IPTPP1/443-898/12-5/RG - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-898/12-5/RG Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.).), uzupełnionym pismem z dnia 29 stycznia 2013 r. (data wpływu 1 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT dotyczącego wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z innymi niż Infrastruktura wod-kan elementami projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." dotyczącej:

* infrastruktury wod-kan, tj. sieci kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej oraz

* wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z innymi niż Infrastruktura wod-kan elementami projektu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 stycznia 2013 r. (data wpływu 1 lutego 2013 r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dla Projektu pn. "..." została wydana w dniu 8 lutego 2011 r. interpretacja indywidualna (IBPP4/443-78/11/EJ). W związku ze zmianą stanu faktycznego Gmina... (dalej: "Gmina", "Wnioskodawca") występuje o ponowne wydanie interpretacji indywidualnej.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury położonej na obszarach Gminy. W skład infrastruktury wchodzą przykładowo sieci wodociągowe, kanalizacyjne (sanitarne) czy kanalizacja deszczowa.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest infrastruktura, która jest obecnie w trakcie realizacji, związana z projektem pn. "..." (dalej: "Projekt") realizowanego na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 20 grudnia 2010 r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2007-2013.

Projekt obejmuje następujący zakres prac:

* przebudowa ulic:. obejmująca budowę kanalizacji i przebudowę kanalizacji deszczowej i odtworzenie nawierzchni jezdni oraz remont ww. ulic obejmujący wymianę: krawężników, obrzeży, nawierzchni chodników z betonowej kostki brukowej na granitową;

* przebudowa ulicy... obejmująca budowę kanalizacji deszczowej, przebudowę kanalizacji deszczowej i odtworzenie nawierzchni jezdni oraz remont ww. ulic obejmujący wymianę: krawężników, obrzeży, nawierzchni chodników z betonowej kostki brukowej na granitową, przekładkę wodociągu;

* przebudowa sieci oświetleniowej (ul....);

* wymiana zegara oraz zabezpieczenie kościoła poprzez monitoring wizyjny i zabezpieczenie ppoż.;

* remont ogrodzenia Parku i renowacja słupów bramy południowej od strony ul....;

* rozbiórka istniejącej i budowa nowej fontanny;

* wymiana istniejących nawierzchni spacerowych na projektowane;

* wycinka i nasadzenie nowych krzewów ozdobnych;

* elementy małej architektury.

Zgodnie z powyższym elementem Projektu jest budowa i przebudowa sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej (dalej: "Infrastruktura wod-kan").

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że ulice i pozostałe remontowane obiekty inne niż Infrastruktura wod-kan będą ogólnodostępne i nieodpłatne. Od tej części inwestycji Gmina nie odliczyła podatku VAT naliczonego. Dodatkowo, Wnioskodawca zwraca uwagę, że VAT naliczony związany z częścią inwestycji odpowiadających Infrastrukturze wod-kan został przez Gminę odliczony.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych Gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego, będącej zarejestrowanym podatnikiem dla potrzeb VAT.

Co do zasady, realizowaną przez siebie infrastrukturę w zakresie sieci wodociągowych, kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej Gmina wnosi w formie aportu w zamian za udziały do jednoosobowej spółki gminnej działającej pn. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. (dalej: "Spółka"). Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. zajmowanie się gospodarką wodno - kanalizacyjną Gminy. Spółka świadczy usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Usługi te są wykonywane przez Spółkę m.in. na bazie infrastruktury wniesionej poprzez aporty przez Gminę jak również wybudowanej przez Spółkę we własnym zakresie. Spółka obciąża wynagrodzeniem z tytułu wskazanych usług mieszkańców, firmy i instytucje na terenie Gminy, wystawiając faktury VAT z wykazaną kwotą podatku należnego.

Zgodnie z praktyką Gminy, poszczególne odcinki sieci wodociągowych, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej budowanych przez Gminę są po ich wykonaniu sukcesywnie wnoszone aportami do Spółki. Obecnie aporty te są opodatkowane podatkiem VAT przez Gminę. Przedmiotowa Infrastruktura wod-kan nie została jeszcze na ten moment oddana do użytkowania. Niemniej jednak Gmina zamierza przekazać ww. Infrastrukturę wod-kan do Spółki w formie aportu po odebraniu inwestycji. W związku z powyższym towary i usługi zakupione przez Gminę w ramach Projektu posłużą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT w zakresie Infrastruktury wod-kan, a w pozostałym zakresie będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że poszczególne elementy przedmiotowej Infrastruktury wod-kan zaliczane są przez Gminę do środków trwałych podlegających amortyzacji, a wartość początkowa dla każdego z tych środków trwałych przekracza kwotę 15.000 zł.

Wnioskodawca pragnie również podkreślić, że wszystkie faktury VAT dokumentujące wydatki ponoszone przez Gminę na inwestycje w budowę ww. Infrastruktury były wystawiane z podaniem nazwy i numeru NIP Gminy.

Przedmiotowy projekt realizowany jest w partnerstwie z parafią na podstawie umowy o współpracy. Zakres robót Parafii dotyczy jedynie wymiany zegara, pozostałe prace (monitoring wizyjny, zabezpieczenie ppoż.) nie będą wykonywane w ramach niniejszego projektu. Rachunek za wymianę zegara wystawiony został na Parafię. Zegar stanowi własność Parafii. Gmina dokonała rozliczenia z Parafią.

Wydatki inwestycyjne poniesione na elementy projektu inne niż Infrastruktura wod-kan wykorzystywane są do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z innymi niż Infrastruktura wod-kan elementami Projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z innymi niż Infrastruktura wod-kan elementami Projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje:

* podatnikowi,

* w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalności gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast w oparciu o art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych działań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wykładnia literalna (językowa) art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wskazuje, że nie podlegają podatkowi VAT czynności, które łącznie spełniają poniższe przesłanki:

* wykonywane są przez organy władzy publicznej,

* dotyczą sfery publicznoprawnej i jednocześnie dla ich realizacji zostały utworzone organy władzy publicznej,

* nie są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina udostępniając elementy Projektu inne niż Infrastruktura wod-kan jak np. ulice czy oświetlenie uliczne do użytkowania nie będzie występowała w charakterze podatnika VAT, gdyż w tym zakresie będzie działała jako organ władzy publicznej i nie będzie wykonywała tych czynności na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Reasumując, w analizowanym przypadku będą spełnione wszystkie przesłanki wskazujące, że w zakresie wykonywania wskazanych czynności (stosownie do art. 15 ust. 6 Ustawy o VAT) Gmina nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Aby Gmina posiadała możliwość odliczenia VAT naliczonego od ww. wydatków inwestycyjnych, musi być również spełniona przesłanka sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. wydatki te muszą służyć wykonywaniu przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wcześniej wskazano nieodpłatne udostępnienie do używania elementów Projektu innych niż Infrastruktura wod-kan będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze, iż Gmina nie będzie spełniała warunków skorzystania z prawa do odliczenia jakim jest związek poniesionych przez Gminę wydatków z działalnością Gminy opodatkowaną VAT, Gmina uważa, iż nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki Gminy poniesione w związku z realizacją elementów Projektu innych niż Infrastruktura wod-kan.

Powyższe znajduje odzwierciedlenie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Ministra Finansów w podobnych sprawach. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidulanej z dnia 17 lipca 2012 r., sygn. IBPP3/443-490/12/EJ, zajął następujące stanowisko:"Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zakończył realizację projektu pn. "..." Efekt projektu zostanie nieodpłatnie przekazany w trwały zarząd Gimnazjum. Efekt projekt nie będzie generował dla Gminy dochodu, a zatem nie powstanie sprzedaż opodatkowana z tytułu użytkowania obiektu. Towary i usługi zakupione przez Gminę w celu wykonania projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. (...)

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny."

Reasumując, Gmina stoi na stanowisku, że nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wykonywania wskazanych w stanie faktycznym czynności stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT oraz nie będzie miała prawa zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z innymi niż Infrastrukturą wod-kan elementami Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem niniejszego wniosku jest infrastruktura, która jest obecnie w trakcie realizacji, związana z projektem pn. "..." realizowanego na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 20 grudnia 2010 r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013.

Projekt obejmuje następujący zakres prac:

* przebudowa ulic:. obejmująca budowę kanalizacji i przebudowę kanalizacji deszczowej i odtworzenie nawierzchni jezdni oraz remont ww. ulic obejmujący wymianę: krawężników, obrzeży, nawierzchni chodników z betonowej kostki brukowej na granitową;

* przebudowa ulicy... obejmująca budowę kanalizacji deszczowej, przebudowę kanalizacji deszczowej i odtworzenie nawierzchni jezdni oraz remont ww. ulic obejmujący wymianę: krawężników, obrzeży, nawierzchni chodników z betonowej kostki brukowej na granitową, przekładkę wodociągu;

* przebudowa sieci oświetleniowej (ul....);

* wymiana zegara oraz zabezpieczenie kościoła poprzez monitoring wizyjny i zabezpieczenie ppoż.;

* remont ogrodzenia Parku i renowacja słupów bramy południowej od strony ul....;

* rozbiórka istniejącej i budowa nowej fontanny;

* wymiana istniejących nawierzchni spacerowych na projektowane;

* wycinka i nasadzenie nowych krzewów ozdobnych;

* elementy małej architektury.

Towary i usługi zakupione przez Gminę w ramach projektu posłużą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT w zakresie Infrastruktury wod-kan, a w pozostałym zakresie będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Wszystkie faktury VAT dokumentujące wydatki ponoszone przez Gminę na inwestycje w budowę ww. Infrastruktury były wystawiane z podaniem nazwy i numeru NIP Gminy. Wydatki inwestycyjne poniesione na elementy projektu inne niż infrastruktura wod-kan wykorzystywane są do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadanie będące przedmiotem pytania wykonuje zadania własne, a towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji w części dotyczącej wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z innymi niż Infrastruktura wod-kan elementami w ramach projektu pn. "..." nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z innymi niż Infrastruktura wod-kan elementami w ramach projektu pn. "...", ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - przedmiotowe efekty projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT dotyczącego wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z innymi niż Infrastruktura wod-kan elementami projektu pn. "...".

Natomiast wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." w części dotyczącej infrastruktury wod-kan, tj. sieci kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej został rozstrzygnięty interpretacją nr IPTPP1/443-898/12-4/RG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl