IPTPP1/443-910/11-5/MS - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego zbiórki wyrobów zawierających azbest.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-910/11-5/MS Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego zbiórki wyrobów zawierających azbest.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 4 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "...".

Pismem z dnia 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 4 stycznia 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest płatnikiem podatku VAT. Obowiązek podatkowy wynika z faktu, że Gmina posiada nieruchomości, które wynajmuje oraz grunty, które zbywa.

Uchwałą Rada Gminy z dnia 22 września 2010 r. przyjęła "...". Dokument ten określa kierunki działań w zakresie gospodarki odpadowej na terenie Gminy. Realizacja głównych kierunków działań wskazana jest m.in. poprzez organizowanie akcji wywozu odpadów azbestowych z terenu gminy na składowisko lub ich przetwarzanie w urządzeniu przewoźnym. Koszt transportu i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest powinien być w jak największym stopniu sfinansowany ze środków własnych gminy.

W ramach wykonywania zadań określonych w "...", po likwidacji gminnego funduszu ochrony środowiska, realizację zadań w tym zakresie oparto na corocznych zbiórkach zdemontowanych z obiektów budowlanych od właścicieli nieruchomości organizowanych przez Gminę. Na podstawie § 2 Uchwały Rady Gminy z dnia 22 września 2010 r. w sprawie przyjęcia "..." w ramach wykonywania zadań określonych w "..." Wójt Gminy wydał zarządzenie, gdzie określił sposób realizacji systematycznego zmniejszania ilości wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy poprzez organizowanie zbiórek zdemontowanych wyrobów azbestowych od właścicieli nieruchomości zabudowanych położonych na terenie Gminy.

Przedmiotem zbiórki będzie odbiór wyrobów azbestowych w postaci płyt azbestowo - cementowych falistych i płaskich oraz innego rodzaju wyrobów azbestowych pochodzących z obiektów budowlanych z tereny Gminy od właścicieli nieruchomości.

Organizatorem zbiórki wyrobów azbestowych jest Wójt Gminy. Uczestnikami zbiórki są właściciele nieruchomości zabudowanych posiadający zdemontowane z budynków i obiektów budowlanych wyroby azbestowe przeznaczone do utylizacji.

Wójt Gminy ogłasza zbiórkę, termin zgłaszania lokalizacji złożenia odpadów azbestowych, posiadacza, szacunkowych ilości.

Zgłoszeń uczestnicy dokonują osobiście w siedzibie Urzędu bądź telefonicznie. Uczestnik zbiórki przekazuje dane posiadacza odpadu tzn. imię i nazwisko, adres, telefon, ilości odpadów oraz pochodzenie odpadu. Z zebranych zgłoszeń pracownicy merytoryczni opracowują tabelaryczne zestawienie zgłoszonych do odbioru wyrobów azbestowych.

Po oszacowaniu ilości odpadów azbestowych do odbioru i określeniu wartości usługi polegającej na transporcie i utylizacji odpadów niebezpiecznych, zawierających azbest, Wójt Gminy dokonuje wyboru wykonawcy usługi w trybie zgodnym z ustawą prawo zamówień publicznych. Po dokonaniu wyboru wykonawcy usługi, Wójt przekazuje wykaz uczestników do wykonawcy.

Wykonawca usług opracowuje harmonogram odbioru azbestu z poszczególnych posesji lub bezpośrednio telefonicznie umawia odbiór z uczestnikami zbiórki,

Uczestnik jest zobowiązany do złożenia wyrobów azbestowych w miejscu umożliwiającym odbiór pojazdem mechanicznym i przygotowanym do odbioru.

Wykonawca odbierając wyroby od uczestnika przed zabraniem z posesji odpadów odpowiednio zabezpiecza odpad do transportu. Po zebraniu odpowiedniej ilości odpadów wykonawca przekazuje je do utylizacji w sposób zgodny z przepisami, tj. na składowisko odpadów niebezpiecznych zawierających azbest lub w inny dozwolony przepisami sposób. Po zrealizowaniu zbiórki wykonawca przedkłada Wójtowi dokumenty: karty przekazania zebranych odpadów, potwierdzone przez podmiot, który zutylizował odpad oraz potwierdzenia przekazania odpadów przez uczestników zbiórki,

Koszty zbiórki odpadów pokrywa Gmina ze środków budżetu Gminy bądź ze środków zewnętrznych pozyskanych na realizację zbiórki wyrobów azbestowych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wydatki poniesione w związku z realizacją zadania nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, czynnościami zwolnionymi z podatku ani z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania będą wystawiane na Gminę. Będą to faktury dotyczące np. przetransportowania azbestu do miejsca utylizacji.

Realizowane zadanie należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Mieści się ono w art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, to jest: "ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej" oraz art. 7 ust. 1 pkt 3 (utrzymanie czystości i porządku oraz unieszkodliwianie odpadów komunalnych). Zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243) przez odpady komunalne rozumie się wszystkie odpady powstające na terenie gospodarstw domowych z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odliczenia podatku VAT przy realizacji powyższego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina w opisanym wyżej przypadku nie wykonuje i nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych związanych ze zbiórką azbestu, wobec tego Gminie nie przysługuje odliczenie w myśl art. 86 przywołanej ustawy. W związku z powyższym Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy min.: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym) oraz wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym planuje zrealizować zadanie pod nazwą "...". Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca wskazuje, że realizowane zadanie należy do zadań własnych gminy i nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. A zatem należy przyjąć, iż Wnioskodawcy w chwili nabycia towarów i usług potrzebnych do realizacji zadania, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych zakupów.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadanie będące przedmiotem pytania wykonuje zadania własne, a usługi nabyte w ramach jego realizacji nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca z tego tytułu nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.: "...", ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty zadania nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl