IPTPP1/443-870/12-4/RG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-870/12-4/RG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2012 r. (data wpływu 8 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 stycznia 2013 r. (data wpływu 22 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 stycznia 2013 r. (data wpływu 22 stycznia 2013 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jest organizacją non-profit. Nie prowadzi działalności gospodarczej i z tego tytułu nie osiąga przychodów, nie występuje cel zarobkowy. Stowarzyszenie zgodnie z celami statutowymi prowadzi działalność w obszarze pożytku publicznego.

Stowarzyszenie realizuje obecnie projekt finansowany w 75% ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych. Zarządzająca na poziomie krajowym środkami europejskimi Władza Wdrażająca Programy Europejskie nałożyła na Stowarzyszenie obowiązek dołączenia do raportu finansowego kopię indywidualnej interpretacji potwierdzającej, że Stowarzyszenie nie może odzyskać opłacanego podatku VAT (co jest warunkiem kwalifikowalności podatku od towarów i usług). Uzyskanie takiej interpretacji jest niezbędne do rozliczenia wydatkowanych środków i uzyskania kolejnych transz dotacji.

Informacje o realizowanym projekcie i cele, na jakie zostały wydatkowane środki z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców i budżetu państwa: Projekt "..." realizuje cele rozwinięcia i poprawy oferty integracyjnej oraz poradnictwa dla osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy zamieszkujących Ośrodki dla Cudzoziemców w..., jaki i osób objętych ochroną międzynarodową zamieszkujących w powiatach, na terenie których znajdują się ww. Ośrodki.

W ramach projektu realizowane są następujące działania:

* Działanie 1. Spotkanie rekrutacyjne dla nowych wolontariuszy

* Działanie 2. Szkolenie dla wolontariuszy (1W)

* Działanie 3. Szkolenie (2W)"....

* Działanie 4. Szkolenie dla koalicji "...."

* Działanie 5. Język polski dla cudzoziemców (dorosłych i młodzieży) w 3 miejscowościach.

* Działanie 6. Zajęcia z edukacji międzykulturowej dla dorosłych i młodzieży.

* Działanie 7. Zajęcia świetlicowe dla dzieci

* Działanie 8. Wyjścia kulturalne

* Działanie 9. Spotkania integracyjne dla dzieci cudzoziemskich oraz dla dzieci polskich.

* Działanie 10. Partnerstwo rodzin. Spotkania warsztatowo - integracyjne.

* Działanie 11. Wyjazd edukacyjno-integracyjny Partnerstwa Rodzin

* Działanie 12. Cykliczne spotkania Partnerstwa Rodzin

* Działanie 13. Integracyjne Audycje Radiowe na antenie lokalnej rozgłośni radiowej.

* Działanie 14. Cotygodniowe próby zespołu kultury czeczeńskiej

* Działanie 15. Warsztaty zespołu kultury czeczeńskiej

* Działanie 16. Film metodyczny prezentujący model wolontariatu wypracowany podczas realizacji projektu

* Działanie 17.Teledysk (przygotowanie, realizacja, emisja) w swoim przekazie będzie nawiązywał do budowania dialogu międzykulturowego.

* Działanie 18. Mini-podręcznik metodyczny (przygotowanie, publikacja)

* Działanie 19. Konferencje podsumowujące projekt na różnych jego etapach.

* Działanie 21. Dzień Uchodźcy - imprezy-wydarzenia adresowane do mieszkańców regionu, jako społeczeństwa państwa przyjmującego.

* Działanie 22. Działania z zakresu edukacji międzykulturowej dla uczniów szkół, do których uczęszczają dzieci cudzoziemskie.

* Działanie 23. Spotkania kadry projektu

* Działanie 24. Redakcja i administracja serwisu internetowego.

* Działanie 25. Biuro pomocy cudzoziemcom.

Poniesione wydatki zgodnie z budżetem dotyczą: wynagrodzeń personelu, kosztów podróży i utrzymania, organizacji imprez, zakupu sprzętu i urządzeń, wynajmu sal, zakupu towarów konsumpcyjnych, materiałów promocyjnych, emisji audycji, kosztów technicznych filmu, wydruków publikacji, materiałów dydaktycznych, metodycznych, plastycznych, biletów wstępu, kosztów administracyjnych i biurowych.

Stowarzyszenie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie występuje cel zarobkowy, działalność ma charakter non-profit.

Stowarzyszenie realizując w minionych latach projekty finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej pochodzących z dotacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji złożyło w dniu 1 lutego 2002 r. zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, by móc odzyskać przysługujący wówczas VAT. W przypadku nieposiadania środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej przedkłada we właściwym Urzędzie Skarbowym deklaracje VAT-7.

Wydatki Wnioskodawcy związane z realizacją projektu "..." są związane z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT.

Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie jest uprawnione do odzyskiwania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektu finansowanego w 75% ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź jest przecząca. Stowarzyszenie nie jest uprawnione do odliczania lub odzyskiwania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektu finansowanego w 75% ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych Stowarzyszenia.

Zgodnie z art. 86 ustawy, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Z uwagi na fakt, iż jako nie prowadzące działalności gospodarczej Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku VAT ani jego odzyskania. W związku z tym, podatek VAT natęży uznać za koszt kwalifikowalny w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma miejsca w rozpatrywanej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca Stowarzyszenie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W przypadku nieposiadania środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej przedkłada we właściwym Urzędzie Skarbowym deklaracje VAT-7. Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie występuje cel zarobkowy, działalność ma charakter non-profit. Zgodnie z celami statutowymi prowadzi działalność w obszarze pożytku publicznego.

Stowarzyszenie realizuje obecnie projekt finansowany w 75% ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych. Projekt "..." realizuje cele rozwinięcia i poprawy oferty integracyjnej oraz poradnictwa dla osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy zamieszkujących Ośrodki dla Cudzoziemców w..., jaki i osób objętych ochroną międzynarodową zamieszkujących w powiatach, na terenie których znajdują się ww. Ośrodki. Poniesione wydatki zgodnie z budżetem dotyczą: wynagrodzeń personelu, kosztów podróży i utrzymania, organizacji imprez, zakupu sprzętu i urządzeń, wynajmu sal, zakupu towarów konsumpcyjnych, materiałów promocyjnych, emisji audycji, kosztów technicznych filmu, wydruków publikacji, materiałów dydaktycznych, metodycznych, plastycznych, biletów wstępu, kosztów administracyjnych i biurowych. Wydatki Wnioskodawcy związane z realizacją projektu "..." są związane z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT. Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy.

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest ty, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż wydatki związane z realizacją projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu. Tym samym z tego tytułu Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki związane z realizacją projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym wskazano, iż wydatki związane z realizacją projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. wykorzystywania zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl