach Projektu żadnych czynności czy usług na rzecz Partnerów, za które Partner byłby zobowiązany mu zapłacić. Ideą realizowanego Projektu jest zasada partnerstwa, wspólnej realizacji działań Projektu i jego wspólnego finansowania w równej wysokości.

Opracowane dokumenty planistyczne będą dotyczyć wszystkich Partnerów. Poruszane w opracowywanych dokumentach dziedziny będą w równym stopniu opisywać każdego z Partnerów Projektu. Każdy z Partnerów będzie posiadał w równym udziale prawo własności do całości opracowanych dokumentów planistycznych dla obszaru funkcjonalnego, tj.: strategii ogólnej i 3 strategii sektorowych: Transportu, Rynku pracy, Demografii i do pełnego, wykorzystania treści tych dokumentów bez konieczności uzyskiwania zgody pozostałych członków Partnerstwa.

Opracowane dokumenty strategiczne będą bezpłatne i ogólnodostępne - zamieszczone na stronach internetowych poszczególnych Partnerów. Z treści opracowanych dokumentów będą mogli korzystać mieszkańcy, przedsiębiorcy, jednostki organizacyjne jst, organizacje pozarządowe, placówki edukacyjne, kulturalne, oświatowe, społeczne i inne podmioty odwiedzające strony internetowe poszczególnych Partnerów Projektu. Z tytułu udostępnienia dokumentów strategicznych na stronie internetowej bądź w siedzibie poszczególnych Partnerów - wersja papierowa (wydrukowana) dokumentu Lider Partnerstwa ani Partnerzy Projektu nie będą mieli korzyści finansowych. Realizowany Projekt nie będzie generował przychodów.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę, który jest podatnikiem.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z dnia 9 października 2013 r., sygn. akt I SA/Op 523/13 uznał, że Gmina prawidłowo we wniosku wskazała, iż nie ma możliwości odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.

W przypadku bowiem czynności wykonywanych przez Gminę jako Lidera w związku z realizacją Projektu brak jest takiego stosunku prawnego, z którego wynikałaby wzajemność świadczeń Lidera na rzecz Partnerów Projektu. Czynności wykonywane przez Gminę jako Lidera wynikają z mocy samej umowy Partnerstwa, a nie ze zobowiązania wobec każdego z Partnerów do wykonywania na ich rzecz konkretnych świadczeń, za które Lider pobierałby od nich wynagrodzenie. Zamiarem Partnerstwa nie jest to, aby Gmina jako Lider Projektu świadczyła na rzecz Partnerów jakiekolwiek usługi. Ideą działania w formie Partnerstwa jest w tym przypadku wspólne realizowanie przedsięwzięcia.

W ocenie Sądu, nie sposób dowodzić o występowaniu świadczeń podlegających opodatkowaniu VAT wyłącznie na podstawie technicznych rozliczeń kosztów jakich dokonuje Lider w związku z realizacją Projektu. W przedstawionym stanie faktycznym nie mamy do czynienia z wynagrodzeniem, a jedynie rozliczeniem się w formie dotacji. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Ponadto, ze stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, powinna wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Tymczasem przekazywane Gminie przez Partnerów środki finansowe to dotacje celowe, które nie stanowią odpłatności za dostarczone w wyniku realizacji projektu rzeczy, lecz są wyłącznie środkami umożliwiającymi realizację wspólnego celu określonego w umowie partnerskiej.

Sąd wskazał, iż Gmina, przekazując Partnerom efekty rzeczowe Projektu jedynie rozliczała się z przekazanych jej dotacji celowych, będąc odpowiedzialnym za właściwe wydatkowanie powierzonych jej środków.

W ocenie Sądu, szerokie, odwołujące się do pojęcia świadczenia, określenie zakresu przedmiotowego w art. 8 ust. 1 ustawy VAT, nie oznacza, że świadczeniem usług jest każda czynność czy zdarzenie, którego efektem jest odpłatne przysporzenie jednej ze stron na skutek działania bądź zaniechania innej strony. Z uregulowań art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika bowiem, że usługą jest każde, co do zasady, odpłatne świadczenie, które nie jest dostawą towarów i które przejawia się tym, że świadczeniobiorca (konsument) odnosi z niego, choćby nawet potencjalną korzyść. W szeregu orzeczeń (por.: C-498/99, C-16/93, C-89/81, czy C-154/80), istotnych z punktu widzenia spornej w tej sprawie kwestii Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, wyraził pogląd, że za świadczenie usług za wynagrodzeniem, a więc czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

1.

istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

2.

wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,

3.

istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,

4.

odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

5.

istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Zdaniem Sądu, takich elementów, typowych dla świadczenia usług za wynagrodzeniem nie można dostrzec w działalności prowadzonej przez Gminę wspólnie z pozostałymi uczestnikami na podstawie zawartego Porozumienia.

Wobec powyższego Sąd zajął stanowisko, że Gmina jako Lider nie wykonuje na rzecz Partnerów świadczenia usług ani dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT. W konsekwencji, nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu w częściach, za które odpowiedzialni są poszczególni Partnerzy. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz ich wykładnię dokonaną przez WSA w ww. orzeczeniu, należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ poniesione wydatki w ramach ww. projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl