IPTPP1/443-924/11-2/RG - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem usług marketingowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-924/11-2/RG Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem usług marketingowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółka Akcyjna, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem usług marketingowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku w zakresie podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem usług marketingowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

S.A. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży urządzeń oraz aparatów mających zastosowanie w dystrybucji, ochronie, monitorowaniu i przetwarzaniu energii niskiego i średniego napięcia. Wykonywane przez Spółkę czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: "podatek VAT"). Spółka co do zasady nie dokonuje czynności, w związku z którymi nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego. Tym samym proporcja dla odliczenia VAT, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT, jest bliska 100%.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka podejmuje działania zmierzające do promowania jej produktów, w szczególności wśród kontrahentów (tj. podmiotów dystrybuujących jej produkty) i odbiorców końcowych. W tym celu Spółka zleca agencji reklamowej (dalej: "Agencja") świadczenie usług marketingowych, obejmujących między innymi prowadzanie akcji promocyjnych, programów lojalnościowych i innego rodzaju kompleksowych usług marketingowych (dalej łącznie: "usługi marketingowe"). Podstawowym celem świadczonych przez Agencję usług marketingowych jest zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, wzmocnienie kontaktów z siecią kontrahentów i odbiorców końcowych oraz zwiększenie znajomości marki wśród kontrahentów i klientów oraz potencjalnych klientów Spółki.

W ramach świadczonych usług marketingowych Agencja między innymi organizuje, koordynuje i obsługuje programy lojalnościowe oraz akcje promocyjne dotyczące produktów Spółki. Takie programy i akcje skierowane są głównie do kontrahentów Spółki (w tym dystrybutorów) oraz do odbiorców końcowych. Powyższe działania marketingowe polegają między innymi na przygotowaniu, zorganizowaniu i pełnej bieżącej obsłudze programów lojalnościowych i akcji promocyjnych. W ich ramach podmioty, do których skierowane są dane działania marketingowe (tj. uczestnicy i potencjalni uczestnicy), mają możliwość otrzymania nagrody w zamian za dokonanie zakupu produktów Spółki powyżej określonej z góry wartości. Ewidencja dokonanych przez uczestników zakupów i ustalenie prawa do nagrody może następować poprzez gromadzenie punktów nabywanych z tytułu zakupu produktów Spółki bądź też bezpośrednio w oparciu o okazane faktury zakupowe. Dokonane zakupy o określonej wartości uprawniają uczestników do otrzymania nagrody bądź to poprzez "wymianę" zgromadzonych punktów, bądź też na podstawie okazanych faktur zakupowych. Okresowo Spółka organizuje również akcje promocyjne oparte o inne kryteria niż wartość dokonanych zakupów, gdzie miernikiem może być przykładowo przyrost liczby uczestników w programie lojalnościowym lub akcji promocyjnej zarejestrowanych przez danego dystrybutora (działającego jako opiekun klientów końcowych).

Współpraca pomiędzy Spółką a Agencją w zakresie części usług marketingowych została sformalizowana w formie pisemnej umowy. Część usług marketingowych (polegających najczęściej na organizowaniu jednorazowych akcji promocyjnych) jest natomiast przeprowadzana przez Agencję na podstawie odrębnych zleceń i ofert, które są potwierdzane ze Spółką w formie ustnej lub podsumowywane w formie wiadomości e-mail.

W ramach wykonywanych usług marketingowych. Agencja wykonuje szereg czynności obejmujących między innymi:

* wsparcie w zakresie tworzenia i wdrażania dodatkowych działań marketingowych mających na celu rozpowszechnienie programu lojalnościowego i akcji promocyjnych wśród klientów końcowych i dystrybutorów;

* bieżącą koordynację programów reklamowo-promocyjnych, obejmującą szeroki zakres prac począwszy od przygotowania danego programu czy akcji, ich zasad i regulaminu, prac graficznych potrzebnych do wykonania zaplanowanego działania marketingowego, włączając w to opracowanie i druk materiałów informacyjnych, ulotek i plakatów, rozdystrybuowania ich do zainteresowanych podmiotów, tworzenie informacji prasowych i umieszczanie ich w prasie branżowej oraz komunikację z mediami branżowymi;

* bieżącą komunikację z obecnymi i potencjalnymi klientami, co obejmuje między innymi projektowanie komunikatów do wysłania, w tym w formie newsletterów, wiadomości e-mail czy sms oraz ich wysyłanie do podmiotów zainteresowanych;

* prowadzenie serwisu internetowego i jego aktualizację, projektowanie reklam i pozycjonowanie serwisu internetowego;

* bieżące naliczanie punktów, w tym rejestrację uczestników, rejestrację faktur zakupowych zgłaszanych przez uczestników, telefoniczną i mailową obsługę infolinii zorganizowanej na potrzeby obsługi danego działania marketingowego, informowanie uczestników o osiągniętych progach punktowych oraz nowych nagrodach;

* bieżącą aktualizację zestawu nagród, według ustaleń dokonywanych ze Spółką;

* zakup i wysyłkę nagród do uczestników (w tym obsługę reklamacji); nagrody przekazywane są uczestnikom bezpośrednio przez Agencję bez pośrednictwa Spółki;

* bieżącą administrację i opiekę techniczną nad systemami baz danych, archiwizację faktur zakupowych zgłaszanych przez uczestników, gromadzenie informacji o uczestnikach akcji promocyjnych i programów lojalnościowych, bezpośredni kontakt z uczestnikami w celu weryfikacji podanych przez nich informacji.

Zakres zadań Agencji jest zbliżony zarówno w przypadku usług świadczonych na podstawie pisemnej umowy, jak również w przypadku usług realizowanych na podstawie odrębnych zleceń. W zależności od potrzeb każdorazowo zakres usług jest odpowiednio dopasowywany do kształtu i charakteru akcji promocyjnej i może nie obejmować niektórych ze wskazanych wyżej elementów - np. prowadzenia i obsługi infolinii.

Z tytułu świadczenia opisanych wyżej usług marketingowych Agencja wystawia na Spółkę faktury VAT. Wartość wynagrodzenia należnego dla Agencji za świadczone na rzecz Spółki usługi marketingowe, od którego Agencja rozlicza VAT należny, obejmuje ogół czynności i świadczeń wykonywanych przez Agencję w danym okresie, w tym również m.in. wartość naliczonych w danym okresie punktów, które uczestnik może wymienić na nagrody po zgromadzeniu odpowiedniej ilości punktów lub też wartość wydanych nagród (w zależności od przyjętych zasad nabywania prawa do nagrody przez uczestników).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez Agencję z tytułu świadczonych na rzecz Spółki usług marketingowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach wystawianych przez Agencję z tytułu świadczonych na rzecz Spółki usług marketingowych ponieważ wydatki te są związane z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi, a Spółka co do zasady nie dokonuje czynności, w związku z którymi nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego. Poniżej Spółka przedstawia uzasadnienie zajętego stanowiska.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponieważ Spółka co do zasady nie dokonuje czynności, w związku z którymi nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie ciąży na niej obowiązek obliczania proporcji VAT zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

Ponadto, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

W myśl powyższych regulacji, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego stanowi realizację zasady neutralności, będącej podstawową zasadą w podatku VAT. Wywodzi się ona z samej konstrukcji podatku VAT, który należy do tzw. podatków pośrednich charakteryzujących się tym, że ciężar ekonomiczny podatku nie spoczywa na podatniku, lecz na konsumencie - ostatecznym odbiorcy towaru bądź usługi. W orzecznictwie krajowym (przykładowo sygn. I FSK 973/09) i wspólnotowym (np. C-268/83) podkreśla się, iż "realizacja podstawowej dla podatku od wartości dodanej zasady neutralności polega na umożliwieniu podatnikowi obniżenia podatku należnego o kwoty podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, związanych z jego działalnością gospodarczą" (wyrok NSA z 9 czerwca 2010 r. sygn. akt I FSK 973/09, wyrok ETS z 14 lutego 1985 r. C-268/83 Rompelman).

Jednocześnie, jak wskazuje się w orzecznictwie sądów administracyjnych (np. wyrok NSA z 21 kwietnia 2009 r" sygn. I FSK 238/09) oraz Trybunału Sprawiedliwości UE (np. orzeczenia w sprawach C-408/98 Abbey National, C-16/00 Cibo Participations, C-435/05 Investrand), związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi może mieć charakter bezpośredni (wtedy, gdy dany zakup jest związany z konkretną czynnością opodatkowaną) lub pośredni (gdy dokonane zakupy nie mają bezpośredniego związku z konkretną czynnością opodatkowaną, jednak wchodzą w skład ogólnych kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz stanowią część elementów kosztowych transakcji sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT).

Tym samym, związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi musi być rozpatrywany szeroko. Nieuzasadnione - szczególnie w kontekście zasady neutralności podatku VAT - byłoby uzależnianie prawa do odliczenia wyłącznie od wystąpienia bezpośredniego związku poszczególnych wydatków z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi VAT. Ogólne zasady regulujące funkcjonowanie podatku VAT pozwalają podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki o charakterze ogólnym pomimo braku bezpośredniego związku tych wydatków z konkretnymi transakcjami. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, iż stanowisko zgodnie z którym wydatki na cele marketingowe i promocyjne pozostają w związku z czynnościami opodatkowanymi znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przykładowo, w wyroku z 14 sierpnia 2007 r. (sygn. III SA/Wa 1444/07, orzeczenie prawomocne) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wskazał, że: "cel promocji, jakim jest zachęcanie nabywców do kupowania wyrobów podatnika przesądza o tym, że wydatki te ponoszone są w celu związanym ze sprzedażą opodatkowaną. Inaczej rzecz ujmując wydatki te mają na celu generowanie sprzedaży opodatkowanej, a zatem w związku z tymi wydatkami podatnik ma prawo do określonego w art. 86 ust. 1 u.p.t.u. prawa do odliczenia podatku naliczonego".

Spółka pragnie także zwrócić uwagę na fakt, iż przedstawione powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych wydanych dotychczas interpretacjach indywidualnych. W szczególności Spółka pragnie zwrócić uwagę na stanowisko zajęte przez organy podatkowe w następujących rozstrzygnięciach:

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 sierpnia 2011 r. (sygn. IPPP1-443-971/11-2/IGo);

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 27 lipca 2011 r. (sygn. IPPP2/443-737/11-4/KAN);

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 lipca 2011 r. (sygn. IPPPl-443-725/11-2/PR);

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 kwietnia 2011 r. (sygn. IPPP2/443-352/11-2/KAN).

W przypadku będącym przedmiotem niniejszego zapytania nie ulega w ocenie Spółki wątpliwości, iż wydatki ponoszone przez Spółkę na usługi marketingowe świadczone przez Agencję pozostają w związku z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi. Podstawowym celem świadczonych przez Agencję usług marketingowych jest bowiem zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, wzmocnienie kontaktów z siecią kontrahentów i odbiorców końcowych oraz zwiększenie znajomości marki wśród kontrahentów i klientów oraz potencjalnych klientów Spółki. Usługi te niewątpliwie mają wpływ na prowadzoną przez Spółkę działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT.

Świadczone przez Agencję na rzecz Spółki usługi mają charakter złożonych (kompleksowych) usług marketingowych. Jak wskazano w stanie faktycznym, działania marketingowe wykonywane przez Agencję mają charakter kompleksowy, ponieważ polegają w szczególności na przygotowaniu, zorganizowaniu i pełnej bieżącej obsłudze programów lojalnościowych akcji promocyjnych. W szczególności Agencja wykonuje szereg różnych rodzajowo czynności zmierzających do wykonania pełnej usługi marketingowej zgodnie z dokonanymi ze Spółką jako usługobiorcą ustaleniami. Czynności te obejmują bowiem przykładowo wsparcie w zakresie tworzenia i wdrażania dodatkowych działań marketingowych, bieżącą koordynację programów reklamowo-promocyjnych, bieżącą komunikację z obecnymi i potencjalnymi klientami, prowadzenie serwisu internetowego i jego aktualizację, naliczanie punktów które mogą podlegać wymianie na nagrody, rejestrację uczestników, weryfikację faktur zakupowych zgłaszanych przez uczestników, aktualizację zestawu nagród, zakup i wysyłkę nagród do uczestników.

Zagadnienie świadczeń złożonych (kompleksowych) nie zostało bezpośrednio uregulowane przez polskie przepisy o VAT. Opodatkowanie świadczeń złożonych podatkiem VAT zostało natomiast poddane analizie w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych i rozstrzygnięć organów podatkowych.

Jak podkreśla się w orzecznictwie sądów administracyjnych, w przypadku gdy transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich jest ona dokonywana, w celu określenia czy chodzi o dwa lub więcej świadczenia odrębne, czy też o świadczenie jednolite. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażonym w wyroku z 19 września 2007 r. (sygn. I FSK 1178/06) " (...) jeżeli dwie lub więcej czynności (typu świadczenie usług) dokonane na rzecz nabywcy są tak ściśle ze sobą związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku VAT".

Jednocześnie - zdaniem sądów administracyjnych i organów podatkowych - cechą wyróżniającą "jednolite świadczenie złożone" jest to, że składa się ono z elementu głównego (uznawanego za świadczenie zasadnicze) oraz innego elementu (lub elementów) mającego charakter pomocniczy. Dane świadczenie należy uznać za pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, jeśli nie stanowi ono dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania świadczenia głównego.

Powyższe stanowisko zostało zaprezentowane, między innymi, w interpretacji z 17 lutego 2009 r. (nr ILPP2/443-l089/08-2/AD), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, iż "w przypadku, gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość, nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie, zgodnie z elementem, który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący. Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności a są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną".

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, iż poszczególne czynności dokonywane przez Agencję w ramach usług marketingowych stanowią jedną niepodzielną całość. Poszczególne działania podejmowane przez Agencję takie jak te opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku nie stanowią dla Spółki celu samego w sobie, lecz stanowią element jednej kompleksowej usługi marketingowej nabywanej przez Wnioskodawcę. Podstawową wartością świadczonej przez Agencję dla Spółki usługi jest bowiem zakup pełnej usługi marketingowej, która tylko i wyłącznie jako całość pozwala na realizację celów marketingowych Spółki, tj. w szczególności dążenie do zwiększenia sprzedaży produktów Spółki, wzmocnienia kontaktów z siecią kontrahentów i odbiorców końcowych oraz zwiększenia znajomości marki wśród kontrahentów i klientów oraz potencjalnych klientów Spółki. Spółka nie zdecydowałaby się na nabycie jedynie niektórych czynności wchodzących w skład kompleksowej usługi marketingowej (np. świadczenia samej obsługi Infolinii czy też samego wydawania nagród na rzecz uczestników akcji promocyjnych).

Spółka pragnie zauważyć, że podobne stanowisko w powyższej kwestii zostało przedstawione w licznych interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, w szczególności w:

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 lipca 2011 r. (nr IPPP1-443-725/11-2/PR);

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 5 sierpnia 2011 r. (nr IPPP2/443-645/11-2/MM);

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 7 kwietnia 2009 r. (nr ILPP2/443-113/09-2/GZ).

Podsumowując należy stwierdzić, że zakup przez Spółkę usług marketingowych świadczonych przez Agencję stanowi działanie podejmowane przez Spółkę w celu wsparcia sprzedaży opodatkowanej VAT, co przesądza o tym, że wydatki ponoszone na te usługi pozostają w związku ze sprzedażą opodatkowaną Spółki. Skoro zatem wydatki te są ponoszone przez Spółkę w związku z wykonywaniem sprzedaży opodatkowanej VAT, to Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup usług marketingowych.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Artykuł 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L . 347 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 ustawy wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu, mieści się w definicji usługi. Usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Zatem podatnik wykonując świadczenie niebędące dostawą towarów, za które uzyskuje wynagrodzenie, świadczy usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność ta została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została zawarta w art. 86 ust. 1 ww. ustawy. Przepis ten stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z powołanymi wyżej przepisami przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli takich, które generują podatek należny.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

Związek bezpośredni występuje wtedy, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

O związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania Spółki, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.

Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni, musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usługami a powstaniem obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów i usług z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Spółki jako całości, natomiast przyczynia się do generowania obrotów.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży urządzeń oraz aparatów mających zastosowanie w dystrybucji, ochronie, monitorowaniu i przetwarzaniu energii niskiego i średniego napięcia. Wykonywane przez Spółkę czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (proporcja dla odliczenia VAT, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT, jest bliska 100%).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka podejmuje działania zmierzające do promowania jej produktów, w szczególności wśród kontrahentów (tj. podmiotów dystrybuujących jej produkty) i odbiorców końcowych poprzez zlecania agencji reklamowej świadczenie usług marketingowych, które polegają na:

* wsparciu w zakresie tworzenia i wdrażania dodatkowych działań marketingowych mających na celu rozpowszechnienie programu lojalnościowego i akcji promocyjnych wśród klientów końcowych i dystrybutorów,

* bieżącej koordynacji programów reklamowo-promocyjnych (włączając w to opracowanie i druk materiałów informacyjnych, ulotek i plakatów, rozdystrybuowania ich do zainteresowanych podmiotów, tworzenie informacji prasowych i umieszczanie ich w prasie branżowej oraz komunikację z mediami branżowymi),

* bieżącą komunikację z obecnymi i potencjalnymi klientami, co obejmuje między innymi projektowanie komunikatów do wysłania, w tym w formie newsletterów, wiadomości e-mail czy sms oraz ich wysyłanie do podmiotów zainteresowanych,

* prowadzenie serwisu internetowego i jego aktualizację, projektowanie reklam i pozycjonowanie serwisu internetowego,

* bieżące naliczanie punktów, w tym rejestrację uczestników, rejestrację faktur zakupowych zgłaszanych przez uczestników, telefoniczną i mailową obsługę infolinii zorganizowanej na potrzeby obsługi danego działania marketingowego, informowanie uczestników o osiągniętych progach punktowych oraz nowych nagrodach,

* bieżącą aktualizację zestawu nagród, według ustaleń dokonywanych ze Spółką,

* zakup i wysyłkę nagród do uczestników (w tym obsługę reklamacji), nagrody przekazywane są uczestnikom bezpośrednio przez Agencję bez pośrednictwa Spółki,

* bieżącą administrację i opiekę techniczną nad systemami baz danych, archiwizację faktur zakupowych zgłaszanych przez uczestników, gromadzenie informacji o uczestnikach akcji promocyjnych i programów lojalnościowych, bezpośredni kontakt z uczestnikami w celu weryfikacji podanych przez nich informacji.

Podstawowym celem świadczonych przez Agencję usług marketingowych jest zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, wzmocnienie kontaktów z siecią kontrahentów i odbiorców końcowych oraz zwiększenie znajomości marki wśród kontrahentów i klientów oraz potencjalnych klientów Spółki.

Z tytułu świadczenia opisanych wyżej usług marketingowych Agencja wystawia na Spółkę faktury VAT. Wartość wynagrodzenia należnego dla Agencji za świadczone na rzecz Spółki usługi marketingowe, od którego Agencja rozlicza VAT należny, obejmuje ogół czynności i świadczeń wykonywanych przez Agencję w danym okresie, w tym również m.in. wartość naliczonych w danym okresie punktów, które uczestnik może wymienić na nagrody po zgromadzeniu odpowiedniej ilości punktów lub też wartość wydanych nagród (w zależności od przyjętych zasad nabywania prawa do nagrody przez uczestników).

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, iż wydatki Spółki związane z nabywanymi od spółki marketingowej usługami marketingowymi będą miały pośredni wpływ na wysokość osiąganych przez Spółkę obrotów, które podlegają opodatkowaniu (tj. mają związek z generowaniem sprzedaży opodatkowanej). Tym samym przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy będzie, w przedmiotowej sprawie, spełniona.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup opisanych usług marketingowych świadczonych przez spółkę marketingową, polegających na promowaniu produktów Spółki, ze względu na fakt, iż poniesione przez Spółkę wydatki służyć będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie na podstawie danych zawartych w opisie stanu faktycznego przedstawionym we wniosku, a zatem traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek Zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Stosownie zaś do treści art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach Wnioskodawcy, w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14m mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną. Stosownie zaś do art. 14e § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie interpretacja została wydana.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl