IPTPP1/443-88/12-4/MS - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-88/12-4/MS Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 kwietnia 2012 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 5 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...".

Pismem z dnia 2 kwietnia 2012 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 5 kwietnia 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji podatkowej w myśl art. 14a Ordynacji podatkowej z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) dotyczącej odzyskania podatku od towarów i usług realizowanych w ramach projektu pn. "..." współfinansowanym przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 2.2 "Budowa infrastruktury społeczeństwa informacyjnego" osi 2 "Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału innowacyjnego regionu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Przedmiotem projektu jest zakup urządzeń serwerowych wraz z oprogramowaniem w celu uruchomienia aplikacji, która wprowadzi w Urzędzie elektroniczny obieg dokumentów zastępując dotychczasową formę przekazywania dokumentów między Wydziałami w formie papierowej na elektroniczną. Jednocześnie zostaną zakupione stacje robocze wraz z aplikacjami oraz skanery, które będą przetwarzały dokumenty na formę cyfrową. Uwiarygodnienie tychże dokumentów odbywać się będzie poprzez podpis cyfrowy, dlatego też niezbędnym będzie również zakup czytników wraz z aplikacjami do prowadzenia w Urzędzie podpisu elektronicznego.

Przedmiot projektu obejmował:

* udostępnienie 1 usługi teleinformatycznej tj. wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów w I instytucji publicznej tj. Urzędzie;

* zakup tzw. hardwere z czego 22 elementy będą zaewidencjonowane jako środki trwałe, pozostałe elementy ze względu na swoją wartość będą stanowiły sprzęt i wyposażenie biurowe;

* liczba zakupionych wartości niematerialnych i prawnych będzie wynosiła 33 (2 licencje, 1 licencja na 2 procesory oraz 30 podpisów elektronicznych);

* liczbę osób, które zyskują możliwość używania podpisu elektronicznego wynosi 30.

W ramach projektu nie przewiduje się utworzenia nowych etatów. W ramach projektu zakupiono więc sprzęt komputerowy, urządzenia peryferyjne, podpisy elektroniczne oraz niezbędne oprogramowanie w celu uruchomienia Systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentami.

Nadmienić należy, iż od 1 stycznia 2011 r. w związku z likwidacją gospodarstwa pomocniczego działającego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) Urząd przejął zadania po zlikwidowanym gospodarstwie.

W wyniku przejęcia zadań od 1 stycznia 2011 r. Urząd zarejestrował się jako podatnik podatku od towarów i usług. Przejęte zadania po byłym gospodarstwie pomocniczym związane są ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną z tytułu:

* najmu pomieszczeń,

* dzierżawy stanowisk parkingowych,

* prenumeraty Dziennika Urzędowego,

* sprzedaży kart RCP,

* zwrotu kosztów stałych związanych z najmem lokali,

* sprzedaży usług motoryzacyjnych (naprawa samochodów) itp.

Urząd w ramach przejętych zadań odzyskuje podatek od towarów i usług z refaktur wystawionych na poszczególne podmioty z tytułu energii elektrycznej, wody, ścieków, centralnego ogrzewania, dostaw gazu, wywozu śmieci oraz kosztów eksploatacyjnych związanych z utrzymaniem wynajmowanych pomieszczeń. Odzyskiwanie podatku od towarów i usług dotyczy wyłącznie działalności wydzielonej realizowanej w ramach Urzędu, a nie działalności statutowej.

W związku z powyższym Urząd jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2011 r.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że efekty projektu będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawiane są na Urząd. Beneficjentem projektu zgodnie z umową jest Urząd. Program, w ramach którego Wnioskodawca otrzymał środki finansowe obejmuje lata 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy beneficjent ma prawo od odzyskania podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu "..." współfinansowanym przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 2.2 osi 2 "Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu), za podatników VAT nie uznaje się organów władzy państwowej, w tym urzędów obsługujących te organy. Wnioskodawca realizuje w głównej mierze nałożone zadania statutowe, w tym finansowane ze środków UE oraz w niewielkim zakresie świadczy usługi z tytułu najmu i dzierżawy. Świadczone usługi najmu i dzierżawy nie związane są z działalnością statutową Wnioskodawcy, a w szczególności z ww. programem. W związku z powyższym projekt, którego beneficjentem jest Urząd nie generuje przychodu z tym związanego. Zakupione towary i usługi przeznaczone są wyłącznie na potrzeby pracowników Urzędu. Towary i usługi nie będą sprzedawane i nie będą generowały przychodów. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku od towarów i usług. Zatem koszt poniesionego VAT powinien być w całości kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 31, poz. 206 z późn. zm.), wojewodowie wykonują zadania administracji rządowej w województwie. W świetle art. 13 ww. ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, wojewoda wykonuje zadania przy pomocy urzędu wojewódzkiego oraz organów rządowej administracji zespolonej w województwie. Tak więc to wojewoda jest podmiotem uprawnionym do działania na terenie województwa w zakresie realizowanych zadań. Urząd wojewódzki jest aparatem obsługującym wojewodę.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 2.2 "Budowa infrastruktury społeczeństwa informacyjnego osi 2 "Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Przedmiotem projektu jest zakup urządzeń serwerowych wraz z oprogramowaniem w celu uruchomienia aplikacji, która wprowadzi w Urzędzie elektroniczny obieg dokumentów zastępując dotychczasową formę przekazywania dokumentów między Wydziałami w formie papierowej na elektroniczną. Jednocześnie zostaną zakupione stacje robocze wraz z aplikacjami oraz skanery, które będą przetwarzały dokumenty na formę cyfrową. Uwiarygodnienie tychże dokumentów odbywać się będzie poprzez podpis cyfrowy, dlatego też niezbędnym będzie również zakup czytników wraz z aplikacjami do prowadzenia w Urzędzie podpisu elektronicznego.

Przedmiot projektu obejmował:

* udostępnienie 1 usługi teleinformatycznej tj. wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów w I instytucji publicznej tj. Urzędzie;

* zakup tzw. hardwere z czego 22 elementy będą zaewidencjonowane jako środki trwałe, pozostałe elementy ze względu na swoją wartość będą stanowiły sprzęt i wyposażenie biurowe;

* liczba zakupionych wartości niematerialnych i prawnych będzie wynosiła 33 (2 licencje, 1 licencja na 2 procesory oraz 30 podpisów elektronicznych);

* liczbę osób, które zyskują możliwość używania podpisu elektronicznego wynosi 30.

W ramach projektu zakupiono więc sprzęt komputerowy, urządzenia peryferyjne, podpisy elektroniczne oraz niezbędne oprogramowanie w celu uruchomienia Systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentami. Urząd jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2011 r. Efekty projektu będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawiane są na Urząd. Beneficjentem projektu zgodnie z umową jest Urząd. Program, w ramach którego Wnioskodawca otrzymał środki finansowe obejmuje lata 2007-2013.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż jak podaje Wnioskodawca, planowana inwestycja nie będzie związana ze sprzedażą podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu, bowiem nie będą służyć one czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn. "...", ponieważ efekty projektu nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Pomimo, iż beneficjentem projektu jest Urząd, jako aparat administracyjny Wnioskodawcy to tut. Organ dokonał niniejszego rozstrzygnięcia, biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe Wnioskodawcy i Urzędu, działającego w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do kwestii objętych zapytaniem, nie ustosunkowano się natomiast do pozostałych zagadnień zawartych w opisie stanu faktycznego. Powyższe odnosi się przede wszystkim do oceny, kto powinien być zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT i rozliczać ten podatek z właściwym urzędem skarbowym.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie nadmienić należy, iż zgodnie z art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności ich interpretacji, z urzędu lub na wniosek, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne), wnioskodawcą nie może być organ administracji publicznej. Natomiast interpretacje indywidualne wydawane są na podstawie art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, na pisemny wniosek zainteresowanego, w jego indywidualnej sprawie. Wobec tego podstawę prawną wydania niniejszej interpretacji stanowi art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl