IPTPP1/443-950/11-4/MS - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-950/11-4/MS Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 stycznia 2012 r. (data wpływu 5 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. "...".

Pismem z dnia 3 stycznia 2012 r. (data wpływu 5 stycznia 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza zrealizować projekt pn. "...", na którego realizację Gmina ubiega się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa III: Gospodarka, Innowacyjność, Przedsiębiorczość, Działanie III.2 Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw - marketing i promocja produktów i "marek" regionalnych i lokalnych. Beneficjentem i podmiotem wdrażającym projekt jest Gmina.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje budowę marki regionalnej jaką jest "...". Budowa marki ma na celu promocję archeologiczno - historycznego dziedzictwa kulturowego oraz krajobrazowo - przyrodniczych walorów regionów położonych na trasie przebiegu starożytnego szlaku handlowego, jakim jest szlak bursztynowy, przy udziale lokalnych społeczności.

Celem nadrzędnym projektu jest podniesienie atrakcyjności turystycznej obszaru objętego projektem poprzez wykreowanie "marki" regionalnej i tworzenie pozytywnego wizerunku Gminy jako regionu atrakcyjnego turystycznie w kraju i za granicą.

Celem bezpośrednim projektu jest wykreowanie "marki" Szlaku jako marki regionalnej Gminy. Szlak jest produktem turystycznym, łączącym przeszłość z teraźniejszością, zapewniającym tworzenie nowej marki w turystyce, bazującej na dziedzictwie kulturowym, historycznym, geologicznym i przyrodniczym.

Powyższy cel zostanie osiągnięty poprzez realizację następujących celów szczegółowych:

1.

Wzmocnienie wizerunku Gminy i uatrakcyjnienie oferty turystycznej poprzez wykreowanie nowego, unikatowego produktu turystyki kulturowej.

2.

Zwiększenie dostępu do regionu za pośrednictwem działalności informacyjnej i promocyjnej.

3.

Promocję regionu i jego atrakcji przyrodniczych i kulturowych.

4.

Kształtowanie i rozwijanie kulturowej tożsamości regionalnej.

W ramach projektu realizowane będą działania promocyjne prowadzące do budowania marki Szlaku na ogólną kwotę 760.000,00 PLN.

Beneficjentem oraz Wnioskodawcą projektu jest Gmina. Powstała w ramach realizacji projektu "marka" będzie kojarzona z Gminą i będzie przez nią zarządzana.

Zadania związane z realizacją projektu rozpoczną się po zamknięciu procedur przetargowych, zakończonych podpisaniem umów z wybranymi dostawcami usług. Na rozpoczęcie przedsięwzięcia nie są konieczne żadne pozwolenia, a początek prac jest niezależny od warunków pogodowych.

Stabilność harmonogramu wykonania projektu nie jest zagrożona, gdyż finansowanie będzie odbywało się w 15% ze środków własnych przy wsparciu 85% środkami unijnymi. Realizacja projektu została przewidziana na lata 2012-2014.

Zadania objęte niniejszym projektem będą realizowane w ramach Działania III.2 Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw (Rodzaj projektu: Promocja "marek" i produktów regionalnych), Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zgodnie z treścią Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa maksymalny poziom dofinansowania środkami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 85% wydatków kwalifikowalnych projektu. W przypadku niniejszego projektu Gmina będzie się ubiegała o dofinansowanie w wysokości 85% kosztów kwalifikowalnych, tj. 646.000,00 PLN.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawione na Gminę. Planowane zadanie należy do zadań własnych Gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), obejmującego promocję gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w projekcie lub ubiegania się o jego zwrot.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizowanym projektem, ponieważ zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od towarów i usług, art. 13 ust. 1 zwalnia od podatku nieodpłatne świadczenie usług, które uprzednio zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a następnie w myśl art. 86 ust. 1 VAT naliczony w fakturach wystawionych dla Gminy nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.: promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym zamierza realizować projekt pn. "...". Projekt ten będzie współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa III: Gospodarka, Innowacyjność, Przedsiębiorczość, Działanie III.2 Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw - marketing i promocja produktów i "marek" regionalnych i lokalnych. Projekt realizowany będzie w latach 2012-2014. Celem projektu jest promocja archeologiczno - historycznego dziedzictwa kulturowego oraz krajobrazowo - przyrodniczych walorów regionów położonych na trasie przebiegu starożytnego szlaku handlowego. Celem nadrzędnym projektu jest podniesienie atrakcyjności turystycznej obszaru objętego projektem.

Powyższe cele zostaną osiągnięte poprzez realizację następujących celów szczegółowych:

1.

Wzmocnienie wizerunku Gminy i uatrakcyjnienie oferty turystycznej poprzez wykreowanie nowego, unikatowego produktu turystyki kulturowej.

2.

Zwiększenie dostępu do regionu za pośrednictwem działalności informacyjnej i promocyjnej.

3.

Promocję regionu i jego atrakcji przyrodniczych i kulturowych.

4.

Kształtowanie i rozwijanie kulturowej tożsamości regionalnej.

Projekt będzie sfinansowany w 15% ze środków własnych Gminy i w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Jak wskazał Wnioskodawca, Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż jak podaje Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego realizując przedmiotowy projekt wykonuje go w ramach zadań własnych (publicznych). Tym samym, w świetle § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, czynności te podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu, bowiem nie będą służyły one czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawca z tego tytułu nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z planowaną realizacją projektu pn. "...", ponieważ efekty projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w sprawie przepisy, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należy uznać je za nieprawidłowe. W powołanym przez Wnioskodawcę, we własnym stanowisku w sprawie, "rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od towarów i usług" nie ma przepisu art. 13 ust. 1, na podstawie którego Wnioskodawca upatruje braku prawa do odliczenia podatku VAT, w związku z finansowaniem realizacji projektu ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy nadmienić, iż powołane przez Wnioskodawcę we wniosku rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336) utraciło moc obowiązującą. Od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl