IPTPP1/443-906/13-2/MW - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków sfinansowanych jednorazową dotacją inwestycyjną, przeznaczoną na rozwój działalności gospodarczej, otrzymaną z urzędu pracy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 6.2 Wsparcie oraz Promocja Przedsiębiorczości i Samozatrudnienia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-906/13-2/MW Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków sfinansowanych jednorazową dotacją inwestycyjną, przeznaczoną na rozwój działalności gospodarczej, otrzymaną z urzędu pracy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 6.2 Wsparcie oraz Promocja Przedsiębiorczości i Samozatrudnienia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2013 r. (data wpływu 5 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami przeznaczonymi na rozwój działalności gospodarczej w ramach projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami przeznaczonymi na rozwój działalności gospodarczej w ramach projektu "...".

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od dnia 3 kwietnia 2013 r. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą (wpis do systemu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej), z której dochody opodatkowywane są na zasadach ogólnych. Ewidencja księgowa prowadzona jest w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zajmuje się działalnością rachunkowo-księgową, doradztwem w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz działalnością usługową związaną z administracyjną obsługą biura.

Dnia 5 kwietnia 2013 r. pomiędzy Wnioskodawczynią (Beneficjent Pomocy) a Wojewódzkim Urzędem Pracy (Beneficjent) została zawarta umowa na otrzymanie jednorazowej dotacji inwestycyjnej, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, projekt pod nazwą: "...", współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Przedmiotem niniejszej umowy jest udzielenie jednorazowej dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności. Dotacja polega na udzieleniu osobie fizycznej, która rozpoczęła działalność gospodarczą jednorazowego wsparcia kapitałowego, ułatwiającego sfinansowanie pierwszych wydatków inwestycyjnych, umożliwiających funkcjonowanie nowopowstałego przedsiębiorstwa, zgodnie z wnioskiem przedsiębiorcy o przyznanie jednorazowej dotacji inwestycyjnej.

Przyznane środki stanowią pomoc de minimis, spełniającą warunki określone w Rozporządzeniu komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 83 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.Urz.UE: 379 z 28 grudnia 2006 r., str. 5).

Wnioskodawczyni przyjęła dotację i zobowiązała się do jej wykorzystania zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym inwestycji, w zakresie zaakceptowanym przez Wojewódzki Urząd Pracy. Całkowita kwota dotacji wyniosła 39.998,90 PLN i wypłacona została w systemie zaliczkowo-refundacyjnym na rachunek bankowy Przedsiębiorcy. Zaliczka w maksymalnej wysokości 80% kwoty dotacji została wypłacone w terminie 21 dni roboczych od podpisania umowy na otrzymanie jednorazowej dotacji inwestycyjnej, natomiast płatność końcowa w formie refundacji poniesionych przez Beneficjenta Pomocy wydatków na realizację inwestycji, w wysokości nie większej niż 20% kwoty dotacji, w terminie 7 dni od dnia zatwierdzenia przez Wojewódki Urząd Pracy całościowego rozliczenia dotacji.

Wnioskodawczyni rozpoczęła realizację inwestycji po otrzymaniu środków na konto bankowe, tj. 26 kwietnia 2013 r. Całą kwotę dofinansowania Wnioskodawczyni przeznaczyła na zakup środków trwałych (laptop, meble biurowe), wartości niematerialnych i prawnych (program finansowo-księgowy, oprogramowanie MS Office), wyposażenia biura (drukarka, niszczarka, skaner, lampa biurkowa, fotel biurowy, tablice reklamowe, podpis elektroniczny, oprogramowanie, antywirusowe) oraz prac adaptacyjnych wynajmowanego lokalu użytkowego (malowanie ścian, wyłożenie paneli podłogowych, zamontowanie tablic reklamowych).

Dotacja jest dofinansowaniem wartości brutto kosztów kwalifikowanych. Wydatki sfinansowane z dotacji inwestycyjnej mają związek z czynnościami opodatkowanymi.

Dodatkowo, zgodnie z brzmieniem umowy na otrzymanie jednorazowej dotacji inwestycyjnej oraz oświadczeniem o kwalifikowalności VAT, Beneficjent Pomocy, który jest płatnikiem podatku VAT, zobowiązany jest do przeznaczenia całej kwoty wynikającej ze zwrotu podatku VAT na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Beneficjent pomocy zobowiązany jest do przedstawienia Beneficjentowi informacji dotyczących przeznaczenia odzyskanego podatku VAT zgodnie z zasadami określonymi przez Beneficjenta.

Beneficjent pomocy, który (zgodnie ze składanym "Oświadczeniem Beneficjenta Pomocy o kwalifikowalności VAT") oświadczył, iż jest płatnikiem podatku VAT, ale ostatecznie nie odzyskał/nie będzie się ubiegać o odzyskanie podatku VAT w ramach otrzymanej dotacji Inwestycyjnej, zobowiązany jest do złożenia Oświadczenia Beneficjenta pomocy o nieodzyskiwaniu zapłaconego podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

Czy Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków sfinansowanych jednorazową dotacją inwestycyjną, przeznaczoną na rozwój działalności gospodarczej, otrzymaną z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Opolu, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 6.2 Wsparcie oraz Promocja Przedsiębiorczości i Samozatrudnienia.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych otrzymaną dotacją zależy od związku tych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT. Tak więc, jeżeli Wnioskodawczyni nabyła środki trwale, wyposażenie biura oraz usługę adaptacji lokalu, które sfinansowane zostały otrzymaną dotacją Inwestycyjną, to ma prawo do odliczenia podatku VAT w takim zakresie, w jakim zostały one wykorzystane do czynności opodatkowanych, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności opodatkowanej.

Przy ustalaniu tego prawa należy mieć na uwadze art. 88 ustawy o VAT, stanowiący o ograniczeniach w obniżeniu kwoty podatku należnego, mimo iż nabywane towary czy usługi pozostają w bezpośrednim związku z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Z uwagi na fakt, iż art. 88 ustawy o VAT nie zawiera ograniczeń w stosunku do odliczenia podatku VAT od zakupów sfinansowanych dotacją, a zakupy te związane są z działalnością opodatkowaną, Wnioskodawczyni ma prawo od odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikających z faktur VAT, wystawionych na rzecz Wnioskodawczyni, dokumentujących ww. zakupy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest wykorzystywanie zakupionych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób;

Stosownie do art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

4.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

5.

wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Przepis ust. 3a stosuje się odpowiednio do duplikatów faktur (art. 88 ust. 3b ustawy).

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zajmuje się działalnością rachunkowo-księgową, doradztwem w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz działalnością usługową związaną z administracyjną obsługą biura. W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, realizuje projekt pod nazwą: "...", współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (jednorazowa dotacja). Całą kwotę dofinansowania Wnioskodawczyni przeznaczyła na zakup środków trwałych (laptop, meble biurowe), wartości niematerialnych i prawnych (program finansowo-księgowy, oprogramowanie MS Office), wyposażenia biura (drukarka, niszczarka, skaner, lampa biurkowa, fotel biurowy, tablice reklamowe, podpis elektroniczny, oprogramowanie, antywirusowe) oraz prac adaptacyjnych wynajmowanego lokalu użytkowego (malowanie ścian, wyłożenie paneli podłogowych, zamontowanie tablic reklamowych). Wydatki sfinansowane z dotacji inwestycyjnej mają związek z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia został spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, iż wydatki były finansowane przez Wnioskodawczynię z otrzymanej dotacji inwestycyjnej. Zatem, Wnioskodawczyni ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania z faktur, które są na nią wystawione i o ile nie wystąpią negatywne przesłanki wskazane w art. 88 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków sfinansowanych jednorazową dotacją inwestycyjną, przeznaczoną na rozwój działalności gospodarczej w ramach projektu "...", ponieważ nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, o ile nie wystąpią negatywne przesłanki wskazane w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Nadto należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl