IPTPP1/443-908/12-4/AK - Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia, którego celem jest poprawa efektywności przyswajania wiedzy w trakcie studiów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-908/12-4/AK Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia, którego celem jest poprawa efektywności przyswajania wiedzy w trakcie studiów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2012 r. (data wpływu 23 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2013 r. (data wpływu 15 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu w ramach "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu w ramach "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 15 stycznia 2013 r. w zakresie doprecyzowania opisanego zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny sprawy (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Uniwersytet jest państwową szkołą wyższą. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, posiada również rejestrację jako podatnik VAT UE.

W swojej strukturze posiada Wydział Medycyny Weterynaryjnej, który kształci przyszłych lekarzy weterynarii. Zawód ten podlega prawnym uregulowaniom, zarówno unijnym jak i krajowym. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia związane jest nie tylko z nowoczesną bazą dydaktyczną i wykwalifikowaną kadrą, ale także wymaga rosnącego udziału badań naukowych w zakresie metodologii kształcenia, oceny efektów kształcenia oraz stosowania współczesnych standardów pedagogicznych opartych na naukowych podstawach.

Wychodząc naprzeciwko tym oczekiwaniom w ramach "...." została podpisana umowa pomiędzy Uniwersytetem jako koordynatorem projektu oraz Uniwersytetem Medycyny Weterynaryjnej, Uniwersytetem oraz firmą I.

Celem projektu jest naukowa ocena przydatności innowacyjnych metod przyswajania wiedzy w celu zwiększenia efektywności kształcenia studentów. Realizacja tego celu zakłada stworzenie banku 30 "wirtualnych problemów", po 10 przez każdy Uniwersytet, opracowywanych na bazie zawodowej wiedzy z zakresu nauk podstawowych, przedklinicznych i klinicznych. Do opracowywania tzw. "wirtualnych problemów" wykorzystywany będzie program komputerowy "Casus" będący w dyspozycji firmy I.

Opracowywane materiały będą podlegały szczegółowej ocenie merytorycznej, pedagogicznej oraz technicznej przy wykorzystaniu metod naukowych opartych o współczesne standardy pedagogiczne, wiedzę profesjonalną oraz nowoczesne techniki informatyczne. Po zakończeniu tego etapu materiały będą udostępniane studentom poprzez umożliwienie dostępu do platformy cyfrowej oraz wykorzystywane w procesie nauczania. Kolejnym etapem będzie ocena przydatności stworzonych wirtualnych problemów w efektywnym przyswajaniu wiedzy, zwiększeniu jego atrakcyjności oraz samokształceniu. W tym celu planuje się wykorzystanie metod statystycznych do analizy i oceny ankiet studenckich oraz wniosków formułowanych przez grupy dyskusyjne.

Autorzy projektu zakładają, że wykorzystywanie opracowanych materiałów przez studentów wpłynie istotnie na poprawę efektywności przyswajania wiedzy w trakcie studiów oraz ułatwi rozwiązywanie konkretnych problemów w pracy zawodowej. Zakłada się także możliwość szerszego upowszechniania efektów uzyskanych podczas realizacji projektu poprzez ich udostępnienie studentom pozostałych wydziałów krajowych i europejskich. Opracowywane statystyczne wyniki będą opublikowane podczas krajowych i zagranicznych spotkań, a także w międzynarodowych i krajowych czasopismach naukowych dostępnych w bazie JCR (lista czasopism publikowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego).

Projekt będzie realizowany w partnerstwie. Zadania wnioskodawcy to:

a.

zarządzanie projektem i koordynacja działań wszystkich partnerów (w tym sprawozdawczość i kontrola jakości realizacji projektu, spotkania w B. oraz z partnerami),

b.

opracowanie części nowatorskich materiałów dydaktycznych i ocena ich przydatności w oparciu o poziom satysfakcji studentów oraz efekty kształcenia (w tym zakup aparatury audio-video niezbędnej do przygotowania dobrej jakości zdjęć, grafik czy wideoklipów),

c.

propagacja wiedzy o samym projekcie oraz jego wyników na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym (w tym publikacja prac naukowych i udział w konferencjach poświęconych zagadnieniom dydaktycznym).

Obowiązki partnerów - Uniwersytetu oraz Wydziału Medycyny Weterynaryjnej będą podobne jw. poza koordynacją i zarządzaniem całością projektu. Partnerzy odpowiadać będą za opracowanie części nowatorskich materiałów dydaktycznych przez swoich pracowników oraz udział w propagacji wiedzy oraz wyników w swoim środowisku. Partner tzw. "small biznes" z M. wspomaga uczelnie infrastrukturą komputerową i elektroniczną. Partnerzy nie będą przekazywać własnych środków na rzecz Wnioskodawcy.

Wnioskodawca, jako koordynator projektu uzyskał z Agencji unijne fundusze, które rozdzielił zgodnie z obciążeniami i rozesłał partnerom. Aktualnie, każdy ma swój budżet na swoje wydatki i każdy będzie się rozliczał fakturami z tego co otrzymał i co wydał na zadania opisane w projekcie przed koordynatorem (Wnioskodawcą), a ten przed Agencją. Faktury będą wystawiane na poszczególnych partnerów za ich wydatki oraz na Wnioskodawcę za jego wydatki i przesyłane do Wnioskodawcy w celu rozliczenia przed Agencją. Nie będzie faktur pomiędzy partnerami, a Wnioskodawcą.

Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów dydaktycznych oraz do publikacji, tj. do czynności zwolnionych z podatku VAT, albo niepodlegających opodatkowaniu. Efekty projektu będą udostępniane przez Wnioskodawcę studentom innych wydziałów nieodpłatnie, jeżeli zechcą z tego skorzystać. Efekty projektu będą udostępniane do publikacji w czasopismach (współpracownikom) nieodpłatnie. Opublikowane materiały będą ogólnie dostępne bezpłatnie. Projekt jest realizowany ze środków poakcesyjnych. Pełna nazwa to:.....

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, Uniwersytet nie ma możliwości w odniesieniu do realizowanego projektu obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, gdyż brak jest związku nabywanych towarów i usług dla potrzeb ww. projektu z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Uniwersytet jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, posiada również rejestrację jako podatnik VAT UE. W swojej strukturze posiada Wydział Medycyny Weterynaryjnej, który kształci przyszłych lekarzy weterynarii. Zawód ten podlega prawnym uregulowaniom, zarówno unijnym jak i krajowym. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia związane jest nie tylko z nowoczesną bazą dydaktyczną i wykwalifikowaną kadrą, ale także wymaga rosnącego udziału badań naukowych w zakresie metodologii kształcenia, oceny efektów kształcenia oraz stosowania współczesnych standardów pedagogicznych opartych na naukowych podstawach. Wychodząc naprzeciwko tym oczekiwaniom w ramach "...." została podpisana umowa pomiędzy Uniwersytetem Przyrodniczym jako koordynatorem projektu oraz Uniwersytetem Medycyny Weterynaryjnej, Uniwersytetem oraz firmą I. Celem projektu jest naukowa ocena przydatności innowacyjnych metod przyswajania wiedzy w celu zwiększenia efektywności kształcenia studentów. Realizacja tego celu zakłada stworzenie banku 30 "wirtualnych problemów", po 10 przez każdy Uniwersytet, opracowywanych na bazie zawodowej wiedzy z zakresu nauk podstawowych, przedklinicznych i klinicznych. Opracowywane materiały będą podlegały szczegółowej ocenie merytorycznej, pedagogicznej oraz technicznej przy wykorzystaniu metod naukowych opartych o współczesne standardy pedagogiczne, wiedzę profesjonalną oraz nowoczesne techniki informatyczne. Po zakończeniu tego etapu materiały będą udostępniane studentom poprzez umożliwienie dostępu do platformy cyfrowej oraz wykorzystywane w procesie nauczania. Kolejnym etapem będzie ocena przydatności stworzonych wirtualnych problemów w efektywnym przyswajaniu wiedzy, zwiększeniu jego atrakcyjności oraz samokształceniu. Autorzy projektu zakładają, że wykorzystywanie opracowanych materiałów przez studentów wpłynie istotnie na poprawę efektywności przyswajania wiedzy w trakcie studiów oraz ułatwi rozwiązywanie konkretnych problemów w pracy zawodowej. Zakłada się także możliwość szerszego upowszechniania efektów uzyskanych podczas realizacji projektu poprzez ich udostępnienie studentom pozostałych wydziałów krajowych i europejskich. Opracowywane statystyczne wyniki będą opublikowane podczas krajowych i zagranicznych spotkań, a także w międzynarodowych i krajowych czasopismach naukowych. Projekt będzie realizowany w partnerstwie. Zadania wnioskodawcy to zarządzanie projektem i koordynacja działań wszystkich partnerów (w tym sprawozdawczość i kontrola jakości realizacji projektu, spotkania w B. oraz z partnerami), opracowanie części nowatorskich materiałów dydaktycznych i ocena ich przydatności w oparciu o poziom satysfakcji studentów oraz efekty kształcenia (w tym zakup aparatury audio-video niezbędnej do przygotowania dobrej jakości zdjęć, grafik czy wideoklipów) oraz propagacja wiedzy o samym projekcie oraz jego wyników na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym (w tym publikacja prac naukowych i udział w konferencjach poświęconych zagadnieniom dydaktycznym). Partnerzy odpowiadać będą za opracowanie części nowatorskich materiałów dydaktycznych przez swoich pracowników oraz udział w propagacji wiedzy oraz wyników w swoim środowisku. Partner tzw. "small biznes" z M. wspomaga uczelnie infrastrukturą komputerową i elektroniczną. Partnerzy nie będą przekazywać własnych środków na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca, jako koordynator projektu uzyskał z Agencji unijne fundusze, które rozdzielił zgodnie z obciążeniami i rozesłał partnerom. Faktury będą wystawiane na poszczególnych partnerów za ich wydatki oraz na Wnioskodawcę za jego wydatki i przesyłane do wnioskodawcy w celu rozliczenia przed Agencją. Nie będzie faktur pomiędzy partnerami, a Wnioskodawcą. Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów dydaktycznych oraz do publikacji, tj. do czynności zwolnionych z podatku VAT, albo niepodlegających opodatkowaniu. Efekty projektu będą udostępniane przez Wnioskodawcę studentom innych wydziałów nieodpłatnie, jeżeli zechcą z tego skorzystać. Efekty projektu będą udostępniane do publikacji w czasopismach (współpracownikom) nieodpłatnie. Opublikowane materiały będą ogólnie dostępne bezpłatnie. Projekt jest realizowany ze środków poakcesyjnych. Pełna nazwa to:.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu realizowanego projektu. Tym samym, Wnioskodawca nie prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu w ramach "....", ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji Organ nie oceniał zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT i niepodlegania opodatkowaniu efektów projektu wykorzystywanych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów dydaktycznych oraz do publikacji, tj. do czynności zwolnionych z podatku VAT, albo niepodlegających opodatkowaniu. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zaistniałego stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl