IPTPP1/443-913/13-2/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-913/13-2/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2013 r. (data wpływu 9 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania nazwy skróconej Spółki na fakturach sprzedażowych i zakupowych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zawierających skróconą nazwę Spółki - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania nazwy skróconej Spółki na fakturach sprzedażowych i zakupowych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zawierających skróconą nazwę Spółki.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

K spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna (dalej: "Wnioskodawca", "Spółka") jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ze względu na długą nazwę, zarówno Wnioskodawca, jak i współpracujący w obrocie gospodarczym z Wnioskodawcą kontrahenci, skracają nazwę Spółki i posługują się jej następującym skrótem: "K sp. z o.o. S.K.A."

Skrócona nazwa Spółki jest umieszczana m.in. na fakturach wystawionych przez kontrahentów Wnioskodawcy, dokumentujących nabycie przez Spółkę towarów i usług związanych z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

1. Czy Wnioskodawca może korzystać w obrocie gospodarczym z nazwy skróconej spółki komandytowo-akcyjnej w ten sposób, iż używa skróconej nazwy Spółki, tj. "K sp. z o.o. S.K.A.".

2. Czy Wnioskodawca korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów Wnioskodawcy zawierających skróconą nazwę Spółki, tj. "K sp. z o.o. S.K.A.", nie będąc jednocześnie zobowiązanym do wystawiania not korygujących tych faktur.

3. Czy w związku z faktem, iż w zgłoszeniu identyfikacyjnym NIP-2 oraz w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R została podana zgodnie ze statutem inna nazwa skrócona Spółki, tj. "K spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A.", Wnioskodawca może korzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów Wnioskodawcy zawierających skróconą nazwę Spółki, tj. "K sp. z o.o. S.K.A.", nie będąc jednocześnie zobowiązanym do wystawiania not korygujących tych faktur.

Zdaniem Wnioskodawcy, może on korzystać w obrocie gospodarczym z nazwy skróconej spółki komandytowo-akcyjnej w ten sposób, iż używa skróconej nazwy Spółki, tj. "K sp. z o.o. S.K.A.", a w związku z tym przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów Wnioskodawcy zawierających skróconą nazwę Spółki, tj. "K sp. z o.o. S.K.A.", nie będąc jednocześnie zobowiązanym do wystawiania not korygujących tych faktur.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 ustawy o VAT.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur oraz dane, które faktury powinny zawierać, określają przepisy rozporządzenia.

Od dnia 1 stycznia 2013 r. przepis § 5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia brzmi następująco: "faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy".

Znowelizowany § 5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia stanowi implementację art. 226 pkt 5 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym bez uszczerbku dla przepisów szczególnych przewidzianych w niniejszej dyrektywie, faktury wystawione zgodnie z przepisami art. 220 i 221, do celów VAT, zawierają wyłącznie następujące dane: (...) pełną nazwę (nazwisko) i adres podatnika oraz nabywcy lub usługobiorcy.

Pomimo, iż regulacje unijne w przedmiotowym zakresie mówią o "pełnej nazwie", to jednakże, jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 29 maja 2013 r. sygn. ITPP1/443-208/13/IK: "z uwagi na sposób sformalizowania dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego/aktualizacyjnego osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem w polskich przepisach podatkowych zasadne jest twierdzenie, iż tak określona nazwa skrócona podana w zgłoszeniu identyfikacyjnym identyfikuje podatnika posługującego się nią w fakturze na równi jak nazwa pełna."

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie w opublikowanej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www....) w dniu 21 grudnia 2012 r. broszurze Ministerstwa Finansów pt. "Zmiany w zakresie fakturowania".

W jej fragmencie "Dane na fakturze", dotyczącym imion i nazwisk lub nazw podatnika i nabywcy (str. 9) wyraźnie jest wskazane, że nadal rozwiązaniem prawidłowym jest podawanie na fakturze nazwy pełnej lub skróconej, bądź obu: "(...) w przypadku podatnika niebędącego osobą fizyczną dane identyfikacyjne stanowią przede wszystkim nazwa pełna oraz nazwa skrócona. W fakturze podatnicy niebędący osobami fizycznymi powinni zatem umieszczać nazwę lub nazwę skróconą podaną w zgłoszeniu identyfikacyjnym. Również prawidłowym rozwiązaniem jest wskazanie jednocześnie nazw pełnej i skróconej."

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, może on korzystać w obrocie gospodarczym z nazwy skróconej spółki komandytowo-akcyjnej w ten sposób, iż używa skróconej nazwy Spółki, tj. "K sp. z o.o. S.K.A.", a w związku z tym korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów Wnioskodawcy zawierających skróconą nazwę Spółki, tj. "K sp. z o.o. S.K.A.", nie będąc jednocześnie zobowiązanym do wystawiania not korygujących tych faktur.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach indywidualnych:

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 24 lutego 2010 r. sygn. ITPP2/443-1073/09/AK: "Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy nazwa skrócona została wykazana w zgłoszeniu rejestracyjnym i jest znana organowi podatkowemu, to posługiwanie się zarówno nazwą pełną jak i nazwą skróconą firmy na fakturach wystawianych na (przez) Spółkę jest prawidłowe. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawiania not korygujących."

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 grudnia 2012 r. sygn. IPPP1/443-1118/12-2/MP: "Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy nazwa skrócona została wykazana w zgłoszeniu rejestracyjnym i jest znaną organowi podatkowemu, to posługiwanie się zarówno nazwą pełną jak i nazwą skróconą firmy na fakturach wystawianych na (przez) Spółkę jest prawidłowe. Tym samym, o ile wystawione przez dostawców faktury VAT, w których użyta zostanie nazwa skrócona Wnioskodawcy, będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług i odzwierciedlać będą rzeczywiste transakcje handlowe, stanowić będą podstawę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur, bez potrzeby wystawiania przez Wnioskodawcę noty korygującej."

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 stycznia 2013 r. sygn. IPPP1/443-1257/12-2/MP: "Reasumując, w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy nazwa skrócona została wykazana w zgłoszeniu rejestracyjnym i jest znana organowi podatkowemu, to posługiwanie się zarówno nazwą pełną, jak i nazwą skróconą firmy na fakturach wystawianych na (przez) Spółkę jest prawidłowe. Tym samym, o ile wystawione przez dostawców faktury VAT, w których użyta zostanie nazwa skrócona Wnioskodawcy, będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług i odzwierciedlać będą rzeczywiste transakcje handlowe, stanowić będą podstawę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur, bez potrzeby wystawiania przez Wnioskodawcę noty korygującej."

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 29 maja 2013 r. sygn. ITPP1/443-208/13/IK: "Mając na uwadze stan faktyczny sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy nazwa skrócona została wykazana w zgłoszeniu rejestracyjnym dla celów podatku VAT i jest znana organowi podatkowemu, to posługiwanie się nazwą skróconą firmy na fakturach wystawianych przez Spółkę jest prawidłowe niezależnie od tego, czy nazwa skrócona została wskazana w Krajowym Rejestrze Sądowym. Końcowo wskazać należy, iż pomimo, iż regulacje unijne w przedmiotowym zakresie mówią o "pełnej nazwie", to jednakże z uwagi na sposób sformalizowania dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego/aktualizacyjnego osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem w polskich przepisach podatkowych, zasadne jest twierdzenie, iż tak określona nazwa skrócona podana w zgłoszeniu identyfikacyjnym identyfikuje podatnika posługującego się nią w fakturze na równi jak nazwa pełna."

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów Wnioskodawcy zawierających skróconą nazwę Spółki, tj. "K sp. z o.o. S.K.A." bez obowiązku wystawiania not korygujących tych faktur pomimo faktu, iż w zgłoszeniu identyfikacyjnym NIP-2 oraz w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R została podana zgodnie ze statutem inna nazwa skrócona Spółki, tj. "K spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A.".

Podanie nazwy skróconej Wnioskodawcy na fakturze nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego z tej faktury, jeżeli tylko zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług i odzwierciedlają rzeczywiste transakcje handlowe. W art. 88 ustawy o VAT ustawodawca wskazał zamknięty katalog przypadków, w których faktury nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. Brak prawa do odliczenia podatku VAT dotyczy tylko tych pozycji i tych czynności wskazanych w fakturze VAT, które zostały uznane za nieprawidłowe, czyli w których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością lub stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane, wreszcie są czynnościami pozornymi. Takie faktury VAT są fakturami nierzetelnymi, natomiast faktura VAT, w której dokonano błędnego skrótu firmy (nazwy) spółki jednej ze stron transakcji jest tylko wadliwa technicznie, gdyż jeden z jej elementów nie spełnia wymogów, o których mowa w § 5 rozporządzenia.

Wnioskodawca również pragnie zauważyć, iż pozostałe dane ujawniane na fakturach, tj. NIP oraz adres Spółki są tożsame z NIP-em i adresem Wnioskodawcy, a użycie na fakturach VAT nazwy skróconej Spółki niezgłoszonej w zgłoszeniu rejestracyjnym oraz w zgłoszeniu identyfikacyjnym Wnioskodawcy jest błędem czysto technicznym, który mając na uwadze zasadę neutralności podatku VAT, nie powinien skutkować odebraniem Spółce prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów Wnioskodawcy.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów Wnioskodawcy zawierających skróconą nazwę Spółki, tj. "K sp. z o.o. S.KA" przed ujawnieniem nazwy skróconej Spółki w zgłoszeniu identyfikacyjnym NIP-2 oraz w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, nie będąc jednocześnie zobowiązanym do wystawiania not korygujących tych faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Z uwagi na fakt, iż wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i wpłynął w 2013 r., to niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przepisy w zakresie podatku od towarów i usług obowiązujące do 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur, w tym zakres i rodzaj danych zawartych w fakturze, reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.).

Od dnia 1 stycznia 2013 r., na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2012 r. poz. 1428), przepis § 5 ust. 1 pkt 3 otrzymał następujące brzmienie: "faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy".

Jednocześnie jak wynika z dodanego do § 2 ww. rozporządzenia pkt 7 - przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi albo wystawcy faktury.

Ponadto, jak stanowi § 15 ust. 1 rozporządzenia, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.

Jak stanowi § 15 ust. 2 rozporządzenia, nota wymaga akceptacji wystawcy faktury.

Zaznacza się przy tym, że sformułowanie: "jakakolwiek informacja wiążąca się z nabywcą", oznacza możliwość korygowania pomyłek w sposobie określenia nabywcy, np. błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym. Powyższe jednoznacznie wskazuje, iż w tym trybie mogą być prostowane jedynie pomyłki dotyczące tego konkretnego podatnika. W sytuacji, gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy tylko w niektórych elementach nazwy, wówczas może je skorygować notą korygującą.

Na podstawie § 15 ust. 3 rozporządzenia, nota korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny i datę jej wystawienia;

2.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, jak również numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi;

3.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy nota korygująca, określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 6;

4.

wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Noty korygujące powinny zawierać wyrazy "NOTA KORYGUJĄCA" (§ 15 ust. 5 rozporządzenia).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 z późn. zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Natomiast w myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (...).

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne.

Wzór dokumentu VAT-R zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług określony został rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 55, poz. 539 z późn. zm.).

Regulacje zawarte w § 1 ww. rozporządzenia określają wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia (VAT-R). W części B1 tego zgłoszenia - "Dane identyfikacyjne", w poz. 11 należy podać nazwę pełną, natomiast w poz. 12 nazwę skróconą podatnika.

Zgodnie z treścią art. 127 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030), komandytowo-akcyjnej powinna zawierać nazwiska jednego lub kilku komplementariuszy oraz dodatkowe oznaczenie "spółka komandytowo-akcyjna". W myśl § 2 cyt. artykułu dopuszczalne jest używanie w obrocie skrótu "S.K.A.".

Natomiast w myśl art. 160 § 1 Kodeksu spółek handlowych, firma spółki może być obrana dowolnie; powinna jednak zawierać dodatkowe oznaczenie "spółka z ograniczoną odpowiedzialnością". Jednakże zgodnie z § 2 cyt. artykułu dopuszczalne jest używanie w obrocie skrótu "spółka z o.o." lub "sp. z o.o.".

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza więc możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Jednakże z przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy nie wynika, że występuje ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku, gdy faktura dokumentująca sprzedaż towarów lub usług zawiera skróconą nazwę sprzedawcy lub nabywcy.

Z treści przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ze względu na długą nazwę, zarówno Wnioskodawca, jak i współpracujący w obrocie gospodarczym z Wnioskodawcą kontrahenci, skracają nazwę Spółki i posługują się jej następującym skrótem: "K sp. z o.o. S.K.A.". Skrócona nazwa Spółki jest umieszczana m.in. na fakturach wystawionych przez kontrahentów Wnioskodawcy, dokumentujących nabycie przez Spółkę towarów i usług związanych z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi. W zgłoszeniu identyfikacyjnym NIP-2 oraz w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R została podana zgodnie ze statutem inna nazwa skrócona Spółki, tj. "K spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A.".

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz okoliczności stanu faktycznego należy stwierdzić, że Wnioskodawca może korzystać w obrocie gospodarczym z nazwy skróconej "K sp. z o.o. S.K.A.", pomimo wskazania w zgłoszeniu identyfikacyjnym NIP-2 oraz w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R nazwy skróconej "K spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A.".

W przypadku, gdy otrzymane faktury zakupu zawierają dane Zainteresowanego umożliwiające jego identyfikację, przy czym w nazwie odbiorcy faktury zastosowany został ogólnie przyjęty skrót sp. z o.o., zamiast Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli zakupy te mają związek z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi oraz nie zaistniały przesłanki negatywne, określonych w art. 88 ustawy. Faktury te stanowią podstawę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z nich wynikający, pomimo iż w zgłoszeniu identyfikacyjnym NIP-2 oraz w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R została podana zgodnie ze statutem inna nazwa skrócona Spółki, tj. "K spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A.".

Nadmienić należy, iż w przypadku udokumentowania zakupu fakturą zawierającą nazwę skróconą inną niż nazwa skrócona zawarta w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, zasadnym jest co do zasady skorygowanie tych błędów poprzez wystawienie noty korygującej, co jednak nie uniemożliwia dokonania odliczenia podatku naliczonego na zasadach i w terminach wskazanych przepisami prawa. W przepisie art. 88 nie wskazano bowiem, że takie nieprawidłowości stanowią o braku prawa do odliczenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Należy wskazać, iż powołane interpretacje dotyczą odmiennego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego od stanu w niniejszej sprawie.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie stosowania nazwy skróconej Spółki na fakturach sprzedażowych i zakupowych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zawierających skróconą nazwę Spółki w stanie faktycznym. Wniosek w powyższym zakresie w zdarzeniu przyszłym załatwiono odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl