IPTPP1/443-893/11-4/IG - Stawka VAT dla sprzedaży kompleksowej usługi budowy oraz montażu elementów stałych w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-893/11-4/IG Stawka VAT dla sprzedaży kompleksowej usługi budowy oraz montażu elementów stałych w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Tryb. 19 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 stycznia 2012 r. (data wpływu 18 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla usług w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym:

* zabudowy wanien,

* budowy i montażu kabin prysznicowych ze szkła,

* budowy i montażu szklanych ścian działowych (przygotowanie szkła, hartowanie, malowanie, okucia, nawiercenie otworów, montaż)

* budowy i montażu płyt szklanych na stałe przymocowanych do ścian, bez możliwości demontażu (usunięcie tych elementów możliwe jest jedynie przez ich fizyczne zniszczenie - stłuczenie, podobnie jak ceramika i płytki ścienne lub podłogowe)

* wykonania i montażu drzwi przejściowych (ościeżnice, system zawiasów, szklane skrzydła drzwiowe),

jest prawidłowe.

* budowy i montażu wszelkich szaf montowanych na stałe i związanych z elementami konstrukcyjnymi lokalu (bez możliwości zmiany miejsca użytkowania),

* budowy i montażu luster na stałe przymocowanych do ścian, bez możliwości demontażu (usunięcie tych elementów możliwe jest jedynie przez ich fizyczne zniszczenie - stłuczenie, podobnie jak ceramika i płytki ścienne lub podłogowe)

* zabudowy wnęk lokalowych polegających na budowie i zamocowaniu na stałe elementów konstrukcyjnych oraz drzwi,

* wykonania i montażu systemu drzwi przesuwanych do istniejących wnęk lokalowych,

* zabudowy kaloryferów, liczników, rur,

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2011 r. do Izby Skarbowej w Łodzi został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla usług:

* budowy i montażu wszelkich szaf montowanych na stałe i związanych z elementami konstrukcyjnymi lokalu (bez możliwości zmiany miejsca użytkowania),

* zabudowy wnęk lokalowych polegających na budowie i zamocowaniu na stałe elementów konstrukcyjnych oraz drzwi,

* wykonania i montażu systemu drzwi przesuwanych do istniejących wnęk lokalowych,

* wykonania i montażu drzwi przejściowych (ościeżnice, system zawiasów, szklane skrzydła drzwiowe),

* zabudowy kaloryferów, liczników, rur,

* zabudowy wanien,

* budowy i montażu kabin prysznicowych ze szkła,

* budowy i montażu szklanych ścian działowych (przygotowanie szkła, hartowanie, malowanie, okucia, nawiercenie otworów, montaż)

* budowy i montażu luster i płyt szklanych na stałe przymocowanych do ścian, bez możliwości demontażu (usunięcie tych elementów możliwe jest jedynie przez ich fizyczne zniszczenie - stłuczenie, podobnie jak ceramika i płytki ścienne lub podłogowe)

Wniosek ten został przesłany do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim do załatwienia zgodnie z właściwością (data wpływu 19 października 2011 r.)

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 stycznia 2012 r. (data wpływu 18 stycznia 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się robotami związanymi z wykonaniem i montażem wszelkich elementów stałych lokali mieszkalnych typu: szafy, zabudowy wnęk, ścianki działowe ze szkła, drzwi przejściowe szklane, zabudowa elementów konstrukcyjnych lokali, zabudowa grzejników, kaloryferów, liczników, systemów kominowych, systemów wodociągowych, wanien.

Wykonywana działalność, Zainteresowany klasyfikuje według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD2007):

* 23.11.Z Produkcja szkła płaskiego

* 23.12.Z Kształtowanie i obróbka szkła płaskiego

* 23.19.Z Produkcja i obróbka pozostałego szkła, włączając szkło techniczne

* 31.01.Z Produkcja mebli biurowych i sklepowych

* 31.02.Z Produkcja mebli kuchennych

* 31.09.Z Produkcja pozostałych mebli

* 95.24.Z Naprawa i konserwacja mebli i wyposażenia domowego

* 43.34.Z Malowanie i szklenie

* 43.39.Z Wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych

* 46.73.Z Sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego

* 47.52.Z Sprzedaż detaliczna drobnych wyrobów metalowych, farb i szkła prowadzona

* w wyspecjalizowanych sklepach

* 49.41.Z* Transport drogowy towarów

* 49.42.Z Działalność usługowa związana z przeprowadzkami

* 25.12.Z Produkcja metalowych elementów stolarki budowlanej

* 43.32.Z* Zakładanie stolarki budowlanej, metalowej stolarski budowlanej własnej produkcji

W trakcie robót montowane są niżej wymienione elementy wykonywane ze szkła, drewna, metalu, płyt meblowych, konglomeratów granitowo-kwarcowych. Swoim klientom Wnioskodawca oferuje również obróbkę szkła polegającą na hartowaniu, cięciu, szlifowaniu, fazowaniu, malowaniu.

Zakres szczegółowych prac przedstawiono poniżej:

* budowa na konkretne zamówienie i pod wymiar wszelkich szaf montowanych na stałe i związanych z elementami konstrukcyjnymi lokalu (bez możliwości zmiany miejsca użytkowania),

* zabudowa wnęk lokalowych polegająca na budowie i zamocowaniu na stałe elementów konstrukcyjnych oraz drzwi,

* wykonanie i montaż systemu drzwi przesuwnych do istniejących szaf

* wykonanie i montaż drzwi przejściowych (ościeżnice, system zawiasów, szklane skrzydła drzwiowe),

* zabudowa kaloryferów, liczników, rur,

* zabudowa wanien

* budowa i montaż kabin prysznicowych ze szkła,

* budowa i montaż szklanych ścian działowych (przygotowanie szkła, hartowanie, malowanie, okucia, nawiercenie otworów, montaż),

* budowa i montaż luster i płyt szklanych na stałe przymocowanych do ścian bez możliwości demontażu (usunięcie tych elementów możliwe jest jedynie przez ich fizyczne zniszczenie - stłuczenie, podobnie jak ceramika i płytki ścienne lub podłogowe).

Wszystkie ww. usługi wykonywane są z materiału własnego poddawanego obróbce. W większości przypadków sposób montażu nie pozwala na późniejszy demontaż bez zniszczenia konstrukcji lub znacznego jej uszkodzenia.

Konstrukcje montowane są w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, nie przekraczających limitów określonych w art. 41 ust. 12b.

Każdorazowo zawierana jest umowa cywilnoprawna ze Zleceniodawcą usługi, w której szczegółowo określany jest zakres prac wraz z określeniem wartości usługi. W umowie podana jest łączna wartość usługi modernizacyjnej lub remontowej, bez wyszczególniania jej elementów kalkulacyjnych-składowych (materiały, robocizna, transport, etc).

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż przed wykonaniem kabiny i jej zamontowaniem, dokonuje dokładnego pomiaru miejsca na kabinę u Klienta. W przedsiębiorstwie cięte jest szkło na zmierzony wymiar i określony kształt, szlifowane są krawędzie szkła, wykonane otwory pod okucia (zawiasy, gałki, relingi). W zależności od rodzaju zamówienia Wnioskodawca wykonuje również różnorodne wzory graficznie na montowanych szklanych ścianach kabiny. Tak obrobione drzwi i ściany kabiny prysznicowej hartuje się podczas specjalistycznego procesu technologicznego. Wszystkie elementy przewożone są do klienta i tam odbywa się dalszy montaż. Montaż może dotyczyć również systemu kabiny prysznicowej wraz z brodzikiem lub też nowoczesnego wizerunku kabiny - bezpośrednio na podłodze z ukrytym odpływem wody. Każda kabina projektowana jest na potrzeby indywidualnego klienta, ma charakter trwałej zabudowy pod wymiar konkretnego pomieszczenia, nie jest możliwy jej demontaż i ponowne wykorzystanie w innym pomieszczeniu.

Materiały, z których Wnioskodawca wykonuje zabudowę kaloryferów, liczników, rur, wanien to szkło, płyta meblowa, blacha, aluminium. W każdym przypadku wykonywany jest pierwotnie pomiar i projekt zabudowy. Materiały stanowiące obudowę są przycinane, frezowane i kształtowane w sposób indywidualny do każdego zamówienia.

Zabudowa liczników i kaloryferów polega na ukryciu tych urządzeń w taki sposób aby nie były widoczne w danym pomieszczeniu. Zabudowa ma charakter stały, bez możliwości demontażu. Zabudowa musi pozwalać na dokonanie odczytu z licznika lub swobodnego wydobywania się strumienia ciepłego powietrza w przypadku kaloryferów i rur grzewczych. W przypadku demontażu najczęściej zabudowa ulegnie co najmniej częściowemu zniszczeniu, jej ponowne zamontowanie wymaga wówczas ponownego zainstalowania elementów, które zostały zniszczone. Nie są to szafki, które są jedynie "nałożone" na kaloryfer lub licznik. Zabudowa ma charakter trwałego zamocowania do innych elementów budynku (ściany, podłogi, parapety, wnęki, kanały wentylacyjne). Zabudowy projektowane są indywidualnie dla każdego pomieszczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca postąpi zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2007 Nr 6, poz. 581) jeżeli dla sprzedaży kompleksowej usługi budowy oraz montażu, polegającej na:

* budowie i montażu wszelkich szaf montowanych na stałe i związanych z elementami konstrukcyjnymi lokalu (bez możliwości zmiany miejsca użytkowania),

* zabudowie wnęk lokalowych polegających na budowie i zamocowaniu na stałe elementów konstrukcyjnych oraz drzwi,

* wykonaniu i montażu systemu drzwi przesuwnych do istniejących wnęk lokalowych,

* wykonaniu i montażu drzwi przejściowych (ościeżnice, system zawiasów, szklane skrzydła drzwiowe),

* zabudowie kaloryferów, liczników, rur,

* zabudowie wanien,

* budowie i montażu kabin prysznicowych ze szkła,

* budowie i montażu szklanych ścian działowych (przygotowanie szkła, hartowanie, malowanie, okucia, nawiercenie otworów, montaż),

* budowie i montażu luster i płyt szklanych na stałe przymocowanych do ścian bez możliwości demontażu (usunięcie tych elementów możliwe jest jedynie przez ich fizyczne zniszczenie - stłuczenie, podobnie jak ceramika i płytki ścienne lub podłogowe).

w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zastosuje zgodnie z art. 41 ust. 2, 12 ustawy o VAT stawkę 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie ze stanem art. 41 ust. 2 i 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT na dzień 1 stycznia 2011 r. stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Wykonywane przez Zainteresowanego prace wykonywane są zgodnie z art. 41 ust. 12a, 12b, 12c w budynkach mieszkalnych lub ich częściach objętych społecznym programem mieszkaniowym o powierzchni nieprzekraczającej limitów określonych w ust. 12b.

Do 31 grudnia 2010 r. Wnioskodawca stosował obniżoną stawkę podatku VAT (7%) na usługi polegające na budowie stałych elementów lokali mieszkalnych typu szafy wnękowe, pawlacze w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

Do 31 grudnia 2010 r. istniała możliwość opodatkowania wspólną stawką VAT usługi i materiałów użytych do wykonania tej usługi, jeżeli dostarczenie materiałów do miejsca świadczenia usługi nie było odrębną czynnością zgodną z definicją dostawy towarów wg art. 7 ust. 1 ustawy. Takie stanowisko organów skarbowych wyrażone było m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (IBPP2/443-637/09/WN) i wielu innych Urzędów Skarbowych jak również w informacji uzyskanej w Krajowej Informacji Podatkowej Ministerstwa Finansów.

Po 1 stycznia 2011 r. nie uległ zmianie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług stanowiący podstawę do stosowania obniżonej stawki podatku VAT. Zatem według Wnioskodawcy nadal po 1 stycznia 2011 r. w dalszym ciągu można stosować obniżoną stawkę podatku z uwzględnieniem zmiany wysokości tej stawki do 8%.

Biorąc pod uwagę to, że przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęć "budowa", "remont", "modernizacja", "przebudowa", roboty budowlane", Zainteresowany dokonuje ich wykładni w oparciu o przepisy prawa budowlanego. W myśl art. 3 Prawa budowlanego (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez pojęcie:

* budowa - rozumie się wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego,

* roboty budowlane - rozumie się także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,

* przebudowa - rozumie się wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji,

* remont - rozumie się wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Natomiast modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

Zdaniem Wnioskodawcy:

* budowa na konkretne zamówienie i pod wymiar wszelkich szaf montowanych na stałe i związanych z elementami konstrukcyjnymi lokalu (bez możliwości zmiany miejsca użytkowania),

* zabudowa wnęk lokalowych polegająca na budowie i zamocowaniu na stałe elementów konstrukcyjnych oraz drzwi,

* wykonanie i montaż systemu drzwi przesuwnych do istniejących wnęk lokalowych,

* wykonanie i montaż drzwi przejściowych (ościeżnice, system zawiasów, szklane skrzydła drzwiowe),

* zabudowa kaloryferów, liczników, rur,

* zabudowa wanien,

* budowa i montaż kabin prysznicowych ze szkła

* budowa i montaż szklanych ścian działowych (przygotowanie szkła, hartowanie, malowanie, okucia, nawiercenie otworów, montaż)

* budowa i montaż luster i płyt szklanych na stałe przymocowanych do ścian bez możliwości demontażu (usunięcie tych elementów możliwe jest jedynie przez ich fizyczne zniszczenie - stłuczenie, podobnie jak ceramika i płytki ścienne lub podłogowe),

należy traktować jako modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego, prowadzącą do zwiększenia jego wartości użytkowej. Obejmuje to bowiem prace związane z podnoszeniem walorów estetycznych i użytkowych budynku lub lokalu mieszkalnego. W ramach modernizacji może zostać wzbogacona architektura budynków i lokali, projektowanych niegdyś według uniwersalnego wzorca, prowadząc do nadania budynkowi wyrazu odpowiadającemu panującym aktualnie modom i gustom. Montaż nowych elementów ze szkła wysokiej jakości z całą pewnością unowocześnia go i uwspółcześnia jak również podnosi walory estetyczne lokalu, wartość użytkową budynku mieszkalnego, w którym produkty jakie Wnioskodawca proponuje klientom są montowane.

Podobnie, jak usługa montażu wraz z kosztem materiału drzwi wewnątrzlokalowych, do której stosuje się stawkę VAT 8% (jeśli dotyczy obiektów do których ma zastosowanie art. 41 ust. 12a ustawy o VAT) tak i usługi Wnioskodawcy dotyczą bezpośrednio substancji lokalu lub budynku mieszkalnego, gdyż bez fizycznego zniszczenia lub uszkodzenia nie są możliwe do usunięcia.

Jeśli drzwi wewnątrzlokalowe stanowią integralną część obiektu i zasadne jest stosowanie stawki 8% w przypadku usługi ich dostawy wraz z montażem w obiektach, o których mowa w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, to zdaniem Wnioskodawcy również zasadne jest zastosowanie tej stawki do montażu systemu drzwi np. przesuwnych do wnęki garderobianej w tych obiektach.

Biorąc powyższe pod uwagę sprzedawane przez Zainteresowanego usługi modernizacyjne i remontowe w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym można zaliczyć, zgodnie z art. 41 ust. 12 jako remont lub modernizację budynku mieszkalnego i zastosować do ich dostawy preferencyjną stawkę 8% w obiektach, o których mowa w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

prawidłowe - dla usług:

* zabudowy wanien,

* budowy i montażu kabin prysznicowych ze szkła,

* budowy i montażu szklanych ścian działowych (przygotowanie szkła, hartowanie, malowanie, okucia, nawiercenie otworów, montaż)

* budowy i montażu płyt szklanych na stałe przymocowanych do ścian, bez możliwości demontażu (usunięcie tych elementów możliwe jest jedynie przez ich fizyczne zniszczenie - stłuczenie, podobnie jak ceramika i płytki ścienne lub podłogowe)

* wykonania i montażu drzwi przejściowych (ościeżnice, system zawiasów, szklane skrzydła drzwiowe),

nieprawidłowe dla usług:

* budowy i montażu wszelkich szaf montowanych na stałe i związanych z elementami konstrukcyjnymi lokalu (bez możliwości zmiany miejsca użytkowania),

* budowy i montażu luster, na stałe przymocowanych do ścian, bez możliwości demontażu (usunięcie tych elementów możliwe jest jedynie przez ich fizyczne zniszczenie - stłuczenie, podobnie jak ceramika i płytki ścienne lub podłogowe)

* zabudowy wnęk lokalowych polegających na budowie i zamocowaniu na stałe elementów konstrukcyjnych oraz drzwi,

* wykonania i montażu systemu drzwi przesuwanych do istniejących wnęk lokalowych,

* zabudowy kaloryferów, liczników, rur.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o VAT, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Natomiast w myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. artykułu).

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej.

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia "roboty budowlane" należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w "Uniwersalnym słowniku języka polskiego" Wydawnictwo Naukowe PWN określenie "robota" oznacza "zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś". Na tej podstawie należało uznać, że sformułowanie użyte przez normodawcę "roboty budowlano-montażowe" zawsze oznaczać będzie czynności, również montaż. "Montaż" to składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.

W związku z przytoczonymi definicjami stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 ustawy - Prawo budowlane, wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego wynika, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej zajmuje się robotami związanymi z wykonaniem i montażem wszelkich elementów stałych lokali mieszkalnych typu: szafy, zabudowy wnęk, ścianki działowe ze szkła, drzwi przejściowe szklane, zabudowa elementów konstrukcyjnych lokali, zabudowa grzejników, kaloryferów, liczników, systemów kominowych, systemów wodociągowych, wanien. W trakcie robót montowane są elementy wykonywane ze szkła, drewna, metalu, płyt meblowych, konglomeratów granitowo-kwarcowych. Swoim klientom Wnioskodawca oferuje również obróbkę szkła polegającą na hartowaniu, cięciu, szlifowaniu, fazowaniu, malowaniu.

Wszystkie wymienione we wniosku usługi wykonywane są z materiału własnego poddawanego obróbce. W większości przypadków sposób montażu nie pozwala na późniejszy demontaż bez zniszczenia konstrukcji lub znacznego jej uszkodzenia.

Konstrukcje montowane są w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, nie przekraczających limitów określonych w art. 41 ust. 12b.

Każdorazowo zawierana jest umowa cywilnoprawna ze Zleceniodawcą usługi, w której szczegółowo określany zakres prac wraz z określeniem wartości usługi. W umowie podana jest łączna wartość usługi modernizacyjnej lub remontowej, bez wyszczególniania jej elementów kalkulacyjnych-składowych (materiały, robocizna, transport, etc).

Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeśli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (koszty). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Ponadto podkreślić należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku usług:

* zabudowy wanien,

* budowy i montażu kabin prysznicowych ze szkła,

* budowy i montażu szklanych ścian działowych (przygotowanie szkła, hartowanie, malowanie, okucia, nawiercenie otworów, montaż)

* budowy i montażu płyt szklanych na stałe przymocowanych do ścian, bez możliwości demontażu (usunięcie tych elementów możliwe jest jedynie przez ich fizyczne zniszczenie - stłuczenie, podobnie jak ceramika i płytki ścienne lub podłogowe)

* wykonania i montażu drzwi przejściowych (ościeżnice, system zawiasów, szklane skrzydła drzwiowe),

o ile czynności te wykonywane będą w ramach budowy, przebudowy, remontu, modernizacji termomodernizacji i świadczone będą w budynkach (lokalach mieszkalnych) objętych społecznym programem mieszkaniowym, to świadczenie przez Wnioskodawcę ww. czynności podlegać będzie w całości opodatkowaniu 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy.

Natomiast, analiza stanu faktycznego na tle powołanych przepisów prawa, prowadzi do wniosku, że do wykonywanych przez Wnioskodawcę usług, polegających na:

* budowie i montażu wszelkich szaf montowanych na stałe i związanych z elementami konstrukcyjnymi lokalu (bez możliwości zmiany miejsca użytkowania),

* budowy i montażu luster na stałe przymocowanych do ścian, bez możliwości demontażu (usunięcie tych elementów możliwe jest jedynie przez ich fizyczne zniszczenie - stłuczenie, podobnie jak ceramika i płytki ścienne lub podłogowe)

* zabudowie wnęk lokalowych polegających na budowie i zamocowaniu na stałe elementów konstrukcyjnych oraz drzwi,

* wykonaniu i montażu systemu drzwi przesuwanych do istniejących wnęk lokalowych,

* zabudowie kaloryferów, liczników, rur.

począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r., zastosowanie znajdzie stawka 23% VAT, bowiem czynności tych nie można uznać za wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również robót, o których mowa w § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

W tym miejscu należy również wskazać, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniżało się do wysokości 7% w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Analiza powołanych wyżej przepisów § 37, obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. oraz obowiązującego po tym dniu rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r. a także ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. prowadzi do wniosku, iż zakres stosowania obniżonej stawki podatku po 1 stycznia 2011 r. uległ zawężeniu.

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać należy, iż stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Skoro zatem preferencyjna, 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, montażu różnych towarów, uznać należy, iż czynności wymienione poniżej nie korzystają z preferencji podatkowej. W swej istocie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, polegające na:

* budowie i montażu wszelkich szaf montowanych na stałe i związanych z elementami konstrukcyjnymi lokalu (bez możliwości zmiany miejsca użytkowania),

* budowy i montażu luster na stałe przymocowanych do ścian, bez możliwości demontażu (usunięcie tych elementów możliwe jest jedynie przez ich fizyczne zniszczenie - stłuczenie, podobnie jak ceramika i płytki ścienne lub podłogowe)

* zabudowie wnęk lokalowych polegających na budowie i zamocowaniu na stałe elementów konstrukcyjnych oraz drzwi,

* wykonaniu i montażu systemu drzwi przesuwanych do istniejących wnęk lokalowych,

* zabudowie kaloryferów, liczników, rur,

są zaopatrywaniem budynku w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych, a jedynie podnoszące użyteczność i funkcjonalność mieszkania. Czynności tych nie można też zaliczyć do remontów, czy też robót konserwacyjnych. Byłoby to bowiem niedopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, która jest wyłączona w odniesieniu do przepisów mających charakter wyjątkowy, a takimi są właśnie normy statuujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadto tut. Organ wskazuje, iż publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podany przez Wnioskodawcę jest nieprawidłowy. Od dnia 26 sierpnia 2011 r. obowiązuje tekst ujednolicony ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opublikowany w Dzienniku Ustaw Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 29 lipca 2011 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl