IPTPP1/443-98/14-6/MH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-98/14-6/MH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2014 r. (data wpływu 10 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wykonaniem robót dotyczących oświetlenia ulicznego,

* prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od całej wartości wykonanej dokumentacji projektowej

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wykonaniem robót dotyczących oświetlenia ulicznego,

* prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od całej wartości wykonanej dokumentacji projektowej.

Wniosek uzupełniono w dniu 22 kwietnia 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego oraz uiszczenia brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Gmina zawarła umowę z Spółka Akcyjna z siedzibą o następującej treści:

§ 1. Strony niniejszej umowy zobowiązują się do podjęcia wspólnych działań mających na celu zrealizowanie w 2012 r. przebudowy elektroenergetycznej linii napowietrznej niskiego napięcia na kablową w miejscowości.

§ 2. Ustala się następujący zakres rzeczowy prac określonych § 1:

1. Budowa linii kablowej oświetlenia ulicznego- (z środków Gminy),

2. Budowa kablowej linii elektroenergetycznej nn. służącej do zasilania budynków (z środków S.A.),

3. Przebudowa przyłączy na kablowe - (z środków S.A.).

§ 3.

1. Wykonawcę robót związanych z realizacją prac wymienionych w § 2 pkt 1 wyłoni Gmina w trybie przetargu nieograniczonego, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.).

2. Wykonawcę prac § 2 pkt 2 i 3 wyłoni S.A. zgodnie z własnym regulaminem.

§ 4.

1. Gmina zobowiązuje się do zapłaty z własnych środków wynagrodzenia wykonawcy za zakres prac określony w § 2 ust. 1, a mianowicie:

1.1 100% kosztów robót ziemnych dla ułożenia linii kablowej oświetlenia ulicznego nn przebiegających wzdłuż trasy kablowej linii elektroenergetycznej nn.

1.2 100% kosztów montażu fundamentów prefabrykowanych betonowych F150 o objętości w wykopie 0,4 m3.

1.3 100% kosztów budowy linii kablowej oświetlenia ulicznego nn. YAKY 4x35 mm2 o łącznej długości 0,468 km

1.4 100% kosztów rozebrania nawierzchni z mieszanek mineralno-bitumicznych wraz z odtworzeniem stanu istniejącego po zakończeniu robót wymienionych w § 2 ust. 1 i 2.

2. Gmina zobowiązuje się do odsprzedaży S.A. dokumentacji projektowej dotyczącej przebudowy kablowej linii elektroenergetycznej nn. za łączną kwotę 11.193,00 zł brutto (słownie: jedenaście tysięcy sto dziewięćdziesiąt trzy złote 00/100). Faktura za dokumentację zostanie wystawiona przez Gminę w ciągu 14 dni od daty przekazania dokumentacji S.A.

§ 5.

1. S.A. zobowiązuje się do zapłaty z własnych środków za zakres prac określony w § 2 ust. 2 i 3 na który składają się w szczególności:

1.1 roboty ziemne dla ułożenia kabli energetycznych przebiegających poza trasą kabli oświetleniowych,

1.2 budowa kablowej linii elektroenergetycznej nn. wraz z zabudową złącz kablowo-pomiarowych,

1.3 przebudowa przyłączy napowietrznych na kablowe do posesji,

1.4 demontaż istniejącej linii napowietrznej,

1.5 tyczenie geodezyjne trasy linii kablowej elektroenergetycznej nn. przebiegającej poza trasą linii kablowej oświetlenia ulicznego,

1.6 inwentaryzacja geodezyjna powykonawcza linii elektroenergetycznej nn.

2. S.A. zobowiązuje się do odkupienia dokumentacji projektowej, o której mowa w § 4 pkt 2 od Gminy.

3. S.A. zobowiązuje się do zapłaty na rzecz Gminy 50% kwoty za zakres robót określonych w § 4 ust. 1 pkt 1.1 i 1.4 zapłaconej przez Gminę wykonawcy wyłonionemu w trybie przetargu nieograniczonego.

4. Strony ustalają, iż kwota o której mowa w § 5 ust. 3 zostanie przekazana po zrealizowaniu robót, określonych w § 4 ust. 1 pkt 1.1 i 1.4 w terminie 30 dni od daty otrzymania przez S.A. wystawionej przez Gminę refaktury VAT do faktury wykonawcy.

Załącznikiem do refaktury będzie kosztorys robót wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1.1 i 1.4 kopia protokołu odbioru robót i kopia faktury.

§ 6. Strony ustalają, że wykonane oświetlenie uliczne stanowić będzie majątek Gminy, natomiast przebudowana sieć energetyczna pozostanie na majątku S.A.

§ 7.

1. Ustala się termin realizacji prac określonych w § 2 ust. 1 do dnia 30 grudnia 2012 r.

2. Ustala się termin realizacji prac określonych w § 2 ust. 2 i 3 do dnia 30 grudnia 2012 r.

§ 8. Wszelkie zmiany postanowień niniejszej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.

§ 9. W sprawach nieuregulowanych niniejszą umowę mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego.

§ 10. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

Czynności związane z utrzymaniem, konserwacją oświetlenia ulicznego będą opodatkowane podatkiem VAT. Opłaty te będzie ponosiła Gmina. Gmina będzie ponosiła na rzecz S.A. opłaty za energię elektryczną, które również będą opodatkowane podatkiem VAT. Gmina zgodnie z warunkami umowy odsprzedała S.A. na kwotę 11.193,00 zł dokumentację projektową, w części dotyczącej przebudowy linii energetycznej zasilającej budynki oraz przebudowy przyłączy na kablowe.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż faktury dokumentujące wydatki poniesione na wykonanie dokumentacji projektowej wystawiane są na Gminę. Gmina dokonała zapłaty za całą dokumentację projektową z własnych środków. Przedmiotowa dokumentacja projektowa obejmuje budowę linii kablowej oświetlenia ulicznego w miejscowości. Przedmiotowa dokumentacja projektowa obejmuje budowę kablowej linii elektroenergetycznej nn. służącej do zasilenia budynków w miejscowości. Przedmiotowa dokumentacja projektowa obejmuje przebudowę przyłączy na kablowe. Poniesione wydatki w związku z zakupem ww. dokumentacji projektowej mają związek z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na pytania tut. Organu:

* czy istnieje możliwość obiektywnego przyporządkowania wydatków do poszczególnych czynności, jeśli ww. wydatki są związane z czynnościami w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jak również i z czynnościami w stosunku do których Wnioskodawcy nie przysługuje ww. prawo,

* w sytuacji, gdy zakupione towary i usługi są wykorzystywane zarówno do czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności w związku z którymi prawo takie nie przysługuje, należy podać proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, iż wyliczony procentowy udział wartości dokumentacji dotyczącej budowy linii kablowej oświetlenia ulicznego i budowy kablowej linii elektroenergetycznej oraz przebudowy przyłączy na kablowe do wartości kosztorysowej inwestycji (3,5%) wyniósł: S.A. 11.193,00 zł, Gmina 4.160,19 zł. Dokumentacja odsprzedanej S.A. to 100% jej wartości.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją zadania polegającego na budowie linii kablowej oświetlenia ulicznego w miejscowości wystawiane były na Gminę. Realizowane wyżej zadanie należy do zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) i na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059) w art. 18 ust. 1 pkt 2 i 3 które stanowi, iż do zadań własnych gminy należy m.in. planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy i finansowanie oświetlenia ulic, placów o dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy.

Gmina nie będzie pobierała wynagrodzenia za oświetlenie uliczne. Gmina nie przekazała linie kablowe oświetlenia ulicznego do użytkowania innemu podmiotowi. Efekty związane z budową linii kablowej oświetlenia ulicznego nie są wykorzystywane przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z umową Gminy z S.A. 50% kosztów robót ziemnych ma zapłacić S.A. Całość robót wyniosła 100.501,87 zł (brutto), roboty ziemne 21.464,44 zł (brutto) z tego udział S.A. 50% to jest 10.732,22 zł (brutto) co stanowi 10,68% wartości robót. Gmina nie odliczyła podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez wykonawcę ww. inwestycji, ponieważ oczekuje na interpretację podatkową.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy jest prawidłowe stanowisko Gminy, że istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od całej wartości wykonanej dokumentacji projektowej dotyczącej ww. zadania - przebudowa elektroenergetycznej linii napowietrznej niskiego napięcia na kablową w miejscowości.

2. Czy jest prawidłowe stanowisko Gminy, że istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od faktur za wykonanie robót dotyczących oświetlenia ulicznego dotyczącego ww. zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarowi usług. W związku z przytoczonymi art. Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towaru i usług od całej wykonanej dokumentacji projektowej dotyczącej ww. zadania.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W związku z przytoczonymi art. Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towaru i usług od faktur za wykonanie robót dotyczących oświetlenia ulicznego dotyczącego ww. zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Z uwagi na fakt, że złożony wniosek dotyczy stanu faktycznego zaistniałego w 2012 r., uzasadnienia prawnego oceny przedstawionego stanowiska dokonano na podstawie przepisów obowiązujących w tym okresie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Gmina zawarła umowę z Spółka Akcyjna. Strony niniejszej umowy zobowiązują się do podjęcia wspólnych działań mających na celu zrealizowanie w 2012 r. przebudowy elektroenergetycznej linii napowietrznej niskiego napięcia na kablową w miejscowości. Faktura za dokumentację zostanie wystawiona przez Gminę w ciągu 14 dni od daty przekazania dokumentacji S.A. Strony ustalają, że wykonane oświetlenie uliczne stanowić będzie majątek Gminy, natomiast przebudowana sieć energetyczna pozostanie na majątku S.A. Gmina zgodnie z warunkami umowy odsprzedała S.A. na kwotę 11.193,00 zł dokumentację projektową, w części dotyczącej przebudowy linii energetycznej zasilającej budynki oraz przebudowy przyłączy na kablowe. Faktury dokumentujące wydatki poniesione na wykonanie dokumentacji projektowej wystawiane są na Gminę. Gmina dokonała zapłaty za całą dokumentację projektową z własnych środków. Przedmiotowa dokumentacja projektowa obejmuje budowę linii kablowej oświetlenia ulicznego w miejscowości. Przedmiotowa dokumentacja projektowa obejmuje budowę kablowej linii elektroenergetycznej nn. służącej do zasilenia budynków w miejscowości. Przedmiotowa dokumentacja projektowa obejmuje przebudowę przyłączy na kablowe. Poniesione wydatki w związku z zakupem ww. dokumentacji projektowej mając związek z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją zadania polegającego na budowie linii kablowej oświetlenia ulicznego w miejscowości wystawiane były na Gminę. Realizowane wyżej zadanie należy do zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i na podstawie ustawy - Prawo energetyczne w art. 18 ust. 1 pkt 2 i 3. Gmina nie będzie pobierała wynagrodzenia za oświetlenie uliczne. Gmina nie przekazała linie kablowe oświetlenia ulicznego do użytkowania innemu podmiotowi. Efekty związane z budową linii kablowej oświetlenia ulicznego nie są wykorzystywane przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak wyżej wskazano, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia w związku z wykonaniem robót dotyczących oświetlenia ulicznego, nie został spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, efekty związane z budową linii kablowej oświetlenia ulicznego nie są wykorzystywane przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wobec powyższego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przedmiotowym wykonaniem robót dotyczących oświetlenia ulicznego.

W zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wykonanej dokumentacji projektowej, należy zauważyć, iż część dokumentacji dotyczącą budowy kablowej linii elektroenergetycznej nn. służącej do zasilania budynków w miejscowości oraz przebudowy przyłączy na kablowe Wnioskodawca odsprzedał S.A, czyli została ona wykorzystana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Natomiast pozostała część dokumentacji związaną z budową linii kablowej oświetlenia ulicznego nie została odsprzedana a linia kablowa oświetlenia ulicznego nie jest wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym ta część dokumentacji nie jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wykonanej dokumentacji projektowej w zakresie, w jakim wydatki poniesione na nabycie ww. dokumentacji są wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czyli w zakresie dotyczącym budowy kablowej linii elektroenergetycznej nn. służącej do zasilania budynków w miejscowości oraz przebudowy przyłączy na kablowe. Natomiast nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wykonanej dokumentacji projektowej związanej z budową linii kablowej oświetlenia ulicznego.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wykonaniem robót dotyczących oświetlenia ulicznego oraz związanego z nabyciem dokumentacji projektowej dotyczącej budowy linii kablowej oświetlenia ulicznego, ponieważ jak wskazał Zainteresowany, efekty związane z budową linii kablowej oświetlenia ulicznego nie są wykorzystywane przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem dokumentacji projektowej dotyczącej budowy kablowej linii elektroenergetycznej nn. służącej do zasilania budynków w miejscowości oraz przebudowy przyłączy na kablowe, ponieważ została ona wykorzystana przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem oceniając stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towaru i usług za wykonanie robót dotyczących oświetlenia ulicznego dotyczącego ww. zadania oraz od całej wykonanej dokumentacji projektowej dotyczącej ww. zadania, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W postepowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej Organ nie prowadzi postępowania podatkowego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku udzielono w oparciu o okoliczności sprawy wskazanie w opisie stanu faktycznego. Zaznacza się także, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl