IPTPP1/443-864/14-2/IG - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-864/14-2/IG Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2014 r. (data wpływu 8 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn.: "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pod nazwą: "..." poprzez zakup strojów meczowych, piłek treningowych, torby aptecznej oraz pojemnika na bidony.

Celem projektu jest stworzenie warunków do rozwoju Klubu poprzez zakup strojów i wyposażenia.

Operacja realizuje cel ogólny "A" LGD - Aktywne, zintegrowane i innowacyjne społeczeństwo zachowujące lokalne tradycje. Jest zgodna z celem szczegółowym "A1" - wzrost integracji lokalnej z wykorzystaniem lokalnych zasobów, gdyż jej założeniem jest rozwój lokalnej działalności sportowej. Projekt ten wpisuje się w przedsięwzięcia zaplanowane w LSR - przedsięwzięcie "A.1.1" tworzenie warunków do aktywnego i ciekawego spędzania czasu oraz przedsięwzięcie "A.1.2" poprawa i budowa infrastruktury lokalnej do spędzania wolnego czasu.

Wskaźnikiem osiągnięcia projektu jest doposażenie zespołów (wskaźnik priorytetu) oraz doposażenie obiektu sportowo-rekreacyjnego infrastruktury lokalnej, co jest zgodne ze wskaźnikami zawartymi w Strategii Rozwoju LGD. Obszar oddziaływania projektu kwalifikuje go do kategorii ponadgminnej, bowiem mecze rozgrywane przez Wnioskodawcę są ogólnodostępne, udział w nim biorą zarówno mieszkańcy Gminy jak i goście spoza terenu.

Operacja ta ponadto przyczynia się do pobudzenia aktywności mieszkańców poprzez ich udział w wydarzeniach sportowych, wzmocni również więź mieszkańców z ich miejscem zamieszkania, mieszkańcy bowiem utożsamiają się z lokalną działalnością sportową.

Projekt ma charakter długofalowy bowiem zakupiony sprzęt i stroje będą służyły Wnioskodawcy przez długi czas. Operacja ta ma charakter innowacyjny ponieważ wprowadza znaczne ulepszenie poziomu funkcjonowania klubu sportowego.

Obszar oddziaływania projektu ma charakter ponadlokalny, gdyż promowany jest za pośrednictwem Internetu, a z realizacji projektu skorzysta nie tylko społeczność lokalna. Operacja przyczynia się do osiągnięcia wskaźników priorytetowych, zaś wskaźnikiem osiągnięcia celów będzie doposażenie zespołów "A.1.1". Wnioskodawca nadto korzystał ze szkolenia oraz konsultacji organizowanych przez LGD.

Wnioskodawca nadto wskazuje, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Towary zakupione w ramach realizowanego projektu pn. "..." nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarowi usług.

Zakupiony sprzęt sportowy i wyposażenie nie będą wykorzystywane do osiągania dochodów będą dostępne nieodpłatnie dla zawodników sekcji piłki nożnej drużyn młodzieżowych. Wnioskodawca jest zarejestrowanym stowarzyszeniem i nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z czym nie będzie czynnym podatnikiem podatku VAT, a projekt jest realizowany na mocy Umowy przyznania pomocy zawartej z Samorządem Województwa.

Do wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca złożył oświadczenie o kwalifikowalności VAT oraz wykazał VAT w kosztach kwalifikowanych, czyli Wnioskodawca ubiega się o włączenie należnego podatku VAT do kosztów kwalifikowanych projektu, co wiąże się z tym, że otrzyma refundację kosztów projektu w kwocie brutto, a zatem razem z wartością podatku VAT, ponieważ nie będąc podatnikiem VAT nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT i jego odliczenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zainteresowany Wnioskodawca może odzyskać uiszczony podatek VAT w przedmiotowej operacji, a jeśli nie może, to prosi o wskazanie podstawy prawnej zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odzyskać uiszczonego podatku VAT. Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Jednocześnie Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non profit.

Stosownie do art. 86 ust. 1, ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. I5, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Celem realizowanego przez Wnioskodawcę projektu będzie: poprawa rozwoju aktywności pod kątem kultury fizycznej, zaspokojenie potrzeb sportowych mieszkańców, poprzez doposażenie w sprzęt sportowy i inne elementy podniesione w opisie stanu faktycznego niniejszej sprawy.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych dochodów. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony w niniejszym wniosku oraz stan prawny obowiązujący w zakresie mającym do niego zastosowanie należy stwierdzić, iż na gruncie ustawy o podatku od osób fizycznych, odpracowanie przez dłużnika czynszu, odsetek od zaległości czynszowych, kosztów sądowych i komorniczych w formie świadczenia różnego rodzaju prac na rzecz Wnioskodawcy, czyli świadczenie w miejsce wykonania, nie będzie skutkowało u dłużnika powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu, o którym jest mowa w art. 11 ust. ww. ustawy, a co za tym idzie, wnioskodawca nie będzie miał - jako płatnik - obowiązku poboru z tego tytułu zaliczek na przedmiotowy podatek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, który nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług ubiega się o dofinansowanie zadania pod nazwą: "..." poprzez zakup strojów meczowych, piłek treningowych, torby aptecznej oraz pojemnika na bidony. Operacja realizuje cel ogólny "A" LGD - Aktywne, zintegrowane i innowacyjne społeczeństwo zachowujące lokalne tradycje. Jest zgodna z celem szczegółowym "A1" - wzrost integracji lokalnej z wykorzystaniem lokalnych zasobów, gdyż jej założeniem jest rozwój lokalnej działalności sportowej. Projekt ten wpisuje w przedsięwzięcia zaplanowane w LSR - przedsięwzięcie "A.1.1" tworzenie warunków do aktywnego i ciekawego spędzania czasu oraz przedsięwzięcie "A.1.2" poprawa: budowa infrastruktury lokalnej do spędzania wolnego czasu. Obszar oddziaływania projektu kwalifikuje go do kategorii ponadgminnej, bowiem mecze rozgrywane są przez wnioskodawcę są ogólnodostępne, udział w nim biorą zarówno mieszkańcy Gminy jak i goście spoza terenu. Operacja ta ponadto przyczynia się do pobudzenia aktywności mieszkańców poprzez ich udział w wydarzeniach sportowych, wzmocni również więź mieszkańców z ich miejscem zamieszkania, mieszkańcy bowiem utożsamiają się z lokalną działalnością sportową. Towary zakupione w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, będą dostępne nieodpłatnie dla zawodników sekcji piłki nożnej drużyn młodzieżowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, towary zakupione w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze przepisy art. 86 ust. 1 i 88 ust. 4 ustawy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Zainteresowany nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn.: "...", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślenia wymaga, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygnięcia wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie należy wskazać, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę, tekst jedn.: Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl