IPTPP1/443-876/12-5/RG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-876/12-5/RG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada r. (data wpływu 12 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu 30 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług, dotyczących: wykończenia lokali mieszkalnych w budynku przy ul.... w okresie kiedy celem prac wykończeniowych było zwiększenie atrakcyjności lokali dla potencjalnych kupców, w sytuacji gdy lokali tych nie udało się ostatecznie sprzedać - jest prawidłowe;

* wykończenia lokali mieszkalnych w budynku przy Placu... w okresie, kiedy celem prac wykończeniowych było już wynajęcie przedmiotowych lokali - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług, dotyczących budowy lokali mieszkalnych w okresie, kiedy celem budowy była sprzedaż przedmiotowych lokali,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług, dotyczących:

* wykończenia lokali mieszkalnych w budynku przy ul.... w okresie kiedy celem prac wykończeniowych było zwiększenie atrakcyjności lokali dla potencjalnych kupców, w sytuacji gdy lokali tych nie udało się ostatecznie sprzedać,

* wykończenia lokali mieszkalnych w budynku przy Placu...w okresie, kiedy celem prac wykończeniowych było już wynajęcie przedmiotowych lokali.

* prawa do korekty podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług, dotyczących budowy i wykończeniu wynajmowanych lokali mieszkalnych w obu budynkach przez 10 kolejnych lat, począwszy od korekty rocznej za 2012 rok, na zasadach art. 91 ust. 7 i 7a ustawy o podatku VAT, jeżeli w ciągu tych 10 lat mieszkania te nie zostaną sprzedane.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie zarządzania nieruchomościami na zlecenie, budowy lokali na sprzedaż lub wynajem, wykonywania usług budowlano-montażowych.

W latach 2007-2008 Spółka wykonała przebudowę i modernizację budynku mieszkalno-usługowego, z przewagą powierzchni mieszkalnej przy ul.....

Spółka finansowała prace budowlane ze środków własnych oraz z kredytu komercyjnego w banku. W wyniku przebudowy i modernizacji powstał budynek z jednym lokalem usługowym (niemieszkalnym) i sześcioma lokalami mieszkalnymi. Spółka planowała sprzedać wszystkie wybudowane lokale mieszkalne, a lokal niemieszkalny wynająć. Uzyskane ze sprzedaży środki Spółka zamierzała przeznaczyć na pokrycie kosztów budowy, spłatę kredytu i budowę następnych obiektów. W trakcie budowy Spółka ponosiła koszty zakupu materiałów, usług i inne.

Spółka obniżała podatek VAT należny o podatek VAT naliczony od tych zakupów, gdyż wynajem lokali niemieszkalnych był opodatkowany stawką podstawową a sprzedaż nowych lokali mieszkalnych był opodatkowana stawką obniżoną 7%. W 2008 r. spółce udało się sprzedać trzy lokale mieszkalne w stanie deweloperskim, których sprzedaż była opodatkowana stawką 7% VAT.

W 2009 r., wobec braku chętnych na najem lokalu niemieszkalnego, Spółka sprzedała ten lokal - sprzedaż była opodatkowana stawką 22% VAT.

W pozostałych trzech lokalach mieszkalnych, w celu zwiększenia ich atrakcyjności dla potencjalnych kupców, Spółka przeprowadziła prace wykończeniowe, tzn. położono panele podłogowe, okładziny ceramiczne, pomalowano ściany, zamontowano część armatury sanitarnej itp. Spółka obniżała podatek VAT należny o podatek VAT naliczony od nabytych materiałów i usług związanych z pracami wykończeniowymi w lokalach. Jednak do końca 2011 r. Spółce nie udało się znaleźć kupców na te lokale.

W takiej sytuacji, w 2012 r. Spółka zdecydowała się na ich wynajem. Osoby, którym spółka wynajęła mieszkania nie wykluczają przyszłego zakupu wynajmowanych lokali. Wynajęte lokale mieszkalne zostały jednocześnie przyjęte przez Spółkę do ewidencji środków trwałych i amortyzowane od miesiąca następującego po miesiącu przyjęcia do użytkowania.

W 2009 r. spółka rozpoczęła budowę budynku mieszkalno-usługowego, z przewagą powierzchni mieszkalnej, przy Placu.... Na parterze budynku miały powstać lokale usługowe (niemieszkalne), a na pierwszym i drugim piętrze trzynaście lokali mieszkalnych. Spółka planowała sprzedać wszystkie wybudowane lokale w tzw. stanie deweloperskim (bez okryć podłogowych i ściennych oraz armatury sanitarnej). Uzyskane ze sprzedaży środki Spółka zamierzała przeznaczyć na pokrycie kosztów budowy lokali i budowę następnych obiektów.

W trakcie budowy, Spółka ponosiła koszty zakupu materiałów, usług i inne. Spółka obniżała podatek VAT należny o podatek VAT naliczony od tych zakupów, gdyż sprzedaż lokali niemieszkalnych podlegała opodatkowaniu stawką podstawową a sprzedaż nowych lokali mieszkalnych podlegała opodatkowaniu stawką 8% (7% do roku 2010). Zakupy były więc związane z planowaną sprzedażą opodatkowaną Umowa przedwstępna na sprzedaż lokali usługowych została podpisana jeszcze przed rozpoczęciem budowy tj. w 2009 r. W trakcie budowy Spółka otrzymywała przedpłaty na sprzedaż lokali użytkowych, które opodatkowywała stawką podstawową VAT. Spółka finansowała prace budowlane ze środków własnych i z przedpłat na lokale usługowe.

W grudniu 2011 r. Spółce udało się zrealizować ostateczną sprzedaż lokali usługowych w formie aktu notarialnego. Jeszcze przed rozpoczęciem budowy tj. od 2009 r. Spółka rozpoczęła poszukiwanie kupców na lokale mieszkalne w budowanym budynku. Działania te nie przyniosły rezultatu. Osoby, które dokonały rezerwacji mieszkań, ostatecznie zrezygnowały z podpisania przedwstępnych umów kupna sprzedaży. W takiej sytuacji, w 2012 r. Spółka zdecydowała się na wykończenie wybudowanych lokali oraz wynajęcie ich na cele mieszkaniowe. Spółka znalazła najemców na te lokale, z którymi od lipca 2012 r. podpisywała umowy najmu. Niektóre z tych osób deklarują chęć przyszłego zakupu wynajmowanych lokali. Część prac wykończeniowych była realizowana przed decyzją o wynajmie mieszkań, część po decyzji o wynajmie mieszkań, ale przed złożeniem przez przyszłych najemców wniosków o wynajem lokali a część już po złożeniu wniosków i ich akceptacji przez komisję mieszkaniową spółki.

Po zakończeniu prac wykończeniowych lokale są wynajmowane i jednocześnie przyjmowane przez Spółkę do ewidencji środków trwałych i amortyzowane od miesiąca następującego po miesiącu przyjęcia do użytkowania. Do dnia sporządzania niniejszego wniosku wynajętych zostało dwanaście z trzynastu mieszkań, w ostatnim lokalu trwają roboty wykończeniowe. Spółka obniżała podatek VAT należny o podatek VAT naliczony od nabytych materiałów i usług związanych z pracami wykończeniowymi w lokalach, które są lub będą wynajmowane. W przyszłości możliwe jest dalsze wynajmowanie wyżej opisanych lokali lub ich sprzedaż, jeżeli wynajmujący lub inne osoby zdecydują się na zakup.

...Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Po zakończeniu prac wykończeniowych lokale oddane w najem zostały zaliczone przez Spółkę do środków trwałych podlegających amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wartość każdego z lokali, o których mowa we wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przekracza kwotę 15.000 zł.

Po zakończeniu prac wykończeniowych wszystkie lokale mieszkalne, o których mowa we wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego zostały oddane w najem.

Lokale mieszkalne, o których mowa we wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, przed rozpoczęciem robót wykończeniowych nie były przyjęte w Spółce do ewidencji środków trwałych, gdyż w tamtym stanie nie były zdatne do użytku. Z uwagi na powyższe trudno mówić o wartości początkowej i wydatkach na ulepszenie każdego lokalu. Jednakże, jeżeli przyjmiemy, że wartość początkowa przedmiotowych lokali to koszt budowy do stanu przed rozpoczęciem robót wykończeniowych, tj. przed położeniem okryć podłogowych i ściennych, armatury sanitarnej, to wartość tych prac wykończeniowych w każdym z lokali nie przekroczyła 30% tak rozumianej wartości początkowej.

Lokale mieszkalne, o których mowa we wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, przed rozpoczęciem robót wykończeniowych nie były przyjęte w Spółce do ewidencji środków trwałych, gdyż w tamtym stanie nie były zdatne do użytku. Wartość prac wykończeniowych nie zwiększała więc wartości lokali jako środków trwałych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie. (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy Spółka postępowała prawidłowo odliczając od podatku należnego, podatek VAT naliczony związany z zakupami towarów i usług, dotyczącymi:

a.

wykończenia lokali mieszkalnych w budynku przy ul...., w okresie, kiedy celem prac wykończeniowych było zwiększenie atrakcyjności lokali dla potencjalnych kupców w sytuacji, gdy lokali tych nie udało się ostatecznie sprzedać.

b.

wykończenia lokali mieszkalnych w budynku przy Placu..., w okresie, kiedy celem prac wykończeniowych było już wynajęcie przedmiotowych lokali.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku) Spółka miała prawo do odliczenia od podatku należnego podatek VAT naliczony, związany z zakupami towarów i usług, dotyczącymi wykończenia lokali mieszkalnych w przypadkach:

a.

wykończenia lokali mieszkalnych w budynku przy ul...., w okresie, kiedy celem prac wykończeniowych było zwiększenie atrakcyjności lokali dla potencjalnych kupców w sytuacji, gdy lokali tych nie udało się ostatecznie sprzedać,

b.

wykończenia lokali mieszkalnych w budynku przy Placu..., w okresie, kiedy celem prac wykończeniowych było już wynajęcie przedmiotowych lokali.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie wykończenia lokali mieszkalnych w budynku przy ul.... w okresie kiedy celem prac wykończeniowych było zwiększenie atrakcyjności lokali dla potencjalnych kupców, w sytuacji gdy lokali tych nie udało się ostatecznie sprzedać;

* nieprawidłowe w zakresie wykończenia lokali mieszkalnych w budynku przy Placu... w okresie, kiedy celem prac wykończeniowych było już wynajęcie przedmiotowych lokali.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347.1 z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie ETS.

Jak wyżej wskazano, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Spółka prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie zarządzania nieruchomościami na zlecenie, budowy lokali na sprzedaż lub wynajem, wykonywania usług budowlano-montażowych.

W latach 2007-2008 Spółka wykonała przebudowę i modernizację budynku mieszkalno-usługowego, z przewagą powierzchni mieszkalnej przy ul.....

Spółka finansowała prace budowlane ze środków własnych oraz z kredytu komercyjnego w banku. W wyniku przebudowy i modernizacji powstał budynek z jednym lokalem usługowym (niemieszkalnym) i sześcioma lokalami mieszkalnymi. Spółka planowała sprzedać wszystkie wybudowane lokale mieszkalne, a lokal niemieszkalny wynająć. Uzyskane ze sprzedaży środki Spółka zamierzała przeznaczyć na pokrycie kosztów budowy, spłatę kredytu i budowę następnych obiektów. W trakcie budowy Spółka ponosiła koszty zakupu materiałów, usług i inne.

Spółka obniżała podatek VAT należny o podatek VAT naliczony od tych zakupów, gdyż wynajem lokali niemieszkalnych był opodatkowany stawką podstawową a sprzedaż nowych lokali mieszkalnych był opodatkowana stawką obniżoną 7%. W 2008 r. spółce udało się sprzedać trzy lokale mieszkalne w stanie deweloperskim, których sprzedaż była opodatkowana stawką 7% VAT.

W 2009 r., wobec braku chętnych na najem lokalu niemieszkalnego, Spółka sprzedała ten lokal - sprzedaż była opodatkowana stawką 22% VAT.

W pozostałych trzech lokalach mieszkalnych, w celu zwiększenia ich atrakcyjności dla potencjalnych kupców, Spółka przeprowadziła prace wykończeniowe, tzn. położono panele podłogowe, okładziny ceramiczne, pomalowano ściany, zamontowano część armatury sanitarnej itp. Spółka obniżała podatek VAT należny o podatek VAT naliczony od nabytych materiałów i usług związanych z pracami wykończeniowymi w lokalach. Jednak do końca 2011 r. Spółce nie udało się znaleźć kupców na te lokale.

W takiej sytuacji, w 2012 r. Spółka zdecydowała się na ich wynajem. Osoby, którym spółka wynajęła mieszkania nie wykluczają przyszłego zakupu wynajmowanych lokali. Wynajęte lokale mieszkalne zostały jednocześnie przyjęte przez Spółkę do ewidencji środków trwałych i amortyzowane od miesiąca następującego po miesiącu przyjęcia do użytkowania.

W 2009 r. spółka rozpoczęła budowę budynku mieszkalno-usługowego, z przewagą powierzchni mieszkalnej, przy Placu.... Na parterze budynku miały powstać lokale usługowe (niemieszkalne), a na pierwszym i drugim piętrze trzynaście lokali mieszkalnych. Spółka planowała sprzedać wszystkie wybudowane lokale w tzw. stanie deweloperskim (bez okryć podłogowych i ściennych oraz armatury sanitarnej). Uzyskane ze sprzedaży środki Spółka zamierzała przeznaczyć na pokrycie kosztów budowy lokali i budowę następnych obiektów.

W trakcie budowy, Spółka ponosiła koszty zakupu materiałów, usług i inne. Spółka obniżała podatek VAT należny o podatek VAT naliczony od tych zakupów, gdyż sprzedaż lokali niemieszkalnych podlegała opodatkowaniu stawką podstawową a sprzedaż nowych lokali mieszkalnych podlegała opodatkowaniu stawką 8% (7% do roku 2010). Zakupy były więc związane z planowaną sprzedażą opodatkowaną Umowa przedwstępna na sprzedaż lokali usługowych została podpisana jeszcze przed rozpoczęciem budowy tj. w 2009 r. W trakcie budowy Spółka otrzymywała przedpłaty na sprzedaż lokali użytkowych, które opodatkowywała stawką podstawową VAT. Spółka finansowała prace budowlane ze środków własnych i z przedpłat na lokale usługowe.

W grudniu 2011 r. Spółce udało się zrealizować ostateczną sprzedaż lokali usługowych w formie aktu notarialnego. Jeszcze przed rozpoczęciem budowy tj. od 2009 r. Spółka rozpoczęła poszukiwanie kupców na lokale mieszkalne w budowanym budynku. Działania te nie przyniosły rezultatu. Osoby, które dokonały rezerwacji mieszkań, ostatecznie zrezygnowały z podpisania przedwstępnych umów kupna sprzedaży. W takiej sytuacji, w 2012 r. Spółka zdecydowała się na wykończenie wybudowanych lokali oraz wynajęcie ich na cele mieszkaniowe. Spółka znalazła najemców na te lokale, z którymi od lipca 2012 r. podpisywała umowy najmu. Niektóre z tych osób deklarują chęć przyszłego zakupu wynajmowanych lokali. Część prac wykończeniowych była realizowana przed decyzją o wynajmie mieszkań, część po decyzji o wynajmie mieszkań, ale przed złożeniem przez przyszłych najemców wniosków o wynajem lokali a część już po złożeniu wniosków i ich akceptacji przez komisję mieszkaniową spółki.

Po zakończeniu prac wykończeniowych lokale są wynajmowane i jednocześnie przyjmowane przez Spółkę do ewidencji środków trwałych i amortyzowane od miesiąca następującego po miesiącu przyjęcia do użytkowania. Do dnia sporządzania niniejszego wniosku wynajętych zostało dwanaście z trzynastu mieszkań, w ostatnim lokalu trwają roboty wykończeniowe. Spółka obniżała podatek VAT należny o podatek VAT naliczony od nabytych materiałów i usług związanych z pracami wykończeniowymi w lokalach, które są lub będą wynajmowane. W przyszłości możliwe jest dalsze wynajmowanie wyżej opisanych lokali lub ich sprzedaż, jeżeli wynajmujący lub inne osoby zdecydują się na zakup.

Po zakończeniu prac wykończeniowych wszystkie lokale mieszkalne, o których mowa we wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego zostały oddane w najem. Lokale oddane w najem zostały zaliczone przez Spółkę do środków trwałych podlegających amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

Lokale mieszkalne, przed rozpoczęciem robót wykończeniowych nie były przyjęte w Spółce do ewidencji środków trwałych, gdyż w tamtym stanie nie były zdatne do użytku. Wartość prac wykończeniowych nie zwiększała więc wartości lokali jako środków trwałych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zaistniałego stanu faktycznego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie w zakresie wykończenia lokali mieszkalnych w budynku przy ul..., w okresie, kiedy celem prac wykończeniowych było zwiększenie atrakcyjności lokali dla potencjalnych kupców w sytuacji, gdy lokali tych nie udało się ostatecznie sprzedać, został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, tj. wystąpił związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Natomiast w zakresie wydatków dotyczących wykończenia lokali mieszkalnych w budynku przy Placu..., w okresie, kiedy celem prac wykończeniowych było już wynajęcie przedmiotowych lokali, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nie zostały nabyte z zamiarem wykorzystywania ich do wykonywania czynności opodatkowanych. W światle art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe. Tym samym wydatki dotyczące wykończenia lokali mieszkalnych, kiedy celem prac wykończeniowych było już ich wynajęcie związane są z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług, dotyczących wykończenia lokali mieszkalnych w budynku przy ul.... w okresie, kiedy celem prac wykończeniowych było zwiększenie atrakcyjności lokali dla potencjalnych kupców. Natomiast, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług, dotyczących wykończenia lokali mieszkalnych w budynku przy Placu... w okresie, kiedy celem prac wykończeniowych było już wynajęcie przedmiotowych lokali.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług, dotyczących:

* wykończenia lokali mieszkalnych w budynku przy ul.... w okresie kiedy celem prac wykończeniowych było zwiększenie atrakcyjności lokali dla potencjalnych kupców, w sytuacji gdy lokali tych nie udało się ostatecznie sprzedać,

* wykończenia lokali mieszkalnych w budynku przy Placu... w okresie, kiedy celem prac wykończeniowych było już wynajęcie przedmiotowych lokali.

Wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług, dotyczących budowy lokali mieszkalnych w okresie, kiedy celem budowy była sprzedaż przedmiotowych lokali został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-816/12-4/RG. Natomiast w zakresie prawa do korekty podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług, dotyczących budowy i wykończeniu wynajmowanych lokali mieszkalnych w obu budynkach przez 10 kolejnych lat, począwszy od korekty rocznej za 2012 rok, na zasadach art. 91 ust. 7 i 7a ustawy o podatku VAT, jeżeli w ciągu tych 10 lat mieszkania te nie zostaną sprzedane, został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-816/12-6/RG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl