IPTPP1/443-876/11-4/MW - Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, świadczonych na rzecz jednostki objętej systemem oświaty.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-876/11-4/MW Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, świadczonych na rzecz jednostki objętej systemem oświaty.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 13 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2012 (data wpływu 13 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego świadczone na rzecz jednostki objętej systemem oświaty - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego świadczone na rzecz jednostki objętej systemem oświaty.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 13 stycznia 2012 r.) o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Pan (dalej "Wnioskodawca") prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą Równocześnie Wnioskodawca jest organem prowadzącym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej "ustawa o systemie oświaty") dla szkół ponadgimnazjalnych dla dorosłych w następujących formach:

* zaoczne dwuletnie uzupełniające licea ogólnokształcące, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,

* zaoczne trzyletnie licea ogólnokształcące, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,

* zaoczne szkoły policealne o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, których ukończenie umożliwia osobomposiadającym wykształcenie średnie uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu zawodowego.

Ww. szkoły Wnioskodawcy są szkołami niepublicznymi posiadającymi uprawnienia szkół publicznych. Wnioskodawca zatrudnia nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje do nauczania poszczególnych przedmiotów w ramach prowadzonych szkół.

Wnioskodawca jest organem prowadzącym m.in. dla Z.P.S C. wpisanej do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta (nr wpisu...) - dalej "Szkoła". Wnioskodawca zamierza przy udziale nauczycieli, o których mowa powyżej świadczyć również usługi kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego, w tym usługi mające za przedmiot przygotowanie słuchaczy do egzaminów zawodowych (dalej "Usługi") na rzecz innych podmiotów będących organami prowadzącymi w rozumieniu ustawy o systemie oświaty prowadzących niepubliczne szkoły o uprawnieniach szkół publicznych.

Usługi będą świadczone na podstawie umów o świadczenie Usług (dalej "Umowy") zawieranych przez Wnioskodawcę jako organ prowadzący Szkołę z podmiotami będącymi organami prowadzącymi w rozumieniu ustawy o systemie oświaty prowadzącymi szkoły, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. c) ustawy o oświacie, wpisane do ewidencji o której mowa w art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Nabywcą Usług będą podmioty będące organami prowadzącymi w rozumieniu ustawy osystemie oświaty. Usługi będą wykorzystywane bezpośrednio przez ww. organy prowadzące w procesie kształcenia realizowanego w ramach jednostek systemu oświaty - szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkoły publicznej prowadzonych przez ww. organy prowadzące, które otrzymują dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego napodstawie art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.

Faktury za świadczone Usługi będą wystawiane przez Wnioskodawcę. Podstawą wystawiania faktur VAT za Usługi będą Umowy. Faktury będą wystawiane na podmioty prowadzące szkoły, których słuchacze będą kształceni w ramach Usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Wynagrodzenie za Usługi świadczone przez Wnioskodawcę będzie w całości finansowane przez podmioty będące organami prowadzącymi w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, które będą nabywały Usługi i wykorzystywały te Usługi w procesie kształcenia realizowanego w ramach prowadzonych przez te podmioty jednostek systemu oświaty (szkół), ze środków pieniężnych otrzymanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego (dotacji otrzymywanych na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty).

Usługi przygotowania do egzaminu zawodowego są integralną częścią procesu kształcenia przez Szkołę. Wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych został udzielony na podstawie zatwierdzonego Statutu Szkoły.

Zgodnie ze statutem Szkoły (rozdział II "Cele i zadania szkoły"):

1.

Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty i przepisów wydanych na jej podstawie.

2.

Celem działania Szkoły jest:

* zapewnienie jak najłatwiejszego dostępu do edukacji dorosłym, zgodnie z art. 70 pkt 1 Konstytucji RP,

* zapewnienie słuchaczom poziomu wykształcenia średniego zawodowego umożliwiającego łatwiejsze znalezienie zatrudnienia na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy oraz możliwość dalszego kształcenia,

* upowszechnianie w środowisku lokalnym wiedzy o kierunkach kształcenia zawodowego,

* kształtowanie w słuchaczach pozytywnych postaw ułatwiających życie w warunkach wolnej konkurencji oraz gospodarki rynkowej,

* optymalne przygotowanie słuchaczy do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.

Konsekwentnie należy stwierdzić, że wpis do ewidencji szkół i placówek dotyczący Szkoły obejmuje usługi w zakresie, których Podatnik wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

Mając na względzie to, że usługi w zakresie których Podatnik wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej są w celach działania Szkoły wskazanych w zatwierdzonym statucie Szkoły należy stwierdzić, że usługi te nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT.

Podatnik występując we wniosku o wykładnię w zakresie zasad opodatkowania ww. usług podatkiem VAT i wskazując na przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy VAT miał na względzie to, że w jego ocenie w przypadku w jakim wynagrodzenie za ww. usługi będzie w co najmniej 70% finansowane przez podmioty nabywające od Podatnika usługi kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego, w tym usługi mające za przedmiot przygotowanie słuchaczy do egzaminów zawodowych z dotacji otrzymywanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, usługi świadczone przez Podatnika będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) Ustawy VAT w związku z przepisem § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, a nie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 tejże ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego, w tym usługi mające za przedmiot przygotowanie słuchaczy do egzaminów zawodowych, będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług (dalej "podatek VAT") przewidzianemu w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w związku z przepisem § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, o ile wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę będzie pochodziło (będzie finansowane) w co najmniej 70% ze środków pieniężnych otrzymanych przez podmioty nabywające od Wnioskodawcy usługi z budżetów Jednostek samorządu terytorialnego (dotacji otrzymywanym na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty).

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego, w tym usługi mające za przedmiot przygotowanie słuchaczy do egzaminów zawodowych (dalej "Usługi") będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług (dalej "podatek VAT") przewidzianym w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej "Ustawa VAT") w związku z przepisem § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej "Rozporządzenie"), o ile wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę będzie pochodziło (będzie finansowane) w co najmniej 70% ze środków pieniężnych otrzymanych przez podmioty nabywające od Wnioskodawcy Usługi z budżetów jednostek samorządu terytorialnego (dotacji otrzymywanych na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty).

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT zwalnia się od podatku VAT "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;".

W świetle powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy VAT zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż usługi kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu ustawy o oświacie, tj. usługi o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT, jeżeli są finansowane w całości ze środków publicznych. Jednocześnie odpowiednio do przepisu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego podlegają zwolnieniu od podatku VAT, jeżeli w co najmniej 70% są finansowane z wykorzystaniem środków publicznych.

Zestawiając powyższe przepisy, zdaniem Wnioskodawcy usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT, podlegają zwolnieniu od podatku VAT, jeżeli w co najmniej 70% są finansowane z wykorzystaniem środków publicznych.

Wnioskodawca wskazuje, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły wżycie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15.03.2011 (Dz. U. UE L Nr 77 poz. 1) ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Powyższe oznacza, że przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie to przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach ww. Dyrektywy.

W myśl art. 44 powołanego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczonena warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, przy czym czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Mając powyższe na względzie, zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na to, że przedmiotem usług kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego, w tym usług mających za przedmiot przygotowanie słuchaczy do egzaminów zawodowych jakie będą świadczone przez Wnioskodawcę będą zagadnienia kierunkowe (będące w bezpośrednim związkuz danym zawodem i branżą, w której funkcjonują lub będą funkcjonowały osoby szkolone) należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą miały niewątpliwie związek z kształceniem zawodowym i/lub przekwalifikowaniem zawodowym, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia - ustanawiających zwolnienie dla tego typu usług.

Prawidłowość takiego stanowiska znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji prawa podatkowego z dnia 29 lipca 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (znak: IPPP1-443-742/11-4/JL).

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z tym, że wynagrodzenie za świadczone usługi kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego, w tym usługi mające za przedmiot przygotowanie słuchaczy do egzaminów zawodowych będzie finansowane w co najmniej 70% z dotacji (otrzymywanych przez podmioty nabywające od Wnioskodawcy) z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, spełniony zostanie warunek limitujący zastosowanie zwolnienia od podatku VAT wynikający z przepisu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

W ocenie Wnioskodawcy nie można mieć jakichkolwiek wątpliwości co do tego, że dotacje o których mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty są środkami publicznymi. Dodatkowo z racji tego, że przedmiotowe dotacje mają co do zasady charakter celowy - mają służyć realizacji procesu kształcenia, a podmioty otrzymujące te dotacje mają obowiązek szczegółowego wyliczenia się z otrzymanych dotacji (wykorzystanych środków) z zastrzeżeniem obowiązku zwrotu w przypadku niezgodnego z przeznaczeniem zadysponowana tymi środkami, nie można mieć wątpliwości co do publicznego charakteru środków pieniężnych uzyskiwanych w ramach dotacji z art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty. Powyższe zdaniem Wnioskodawcy przesądza o tym, że jeżeli wynagrodzenie Wnioskodawcy będzie w co najmniej 70% finansowane przez podmioty nabywające od Wnioskodawcy usługi kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego, w tym usługi mające za przedmiot przygotowanie słuchaczy do egzaminów zawodowych z dotacji otrzymywanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy VAT w związku z przepisem § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

Prawidłowość takiego stanowiska znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji prawa podatkowego z dnia 30 marca 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (znak: IPPP2/443-954/10-5/MM), w której organ interpretacyjny orzekł "Kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu odgrywa przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) w związku z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. W ocenie tut. Organu podatkowego wskazany w tych przepisach termin "finansowanie ze środków publicznych" należy czytać szeroko. Słowo finansowane może dotyczyć zarówno szkolącego, który np. otrzymuje środki publiczne bądź nabywcy, który płaci za szkolenie ze środków publicznych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r., Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z zapisem art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy.

Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

d.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

e.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z ww. wymienionym przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje m.in. szkoły:

f.

podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,

g.

gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,

h.

ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,

i.

artystyczne.

Z kolei art. 5 ust. 1 ustawyo systemie oświaty określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W świetle art. 5 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

j.

jednostkę samorządu terytorialnego;

k.

inną osobę prawną;

l.

osobę fizyczną.

Natomiast art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty stanowi, iż osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

m.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

n.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

o.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia kształcenia zawodowego i "przekwalifikowania zawodowego", wobec tego należy wskazać, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15.03.2011 (Dz. U. UE L Nr 77 poz. 1) ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie to przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach ww. dyrektywy.

Rozporządzenie wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl art. 44 omawianego rozporządzenia, sługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Jak wynika z przedstawionego opisu, Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą jest organem prowadzącym w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty dla szkół ponadgimnazjalnych dla dorosłych w różnych formach. Szkoły te są szkołami niepublicznymi posiadającymi uprawnienia szkół publicznych. Wnioskodawca prowadzi m.in. Z.P.S. C. wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta (nr wpisu...). Wnioskodawca zamierza przy udziale zatrudnianych nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje do nauczania poszczególnych przedmiotów, świadczyć również usługi kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego, w tym usługi mające za przedmiot przygotowanie słuchaczy do egzaminów zawodowych, na rzecz innych podmiotów będących organami prowadzącymi w rozumieniu ustawy o systemie oświaty prowadzących niepubliczne szkoły o uprawnieniach szkół publicznych. Usługi będą świadczone na podstawie umów o świadczenie usług (dalej "umowy") zawieranych przez Wnioskodawcę z podmiotami będącymi organami prowadzącymi w rozumieniu ustawy o systemie oświaty prowadzącymi szkoły, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. c) ustawy o oświacie, wpisane do ewidencji o której mowa w art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Nabywcą usług będą podmioty będące organami prowadzącymi w rozumieniu ustawy o systemie oświaty. Usługi przygotowania do egzaminu zawodowego są integralną częścią procesu kształcenia przez Szkołę. Zgodnie ze statutem Szkoły, Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty i przepisów wydanych na jej podstawie. Głównym celem działania Szkoły jest zapewnienie jak najłatwiejszego dostępu do edukacji dorosłym, zgodnie z art. 70 pkt 1 Konstytucji RP, zapewnienie słuchaczom poziomu wykształcenia średniego zawodowego umożliwiającego łatwiejsze znalezienie zatrudnienia na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy oraz możliwość dalszego kształcenia, upowszechnienie w środowisku lokalnym wiedzy o kierunkach kształcenia zawodowego, kształtowanie w słuchaczach pozytywnych postaw ułatwiających życie w warunkach wolnej konkurencji oraz gospodarki rynkowej, optymalne przygotowanie słuchaczy do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Wpis do ewidencji szkół i placówek dotyczący Szkoły obejmuje usługi w zakresie, których Podatnik wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. Usługi te nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w związku z tym, iż opisane we wniosku usługi są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty i są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania, zatem wypełniona zostaje podmiotowo - przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Reasumując, o ile, jak wskazał Wnioskodawca usługi kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego, w tym przygotowania do egzaminów zawodowych, są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty i nie są to usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, to usługi te będą korzystały ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Należy zaznaczyć, że w związku z tym, że - jak wskazał Wnioskodawca - usługi świadczone przez Niego, które są przedmiotem wniosku, nie są usługami innymi niż wymienione w pkt 26, to brak podstaw aby twierdzić, iż usługi te mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy również podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódźpo uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl