IPTPP1/443-847/13-4/MH - Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-847/13-4/MH Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2013 r. (data wpływu 14 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 stycznia 2014 r. (data wpływu 7 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. "..." objętego PROW na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. "..." objętego PROW na lata 2007-2013.

Wniosek uzupełniono w dniu 7 stycznia 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Fundacja została w dniu 23 maja 2006 r. zarejestrowana w KRS pod numerem. Jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) i swojego statutu.

Celem Fundacji jest:

1.

niesienie pomocy osobom dotkniętym wszelkimi schorzeniami;

2.

wspieranie działań w zakresie wczesnego wykrywania i profilaktyki nowotworów, chorób serca i chorób społecznych;

3.

wspieranie działań w zakresie zmniejszania zachorowalności z powodu otyłości, stresu, alkoholizmu, nikotynizmu;

4.

niesienie pomocy osobom niepełnosprawnym i chorym na serce;

5.

popieranie i promocja zdrowego stylu życia;

6.

niesienie pomocy ludziom będącym w trudnej sytuacji materialnej lub zagrożonych patologią społeczną;

7.

wspieranie działań w zakresie przeciwdziałania skutkom zdrowotnych zagrożeń cywilizacyjnych;

8.

propagowanie walorów przyrody - jej piękna, właściwości klimatycznych i oddziaływania harmonizującego dla podniesienia poziomu zdrowia;

9.

wspieranie działań w zakresie rozwiązywania zagadnień związanych z funkcjonowaniem rodziny;

10.

wspieranie działań w zakresie edukacji, kultury i sztuki.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. z późn. zm. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r. 08.138.868), organizacja pozarządowa może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na tzw. "Małe projekty", operacje o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 1 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Zgodnie z § 4 pkt 3 pod. 1 powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowalnych "Małych projektów" zalicza się również podatek od towarów i usług (VAT) w przypadku, gdy wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej (art. 71 ust. 3. lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.Urz.UE.L 277 z dnia 21 października 2005 r. str. 1, z późn. zm.).

W okresie od 15 maja 2013 r. do 31 grudnia 2013 r. Fundacja realizuje operację pt. "..." w ramach "Małych projektów". Celem operacji jest poprawa jakości życia mieszkańców na obszarze LGD, poprzez organizację 5 koncertów połączonych z 3 wystawami malarstwa, wspieranie lokalnej twórczości muzycznej i malarskiej, wykorzystanie dziedzictwa kulturowego i specyfiki obszaru LSR do rozwoju tożsamości społeczności lokalnych, współpracy i partnerstwa w zakresie organizacji i promocji kultury lokalnej. Wszystkie działania tej operacji w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" będą miały charakter nieodpłatny, więc nie będą generować przychodów. Organizacja Wnioskodawcy zawiesiła z dniem 1 marca 2011 r. wykonywanie działalności gospodarczej, nie jest od 1 marca 2011 r. podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT.

W zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji znajdują się przede wszystkim wynagrodzenia dla wykonawców i kompozytorów, koszty wynajmu pomieszczeń na koncerty, nagłośnienia koncertów i materiały promocyjne operacji. Ze względu na brak możliwości odliczenia Wnioskodawca wliczył VAT jako koszt kwalifikowalny. Fundacja Wnioskodawcy pragnie przygotować wniosek o płatność na operację pt. "..." w ramach działania "Małe projekty" - aby prawidłowo przeprowadzić formułę wniosku i realizacji projektu Zainteresowany zwraca się z uprzejmą prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług dla wydatków poniesionych przy realizacji operacji pt. "..." w ramach "Małych projektów"/"Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r. 08.138.868).

Fundacja od 2012 r. do chwili obecnej nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W trakcie realizacji operacji "..." - w ramach "Małych projektów" (operacja w całości realizowana w 2013 r.) nie był więc czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca oświadcza, że wszystkie bez wyjątku faktury dokumentujące wydatki w ramach operacji "..." wystawione są na Wnioskodawcę - Fundację. Wydatki poniesione w ramach realizacji operacji "..." są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków poniesionych w okresie od 15 maja 2013 r. do 15 listopada 2013 r. w związku z realizacją operacji pt. "..." w ramach "Małych Projektów" PROW przez Fundację, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r. (08.138.868), finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku realizacji operacji "..." w okresie od 15 maja 2013 r. do 31 grudnia 2013 r. w ramach "Małych projektów" PROW 2007-2013 podatnik w osobie Fundacji nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku, nie może odzyskać podatku VAT zapłaconego podczas dokonywania zakupów na realizację ww. operacji. W czasie dokonywania zakupów i wydatków na realizację ww. operacji Fundacja nie jest uznawana za podatnika VAT, ma bowiem zawieszoną działalność gospodarczą od 1 marca 2011 r.

Wnioskodawca wyraża więc stanowisko, iż w powyższym zdarzeniu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT płaconego w cenie nabywanych towarów i usług przy realizacji operacji w ramach "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" na tzw. "Małe projekty" przez Fundację, których zakres kwalifikowalności i tryb przyznawania określa Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r. (08.138.868), finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w okresie od 15 maja 2013 r. do 31 grudnia 2013 r. realizuje operację pt. "..." w ramach "Małych projektów" objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Celem operacji jest poprawa jakości życia mieszkańców na obszarze LGD, poprzez organizację 5 koncertów połączonych z 3 wystawami malarstwa, wspieranie lokalnej twórczości muzycznej i malarskiej, wykorzystanie dziedzictwa kulturowego i specyfiki obszaru LSR do rozwoju tożsamości społeczności lokalnych, współpracy i partnerstwa w zakresie organizacji i promocji kultury lokalnej. Wszystkie działania tej operacji w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" będą miały charakter nieodpłatny, więc nie będą generować przychodów. Wszystkie bez wyjątku faktury dokumentujące wydatki w ramach operacji wystawione są na Zainteresowanego. Wydatki poniesione w ramach realizacji operacji są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. "..." w ramach "Małych projektów" objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ jak wskazał, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przy czym należy podkreślić, iż na podstawie ustawy z dnia z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35) od 1 stycznia 2014 r. niżej wymienione przepisy otrzymują następujące brzmienie:

* art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług;

* art. 88 ust. 4 - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawczyni ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż wydatki poniesione przez Zainteresowanego w związku z realizacją projektu mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl