IPTPP2/443-1011/12-4/JS - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-1011/12-4/JS Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2012 r. (data wpływu 5 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lutego 2013 r. (data wpływu 11 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn."..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn."...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 lutego 2013 r. (data wpływu 11 lutego 2013 r.) poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina X wspólnie z Gminą Y planuje złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pn.:"...". Wniosek składany będzie w odniesieniu do planowanego naboru z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka poddziałanie 6.2.2. Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych.

Realizacja przedsięwzięcia nastąpi w drodze współdziałania, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W chwili obecnej trwają prace zmierzające do podpisania umowy partnerskiej pomiędzy Gminami.

W ramach swojej części działań Wnioskodawca planuje zlecić przygotowanie dokumentacji technicznej, a następnie na jej podstawie wybudować urządzenia infrastruktury technicznej (o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r.). Poniesione wydatki obejmować będą również przeprowadzenie kampanii promocyjnej projektu. W związku z realizacją tego zadania Gmina dokona indywidualnych zakupów towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie planowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Urząd Miasta - Gmina X jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W piśmie z dnia 7 lutego 2013 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z umową współpracy do obowiązków Gminy Y należy w szczególności:

1.

dostarczenie stosownych załączników wymaganych we wniosku aplikacyjnym,

2.

aktywne uczestnictwo i współpraca w działaniach mających na celu realizację Projektu,

3.

monitorowanie, raportowanie i wdrażanie swojej części Projektu, zgodnie z wytycznymi zawartymi w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 oraz obowiązującymi przepisami prawa Unii Europejskiej i krajowego,

4.

niezwłoczne informowanie Lidera o planowanych zmianach w zadaniach realizowanych w ramach Projektu w celu uzyskana akceptacji Instytucji Wdrażającej,

5.

poddawanie się kontrolom w zakresie prawidłowej realizacji zadań w Projekcie,

6.

udostępnienie na wniosek Lidera lub uprawnionych podmiotów dokumentów lub informacji umożliwiających dokonanie oceny wpływu realizowanych zadań w odniesieniu do celów Projektu i celów Programu,

7.

dostarczanie dokumentów potrzebnych do skutecznego przygotowania i realizacji Projektu,

8.

zagwarantowanie odpowiednich środków finansowych umożliwiających prawidłową realizację swojej części Projektu,

9.

przedstawienie Liderowi informacji finansowych i sprawozdawczych w terminach i formie umożliwiającej przygotowanie wniosków o płatność,

10.

przechowywanie dokumentacji Projektu,

11.

wyłonienie wykonawcy na przygotowanie Studium Wykonalności Inwestycji i przeprowadzenie procedury przetargowej na swoją część Projektu.

Zgodnie z umową współpracy Gmina Y nie będzie przekazywać własnych środków finansowych na rzecz Wnioskodawcy.

Finansowanie projektu "..." odbywać się będzie na następujących zasadach:

a.

koszty dotyczące części Projektu Lidera ponosi w 100% Wnioskodawca,

b.

koszty dotyczące części Projektu Partnera ponosi w 100% Gmina Y,

c.

koszt opracowania Studium Wykonalności Inwestycji - Lider i Partner pokrywają w proporcji 60% Lider, 40% Partner,

d.

koszty promocji Projektu Lider i Partner pokrywają solidarnie po 50%.

Efekty przedmiotowej inwestycji będą własnością Gminy X i Gminy Y.

W przypadku Wnioskodawcy - Operatorem/Zarządcą przedmiotowego przedsięwzięcia będzie Sp. z o.o. Za eksploatację przedmiotu inwestycji po jej zakończeniu (związaną z ponoszeniem kosztów związanych z utrzymaniem i eksploatacją przedmiotu inwestycji), odpowiedzialny będzie Zainteresowany (właściciel).

W przypadku Gminy Y - po zakończeniu realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację przedmiotu inwestycji będzie Gmina Y. Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją inwestycji będą ponoszone przez:

* Zakład... w zakresie eksploatacji wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej (kanału głównego) i wodociągu do granicy terenów inwestycyjnych,

* za koszt eksploatacji przyłączy, tj. od granicy terenów inwestycyjnych do granicy nieruchomości zabudowanej - przedsiębiorstwa lub pierwszej studzienki zlokalizowanej na terenie nieruchomości - przedsiębiorstwa zlokalizowanego na terenach inwestycyjnych koszty eksploatacji ponosić będzie Zakład...,

* za koszt eksploatacji przyłącza od granicy nieruchomości do budynku lub od pierwszej studzienki do budynku odpowiedzialny będzie podmiot gospodarczy - przedsiębiorstwo, korzystający z ww. mediów.

Finansowanie projektu "..." odbywać się będzie na następujących zasadach:

a.

koszty dotyczące części Projektu Lidera ponosi w 100% Zainteresowany na podstawie faktury VAT wystawionej na Wnioskodawcę,

b.

koszty dotyczące części Projektu Partnera ponosi 100% Gmina Y na podstawie faktury VAT wystawionej na Gminę Y,

c.

koszt opracowania Studium Wykonalności Inwestycji - Lider i Partner pokrywają w proporcji 60% Lider, 40% Partner. Płatność nastąpiła na podstawie faktur VAT wystawionych osobno dla każdego partnera umowy solidarnie w proporcji 60% Lider, 40% Partner,

d.

koszty promocji Projektu Lider i Partner pokrywają solidarnie po 50%. Płatność nastąpi na podstawie faktur VAT wystawionych osobno dla każdego partnera umowy solidarnie po 50%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało w przedstawionej powyżej sytuacji prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją zadania:"...".

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze brak możliwości sprzedaży jakichkolwiek towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT w ramach realizowanego zadania, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wspólnie z Gminą Y planuje złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pn.:"...". Wniosek składany będzie w odniesieniu do planowanego naboru z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka poddziałanie 6.2.2. Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych. Realizacja przedsięwzięcia nastąpi w drodze współdziałania, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W chwili obecnej trwają prace zmierzające do podpisania umowy partnerskiej pomiędzy Gminami.

W ramach swojej części działań Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, planuje zlecić przygotowanie dokumentacji technicznej, a następnie na jej podstawie wybudować urządzenia infrastruktury technicznej. Poniesione wydatki obejmować będą również przeprowadzenie kampanii promocyjnej projektu. W związku z realizacją tego zadania Zainteresowany dokona indywidualnych zakupów towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie planowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z umową współpracy do obowiązków Gminy Y należy m.in. dostarczenie stosownych załączników wymaganych we wniosku aplikacyjnym, aktywne uczestnictwo i współpraca w działaniach mających na celu realizację Projektu, monitorowanie, raportowanie i wdrażanie swojej części Projektu, zgodnie z wytycznymi zawartymi w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 oraz obowiązującymi przepisami prawa Unii Europejskiej i krajowego, niezwłoczne informowanie Lidera o planowanych zmianach w zadaniach realizowanych w ramach Projektu w celu uzyskana akceptacji Instytucji Wdrażającej.

Efekty przedmiotowej inwestycji będą własnością Gminy X i Gminy Y.

W przypadku Wnioskodawcy - Operatorem/Zarządcą przedmiotowego przedsięwzięcia będzie Sp. z o.o. Za eksploatację przedmiotu inwestycji po jej zakończeniu (związaną z ponoszeniem kosztów związanych z utrzymaniem i eksploatacją przedmiotu inwestycji), odpowiedzialny będzie Zainteresowany (właściciel). W przypadku Gminy Y - po zakończeniu realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację przedmiotu inwestycji będzie Gmina Y.

Finansowanie przedmiotowego projektu odbywać się będzie na następujących zasadach:

a.

koszty dotyczące części Projektu Lidera ponosi w 100% Zainteresowany na podstawie faktury VAT wystawionej na Wnioskodawcę,

b.

koszty dotyczące części Projektu Partnera ponosi 100% Gmina Y na podstawie faktury VAT wystawionej na Gminę Y,

c.

koszt opracowania Studium Wykonalności Inwestycji - Lider i Partner pokrywają w proporcji 60% Lider, 40% Partner. Płatność nastąpiła na podstawie faktur VAT wystawionych osobno dla każdego partnera umowy solidarnie w proporcji 60% Lider, 40% Partner,

d.

koszty promocji Projektu Lider i Partner pokrywają solidarnie po 50%. Płatność nastąpi na podstawie faktur VAT wystawionych osobno dla każdego partnera umowy solidarnie po 50%.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - planowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwać prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją zadania pn."...", ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego zadania nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia powyższego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy Organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl