IPTPP1/443-886/12-5/MW - Podatek od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług administrowania oraz odbioru ścieków świadczonych przez ZGKiM.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-886/12-5/MW Podatek od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług administrowania oraz odbioru ścieków świadczonych przez ZGKiM.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2012 r. (data wpływu 14 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług administrowania oraz odbioru ścieków świadczonych przez ZGKiM - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania odprowadzania ścieków;

* odliczenia podatku naliczonego związanego z budową infrastruktury kanalizacyjnej i jej późniejszym utrzymaniem;

* odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług administrowania oraz odbioru ścieków świadczonych przez ZGKiM;

* terminów, w jakich Gmina powinna dokonać odliczenia podatku naliczonego związanego z budową infrastruktury kanalizacyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina realizuje od 2011 r. inwestycję polegającą na budowie kanalizacji sanitarnej w miejscowościach X, Y z tranzytem ścieków do oczyszczalni. Ponoszone w tym zakresie wydatki są dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Dotychczas Gmina budowaną (inna, niż będąca przedmiotem niniejszego wniosku) infrastrukturę wodno-kanalizacyjną udostępniała nieodpłatnie gminnemu zakładowi budżetowemu, tj. Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (dalej: Zakład lub ZGKiM). Takie rozwiązanie było również na samym początku, tj. w 2011 r. i na początku 2012 r. przewidywane w odniesieniu do budowanej kanalizacji w X i Y.

Jednakże po konsultacjach z kancelarią prawną w kwietniu 2012 r., tj. w trakcie budowy przedmiotowej kanalizacji sanitarnej, Gmina podjęła decyzję, iż po oddaniu inwestycji do użytkowania będzie wykorzystywała ją do czynności opodatkowanych VAT i tym samym odliczy VAT naliczony. Gmina wtedy, tj. właśnie w kwietniu 2012 r. (podczas analizy raportu przedstawionego przez kancelarię) postanowiła, że infrastruktura ta będzie służyła jej do świadczenia odpłatnych usług odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców w tych dwóch miejscowościach. W międzyczasie, tj. po kwietniu 2012 r., Gmina rozważała także dzierżawę kanalizacji oraz świadczenie przy jej pomocy odpłatnej usługi przesyłu ścieków na rzecz Zakładu. Rozważania te nie doprowadziły jednak do zmiany podjętej w kwietniu 2012 r. decyzji.

Protokół odbioru robót został sporządzony na dzień 31 października 2012 r. Faktyczne oddanie przedmiotowej inwestycji do użytkowania, tj. podpisanie przez Gminę pierwszych umów z mieszkańcami (względnie firmami, instytucjami, etc.) na świadczenie usługi odprowadzania ścieków nastąpi nie wcześniej niż w listopadzie 2012 r. Na grudzień 2012 r. zostało natomiast zaplanowane sporządzenie dokumentu przyjęcia środka trwałego na majątek Gminy - tzw. dokument OT. Gmina zakłada, że w tym samym miesiącu, tj. w grudniu 2012 r. zostanie wydane również pozwolenie na użytkowanie wybudowanej infrastruktury kanalizacyjnej.

Gmina będzie obciążała mieszkańców za świadczone usługi odprowadzania ścieków. Pobierane opłaty będą dokumentowane wystawianymi przez Gminę fakturami VAT. Faktury te Gmina będzie ujmowała w swych rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina wykaże w składanych deklaracjach VAT-7. Infrastruktura kanalizacyjna pozostanie zatem własnością Gminy, a powyższe kwoty wynagrodzenia za usługi odprowadzania ścieków będą stanowiły przychód Gminy.

W ramach świadczenia powyższych usług przez Gminę, zamierza ona zlecić kilka wybranych, technicznych obowiązków administratorowi, tj. ZGKiM. Na podstawie stosownego porozumienia, administrator będzie odpowiedzialny m.in. za pobieranie od mieszkańców należnych Gminie opłat za usługi odprowadzania ścieków i przekazywanie ich na rachunek Gminy, wystawianie i rozsyłanie w imieniu Gminy faktur VAT oraz kontrolowanie sposobu korzystania z infrastruktury sanitarnej przez użytkowników. Wszelkie podejmowane przez administratora w powyższym zakresie czynności będą wykonywane jednak w imieniu Gminy i na jej rzecz, wskutek czego na wystawianych fakturach za świadczenie usług odprowadzania ścieków, jako sprzedawca będzie widniała Gmina. Z tytułu świadczenia usług administrowania na rzecz Gminy, Zakład będzie otrzymywał natomiast od Gminy stosowne wynagrodzenie (Zakład będzie wystawiał na rzecz Gminy faktury VAT z tego tytułu).

Po oddaniu przedmiotowej infrastruktury kanalizacyjnej do użytkowania, Gmina będzie ponosić także bieżące wydatki związane z jej utrzymaniem, związane, w szczególności z zakupem energii elektrycznej niezbędnej do jej funkcjonowania, jej przeglądami technicznymi, remontami, etc. Wydatki te będą dokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami VAT.

Ponadto, Gmina będzie nabywała od Zakładu usługi odbioru powyższych ścieków do oczyszczalni. Odprowadzane przez Gminę od mieszkańców X i Y ścieki przy użyciu przedmiotowej infrastruktury kanalizacyjnej (na podstawie umów zawartych pomiędzy Gminą i odbiorcami) będą bowiem następnie doprowadzane przez Gminę do zarządzanej przez Zakład oczyszczalni ścieków (na podstawie umowy zawartej pomiędzy Zakładem i Gminą). Zakład będzie z tego tytułu pobierał od Gminy wynagrodzenie i wystawiał na jej rzecz faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

(we wniosku pytanie nr 3) Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur wystawionych przez ZGKiM z tytułu świadczenia usług administrowania oraz odbioru ścieków do oczyszczalni.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur wystawionych przez ZGKiM z tytułu świadczenia usług administrowania oraz odbioru ścieków do oczyszczalni.

Mając na uwadze, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w takim zakresie, w jakim nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zdaniem Gminy, po oddaniu infrastruktury kanalizacyjnej do użytkowania, powinno przysługiwać jej również prawo do odliczenia VAT naliczonego z otrzymywanych od Zakładu faktur za usługi administrowania oraz odbioru ścieków do oczyszczalni. Nabycie tych usług, w ocenie Gminy, będzie bowiem ściśle i bezpośrednio związane ze świadczeniem przez nią usług odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców (podlegających opodatkowaniu VAT). Charakter usług świadczonych przez ZGKiM powoduje bowiem, że będą one wykorzystywane przez Gminę tylko i wyłącznie w celu świadczenia ww. usług odprowadzania ścieków. Gdyby nie ta właśnie działalność Gminy, nie byłoby potrzeby zawierania z ZGKiM umowy na świadczenie usług administrowania czy odbioru ścieków do oczyszczalni. W konsekwencji, przesłanka przywołanego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie, zdaniem Gminy, spełniona.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 marca 2012 r., sygn. ILPP1/443-1556/11-4/NS, w której organ podatkowy stwierdził, iż "Z uwagi na związek poniesionych wydatków na usługi administrowania infrastrukturą kanalizacyjną z czynnościami opodatkowanymi, które Gmina wykonywać będzie na podstawie umów cywilnoprawnych, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie."

Dodatkowo w opinii Gminy w przedmiotowej sytuacji nie znajdzie zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT w zw. z art. 6 ust. 2 ustawy o VAT. W tym miejscu Gmina pragnie wskazać, iż na gruncie prawa cywilnego mogą istnieć pewne wątpliwości co do skuteczności zawieranych porozumień lub umów pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego, jaką jest Gmina, a utworzonym przez nią zakładem budżetowym. Wskazuje się przy tym, że zakład budżetowy nie posiada odrębnej od Gminy zdolności prawnej. Niemniej jednak podmiot ten funkcjonuje niezależnie od Gminy.

W opinii Gminy przepisy ustawy o VAT skupiające się zasadniczo na ekonomicznych skutkach czynności i zdarzeń prawnych i z nich wywodzące obowiązek podatkowy (lub brak takiego obowiązku) są w dużej mierze autonomiczne w stosunku do systemu prawa cywilnego. W związku z powyższym decydujący powinien być nie prawny (na gruncie prawa cywilnego), lecz ekonomiczny aspekt transakcji. Tym samym niezależnie od przedstawionych powyżej wątpliwości, w przypadku faktycznego zawarcia porozumienia pomiędzy Gminą a Zakładem i wykonywania na tej podstawie świadczeń, takie świadczenie powinno podlegać opodatkowaniu VAT.

Powyższe zdaniem Gminy znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym NSA, który w wyroku z 5 listopada 2010 r. (I FSK 1913/09) wskazał, iż: "pojęcie dostawy towarów, jak i świadczenia usług zostało w znacznej mierze oderwane od ważności i skuteczności tych czynności na gruncie prawa cywilnego. (...). Istota przepisu art. 6 pkt 2 u.p.t.u. sprowadza się zatem do tego, że wyłącza on z opodatkowania czynności, które są uznawane za nielegalne w obrocie prawnym, i to jeszcze tylko wówczas gdy czynności te nie mają wpływu na konkurencyjność. Wyłączenie to ma zatem bardzo ograniczone znaczenie, gdyż pozostaje ono w konfrontacji z jedną z podstawowych zasad systemu VAT, jaką jest powszechność tego podatku, wyrażająca się w tym, że przedmiotem opodatkowania tym podatkiem objęte są wszelkie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem".

Ponadto Gmina pragnie zauważyć, iż w wydawanych interpretacjach indywidualnych powszechnie uznaje się, iż gminne zakłady budżetowe posiadają status odrębnego od gminy podatnika podatku VAT. Przykładowo w piśmie z dnia 6 maja 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (IBPP4/443-344/09/AZ) wskazał, iż "gminne jednostki organizacyjne, działające w formie np. zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i gospodarstw pomocniczych, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy i w związku z tym powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatku VAT, rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku posiadające odrębne oznaczenie (numery) NIP."

Jeśli zatem zakład budżetowy posiada przymiot podatnika VAT zobowiązanego do dokonywania rozliczeń z tytułu tego podatku w przypadku sprzedaży na rzecz osób trzecich, to tym samym, w opinii Gminy, opodatkowaniu VAT powinno podlegać świadczenie wykonywane na podstawie podpisanego porozumienia zawartego pomiędzy Gminą a Zakładem. Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 10 grudnia 2004 r. (I SA/Bk 340/04)"uznając gminę, jednostkę budżetową gminy (np. urząd gminy), gminny zakład budżetowy lub gospodarstwo pomocnicze za podmioty, na których niezależnie ciążyć może obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, konsekwentnie należy także uznać ich niezależność w roli nabywcy towaru lub usługi."

Identyczne stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 grudnia 2011 r., sygn. ILPP2/443-1328/11-2/MN.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy ma ona prawo do odliczenia VAT z faktur otrzymanych od zakładu za świadczenie usług administrowania oraz odbioru ścieków do oczyszczalni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, realizuje od 2011 r. inwestycję polegającą na budowie kanalizacji sanitarnej w dwóch miejscowościach. Infrastruktura ta będzie służyła Gminie do świadczenia odpłatnych usług odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców w tych miejscowościach. Protokół odbioru robót został sporządzony na dzień 31 października 2012 r. Faktyczne oddanie przedmiotowej inwestycji do użytkowania, tj. podpisanie przez Gminę pierwszych umów z mieszkańcami (względnie firmami, instytucjami, etc.) na świadczenie usługi odprowadzania ścieków nastąpi nie wcześniej niż w listopadzie 2012 r. Na grudzień 2012 r. zostało natomiast zaplanowane sporządzenie dokumentu przyjęcia środka trwałego na majątek Gminy. Gmina zakłada, że w tym samym miesiącu, tj. w grudniu 2012 r. zostanie wydane również pozwolenie na użytkowanie wybudowanej infrastruktury kanalizacyjnej. Gmina będzie obciążała mieszkańców za świadczone usługi odprowadzania ścieków. Pobierane opłaty będą dokumentowane wystawianymi przez Gminę fakturami VAT. Faktury te Gmina będzie ujmowała w swych rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina wykaże w składanych deklaracjach VAT-7. Infrastruktura kanalizacyjna pozostanie zatem własnością Gminy, a powyższe kwoty wynagrodzenia za usługi odprowadzania ścieków będą stanowiły przychód Gminy. Po oddaniu przedmiotowej infrastruktury kanalizacyjnej do użytkowania, Gmina będzie ponosić także bieżące wydatki związane z jej utrzymaniem, związane, w szczególności z zakupem energii elektrycznej niezbędnej do jej funkcjonowania, jej przeglądami technicznymi, remontami, etc. Wydatki te będą dokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami VAT. W ramach świadczenia powyższych usług przez Gminę, zamierza ona zlecić kilka wybranych, technicznych obowiązków administratorowi, tj. ZGKiM. Na podstawie stosownego porozumienia, administrator będzie odpowiedzialny m.in. za pobieranie od mieszkańców należnych Gminie opłat za usługi odprowadzania ścieków i przekazywanie ich na rachunek Gminy, wystawianie i rozsyłanie w imieniu Gminy faktur VAT oraz kontrolowanie sposobu korzystania z infrastruktury sanitarnej przez użytkowników. Wszelkie podejmowane przez administratora w powyższym zakresie czynności będą wykonywane jednak w imieniu Gminy i na jej rzecz, wskutek czego na wystawianych fakturach za świadczenie usług odprowadzania ścieków, jako sprzedawca będzie widniała Gmina. Z tytułu świadczenia usług administrowania na rzecz Gminy, Zakład będzie otrzymywał natomiast od Gminy stosowne wynagrodzenie (Zakład będzie wystawiał na rzecz Gminy faktury VAT z tego tytułu). Ponadto, Gmina będzie nabywała od Zakładu usługi odbioru powyższych ścieków do oczyszczalni. Odprowadzane przez Gminę od mieszkańców X i Y ścieki przy użyciu przedmiotowej infrastruktury kanalizacyjnej (na podstawie umów zawartych pomiędzy Gminą i odbiorcami) będą bowiem następnie doprowadzane przez Gminę do zarządzanej przez Zakład oczyszczalni ścieków (na podstawie umowy zawartej pomiędzy Zakładem i Gminą). Zakład będzie z tego tytułu pobierał od Gminy wynagrodzenie i wystawiał na jej rzecz faktury VAT.

Podkreślić należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego zarejestrowanego podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki, uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, o których mowa w art. 86 ust. 1 i art. 88 ust. 4 ustawy zostaną spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a nabywane przez Zainteresowanego usługi administrowania infrastrukturą kanalizacyjną oraz usługi odbioru ścieków przez Zakład, będą miały związek z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. usługami odprowadzania ścieków od mieszkańców, firm, instytucji, co zostało potwierdzone interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi Nr IPTPP1/443-886/12-2/MW.

Zatem, z uwagi na związek poniesionych wydatków na usługi administrowania infrastrukturą kanalizacyjną oraz usługi odbioru ścieków przez Zakład z czynnościami opodatkowanymi, które Gmina wykonywać będzie na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie.

Reasumując, Gmina będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur wystawionych przez ZGKiM z tytułu świadczenia usług administrowania oraz odbioru ścieków do oczyszczalni, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. Organ nie jest nimi związany.

Podobnie powoływanie się przez Wnioskodawcę na orzecznictwo sądowe nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując orzecznictwa sądowego, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zwrócić uwagę, iż organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla kontrahenta Wnioskodawcy.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług administrowania oraz odbioru ścieków świadczonych przez ZGKiM.

Natomiast wniosek w części dotyczącej:

* opodatkowania usług odprowadzania ścieków załatwiono interpretacją Nr IPTPP1/443-886/12-2/MW;

* odliczenia podatku naliczonego związanego z budową infrastruktury kanalizacyjnej i jej późniejszym utrzymaniem w zaistniałym stanie faktycznym załatwiono interpretacją Nr IPTPP1/443-886/12-3/MW;

* odliczenia podatku naliczonego związanego z budową infrastruktury kanalizacyjnej i jej późniejszym utrzymaniem w zdarzeniu przyszłym załatwiono interpretacją Nr IPTPP1/443-886/12-4/MW;

* terminów, w jakich Gmina powinna dokonać odliczenia podatku naliczonego związanego z budową infrastruktury kanalizacyjnej załatwiono interpretacją Nr IPTPP1/443-886/12-6/MW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl