IPTPP1/443-86/13-4/RG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-86/13-4/RG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2013 (data wpływu 4 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 kwietnia 2013 r. (data wpływu 17 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług organizacji wycieczek zawodoznawczych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług organizacji wycieczek zawodoznawczych.

Wniosek uzupełniono w dniu 17 kwietnia 2013 r. w zakresie doprecyzowania przedstawionego zaistniałego stanu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą od 2007. Przedmiotem działalności jest między innymi organizacja wyjazdów edukacyjnych dla młodzieży ze szkół zawodowych.

Jednostka odpowiedzialna za kształcenie zawodowe to Centrum Informacji Zawodowej i Doskonalenia Nauczycieli. Jedna z umów - w załączniku. Umowa finansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2012 Wnioskodawczyni świadczyła i nadal świadczy usługi dla jednostek objętych systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz uczelni polegające na realizacji wycieczek zawodoznawczych dla uczniów szkół zawodowych województwa w ramach realizacji projektu "..." Priorytet IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach. Działanie 9.2 - Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

Przedmiot umowy obejmuje organizację wycieczki zawodoznawczej w tym zapewnienie wstępów do zakładów pracy o różnym profilu działania, przekazanie informacji odnośnie funkcjonowania danej branży, przy okazji - poznanie walorów i turystycznych ale głównie zawodowych w najbliższej okolicy i możliwości dalszego rozwoju zawodowego.

Dodatkowo Wnioskodawczyni zapewnia wyżywienie oraz transport, opiekę pilota - którego zadaniem jest przekazanie walorów danego regionu stawiając nacisk głównie na rozwój zawodowy uczestników wyjazdu. Każdy z tych elementów jest również oceniany przez uczestników - jako wykonywany zawód, np. Wnioskodawczyni organizuje zwiedzanie kuchni w stołówce, która przygotowuje dla młodzieży posiłek, w celu zapoznania się z zasadami działania oraz warunkami pracy w tym zawodzie. Organizowana wycieczka ma stworzyć warunki do rozwijania zainteresowań zawodowych, zapoznania z najnowszymi technologiami, urządzeniami i wynalazkami w technice, poznanie oferty polskich i zagranicznych firm z branży, w której dana grupa się specjalizuje, wymiany doświadczeń i prezentacji własnych dokonań dydaktycznych uczniów i nauczycieli ze szkół.

Dzięki takim wyjazdom uczniowie poznają w praktyce jak wygląda praca, np. w kuchni, w piekarni, na lotnisku, w fabryce..., Fabryce..., pensjonatach i hotelach w różnych miejscowościach, itd.

Wnioskodawczyni nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawczyni jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Świadczone usługi są usługami kształcenia zawodowego (wyjazd zawodoznawczy do instytucji, zakładu, uczelni, itd, gdzie uczniowie w praktyce poznają zawód, którego uczą się w szkole). Wnioskodawczyni nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Usługi finansowane są w 100% ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Usługi kształcenia zawodowego są ściśle związane z usługami podstawowymi. Podstawowa usługa to organizacja wyjazdów, i tylko część usług jest związana z wyjazdami zawodoznawczymi - popartymi odpowiednią umową z zamawiającym takie usługi.

a.

są niezbędne do wykonania usługi podstawowej (organizacja wyjazdu dla młodzieży jest ściśle połączona z odwiedzeniem zakładu pracy, itd. z kształceniem zawodowym). Bez tego założenia wyjazd by się nie odbył,

b.

głównym celem świadczonych usług jest kształcenie zawodowe młodzieży. Celem będzie obniżenie kosztów organizacji takich wyjazdów zawodowych - w konsekwencji niższy koszt dla instytucji płacącej za wyjazdy.

Świadcząc usługi organizacji wycieczek Wnioskodawczyni działa w imieniu własnym i na własny rachunek.

Bezpośrednim nabywcą usług będących przedmiotem wniosku jest Centrum Informacji Zawodowej i Doskonalenia Nauczycieli. Jest to publiczna placówka oświatowa zajmująca się doskonaleniem kadr, kształceniem zawodowym, edukacją dla rynku pracy oraz orientacji i poradnictwa zawodowego.

Na zlecenie tej Instytucji Wnioskodawczyni organizuje wyjazdy zawodoznawcze dla uczniów szkół zawodowych. Udział w wycieczkach biorą uczniowie szkół zawodowych z województwa.

Każdy wyjazd obejmuje: przejazd autokarem, opłaty dla instytucji organizujących wizyty zawodoznawcze, obiad, ubezpieczenie uczestników, opłaty za pokazy, wykłady, prelekcje. Są to wszystkie usługi związane z bezpośrednią korzyścią uczestników.

Ogólna klasyfikacja statystyczna dla świadczonych usług: 79.12.Z.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczenie przez firmę Wnioskodawczyni ww. usług korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29c.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29c zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Wnioskodawczyni uważa, że świadczone usługi organizacji i prowadzenia wycieczki zawodowoznawczej finansowane ze środków publicznych w pełni spełniają definicję do zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29c. Zatem wystawienie przez Wnioskodawczynię faktury za organizację i przeprowadzenie wycieczki zawodowoznawczej (w tej usłudze zawarte jest: wyżywienie, nocleg, koszty przejazdu, wynagrodzenie pilotów, marża) powinny być opodatkowane stawką zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Przy czym w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność gospodarczą prowadzi od 2007 r. Przedmiotem działalności jest między innymi organizacja wyjazdów edukacyjnych dla młodzieży ze szkół zawodowych. Jednostka odpowiedzialna za kształcenie zawodowe to Centrum Informacji Zawodowej i Doskonalenia Nauczycieli. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2012 Wnioskodawczyni świadczyła i nadal świadczy usługi dla jednostek objętych systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz uczelni polegające na realizacji wycieczek zawodoznawczych dla uczniów szkół zawodowych województwa w ramach realizacji projektu "...I" Priorytet IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach. Umowa finansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Przedmiot umowy obejmuje organizację wycieczki zawodoznawczej w tym zapewnienie wstępów do zakładów pracy o różnym profilu działania, przekazanie informacji odnośnie funkcjonowania danej branży, przy okazji - poznanie walorów i turystycznych ale głównie zawodowych w najbliższej okolicy i możliwości dalszego rozwoju zawodowego. Ponadto Zainteresowana zapewnia wyżywienie oraz transport, opiekę pilota - którego zadaniem jest przekazanie walorów danego regionu stawiając nacisk głównie na rozwój zawodowy uczestników wyjazdu. Każdy z tych elementów jest również oceniany przez uczestników - jako wykonywany zawód, np. organizuje zwiedzanie kuchni w stołówce, która przygotowuje dla młodzieży posiłek, w celu zapoznania się z zasadami działania oraz warunkami pracy w tym zawodzie. Organizowana wycieczka ma stworzyć warunki do rozwijania zainteresowań zawodowych, zapoznanie z najnowszymi technologiami, urządzeniami i wynalazkami w technice, poznanie oferty polskich i zagranicznych firm z branży, w której dana grupa się specjalizuje, wymiany doświadczeń i prezentacji własnych dokonań dydaktycznych uczniów i nauczycieli ze szkół. Dzięki takim wyjazdom uczniowie poznają w praktyce jak wygląda praca np. w kuchni, w piekarni, na lotnisku, w fabryce..., Fabryce..., pensjonatach i hotelach w różnych miejscowościach, itd.

Wnioskodawczyni nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz Wnioskodawczyni nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Zdaniem Wnioskodawczyni świadczone usługi są usługami kształcenia zawodowego (wyjazd zawodoznawczy do instytucji, zakładu, uczelni, itd., gdzie uczniowie w praktyce poznają zawód, którego uczą się w szkole). Usługi finansowane są w 100% ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Świadcząc usługi organizacji wycieczek Wnioskodawczyni działa w imieniu własnym i na własny rachunek.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż usługi kształcenia zawodowego są ściśle związane z usługami podstawowymi. Podstawowa usługa to organizacja wyjazdów, i tylko część usług jest związana z wyjazdami zawodowoznawczymi - popartymi odpowiednią umową z zamawiającym takie usługi.

a.

są niezbędne do wykonania usługi podstawowej (organizacja wyjazdu dla młodzieży jest ściśle połączona z odwiedzeniem zakładu pracy, itd. z kształceniem zawodowym). Bez tego założenia wyjazd by się nie odbył,

b.

głównym celem świadczonych usług jest kształcenie zawodowe młodzieży. Celem będzie obniżenie kosztów-organizacji takich wyjazdów zawodowych - w konsekwencji niższy koszt dla instytucji płacącej za wyjazdy.

Bezpośrednim nabywcą usług będących przedmiotem wniosku jest Centrum Informacji Zawodowej i Doskonalenia Nauczycieli. Jest to publiczna placówka oświatowa zajmująca się doskonaleniem kadr, kształceniem zawodowym, edukacją dla rynku pracy oraz orientacji i poradnictwa zawodowego. Na zlecenie tej Instytucji Wnioskodawczyni organizuje wyjazdy zawodowoznawcze dla uczniów szkół zawodowych. Udział w wycieczkach biorą uczniowie szkół zawodowych z województwa. Każdy wyjazd obejmuje: przejazd autokarem, opłaty dla instytucji organizujących wizyty zawodowoznawcze, obiad, ubezpieczenie uczestników, opłaty za pokazy, wykłady, prelekcje. Są to wszystkie usługi związane z bezpośrednią korzyścią uczestników.

Wnioskodawczyni wskazała, iż ogólna klasyfikacja statystyczna dla świadczonych usług: 79.12.Z.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2007 r. Nr 251, poz. 1885 z późn. zm.) wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Działalności (PKD), zwaną dalej "PKD 2007", stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Zgodnie z ww. załącznikiem w Sekcji N - Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca, Dział 79 - Działalność organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z niż związane, grupa 79.12.Z obejmuje działalność organizatorów turystyki, podklasa ta obejmuje: organizowanie imprez turystycznych, włączając wycieczki turystyczne z kompleksowym programem imprez, uwzgledniające transport, zakwaterowanie, wyżywienie, zwiedzanie muzeów, miejsc historycznych, oglądanie widowisk teatralnych, muzycznych i sportowych.

Odzwierciedleniem Polskiej Klasyfikacji Działalności jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Z przepisów ww. rozporządzenia wynika, iż w sekcji N mieszczą się "usługi administrowania i usługi wspierające".

W dziale 79 "usługi świadczone przez organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostałe usługi w zakresie rezerwacji i usługi z nią związane" mieszczącym się w sekcji N wymienione zostały:

* 79 usługi świadczone przez organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostałe usługi w zakresie rezerwacji i usługi z nią związane

* 79.12 usługi świadczone przez organizatorów turystyki.

Wobec powyższego usługi będące przedmiotem wniosku, są świadczone przez Wnioskodawczynię jako organizatora turystyki.

W wyżej przedstawionym stanie faktycznym wątpliwości Wnioskodawczyni budzi fakt, czy przedmiotowe usługi organizacji wycieczek zawodoznawczych na rzecz uczniów szkół zawodowych mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z art. 43 ust. 17a ustawy wynika, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni nie świadczy wskazanych usług jako jednostka objęta systemem oświaty, nie jest też uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, co skutkuje tym, iż nie ma on prawa do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "kształcenia zawodowego" i "przekwalifikowania zawodowego", wobec tego należy wskazać, iż zgodnie z art. 44 obowiązującego od dnia 1 lipca 2011 r. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. nr 77/1) usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy zawodowej przez uczestnika szkolenia.

Mając na względzie powyższą definicję, organizowanych przez Wnioskodawczynię wycieczek zawodoznawczych, kierowanych do młodzieży ze szkół zawodowych, nie można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników oraz nauczanie mające na celu uzyskanie, bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. O braku zawodowego charakteru przedmiotowych szkoleń świadczy krąg osób, do których są adresowane, tj. młodzież ze szkół zawodowych. Należy podkreślić, iż z uwagi na wiek, nie funkcjonują oni na rynku pracy, nie wykonują zawodów, zatem nie możemy mówić w tym przypadku o zdobywaniu wiedzy do celów zawodowych.

Stąd też przedmiotowych usług nie można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle powyższego, bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia w przypadku szkoleń dla tejże grupy osób, tj. młodzieży szkolnej, pozostaje fakt, iż jak wskazuje Spółka, środki na ich finansowanie pochodzą w całości ze środków publicznych.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż usługa organizowania wycieczek zawodoznawczych dla uczniów szkół zawodowych, nie może zostać zakwalifikowana jako usługa zwolniona od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Zatem biorąc pod uwagę treść przepisów art. 43 ust. 17 i 17a ustawy, usługa organizowania wycieczek zawodoznawczych stanowi świadczenia odrębne od właściwej usługi szkoleniowej świadczonej w tym przypadku przez szkołę. Nadto Wnioskodawczyni w odniesieniu do powyższych świadczeń nie występuje w charakterze podmiotu realizującego usługę podstawową. Zatem dla usług organizowania wycieczek zawodoznawczych znajdzie wyłączenie ze zwolnienia od podatku VAT przewidziane w art. 43 ust. 17a ustawy.

Zatem, przedmiotowe wycieczki opodatkować należy, stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy - 23% stawką podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto Wnioskodawczyni w opisie zaistniałego stanu faktycznego wskazała, iż "Jedna z umów - w załączniku", jednakże przedmiotowy wniosek nie zawierał załącznika. Jednocześnie odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl