IPTPP1/443-898/12-4/RG - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej, wniesionej następnie aportem do spółki komunalnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-898/12-4/RG Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej, wniesionej następnie aportem do spółki komunalnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 stycznia 2013 r. (data wpływu 1 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej w ramach projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." dotyczącej:

* Infrastruktury wod-kan, tj. sieci kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej oraz

* wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z innymi niż ww. Infrastruktura wod-kan elementami projektu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 stycznia 2013 r. (data wpływu 1 lutego 2013 r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dla Projektu pn. "..." została wydana w dniu 8 lutego 2011 r. interpretacja indywidualna (IBPP4/443-78/11/EJ). W związku ze zmianą stanu faktycznego Gmina... (dalej: "Gmina", "Wnioskodawca") występuje o ponowne wydanie interpretacji indywidualnej.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury położonej na obszarach Gminy. W skład infrastruktury wchodzą przykładowo sieci wodociągowe, kanalizacyjne (sanitarne) czy kanalizacja deszczowa.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest infrastruktura, która jest obecnie w trakcie realizacji, związana z projektem pn. "..." (dalej: "Projekt") realizowanego na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 20 grudnia 2010 r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa....na lata 2007-2013.

Projekt obejmuje następujący zakres prac:

* przebudowa ulic:. obejmująca budowę kanalizacji i przebudowę kanalizacji deszczowej i odtworzenie nawierzchni jezdni oraz remont ww. ulic obejmujący wymianę: krawężników, obrzeży, nawierzchni chodników z betonowej kostki brukowej na granitową;

* przebudowa ulicy... obejmująca budowę kanalizacji deszczowej, przebudowę kanalizacji deszczowej i odtworzenie nawierzchni jezdni oraz remont ww. ulic obejmujący wymianę: krawężników, obrzeży, nawierzchni chodników z betonowej kostki brukowej na granitową, przekładkę wodociągu;

* przebudowa sieci oświetleniowej (ul....);

* wymiana zegara oraz zabezpieczenie kościoła poprzez monitoring wizyjny i zabezpieczenie ppoż.;

* remont ogrodzenia Parku i renowacja słupów bramy południowej od strony ul....;

* rozbiórka istniejącej i budowa nowej fontanny;

* wymiana istniejących nawierzchni spacerowych na projektowane;

* wycinka i nasadzenie nowych krzewów ozdobnych;

* elementy małej architektury.

Zgodnie z powyższym elementem Projektu jest budowa i przebudowa sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej (dalej: "Infrastruktura wod-kan").

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że ulice i pozostałe remontowane obiekty inne niż Infrastruktura wod-kan będą ogólnodostępne i nieodpłatne. Od tej części inwestycji Gmina nie odliczyła podatku VAT naliczonego. Dodatkowo, Wnioskodawca zwraca uwagę, że VAT naliczony związany z częścią inwestycji odpowiadających Infrastrukturze wod-kan został przez Gminę odliczony.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych Gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego, będącej zarejestrowanym podatnikiem dla potrzeb VAT.

Co do zasady, realizowaną przez siebie infrastrukturę w zakresie sieci wodociągowych, kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej Gmina wnosi w formie aportu w zamian za udziały do jednoosobowej spółki gminnej działającej pn. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. (dalej: "Spółka"). Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. zajmowanie się gospodarką wodno - kanalizacyjną Gminy. Spółka świadczy usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Usługi te są wykonywane przez Spółkę m.in. na bazie infrastruktury wniesionej poprzez aporty przez Gminę jak również wybudowanej przez Spółkę we własnym zakresie. Spółka obciąża wynagrodzeniem z tytułu wskazanych usług mieszkańców, firmy i instytucje na terenie Gminy, wystawiając faktury VAT z wykazaną kwotą podatku należnego.

Zgodnie z praktyką Gminy, poszczególne odcinki sieci wodociągowych, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej budowanych przez Gminę są po ich wykonaniu sukcesywnie wnoszone aportami do Spółki. Obecnie aporty te są opodatkowane podatkiem VAT przez Gminę. Przedmiotowa Infrastruktura wod-kan nie została jeszcze na ten moment oddana do użytkowania. Niemniej jednak Gmina zamierza przekazać ww. Infrastrukturę wod-kan do Spółki w formie aportu po odebraniu inwestycji. W związku z powyższym towary i usługi zakupione przez Gminę w ramach Projektu posłużą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT w zakresie Infrastruktury wod-kan, a w pozostałym zakresie będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że poszczególne elementy przedmiotowej Infrastruktury wod-kan zaliczane są przez Gminę do środków trwałych podlegających amortyzacji, a wartość początkowa dla każdego z tych środków trwałych przekracza kwotę 15.000 zł.

Wnioskodawca pragnie również podkreślić, że wszystkie faktury VAT dokumentujące wydatki ponoszone przez Gminę na inwestycje w budowę ww. Infrastruktury były wystawiane z podaniem nazwy i numeru NIP Gminy.

Przedmiotowy projekt realizowany jest w partnerstwie z parafią na podstawie umowy o współpracy. Zakres robót Parafii dotyczy jedynie wymiany zegara, pozostałe prace (monitoring wizyjny, zabezpieczenie ppoż.) nie będą wykonywane w ramach niniejszego projektu. Rachunek za wymianę zegara wystawiony został na Parafię. Zegar stanowi własność Parafii. Gmina dokonała rozliczenia z Parafią.

Wydatki inwestycyjne poniesione na elementy projektu inne niż Infrastruktura wod-kan wykorzystywane są do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wnoszeniem w formie aportu do Spółki przez Gminę przedmiotowej Infrastruktury wod-kan tj. sieci kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej, która to czynność podlega opodatkowaniu VAT, Gminie przysługiwało i będzie przysługiwać w przyszłości prawo do odliczania na bieżąco (tekst jedn.: w momencie otrzymania przez Gminę faktur dokumentujących dany wydatek) kwot podatku naliczonego VAT wynikających z faktur dokumentujących wydatki na budowę ww. Infrastruktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z wnoszeniem przez Gminę przedmiotowej Infrastruktury w formie aportu do Spółki, która to czynność podlega opodatkowaniu VAT, Gminie przysługiwało i będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego (zastosowanie będą miały ogólne zasady dotyczące odliczenia VAT, o których mowa w art. 86 ustawy o VAT) wynikających z faktur dokumentujących wydatki na budowę ww. Infrastruktury.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

* nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz

* nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W ocenie Gminy, wniesienie Infrastruktury do Spółki w formie aportu jest czynnością podlegającą opodatkowanym VAT a zatem bezsporne jest, że Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na wytworzenie ww. Infrastruktury.

Ponadto Gmina pragnie podkreślić, że stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej Europejski Trybunał Sprawiedliwości; dalej: "TSUE") oraz polskich sądów administracyjnych.

Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż "prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każdą działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana W sposób całkowicie neutralny".

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze dokonujące czynności opodatkowanych VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatki naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Skoro Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu aportu, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość jego dokonania.

Gmina pragnie zwrócić uwagę, iż powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie również w interpretacjach Ministra Finansów wydawanych dla innych gmin. Przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, z dnia 4 września 2012 r., sygn. IPPP1/443-555/12-2/AW, w której organ wskazał, że "Planowane wniesienie do Spółki tytułem aportu stanowić będzie czynność cywilnoprawną (...) w rezultacie Gmina będzie działać w przypadku tej czynności jako podatnik VAT na podstawie art. 15 ust. 6 cyt. Ustawy o VAT (...). Czynność aportu będzie podlegającą VAT odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT."

Podobne stanowisko zostało przedstawione także m.in. w:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 2 stycznia 2012 r., sygn. IPTPP2/443-650/11-5/KW, w której organ stwierdził, że "W zakresie przedmiotowej sprawy zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizowaną przez Wnioskodawcę inwestycją. Nabyte towary i usługi związane z budową sieci kanalizacji sanitarnej będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym - usługi odprowadzania ścieków, świadczone odpłatnie na podstawie zawieranych z mieszkańcami umów cywilnoprawnych. Reasumując, świadczone przez Gminę usługi odprowadzania ścieków przy pomocy przedmiotowej sieci kanalizacji sanitarnej, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W związku z tym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z inwestycją w zakresie budowy nor. sieci kanalizacji sanitarnej na terenie jednej z gminnych miejscowości",

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 1 grudnia 2011 r., sygn. IPTPPl/443-915/11-3/MW, w której organ podatkowy stwierdził, że "Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że pobierane przez Gminę opłaty za odprowadzanie ścieków na podstawie umów cywilnoprawnych nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zatem przedmiotowa inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym. Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej, ponieważ przedmiotowa inwestycja będzie służyła czynnościom opodatkowanym",

* interpretacji indywidulanej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 1 sierpnia 2012 r., sygn. IPTPP1/443-356/12-7/MW, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym "w ocenie Gminy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w powyższym przypadku powinno jej przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego zarówno od wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z salą sportową".

W ocenie Gminy, prawo do odliczenia VAT występuje również wtedy, gdy zakupy są dokonywane przez Gminę w związku z zamiarem wykonywania czynności opodatkowanych. Generalnie w przypadku odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju przepisy dotyczące podatku VAT nie uzależniają możliwości odliczenia podatku VAT od momentu wykonania czynności opodatkowanej, w związku z którą zostały dokonane zakupy przez podatnika. Tym samym podatnik nie ma obowiązku zwlekać z odliczeniem podatku VAT do momentu faktycznego wykonania czynności opodatkowanej, w związku, z którą został dokonany zakup towaru lub usługi. W takiej sytuacji podatnik ma możliwość odliczenia podatku VAT w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę dokumentującą zakup towarów i usług.

Przykładowo powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 22 lutego 2011 r. (sygn. IBPP4/443-1865/10/AŚ). W interpretacji tej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że zasada potrącalności (odliczania VAT) powinna być stosowana na gruncie ustawy o VAT możliwie najszerzej. "Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej. Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Kwestia odliczania podatku naliczonego przez podatników dokonujących zakupów w związku z zamiarem wykonywania czynności opodatkowanych była również przedmiotem rozważań TSUE. Trybunał wskazał w przytoczonym wyżej orzeczeniu (C-37/95), że do odliczenia podatku VAT wystarczający jest sam zamiar prowadzenia działalności opodatkowanej.

"Podmiot działający jako podatnik VAT jest uprawniony do potrącenia podatku VAT płaconego przy zakupie towarów lub usług, w przypadku, gdy zakupy dotyczą inwestycji, która będzie przeznaczona do użytkowania u związku z działalnością opodatkowaną".

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowanym dokonaniem przez Gminę aportu Infrastruktury wod-kan, która to czynność podlega opodatkowaniu VAT, przysługiwać jej będzie prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego (zastosowanie będą miały ogólne zasady dotyczące odliczenia VAT, o których mowa w art. 86 ustawy o VAT) wynikających z faktur związanych z wydatkami na budowę Infrastruktury wod-kan.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem wniosku jest realizowany w ramach zadań własnych Gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego projekt pn. "..." realizowanego na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 20 grudnia 2010 r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013, w ramach którego zostaną wykonane m.in.:

* przebudowa ulic:. obejmująca budowę kanalizacji i przebudowę kanalizacji deszczowej i odtworzenie nawierzchni jezdni oraz remont ww. ulic obejmujący wymianę: krawężników, obrzeży, nawierzchni chodników z betonowej kostki brukowej na granitową;

* przebudowa ulicy... obejmująca budowę kanalizacji deszczowej, przebudowę kanalizacji deszczowej i odtworzenie nawierzchni jezdni oraz remont ww. ulic obejmujący wymianę: krawężników, obrzeży, nawierzchni chodników z betonowej kostki brukowej na granitową, przekładkę wodociągu;

Zgodnie z powyższym elementem Projektu jest budowa i przebudowa sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej (dalej: "Infrastruktura wod-kan").

Co do zasady, realizowaną przez siebie infrastrukturę w zakresie sieci wodociągowych, kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej Gmina wnosi w formie aportu w zamian za udziały do jednoosobowej spółki gminnej działającej pn. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. zajmowanie się gospodarką wodno - kanalizacyjną Gminy. Spółka świadczy usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Usługi te są wykonywane przez Spółkę m.in. na bazie infrastruktury wniesionej poprzez aporty przez Gminę jak również wybudowanej przez Spółkę we własnym zakresie. Spółka obciąża wynagrodzeniem z tytułu wskazanych usług mieszkańców, firmy i instytucje na terenie Gminy, wystawiając faktury VAT z wykazaną kwotą podatku należnego.

Zgodnie z praktyką Gminy, poszczególne odcinki sieci wodociągowych, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej budowanych przez Gminę są po ich wykonaniu sukcesywnie wnoszone aportami do Spółki. Obecnie aporty te są opodatkowane podatkiem VAT przez Gminę. Przedmiotowa Infrastruktura wod-kan nie została jeszcze na ten moment oddana do użytkowania. Niemniej jednak Gmina zamierza przekazać ww. Infrastrukturę wod-kan do Spółki w formie aportu po odebraniu inwestycji. W związku z powyższym towary i usługi zakupione przez Gminę w ramach Projektu posłużą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT w zakresie Infrastruktury wod-kan, a w pozostałym zakresie będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że poszczególne elementy przedmiotowej Infrastruktury wod-kan zaliczane są przez Gminę do środków trwałych podlegających amortyzacji, a wartość początkowa dla każdego z tych środków trwałych przekracza kwotę 15.000 zł.

Ulice i pozostałe remontowane obiekty inne niż Infrastruktura wod-kan będą ogólnodostępne i nieodpłatne. Od tej części inwestycji Gmina nie odliczyła podatku VAT naliczonego. Dodatkowo, Wnioskodawca zwraca uwagę, że VAT naliczony związany z częścią inwestycji odpowiadających Infrastrukturze wod-kan został przez Gminę odliczony.

Wszystkie faktury VAT dokumentujące wydatki ponoszone przez Gminę na inwestycje w budowę ww. Infrastruktury były wystawiane z podaniem nazwy i numeru NIP Gminy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w ww. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu przywołanego art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

W definicji czynności podlegających opodatkowaniu sformułowanej na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług niewątpliwie mieści się wniesienie wkładu niepieniężnego do innego podmiotu (spółki), bowiem w takim przypadku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania przedmiotem wkładu jak właściciel. Wkład rzeczowy wniesiony do spółki staje się od tego momentu jej własnością. Następuje przeniesienie na spółkę praw własności do przedmiotu wkładu.

Ponadto wniesienie wkładu niepieniężnego spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy wniesieniem wkładu a otrzymanym z tego tytułu wynagrodzeniem, które przybiera postać udziału w spółce, tj. wszystkich praw wynikających z uczestnictwa w tej spółce (w tym prawo do udziału w zysku spółki). Wynagrodzenie to ma charakter wzajemny i ekwiwalentny, co oznacza, że z tytułu wniesienia wkładu, dla wnoszącego wynika bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść.

Wskazać ponownie należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia zostaną spełnione, gdyż Wnioskodawca jest podatnikiem VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji inwestycji, jak wskazał Wnioskodawca, będą związane z czynnością opodatkowaną VAT.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 cyt. ustawy.

Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług do realizacji Infrastruktury wod-kan, tj. sieci kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej w ramach zadania pn. "...". Prawo do odliczenia przysługuje Wnioskodawcy na bieżąco, począwszy od otrzymania pierwszej faktury dokumentującej nabycie towarów i usług służących powstaniu ww. budowli, które będą wykorzystane do wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, tj. bezpośrednio po wybudowaniu zostaną przekazane aportem.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową infrastruktury wod-kan, tj. sieci kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej w ramach realizacji zadania pn. "...", zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, na zasadach i w terminach wskazanych w art. 86 ust. 10-13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stosownie do przepisu art. 14b § 3 ww. ustawy składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Dlatego też, wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." w części dotyczącej Infrastruktury wod-kan, tj. sieci kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej. Natomiast wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT dotyczącego wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z innymi niż Infrastruktura wod-kan elementami projektu pn. "...", został rozpatrzony interpretacja nr IPTPP1/443-898/12-5/RG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl