IPTPP1/443-942/13-2/RG - Określenie stawki VAT właściwej dla usług udostępniania obiektu sportowego, sklasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 93.11.10.0.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-942/13-2/RG Określenie stawki VAT właściwej dla usług udostępniania obiektu sportowego, sklasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 93.11.10.0.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2013 r. (data wpływu 20 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług udostępniania obiektu sportowego, sklasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 93.11.10.0 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług udostępniania obiektu sportowego, sklasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 93.11.10.0.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem VAT. Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu jest obiektem sportowym uczelni. W obiekcie znajduje się: pływalnia, hala sportowa, siłownia męska i damska, sala do ćwiczeń muzyczno-ruchowych, sala gimnastyki ruchowej oraz sauna. W obiekcie odbywają się zajęcia wychowania fizycznego dla studentów wszystkich wydziałów oraz wykonywane są zajęcia dla klientów indywidualnych oraz grup zorganizowanych. Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym ani związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Obiekt sportowy udostępniany jest w następujący sposób:

1.

udostępnianie obiektu do przeprowadzenia imprez sportowych, których Wnioskodawca nie jest organizatorem na podstawie umowy najmu lub udostępnienia sal (pływalnia, hale sportowe, sale do gimnastyki). Podpisywana jest umowa udostępnienia hali sportowej, sektora hali sportowej w obiekcie sportowym - usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0 (umowa o wynajmie jednego sektora hali sportowej w...., umowa........)

2.

udostępnianie obiektu do przeprowadzenia imprez sportowych, których Wnioskodawca jest organizatorem na podstawie o zorganizowaniu i przeprowadzeniu zajęć rekreacyjno - sportowych na pływalni obiektu sportowego - usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWIU 93.11.10.0 (umowa o zorganizowaniu i przeprowadzeniu zajęć rekreacyjno-sportowych.........);

3.

udostępnianie obiektu do przeprowadzenia imprez sportowych, których Wnioskodawca nie jest organizatorem na podstawie umowy najmu lub udostępnienia sal (pływalnia, hale sportowe, sale do gimnastyki). Podpisywana jest umowa najmu obiektu sportowego celem przeprowadzenia zawodów sportowych. Umowa podpisywana jest z najemcą, który w obiekcie zamierza organizować za pośrednictwem realizatora zawody sportowe-usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0 (umowa o najem obiektu sportowego celem przeprowadzenia zawodów sportowych nr.........).

W załączeniu kserokopie umów:

* umowa nr.

* umowa nr.

* umowa nr.

* umowa nr....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jakie stawki podatku od towarów i usług należy zastosować w zakresie prowadzonej wyżej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi związane z działalnością obiektu sportowego są opodatkowane następująco - usługi związane z działalnością obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0 (udostępnianie, wynajem obiektu sportowego na cele związane ze sportem - pływalnia, hale sportowe) należy opodatkować stawką podatku VAT 8% art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT podlega opodatkowaniu 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie niniejszej interpretacji należy zauważyć, iż z uwagi na to, że wniosek został złożony w dniu 20 grudnia 2013 r. i przedmiotem wniosku jest zaistniały stan faktyczny to interpretacja została wydana została wg stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ustosunkowując się do powyższego stwierdzić należy, iż przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

I tak w dziale 93 ww. klasyfikacji obejmującym "usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją" mieszczącym się w Sekcji R wymienione zostały: 93.1 "usługi związane ze sportem" oraz 93.2 "usługi związane z rozrywką i rekreacją".

W wyjaśnieniach do PKWiU (www.stat.gov.pl) wskazano, iż grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

* usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.;

* usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,

* usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu jest obiektem sportowym uczelni. W obiekcie znajduje się pływalnia, hala sportowa, siłownia męska i damska, sala do ćwiczeń muzyczno-ruchowych, sala gimnastyki ruchowej oraz sauna. W obiekcie odbywają się zajęcia wychowania fizycznego dla studentów wszystkich wydziałów oraz wykonywane są zajęcia dla klientów indywidualnych oraz grup zorganizowanych. Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym ani związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Obiekt sportowy udostępniany jest w następujący sposób:

1.

udostępnianie obiektu do przeprowadzenia imprez sportowych, których nie jesteśmy organizatorami na podstawie umowy najmu lub udostępnienia sal (pływalnia, hale sportowe, sale do gimnastyki). Podpisywana jest umowa udostępnienia hali sportowej, sektora hali sportowej w obiekcie sportowym - usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0;

2.

udostępnianie obiektu do przeprowadzenia imprez sportowych, których jesteśmy organizatorami na podstawie o zorganizowaniu i przeprowadzeniu zajęć rekreacyjno - sportowych na pływalni obiektu sportowego - usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0;

3.

udostępnianie obiektu do przeprowadzenia imprez sportowych, których nie jesteśmy organizatorami na podstawie umowy najmu lub udostępnienia sal (pływalnia.hale sportowe, sale do gimnastyki).Podpisywana jest umowa najmu obiektu sportowego celem przeprowadzenia zawodów sportowych. Umowa podpisywana jest z najemcą, który w obiekcie zamierza organizować za pośrednictwem realizatora zawody sportowe-usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Niemniej jednak zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

I tak, stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zawarto m.in. w poz. 179 - symbol PKWiU 93.11.10.0 "usługi związane z działalnością obiektów sportowych";

Zawarte w ww. załączniku objaśnienie 1) wskazuje, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Wskazać zatem należy, iż ustawodawca przewidział obniżoną stawkę podatku VAT - 8% dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU - 93.11.10.0 "usługi związane z działalnością obiektów sportowych", które umieścił w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Poprzez obiekt sportowy, rozumie się samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. Grupowanie to obejmuje usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy, należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi udostępnianie obiektu, sklasyfikowane zgodnie z PKWiU w grupowaniu 93.11.10.0, korzystają z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Reasumując, do usług udostępniania obiektu sportowego uczelni, sklasyfikowanych zgodnie z PKWiU w grupowaniu 93.11.10.0, należy stosować obniżoną stawkę podatku VAT 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejszą interpretację Organ wydał w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę symbol grupowania PKWiU 93.11.10.0. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zaistniałego stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl