IPTPP1/443-982/11-4/RG - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dotacji przyznanej przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego na wykonanie zadania publicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-982/11-4/RG Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dotacji przyznanej przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego na wykonanie zadania publicznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 28 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przyznanej przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RP na wykonanie zadania publicznego pod tytułem: "" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2011 r. do Izby Skarbowej w Łodzi został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przyznanej przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RP na wykonanie zadania publicznego pod tytułem: "". Wniosek przesłano do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 28 listopada 2011 r.) celem załatwienia zgodnie z właściwością.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 lutego 2012 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja "" jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Fundacja zawarła z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego RP umowę, mocą której przyjęła zlecenie wykonania zadania publicznego pod tytułem: "". Przedmiotowa umowa zobowiązuje Fundację do zorganizowania, przeprowadzenia i rozliczenia zadania publicznego w określonym czasie i do złożenia sprawozdania według określonego wzorca. Zgodnie z treścią załącznika do umowy, ustalony na kwotę 66.200 zł koszt wykonania zadania ma być pokryty następująco: 30.000 zł ma być pokryte rzeczową dotacją, 26.200 zł ma być pozyskane z wpłat i opłat adresatów zadania publicznego a 10.000 zł ma stanowić wkład osobowy Fundacji, w tym świadczenia wolontariuszy i praca społeczna. Odpowiednio udział procentowy źródeł finansowania kształtuje się następująco: 45,31% (dotacja Ministerstwa), 39,58% (uczestnicy szkolenia), 15,11% (Fundacja). Adresatami zadania publicznego są członkowie samorządów uczelni wyższych. Na koszt wykonania zadania składają się koszty: wynagrodzeń i honorariów, transportu, zakwaterowania, wyżywienia, wynajmu Sali wykładowej oraz materiałów niezbędnych do przeprowadzenia szkolenia oraz doręczenia tych materiałów i zaproszeń. Wpłaty uczestników szkolenia będą udokumentowane fakturami VAT (i ewentualnie zarejestrowane w kasie rejestrującej jeśli nabywcami będą osoby wskazane w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT) i będą stanowiły przychód Fundacji. Wpłaty te będą pobierane zgodnie z ustaleniami zawartej z Ministerstwem umowy w celu pokrycia 39,58% kosztów szkolenia, w szczególności zaś kosztów wynagrodzeń i honorariów, transportu, wynajmu sali wykładowej, materiałów, skryptów i zaproszeń oraz ich rozesłania.

Przychody te będą sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 85.59.19.0 jako usługi pozaszkolnych form edukacji i będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej. Dotacja z Ministerstwa również będzie rozpoznana jako przychód w rozumieniu art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. za Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) ale zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy od tego podatku wolna.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż: Fundacja jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Otrzymana dotacja ma na celu częściowe pokrycie kosztów realizacji zadania publicznego, które nie byłoby w ogóle możliwe do wykonania, gdyby nie fakt udzielenia dotacji, wynikającej z zawartej z Ministerstwem umowy. Otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacja przyznana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego będzie powodowała podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej UPTU, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Z treści cytowanego przepisu wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z daną dostawą towarów lub wykonaniem konkretnych usług, otrzyma dofinansowanie w postaci dotacji czy subwencji, stanowiące w istocie dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju świadczenie stanowi uzupełniający - obok ceny - element podstawowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi stwierdzenie, iż to dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowania niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 UPTU. Otrzymana dotacja ma na celu częściowe pokrycie kosztów realizacji zadania publicznego, które nie byłoby w ogóle możliwe do wykonania, gdyby nie fakt udzielenia dotacji, wynikającej z zawartej z Ministerstwem umowy. Przyznana dotacja ma charakter zakupowy. Nie zwiększa ona zatem podstawy opodatkowania obrotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podatnikami, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na mocy art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które maja bezpośredni wpływ na kwotę należną subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Powołany wyżej przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1), z treści którego wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy nie jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zarejesrtowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Fundacja zawarła z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego RP umowę, mocą której przyjęła zlecenie wykonania zadania publicznego pod tytułem: "", która zobowiązuje Fundację do zorganizowania, przeprowadzenia i rozliczenia zadania publicznego w określonym czasie i do złożenia sprawozdania według określonego wzorca. Adresatami zadania publicznego są członkowie samorządów uczelni wyższych. Na koszt wykonania zadania składają się koszty: wynagrodzeń i honorariów, transportu, zakwaterowania, wyżywienia, wynajmu sali wykładowej oraz materiałów niezbędnych do przeprowadzenia szkolenia oraz doręczenia tych materiałów i zaproszeń. Koszt wykonania zadania ma być pokryty: 45,31% (dotacja Ministerstwa), 39,58% (uczestnicy szkolenia), 15,11% (Fundacja). Otrzymana dotacja ma na celu częściowe pokrycie kosztów realizacji zadania publicznego, które nie byłoby w ogóle możliwe do wykonania, gdyby nie fakt udzielenia dotacji, wynikającej z zawartej z Ministerstwem umowy. Otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż skoro uzyskana przez Wnioskodawcę dotacja z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego RP nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, lecz przeznaczona jest na pokrycie kosztów realizacji projektu to, w tej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Reasumując, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja, na sfinansowanie kosztów projektu, nie zwiększy obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl