IPTPP1/443-862/11-5/AK - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w latach 2009-2010, związanych z realizacją zadań inwestycyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-862/11-5/AK Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w latach 2009-2010, związanych z realizacją zadań inwestycyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) uzupełnionym w dniu 5 stycznia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w latach 2009-2010 związanych z realizacją zadań inwestycyjnych-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w latach 2009-2010 związanych z realizacją zadań inwestycyjnych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 5 stycznia 2012 r. w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zrealizowała w latach 2009-2010 inwestycje pod nazwą:

1.

Ochrona północno-wschodnich terenów - budowa sieci kanalizacji sanitarnej wraz z budową oczyszczalni ścieków;

2.

Budowa pompowni wody;

3.

Etap I - modernizacja architektoniczno-konstrukcyjna budynku stacji uzdatniania wody oraz modernizacja i montaż stacji uzdatniania wody i przepompowni., Etap II - montaż zbiorników kontaktowych stacji uzdatniania wody, rozbiórka budynku gospodarczego, instalacja elektryczna i systemu monitorowania stacji uzdatniania wody oraz montaż systemu pompowego stacji uzdatniania wody wraz z pracami wokół studni głębinowych, Etap III - zagospodarowanie terenu wokół stacji uzdatniania wody, prace wykończeniowe i uruchomienie stacji uzdatniania wody,

4.

Budowa kanalizacji sanitarnej

5.

Budowa pompowni wody;

6.

Opracowanie projektu budowlano-wykonawczego sieci wodociągowej z przyłączami.

Powstałe w wyniku tych inwestycji środki trwałe oddane były protokołem odbioru końcowego bezpośrednio po odbiorze końcowym inwestycji zakładowi samorządowemu - Komunalnemu Zakładowi Wodociągów Kanalizacji i Remontów, odrębnej jednostce organizacyjnej Gminy, mającej własny numer identyfikacji podatkowej.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT, ale w trakcie realizacji ww. zadań nie dokonywała obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bowiem nabyte na potrzeby realizacji projektów towary i usługi nie miały związku z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Czynności te, tj. zaopatrywanie w wodę i odprowadzania ścieków wykonuje w gminie samorządowy zakład - Komunalny Zakład Wodociągów Kanalizacji i Remontów jako jednostka organizacyjna gminy.

Obecnie organy Gminy rozważają możliwość likwidacji Komunalnego Zakładu Wodociągów Kanalizacji i Remontów i przejęcie jego zadań przez wyodrębniony referat Urzędu Miasta i Gminy. Jednymi z przesłanek likwidacji KZWKiR są kwestie podatkowe podatku od towarów i usług.

Realizacja inwestycji współfinansowana była ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Wobec powyższego:

* podatek VAT został uznany za wydatek kwalifikowalny w projekcie realizowanym w ramach RPOW, ale Gmina zobowiązała się do zwrotu części zrefundowanej kwoty VAT w przypadku gdy zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku,

* podatek VAT został uznany za wydatek niekwalifikowalny w projekcie realizowanym w ramach PROW, co oznacza, że podatek VAT stanowi wkład własny w realizowanej inwestycji. W ramach PROW inwestycja finansowana jest ze środków wyprzedzających finansowanie - pożyczki.

W obecnej sytuacji Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji ww. projektów.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nabycie towarów i usług było w ramach realizacji projektów dokumentowanie fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Efekty inwestycji będących przedmiotem wniosku w zakresie inwestycji zakończonych zostały zaliczane na podstawie przepisów o podatku dochodowym do środków trwałych podlegających amortyzacji tj.

* Budowa pompowni wody w miejscowości,

* Etap I- modernizacja architektoniczno-konstrukcyjna budynku stacji uzdatniania wody oraz modernizacja i montaż stacji uzdatniania wody i przepompowni, etap II- montaż zbiorników kontaktowych stacji uzdatniania wody, rozbiórka budynku gospodarczego, instalacja elektryczna i systemu monitorowania stacji uzdatniania wody oraz montaż systemu pompowego stacji uzdatniania wody wraz z pracami wokół studni głębinowych, etap III- zagospodarowanie terenu wokół stacji uzdatniania wody, prace wykończeniowe i uruchomienie stacji uzdatniania wody,

* Kanalizacja Sanitarna,

* Hydrofornia - przebudowa pod stację uzdatniania wody.

Natomiast inwestycje w toku realizacji (środki trwałe w budowie) zostaną zaliczone w poczet środków trwałych tj.:

* Ochrona północno - wschodnich terenów - budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach wraz z budową oczyszczalni ścieków,

* Budowa kanalizacji sanitarnej

Wartość początkowa środków trwałych, które Gmina zamierza przejąć od Komunalnego Zakładu Wodociągów Kanalizacji i Remontów

* Budowa pompowni wody w miejscowości.,- przekracza 15 000 zł,

* Etap I- modernizacja architektoniczno-konstrukcyjna budynku stacji uzdatniania wody oraz modernizacja i montaż stacji uzdatniania wody i przepompowni, etap II- montaż zbiorników kontaktowych stacji uzdatniania wody, rozbiórka budynku gospodarczego, instalacja elektryczna i systemu monitorowania stacji uzdatniania wody oraz montaż systemu pompowego stacji uzdatniania wody wraz z pracami wokół studni głębinowych, etap III- zagospodarowanie terenu wokół stacji uzdatniania wody, prace wykończeniowe i uruchomienie stacji uzdatniania wody-przekracza 15 000 zł,

* Kanalizacja Sanitarna - przekracza 15 000 zł,

* Hydrofornia - przebudowa pod stację uzdatniania wody-przekracza 15 000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy likwidacja samorządowego zakładu budżetowego - Komunalnego Zakładu Wodociągów Kanalizacji i Remontów i przejęcie mienia i zadań przez wyodrębniony referat pozwoli Gminie na obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w latach 2009-2010 związanych z realizacją zadań inwestycyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nieodpłatnym przekazaniem - bezpośrednio po przekazaniu zadań inwestycyjnych - infrastruktury wytworzonej w wyniku tych zadań zakładowi budżetowemu, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań inwestycyjnych. Nieodpłatne przekazanie przez Gminę zakładowi budżetowemu infrastruktury stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT. Działalność zakładu budżetowego w zakresie świadczenia usług z wykorzystaniem przekazanej infrastruktury należy uznać za prowadzenie przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. W związku z tym Gmina nie posiadała prawa do obniżenia kwot podatku na należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w latach 2009-2010 związanych z realizacją zadań inwestycyjnych.

Likwidacja zakładu budżetowego i przejęcie przez referat w Urzędzie Miasta i Gminy zadań i infrastruktury wytworzonej w wyniku zadań inwestycyjnych spowoduje zmianę przeznaczenia tej infrastruktury. W wyniku tych działań infrastruktura będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Umowy w zakresie świadczenia usług będą zawierane bezpośrednio przez Gminę z odbiorcami. Urząd Miasta i Gminy ani referat w tym Urzędzie nie stanowią wyodrębnionej jednostki organizacyjnej, lecz aparat pomocniczy organów Gminy. W tej sytuacji czynności wykonywane przez Urząd Miasta i Gminy czy referat są czynnościami Gminy. Nastąpi zatem zmiana sposobu wykorzystania i przeznaczenia przez Gminę infrastruktury z czynności niepodlegających VAT (tj. oddane do nieodpłatnego korzystania) na czynności opodatkowane VAT (tj. świadczenie usług). Uzasadnia to prawo do odliczenia przez Gminę kwoty nieodliczonego uprzednio podatku VAT związanego z realizacją zadań inwestycyjnych, w wyniku których infrastruktura została wytworzona. Dopuszczalne jest dokonanie korekty podatku naliczonego w okresie 5 lat, licząc od początku roku w którym nastąpiła zmiana sposobu wykorzystania i przeznaczenia przez Gminę infrastruktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) wynika, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powołany wyżej przepis jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i zrealizował w latach 2009-2010 inwestycje pod nazwą:

1.

Ochrona północno-wschodnich terenów - budowa sieci kanalizacji sanitarnej wraz z budową oczyszczalni ścieków;

2.

Budowa pompowni wody

3.

Etap I - modernizacja architektoniczno-konstrukcyjna budynku stacji uzdatniania wody oraz modernizacja i montaż stacji uzdatniania wody i przepompowni., Etap II - montaż zbiorników kontaktowych stacji uzdatniania wody, rozbiórka budynku gospodarczego, instalacja elektryczna i systemu monitorowania stacji uzdatniania wody oraz montaż systemu pompowego stacji uzdatniania wody wraz z pracami wokół studni głębinowych, Etap III - zagospodarowanie terenu wokół stacji uzdatniania wody, prace wykończeniowe i uruchomienie stacji uzdatniania wody,

4.

Budowa kanalizacji sanitarnej;

5.

Budowa pompowni wody;

6.

Opracowanie projektu budowlano-wykonawczego sieci wodociągowej z przyłączami.

Powstałe w wyniku tych inwestycji środki trwałe oddane były nieodpłatnie zakładowi samorządowemu - Komunalnemu Zakładowi Wodociągów Kanalizacji i Remontów, odrębnej jednostce organizacyjnej Gminy. W trakcie realizacji ww. zadań Gmina nie dokonywała obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bowiem nabyte na potrzeby realizacji projektów towary i usługi nie miały związku z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Obecnie organy Gminy rozważają możliwość likwidacji Komunalnego Zakładu Wodociągów Kanalizacji i Remontów i przejęcie jego zadań przez wyodrębniony referat Urzędu Miasta i Gminy. Likwidacja zakładu budżetowego i przejęcie przez referat Gminy zadań i infrastruktury wytworzonej w wyniku zadań inwestycyjnych spowoduje zmianę przeznaczenia tej infrastruktury. W wyniku tych działań infrastruktura będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Umowy w zakresie świadczenia usług będą zawierane bezpośrednio przez Gminę z odbiorcami. Nastąpi zatem zmiana sposobu wykorzystania i przeznaczenia przez Gminę infrastruktury z czynności niepodlegających VAT (tj. oddane do nieodpłatnego korzystania) na czynności opodatkowane VAT (tj. świadczenie usług). Efekty inwestycji będących przedmiotem wniosku w zakresie inwestycji zakończonych zostały zaliczone do środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł.

W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia wiec z sytuacją, gdy nabycie towarów i usług nastąpiło w okresie, kiedy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu realizacji inwestycji Wnioskodawcy nie przysługiwało. Dotychczas bowiem inwestycja nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie miał więc możliwości skorzystania z prawa odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów związanych z realizacją zadania inwestycyjnego, na podstawie cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast obecnie Wnioskodawca planuje przejęcie infrastruktury i realizacji zadań w zakresie zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków od Komunalnego Zakładu Wodociągów, Kanalizacji i Remontów i zawrze umowy w zakresie świadczenia tych usług bezpośrednio z odbiorcami.

Zatem przejęcie mienia zlikwidowanego Zakładu i podpisanie umów z odbiorcami usług w zakresie zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków spowoduje, iż nastąpi u Wnioskodawcy zmiana przeznaczenia inwestycji z nieopodatkowanej na służącą czynnościom opodatkowanym. Tym samym, stwierdzić należy, iż wówczas zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem nabyte w ramach realizacji inwestycji towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów usług, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Zgodnie bowiem z art. 91 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., nadanym ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Przepis art. 91 ust. 1 w brzmieniu cyt. powyżej stosuje się począwszy od korekt dokonywanych za rok 2011.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 2a ustawy, obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio. Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Należy podkreślić, iż ustawodawca ustalił również zasady postępowania w sytuacji, gdy w okresie korekty nastąpi sprzedaż towaru.

Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty. Stosownie do art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi związane jest z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub nie podlegającymi opodatkowaniu.

Natomiast przepis art. 91 ust. 7 ustawy stanowi, że przepisy art. 91 ust. 1-6 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Ponadto, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty - art. 91 ust. 7a ustawy.

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego, tj. zarówno w sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że pomiędzy Gminą, a odbiorcami zostaną zawarte umowy cywilnoprawne na dostarczanie wody i odbiór ścieków będą one niewątpliwie stanowić czynność cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną). Dla zamierzonej czynności Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatne świadczenie usług.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że po zawarciu umów cywilnoprawnych Wnioskodawca będzie wykonywał czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem z tego tytułu będzie mu przysługiwało prawo do dokonania korekty nieodliczonego podatku naliczonego, o której mowa w powyższych przepisach.

W sytuacji, gdy nastąpi zmiana sposobu wykorzystania i przeznaczenia przez Gminę infrastruktury z czynności niepodlegających VAT (tj. oddane do nieodpłatnego korzystania) na czynności opodatkowane VAT (tj. świadczenie usług), Gmina będzie osiągała obroty opodatkowane podatkiem VAT z tytułu użytkowania powstałej infrastruktury co uzasadnia prawo do odliczenia przez Gminę kwoty nieodliczonego w latach 2009-2010 podatku VAT związanego z realizacją zadań inwestycyjnych, w wyniku których infrastruktura została wytworzona, poprzez dokonanie korekty podatku naliczonego.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do korekty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w latach 2009-2010 związanych z realizacją zadań inwestycyjnych, na podstawie wyżej powołanych przepisów.

Wobec powyższego stanowisko, Wnioskodawcy, iż będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku naliczonego o podatek naliczony należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy tj. prawa do obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w latach 2009-2010 związanych ze zmianą sposobu wykorzystania i przeznaczenia wytworzonej przez Gminę infrastruktury. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności sposobu dokonania korekty podatku naliczonego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawno-podatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywało z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl