IPTPP1/443-973/12-4/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-973/12-4/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2013 r. (data wpływu 14 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 14 lutego 2013 r. w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

SP ZOZ -jako jednostka ochrony zdrowia jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W następnym roku (2013) Wnioskodawca będzie aplikować o środki finansowe z Europejskiego Funduszu w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu, w ramach Osi Priorytetowej 2. Społeczeństwo informacyjne, działania 2.2 Moduły informacyjne, platformy e-usług i bazy danych.

Celem projektu będzie zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania oraz wdrożenia technologii WiFi, które służyć będą lepszej komunikacji z pacjentem, przetwarzaniu danych medycznych oraz pozostałych, związanych ze świadczeniem usług w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Projekt będzie realizowany w partnerstwie trzech szpitali.

Celem Partnerstwa jest utworzenie regionalnej infrastruktury informatycznej umożliwiającej wymianę danych medycznych pomiędzy podmiotami leczniczymi. Przedmiot działalności Partnerstwa obejmuje w szczególności podejmowanie wspólnych przedsięwzięć dotyczących projektowania, tworzenia, testowania oraz wdrażania technologii informatycznych.

Wnioskodawca jako Lider upoważniony jest na etapie aplikowania o dotację do podpisania i złożenia zbiorczego wniosku o dofinansowanie projektu, reprezentowania Partnerów przed Instytucją Zarządzającą oraz do zawarcie umowy o dofinansowanie projektu. Na etapie realizacji projektu do reprezentowania Partnerów przed Instytucją Zarządzającą, przygotowania i przeprowadzenia postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych w zakresie tej części projektu, która jest wspólna dla Partnerów i Lidera (np. promocja, ogłoszenia itp.), składania zbiorczych wniosków o płatność.

Partnerzy projektu są zobowiązani do przygotowania cząstkowych studiów wykonalności projektu, przygotowania i przeprowadzenia postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych w celu wykonania zadań przewidzianych do realizacji przez Partnera, przekazywania Liderowi dokumentów finansowych umożliwiających przygotowanie zbiorczych wniosków o płatność. Partnerzy będą również zobowiązani do finansowania kosztów utrzymania, użytkowania, ponoszenia nakładów odtworzeniowych związanych z zainstalowaną w swojej siedzibie infrastrukturą informatyczną powstałą w wyniku realizacji Projektu.

Partnerzy projektu nie będą przekazywać środków finansowych na rzecz Lidera. W przypadku otrzymania dofinansowania na realizacje projektu, Lider na podstawie otrzymanych dokumentów od Partnerów będzie sporządzał wspólny wniosek o płatność i występował o dotację do IZ RPO Środki przekazywane będą na wyodrębniony rachunek bankowy Lidera, a ten niezwłocznie będzie przekazywał środki na wyodrębniany rachunek bankowy Partnerom (zgodnie z poniesionymi kosztami kwalifikowanymi przez każdego z Partnerów i zawartą umową o dofinansowanie).

Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na poszczególnych Partnerów projektu. Powstała infrastruktura będzie stanowiła majątek trwały każdego z Partnerów.

Efekty projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej (art. 43 ust. 1 pkt 18), które są ustawowo zwolnione z podatku VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18, usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tym usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze są ustawowo zwolnione z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy możliwe będzie odliczenie podatku od towarów i usług VAT w całości lub części od zakupionego sprzętu komputerowego oraz oprogramowania u czynnego podatnika prowadzącego działalność zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18.

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania oraz wdrożenie technologii WiFi zwiększy bezpieczeństwo przetwarzanych i przechowywanych danych. Ułatwi kontakt z pacjentem i przyśpieszy pozyskiwanie danych diagnostycznych. Przyczyni się również do rozliczania świadczonych usług zdrowotnych, które są zwolnione z podatku VAT. Brak możliwości odzyskania podatku VAT wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Oznacza to, że podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towaru i usług do odliczenia podatku naliczonego jest wystąpienie związku pomiędzy tym podatkiem, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej. Związek ten powinien mieć charakter bezpośredni i bezsporny. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, jeżeli jest on związany z czynnościami opodatkowanymi sensu stricte tzn. takimi, które generują podatek należny u podatnika dokonującego zakupu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18, usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tym usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze są ustawowo zwolnione z podatku VAT.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT, a tym samym stanowi on koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jako jednostka ochrony zdrowia jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W 2013 r. Wnioskodawca będzie aplikować o środki finansowe z Europejskiego Funduszu w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu. Celem projektu będzie zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania oraz wdrożenia technologii WiFi, które służyć będą lepszej komunikacji z pacjentem, przetwarzaniu danych medycznych oraz pozostałych, związanych ze świadczeniem usług w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i prawie zdrowia. Projekt będzie realizowany w partnerstwie trzech szpitali. Wnioskodawca będzie Liderem projektu, natomiast partnerami projektu będą X i Y. Wnioskodawca jako Lider upoważniony jest na etapie aplikowania o dotację do podpisania i złożenia zbiorczego wniosku o dofinansowanie projektu, reprezentowania Partnerów przed Instytucją Zarządzającą oraz do zawarcie umowy o dofinansowanie projektu. Na etapie realizacji projektu do reprezentowania Partnerów przed Instytucją Zarządzającą, przygotowania i przeprowadzenia postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych w zakresie tej części projektu, która jest wspólna dla Partnerów i Lidera (np. promocja, ogłoszenia itp.), składania zbiorczych wniosków o płatność. Partnerzy projektu zobowiązani są do przygotowania i przeprowadzenia postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych w celu wykonania zadań przewidzianych do realizacji przez Partnera (projekt techniczny, zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania oraz wdrożenia technologii WiFi). Partnerzy będą zobowiązani do finansowania kosztów utrzymania, użytkowania, nakładów odtworzeniowych związanych z zainstalowaną w swojej siedzibie infrastrukturą informatyczną powstałą w wyniku realizacji Projektu. Partnerzy projektu nie będą przekazywać środków finansowych na rzecz Lidera. Środki z IZ RPO przekazywane będą na wyodrębniony rachunek bankowy Lidera, a ten niezwłocznie będzie przekazywał środki na wyodrębniany rachunek bankowy Partnerom (zgodnie z poniesionymi kosztami projektu i zawartą umową o dofinansowanie). Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane osobno na partnera projektu. Efekty projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej, które są ustawowo zwolnione z podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu realizowanego projektu. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą służyć czynnościom zwolnionym od podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji Organ nie oceniał zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych w zakresie opieki zdrowotnej przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl