IPTPP1/443-959/11-4/MS - Określenie stawki VAT właściwej dla wkładu własnego wniesionego w związku z udziałem w studiach podyplomowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-959/11-4/MS Określenie stawki VAT właściwej dla wkładu własnego wniesionego w związku z udziałem w studiach podyplomowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 15 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wkładu własnego w związku z udziałem w studiach podyplomowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku dla wkładu własnego w związku z udziałem w studiach podyplomowych;

* sposobu wyliczenia podatku VAT w związku z wnoszonym przez uczestników studiów podyplomowych wkładem własnym.

Pismem z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest wpisane do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej - nie widnieje w Rejestrze Przedsiębiorców.

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową, w ramach której uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

* dotacje unijne na realizację projektów, zgodnie z zawartymi umowami o dofinansowanie projektów;

* darowizny;

* składki członkowskie.

Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie (SIS) na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości realizuje projekt pn. "...". Projekt jest realizowany w ramach działania 2.1 "Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki" poddziałanie 2.1.1 "Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach" i jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Na realizację ww. projektu Stowarzyszenie, zgodnie z zawartą umową, otrzymuje w określonych transzach dofinansowanie w wysokości 88,84 % wartości projektu, na które składają się:

* Płatność ze środków europejskich w wysokości 85 % ww. kwoty dofinansowania

* Dotacja celowa z budżetu krajowego w wysokości 15 % ww. kwoty dofinansowania.

Kwota w wysokości 11,16 % całkowitej wartości projektu stanowi, zgodnie z umową o dofinansowanie zawartą pomiędzy SIS i PARP, o której mowa wyżej, wkład własny, który zostanie wniesiony przez beneficjentów pomocy, tj. przez uczestników studiów (pracowników przedsiębiorstw z województwa).

Projekt jest realizowany na podstawie wniosku o dofinansowanie projektu stanowiącego załącznik do umowy o dofinansowanie. Zgodnie z wnioskiem, o którym mowa wyżej, celem głównym projektu jest wzrost pozycji zawodowej oraz zwiększenie kompetencji w obszarach IT i ICT 180 pracowników przedsiębiorstw z województwa zatrudnionych na stanowiskach związanych z branżą informatyczną.

Projekt zakłada organizację studiów podyplomowych z zakresu najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie technologii teleinformatycznych.

Projekt jest realizowany w partnerstwie:

* Liderem projektu jest Stowarzyszenie-organizacja pozarządowa;

* Partnerem projektu jest Politechnika - publiczna szkoła wyższa.

Środki przekazywane na realizację projektu w określonych transzach, zgodnie z umową o dofinansowanie zawartą z PARP, wpłyną na specjalnie w tym celu utworzony rachunek bankowy należący do SIS - następnie SIS, zgodnie z zawartą umową partnerską, przekaże część środków na specjalnie w tym celu utworzony rachunek bankowy należący do Politechniki.

Każdy z Partnerów w związku z realizacją zadań będzie ponosił wydatki ze środków znajdujących się na specjalnie w tym celu utworzonych rachunkach bankowych.

Za pobieranie wkładu własnego od uczestników studiów odpowiedzialny jest SIS - wkład będzie wpływał na specjalnie w tym celu utworzony rachunek bankowy należący do SIS, z którego następnie środki będą wydatkowane w związku z realizacją zadań w ramach projektu.

Zgodnie z założeniami projektu, uczestnicy studiów zobowiązani są do wniesienia wkładu własnego. Zgodnie z punktem 3.2.1 "Wytycznych dla Projektodawców ubiegających się o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Studia podyplomowe dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw" z dnia 19 lutego 2010 r. "pracownicy przedsiębiorstw uczestniczący w studiach podyplomowych w ramach Poddziałania 2.1.1 PO KL nie są delegowani przez pracodawcę. W tym przypadku nie mamy do czynienia z pomocą publiczną. PARP finansować będzie do 80 % wydatków bezpośrednio związanych z realizacją danych studiów podyplomowych. Pozostałe 20 % stanowić będzie wkład prywatny uczestnika studiów podyplomowych wnoszony w pieniądzu".

Zgodnie z ww. wytycznymi w projektach na studia podyplomowe wydatki dofinansowane są w następującej wysokości:

* wydatki bezpośrednio związane z realizacją studiów podyplomowych - zgodnie z zapisami rozdziału 3.2.1 ww. wytycznych dofinansowanie do studiów podyplomowych wynosi do 80 % wydatków bezpośrednio związanych z realizacją danych studiów podyplomowych. Bez znaczenia pozostaje fakt, że część pracowników pochodzi z dużych przedsiębiorstw, część z firm małych lub średnich;

* wydatki inwestycyjne są finansowane w ramach pomocy de minimis - dofinansowanie 100 %;

* wydatki ogólne i pośrednie w projektach na studia podyplomowe dofinansowane są do 100 % ich wartości.

Zgodnie z powyższym uczestnicy studiów (pracownicy małych, średnich, dużych przedsiębiorstw zgłaszający chęć udziału w studiach z własnej inicjatywy) będą zobowiązani do wniesienia wkładu własnego w wysokości 20 % wydatków bezpośrednich związanych z realizacją danych studiów podyplomowych. Budżet projektu uwzględnia koszty bezpośrednie i pośrednie, w ramach kosztów bezpośrednich wydzielone są trzy zadania (kategoria - planowane w budżecie wydatki - koszty bezpośrednie - 1.285.358,00 zł):

* zadanie 1: Koordynacja i zarządzanie projektem oraz promocja (w tym wydatki na personel: 297.500,00 zł) 414.518,00 zł

* zadanie 2: Realizacja studiów podyplomowych na kierunku "Systemy informatyczne i technologie mobilne" 435.420,00 zł

* zadanie 3: Realizacja studiów podyplomowych na kierunku "Technologie informacyjno - komunikacyjne" 435.420,00 zł

Do wyliczenia wartości wkładu własnego wnoszonego przez uczestników studiów uwzględnione zostały koszty kwalifikowalne z budżety projektu związane ze studiami podyplomowymi (tj. zadanie 2 i zadanie 3), które w ramach całego projektu wynoszą 870.840,00 zł.

Udział w projekcie weźmie 180 uczestników. Biorąc powyższe pod uwagę całkowity koszt udziału jednego uczestnika w studiach podyplomowych wynosi 4.838.88 zł.

Na podstawie całkowitego kosztu udziału jednego uczestnika w projekcie wyliczana jest kwota wkładu własnego, która stanowi 20 % wydatków bezpośrednich związanych z realizacją studiów podyplomowych i wynosi kwotowo 967,78 zł.

Uczestnicy projektu będą zobowiązani do wniesienia wkładu własnego przed rozpoczęciem pierwszych zajęć. Wkład będzie wnoszony przez uczestników w formie przelewu na rachunek bankowy Stowarzyszenia. Stowarzyszenie na potwierdzenie wniesienia wkładu własnego powinno wystawić uczestnikom faktury.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Stowarzyszenie realizuje projekt "..." na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

Projekt jest realizowany w partnerstwie: Liderem projektu jest Stowarzyszenie - organizacja pozarządowa, a Partnerem projektu jest Politechnika - publiczna szkoła wyższa.

Częścią merytoryczną przeprowadzania studiów podyplomowych (tj. m.in. opracowanie programu i harmonogramu zajęć, prowadzenie zajęć dydaktycznych, rekrutacja kadry dydaktycznej oraz kadry na potrzeby konsultacji naukowych, zapewnienie bazy dydaktycznej (sale wykładowe i laboratoria), organizacja i przeprowadzenie egzaminu certyfikowanego) zajmował się będzie Partner projektu - Politechnika.

Partner projektu (Politechnika) zajmuje się w ramach projektu przeprowadzaniem studiów podyplomowych. Organizator - Politechnika jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania i działa na podstawie uchwały Rady Ministrów z dnia 13 maja 1953 r. o powołaniu uczelni.

Organizator nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, gdyż jest uczelnią państwową.

Politechnika świadczy usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego - studia zawodowe i podyplomowe. Usługi świadczone przez Organizatora prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach tj. na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym. Politechnika w zakresie przedstawionych usług uzyskała akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty do 2015 r. Usługi realizowane przez Organizatora (Politechnika) w ramach przedmiotowego projektu (projekt realizowany w partnerstwie z Wnioskodawcą - Stowarzyszeniem) będą finansowane w 88,84 % ze środków publicznych, zgodnie z umową o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zawartą z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

Otrzymywane przez Stowarzyszenie w związku z realizacją projektu dofinansowanie ma na celu sfinansowanie kosztów, poniesionych w związku z realizacją tego projektu. Dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Stowarzyszenie nie otrzyma bowiem wynagrodzenia za świadczoną usługę, a jedynie zwrot poniesionych kosztów. Projekt nie będzie kreował żadnych przychodów.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwoty należnego podatku.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) z tytułu dostawy towaru lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielona jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Najważniejsze zatem dla określenia czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, będą szczegółowe warunki jej przyznania, które określają cel dofinansowania.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymane dofinansowanie projektu ma na celu sfinansowanie kosztów poniesionych w związku z realizacją tego projektu. Dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Stowarzyszenie nie otrzyma wynagrodzenia za świadczoną usługę, a jedynie zwrot poniesionych kosztów.

Nabyte towary i usługi na potrzeby realizacji projektu wykorzystywane są tylko w ramach projektu i nie mają związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawcy.

Całe pozyskane na realizację projektu dofinansowanie stanowiące 88,84 % wartości projektu będzie przeznaczone na sfinansowanie działań związanych z organizacją i przeprowadzeniem studiów podyplomowych, tj. na następujące działania:

* zadanie 1: koordynacja i zarządzanie projektem oraz promocja: wynagrodzenia personelu, obsługa prawna, zakup sprzętu komputerowego, działania promocyjno - informacyjne, ubezpieczenie sprzętu komputerowego, audyt zewnętrzny.

* zadanie 2: realizacja studiów podyplomowych na kierunku "Systemy informatyczne i technologie mobilne": zakup podręczników dla uczestników, przygotowanie kompletów materiałów papierniczo - piśmienniczych, wynajęcie sal na zajęcia i na potrzeby konsultacji naukowych, honorarium wykładowców prowadzących zajęcia i konsultacje naukowe z uczestnikami, poczęstunek oraz serwis kawowy dla uczestników zajęć, koszt egzaminu certyfikacyjnego uczestników, wydruk certyfikatów ukończenia udziału w projekcie.

* zadanie 3" realizacja studiów podyplomowych na kierunku "Technologie informacyjno - komunikacyjne": zakup podręczników dla uczestników, przygotowanie kompletów materiałów papierniczo - piśmienniczych, wynajęcie sal na zajęcia i na potrzeby konsultacji naukowych, honorarium wykładowców prowadzących zajęcia i konsultacje naukowe z uczestnikami, poczęstunek oraz serwis kawowy dla uczestników zajęć, koszt egzaminu certyfikacyjnego uczestników, wydruk certyfikatów ukończenia udziału w projekcie.

* koszty pośrednie: czynsz za biuro projektu, wynagrodzenie obsługi sekretarsko - administracyjnej oraz obsługi księgowej, materiały biurowe i eksploatacyjne do urządzeń biurowych, opłaty telekomunikacyjne i pocztowe, koszty sprzątania biura.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Z jakim opisem i z jaką stawką VAT należy wystawić fakturę dla uczestników szkoleń potwierdzającą wniesienie wkładu własnego w związku z udziałem w studiach podyplomowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych, z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów, z innych operacji finansowych oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Dofinansowanie otrzymywane w ramach projektu, na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jest przeznaczane na pokrycie wydatków związanych z realizacją danego projektu. W ramach projektu Stowarzyszenie otrzymuje zwrot 100 % poniesionych kosztów (88,84 % dofinansowanie, 11,16 % wkład własny) m.in. takich jak:

* koordynacja i zarządzanie projektem oraz promocja: wynagrodzenie personelu, obsługa prawna, zakup sprzętu komputerowego, działania promocyjno - informacyjne, ubezpieczenie sprzętu komputerowego, audyt zewnętrzny

* realizacja studiów podyplomowych na kierunku: "Systemy informatyczne i technologie mobilne": zakup podręczników dla uczestników, przygotowanie kompletów materiałów papierniczo - piśmienniczych, wynajęcie sal na zajęcia i na potrzeby konsultacji naukowych, honoraria wykładowców prowadzących zajęcia i konsultacje naukowe z uczestnikami, poczęstunek oraz serwis kawowy dla uczestników zajęć, koszt egzaminu certyfikacyjnego uczestników, wydruk certyfikatów ukończenia udziału w projekcie

* realizacja studiów podyplomowych na kierunku "Technologie informacyjno - komunikacyjne": zakup podręczników dla uczestników, przygotowanie kompletów materiałów papierniczo - piśmienniczych, wynajęcie sal na zajęcia i na potrzeby konsultacji naukowych, honoraria wykładowców prowadzących zajęcia i konsultacje naukowe z uczestnikami, poczęstunek oraz serwis kawowy dla uczestników zajęć, koszt egzaminu certyfikacyjnego uczestników, wydruk certyfikatów ukończenia udziału w projekcie

* koszty pośrednie: czynsz za biuro projektu, wynagrodzenie obsługi sekretarsko - administracyjnej oraz obsługi księgowej, materiały biurowe i eksploatacyjne do urządzeń biurowych, opłaty telekomunikacyjne i pocztowe, koszty sprzątania biura.

Stowarzyszenie nie pobiera z tytułu realizacji projektu wynagrodzenia, otrzymuje jedynie zwrot poniesionych kosztów. Projekt nie będzie kreował żadnych przychodów zarówno w okresie jego realizacji, jak i w okresie jego trwałości (według wytycznych UE 5 lat po zakończeniu projektu).

Projekt jest realizowany na podstawie wniosku o dofinansowanie projektu stanowiącego załącznik do umowy o dofinansowanie. Zgodnie z wnioskiem, o którym mowa wyżej celem głównym projektu jest: Wzrost pozycji zawodowej oraz zwiększenie kompetencji w obszarach IT i ICT 180 (w tym min. 27 kobiet) pracowników przedsiębiorstw z województwa zatrudnionych na stanowiskach związanych z branżą informatyczną - do 31 lipca 2014 r.

Cele szczegółowe:

1.

podwyższenie kwalifikacji informatycznych z obszaru IT i ICT do aktualnego poziomu wiedzy i stanu technologii - min. 171 uczestników (25 K);

2.

dostosowanie kwalifikacji uczestników do potrzeb rynku i pracodawców poprzez precyzyjny dobór kierunków studiów i specjalizacji oraz zapewnienie wsparcia na wysokim poziomie merytorycznym - 2 kierunki, 4 specjalizacje

3.

wzrost pozycji zawodowej uczestników poprzez dostarczenie konkurencyjnej wiedzy i umiejętności potwierdzonych dyplomem uczelni technicznej i zewnętrznym certyfikatem - min. 162 uczestników (24 K);

4.

projekt jest skierowany do osób z wykształceniem wyższym - pracowników firm (z siedzibą na terenie RP), zamieszkałych na terenie województwa o, zatrudnionych na stanowiskach "informatyczny" lub pokrewnych. W projekcie będą mogli wziąć udział także pracownicy niezatrudnieni na stanowiskach "informatycznych" posiadający jednak odpowiedni poziom wiedzy i deklarujący chęć rozwoju zawodowego w obszarach "informatycznych" (testowa forma badania wiedzy)

5.

uczestnikami projektu będą wyłącznie pracownicy przedsiębiorstw (w rozumieniu art. 5 zał. 1 rozporządzenia KE nr 800/2008), którzy z własnej inicjatywy wyrażają chęć uczestnictwa w studiach podyplomowych z zakresu informatyki, nie delegowani przez pracodawcę.

Efektem studiów podyplomowych jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe zatrudnionych na stanowiskach "informatyczny" lub pokrewnych.

Przepis art. 14 rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część a ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogicznie zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L. Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Organizacja studiów podyplomowych na kierunku "Systemy informatyczne i technologie mobilne" mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego z uwagi na fakt, że podnoszenie kwalifikacji zawodowych jest istotnym i niezbędnym warunkiem nałożonym przez rynek pracy do wykonywania pracy zawodowej. Zatem studia obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a także ich celem jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Projekt zakłada organizację studiów podyplomowych z zakresu najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie technologii teleinformatycznych. Partnerem projektu jest Politechnika - publiczna szkoła wyższa.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemie oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestie wychowania, należy wskazać, iż jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku od towarów i usług mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie, stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 19 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, iż realizowane przez Stowarzyszenie studia podyplomowe przy współudziale partnera Politechnika dla pracowników przedsiębiorstw województwa zatrudnionych na stanowiskach związanych z branżą informatyczną spełniają przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a)-c) powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy, w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego, wskazać należy, iż usługi przeprowadzania ww. studiów podyplomowych spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Szklenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych i pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem.

Ponadto, jeśli ww. szkolenia są finansowane w granicach od 70% - 100% w ramach środków publicznych, to ww. usługi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

Podsumowując Stowarzyszenie organizując studia podyplomowe dla pracowników przedsiębiorstw z wojewodztwa zatrudnionych na stanowiskach związanych z branżą informatyczną spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, bądź na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. W związku z tym wkład własny uczestników szkolenia będzie opodatkowany stawką zwolnioną. Na okoliczności wpłaty dofinansowania od uczestników szkolenia należy wystawić fakturę VAT ze stawką - zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z kolei w świetle ust. 1 pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do treści art. 43 ust. 17 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (ust. 17a ww. artykułu).

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Do dnia 5 kwietnia 2011 r. powyższe zagadnienie w sposób analogiczny regulowało w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.).

Powyższe regulacje stanowią implementacje prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), zwolnione jest m.in. kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym "Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym", co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja "interesu publicznego", nie zostały również określone podmioty, które mogą działać "w interesie publicznym". Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jaki i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu "interesu publicznego".

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Ponadto należy zaznaczyć, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Ww. akt, jako rozporządzenie, wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Oznacza to, iż z dniem 1 lipca 2006 r. przepisy tego rozporządzenia stały się częścią porządku prawnego obowiązującego na terytorium Polski, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.) (Dz. Urz. UE. L 145/1 z późn. zm.).

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęć "kształcenie zawodowe" i "przekwalifikowanie zawodowe", wobec tego należy odwołać się do regulacji prawa unijnego.

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 bezpośrednio wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Powyższe zagadnienie w sposób analogiczny zostało uregulowane w art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77/1), które obowiązuje od dnia 1 lipca 2011 r.

Analiza cytowanych regulacji prowadzi do wniosku, iż dla zastosowania zwolnienia od podatku w pierwszej kolejności istotne jest ustalenie czy usługi świadczone są przez podmioty, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania lub uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. W przypadku niespełnienia tych wymogów konieczne jest stwierdzenie, czy usługa jest usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie ustalenie spełnienia dodatkowych warunków, jak prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, posiadanie akredytacji w tym zakresie lub też finansowanie szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Natomiast, stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

1.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

2.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:<>/li>

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3.

środki przeznaczone realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;

4.

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

5.

środki przeznaczone na realizację:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1),

c.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,

d.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;

6.

inne środki.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie realizuje projekt pn. "..." na podstawie umowy o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Projekt realizowany jest w ramach Działania 2.1 "Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki" Poddziałanie 2.1.1 "Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach". Na realizację projektu Stowarzyszenie otrzymuje dofinansowanie w wysokości 88.84% wartości projektu, na które składają się płatności ze środków europejskich w wysokości 85% kwoty dofinansowania oraz dotacja celowa z budżetu krajowego w wysokości 15% kwoty dofinansowania. Kwota w wysokości 11,16% całkowitej wartości projektu stanowi wkład własny, który zostanie wniesiony przez beneficjentów pomocy, tj. uczestników studiów (pracowników przedsiębiorstw). Celem projektu jest wzrost pozycji zawodowej oraz zwiększenie kompetencji w obszarach IT i ICT 180 pracowników przedsiębiorstw zatrudnionych na stanowiskach związanych z branżą informatyczną.

W ramach projektu zorganizowane zostaną studia podyplomowe na kierunkach: "Systemy informatyczne i technologie mobilne" oraz "Technologie informacyjno - komunikacyjne". Środki finansowe przeznaczone na realizację projektu przekazywane są na specjalnie w tym celu utworzony rachunek bankowy należący do Wnioskodawcy. Następnie Zainteresowany przekaże część środków na specjalnie utworzony rachunek bankowy należący do Partnera projektu. Za pobieranie wkładu własnego od uczestników odpowiedzialne jest Stowarzyszenie. Wkład własny będzie wpływał na specjalnie utworzony rachunek bankowy należący do Stowarzyszenia. Pracownicy nie są delegowani przez pracodawcę do uczestniczenia w studiach, w związku z czym PARP finansować będzie 80% wydatków bezpośrednio związanych z realizacją danych studiów. Pozostałe 20% stanowić będzie wkład prywatny uczestnika studiów podyplomowych wnoszony w pieniądzu.

Zgodnie z wytycznymi w projektach na studia podyplomowe wydatki dofinansowane są w następującej wysokości:

* wydatki bezpośrednio związane z realizacją studiów podyplomowych - zgodnie z zapisami rozdziału 3.2.1 ww. wytycznych dofinansowanie do studiów podyplomowych wynosi do 80% wydatków bezpośrednio związanych z realizacją danych studiów podyplomowych. Bez znaczenia pozostaje fakt, że część pracowników pochodzi z dużych przedsiębiorstw, część z firm małych lub średnich;

* wydatki inwestycyjne są finansowane w ramach pomocy de minimis - dofinansowanie 100%;

* wydatki ogólne i pośrednie w projektach na studia podyplomowe dofinansowane są do 100% ich wartości.

Zgodnie z powyższym uczestnicy studiów będą zobowiązani do wniesienia wkładu własnego w wysokości 20% wydatków bezpośrednich związanych z realizacją danych studiów podyplomowych. Budżet projektu uwzględnia koszty bezpośrednie i pośrednie, w ramach kosztów bezpośrednich wydzielone są trzy zadania:

* zadanie 1: KoOrdynacja i zarządzanie projektem oraz promocja (w tym wydatki na personel);

* zadanie 2: Realizacja studiów podyplomowych na kierunku "Systemy informatyczne i technologie mobilne";

* zadanie 3 Realizacja studiów podyplomowych na kierunku "Technologie informacyjno - komunikacyjne".

Do wyliczenia wartości wkładu własnego wnoszonego przez uczestników studiów uwzględnione zostały koszty kwalifikowalne z budżety projektu związane ze studiami podyplomowymi (tj. zadanie 2 i zadanie 3). Udział w projekcie weźmie 180 uczestników. Na podstawie całkowitego kosztu udziału jednego uczestnika w projekcie wyliczana jest kwota wkładu własnego, która stanowi 20% wydatków bezpośrednich związanych z realizacją studiów podyplomowych. Uczestnicy projektu będą zobowiązani do wniesienia wkładu własnego przed rozpoczęciem pierwszych zajęć. Wkład będzie wnoszony przez uczestników w formie przelewu na rachunek bankowy Stowarzyszenia.

Projekt jest realizowany w partnerstwie: Liderem projektu jest Stowarzyszenie - organizacja pozarządowa, a Partnerem projektu jest Politechnika - publiczna szkoła wyższa. Częścią merytoryczną przeprowadzania studiów podyplomowych (tj. m.in. opracowanie programu i harmonogramu zajęć, prowadzenie zajęć dydaktycznych, rekrutacja kadry dydaktycznej oraz kadry na potrzeby konsultacji naukowych, zapewnienie bazy dydaktycznej (sale wykładowe i laboratoria), organizacja i przeprowadzenie egzaminu certyfikowanego) zajmował się będzie Partner projektu. Organizator - Politechnika jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Politechnika świadczy usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego - studia zawodowe i podyplomowe. Usługi świadczone przez Organizatora prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach tj. na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym. Politechnika uzyskała akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty do 2015 r.

Otrzymywane przez Stowarzyszenie dofinansowanie ma na celu sfinansowanie kosztów, poniesionych w związku z realizacją projektu. Dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Stowarzyszenie nie otrzyma bowiem wynagrodzenia za świadczoną usługę, a jedynie zwrot poniesionych kosztów. Projekt nie będzie kreował żadnych przychodów.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Z wniosku nie wynika bowiem, że Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz nie wynika, aby Wnioskodawca posiadał status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk czy jednostki badawczo-rozwojowej.

Zauważyć należy, że na zapytanie tut. Organu czy Wnioskodawca jest organizatorem studiów podyplomowych, czy zleca ich przeprowadzenie, Wnioskodawca wskazał, że częścią merytoryczną przeprowadzania studiów m.in. opracowanie programu i harmonogramu zajęć, prowadzenie zajęć dydaktycznych, rekrutacja kadry dydaktycznej oraz kadry na potrzeby konsultacji naukowych, zapewnienie bazy dydaktycznej (sale wykładowe i laboratoria), organizacja i przeprowadzenie egzaminu zajmował się będzie partner projektu - Politechnika.

Zatem w przedmiotowej sprawie tut. Organ stwierdza, że w zakresie współorganizacji studiów podyplomowych Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane są w całości ze środków publicznych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż przedmiotowe szkolenia, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie zauważyć należy, że usługi kształcenia świadczy uczelnia wyższa, która odpowiada za organizację procesu kształcenia i nadzór merytoryczny. Zatem czynności Wnioskodawcy nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Są to usługi o charakterze organizacyjno-finansowym na rzecz innych podmiotów. W związku z powyższym badanie pozostałych przesłanek określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a)-c) oraz § 13 ust. 1 pkt 20 stało się bezprzedmiotowe. Wobec powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z tytułu świadczonych usług art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. W związku z powyższym, w odniesieniu do wkładu pieniężnego wnoszonego przez uczestników szkolenia zastosowanie znajdzie podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że wkład własny w postaci pieniężnej korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 8 Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2.

może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3.

może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Zasady wystawiania faktur określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Stosownie do regulacji § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTRA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta rożni się od daty sprzedaży również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Zatem z treści § 5 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia, wynika jednoznacznie, iż faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in. nazwę sprzedawanego towaru lub rodzaj świadczonej usługi. Natomiast zgodnie z pkt 7-12 ww. przepisu faktura powinna zawierać cenę jednostkową netto towaru lub usługi, wartość towarów lub usług (wartość sprzedaży netto), stawki podatku, sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na poszczególne stawki podatku, kwotę podatku od sumy sprzedaży netto, kwotę należności ogółem.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Wnioskodawca wystawiając fakturę dokumentującą wpłatę wkładu własnego przez uczestników studiów podyplomowych winien w niej wskazać nazwę usługi, cenę jednostkową usługi bez kwoty podatku, wartość wykonanych usług netto, stawkę podatku dla wykonanych usług (w przedmiotowej sprawie jak już wskazano wyżej będzie to 23%), kwotę należności ogółem.

Reasumując, Wnioskodawca winien wystawić fakturę dla uczestników szkoleń potwierdzającą wniesienie wkładu własnego w związku z udziałem w studiach podyplomowych ze stawką 23%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo wskazać należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie reguluje zasad zawierania między stronami umów oraz zasad ustalania cen, a organy podatkowe nie mają prawa ingerować w zawierane umowy i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy kontrahentami, chyba, że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w drodze postępowania podatkowego.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie stawki podatku dla wkładu własnego w związku z udziałem w studiach podyplomowych. Natomiast wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie sposobu wyliczenia podatku VAT w związku z wnoszonym przez uczestników studiów podyplomowych wkładem własnym został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-959/11-5/MS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl