IPTPP1/443-842/13-4/RG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-842/13-4/RG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2013 r. (data wpływu 12 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 23 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i stawki podatku VAT dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i stawki podatku VAT dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy.

Wniosek uzupełniono w dniu 23 stycznia 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawczyni (zwana dalej Spółką) jest spółką komunalną działającą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym wspólnikiem jest Gmina Miasto (zwana dalej Gminą). Zarówno Spółka jak i Gmina są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług (VAT).

Zgodnie z umową Spółki podstawowym celem jej działalności jest wykonywanie powierzonych jej tą umową przez Gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej na warunkach określonych przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, w szczególności zadań własnych Gminy w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, służących bieżącemu i nieprzerwanemu zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy w drodze świadczenia usług w zakresie utrzymywania składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych.

Przedmiotem działania Spółki, zgodnie z jej umową jest:

a.

zbieranie odpadów, przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów, odzysk surowców, działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami, odprowadzanie ścieków,

b.

sprzedaż hurtowa odpadów i złomu, pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami, targowiskami,

c.

transport drogowy towarów oraz działalność usługowa związana z przeprowadzkami, pozostałe sprzątanie, działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni, pogrzeby i działalność pokrewna, pozostała działalność usługowa.

Rada Miasta będąca organem Gminy, podjęła w dniu 7 marca 2013 r. uchwałę nr 13 "w sprawie upoważnienia zarządu Spółki do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej". W wyniku podjętej uchwały Zarząd Spółki został upoważniony do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej w zakresie:

1.

przyjmowania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie opłatami komunalnymi,

2.

przyjmowania deklaracji wraz z kopiami umów na odbieranie odpadów komunalnych,

3.

przyjmowania informacji od właścicieli nieruchomości o wygaśnięciu umowy na odbieranie odpadów komunalnych,

4.

określania w drodze decyzji wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w określonych przypadkach,

5.

określania w drodze decyzji wysokości zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

6.

wydawania decyzji nakazujących wykonanie obowiązku wyposażenia nieruchomości w pojemniki na odpady i utrzymania ich w odpowiednim stanie,

7.

dokonywanie czynności sprawdzających, o których mowa w art. 272 Ordynacji podatkowej,

8.

ewentualnego korygowania złożonych deklaracji lub zwracanie się do składających deklaracje o ich skorygowanie lub złożenie odpowiednich wyjaśnień,

9.

uwierzytelniania kopii skorygowanych deklaracji,

10.

doręczania właścicielowi nieruchomości uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji wraz z odpowiednimi informacjami,

11.

żądania złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn niezłożenia deklaracji lub wezwanie do jej złożenia, w przypadku istnienia takiego obowiązku,

12.

wezwanie do złożenia wyjaśnień lub uzupełnienia deklaracji (w razie wątpliwości co do poprawności złożonej deklaracji),

13.

dokonywania oględzin lokalu mieszkalnego lub jego części za zgodą właściciela nieruchomości w określonych przypadkach,

14.

ewentualnego wyznaczania terminu nowych oględzin,

15.

sporządzania protokołu z oględzin,

16.

prowadzenia czynności windykacyjnych,

17.

rozpatrywania indywidualnych wniosków o udzielenie ulgi w spłacie zaległości,

18.

kontrolowania w terenie realizacji obowiązku uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Upoważnienie obejmuje umocowanie do prowadzenia postępowań administracyjnych w sprawach oznaczonych w uchwale, w tym do wydawania decyzji administracyjnych oraz wszelkich postanowień i zaświadczeń w toku prowadzonych postępowań.

Po podjęciu wyżej wskazanej uchwały pomiędzy Gminą a Spółką została zawarta "Umowa wykonawcza określająca prawa i obowiązki stron w związku z powierzeniem Spółce do realizacji zadania polegającego na załatwieniu indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej" (zwana dalej "umową wykonawczą"), której przedmiotem jest określenie sposobu wykonywania powierzonych Spółce zadań Gminy w zakresie załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej oraz wykonywania niektórych obowiązków należących do zadań własnych gminy w zakresie czystości i porządku na terenie miasta.

Zakres zadań powierzonych Spółce w ramach umowy, który Spółka przyjęła do wykonania jest zasadniczo tożsamy z zakresem czynności wskazanym w ww. upoważnieniu udzielonym przez Radę Miasta, z tym zastrzeżeniem, że do obowiązków Spółki należy dodatkowo pobieranie opłat za gospodarowanie opłatami komunalnymi i wpłacanie ich w ustalonym terminie na wyodrębniony rachunek bankowy, prowadzenie odrębnej ewidencji księgowej dla należności Gminy w zakresie objętym umową, a także realizowanie przyjętych na siebie umową obowiązków sprawozdawczych i prowadzenia windykacji należności. Dodatkowo, zgodnie z umową Spółka jest zobowiązana do realizacji obowiązków wynikających z uchwały Rady Miasta... nr...z dnia 29 listopada 2012 r.- dotyczącej terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Wykonywanie niektórych obowiązków należących do zadań własnych Gminy w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta, odbywać się ma zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.).

Zgodnie z wyżej wskazaną umową, wysokość środków przeznaczonych na realizację przedmiotu umowy jest ustalana na podstawie zatwierdzonej przez Prezydenta Miasta... kalkulacji kosztów za dany rok wykonywania powierzonego Spółce zadania, składanej przez Spółkę do określonej daty poprzedzającej rok gospodarczy, w którym będą wykonywane zadania. Następnie Gmina zapewnia na realizację powierzonego zadania środki na podstawie złożonej faktury - wpłacając je Spółce w ciągu 14 dni od dnia otrzymania dokumentów obciążających za dany miesiąc. Nadto, w celu realizacji zdania Gmina przekazała Spółce odpowiednie oprogramowanie oraz zestawy komputerów.

Spółka wskazuje, że celem prawidłowego zidentyfikowania świadczonej przez siebie na rzecz Gminy usługi, zwróciła się do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o wydanie odpowiedniej opinii. Działalność Spółki w zakresie przedmiotowej usługi, została sklasyfikowana jako mieszcząca się w zgrupowaniu PKWiU 84.12.13.0 "Usługi administracji publicznej w zakresie gospodarki mieszkaniowej".

W uzupełnieniu do wniosku ORD-IN Spółka wskazała, iż przedmiotem pytań przedstawionych we wniosku są następujące czynności umowne:

pkt I

1.

przyjmowanie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie opłatami komunalnymi, o której mowa w art. 6m ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 391, z późn. zm.) zwanej dalej Ustawą,

2.

przyjmowanie deklaracji wraz z kopiami umów, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy,

3.

przyjmowanie Informacji od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 11 ust. 3 ustawy,

4.

określanie w drodze decyzji wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w razie nie złożenia przez właściciela nieruchomości deklaracji o wysokości tej opłaty albo powstania uzasadnionych wątpliwości, co do danych zawartych w złożonej przez niego deklaracji, na zasadach określonych w art. 6o ustawy,

5.

określanie w drodze decyzji wysokości zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na podstawie art. 6p ustawy,

6.

wydawanie decyzji na podstawie art. 5 ust. 7 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy nakazujących wykonanie obowiązku wyposażania nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,

7.

dokonywanie czynności sprawdzających, o których mowa w art. 272 Ordynacji podatkowej, mających na celu:

a.

sprawdzanie terminowości składania deklaracji, wpłacania zadeklarowanych opłat w tym również pobieranych przez płatników oraz inkasentów,

b.

stwierdzanie formalnej poprawności składanych deklaracji,

c.

ustalanie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami,

8.

w razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, w zależności od charakteru i zakresu uchybień:

a.

korygowanie deklaracji oraz dokonywanie stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania z tytułu opłaty, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu opłaty lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1.000 zł,

b.

zwracanie się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość,

9.

uwierzytelnianie kopii skorygowanych deklaracji

10.

doręczanie właścicielowi nieruchomości uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania z tytułu opłaty, kwoty nadpłaty lub zwrotu opłaty bądź informacji o braku takich zmian,

11.

żądanie złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn niezłożenia deklaracji lub wezwanie do jej złożenia, jeżeli deklaracja nie została złożona mimo takiego obowiązku,

12.

w razie wątpliwości co do poprawności złożonej deklaracji - wzywanie do udzielenia, w wyznaczonym terminie, niezbędnych wyjaśnień lub uzupełnienia deklaracji, wskazując przyczyny poddania w wątpliwość rzetelności danych w niej zwartych,

13.

dokonywanie oględzin lokalu mieszkalnego lub jego części, za zgodą właściciela nieruchomości, jeżeli jest to niezbędne do zweryfikowania zgodności stanu faktycznego z danymi wynikającymi z deklaracji złożonej przez właściciela nieruchomości oraz z innych dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na cele mieszkaniowe,

14.

wyznaczanie nowego terminu przeprowadzenia oględzin, w razie nieudostępnienia lokalu mieszkalnego w uzgodnionym terminie,

15.

sporządzanie protokołu przeprowadzonych oględzin,

16.

prowadzenie czynności windykacyjnych,

17.

rozpatrywanie indywidualnych wniosków o udzielenie ulgi w spłacie zaległości,

18.

kontrolowanie w terenie realizacji obowiązku uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

19.

pobieranie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i wpłacanie uzyskanych wpłat na wyodrębniony rachunek bankowy, do ostatniego dnia roboczego tygodnia.

pkt II

Nadto Spółka, zgodnie z zawartą umową, zobowiązana jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej w zakresie należności (opłat) za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w ramach otwartego przez Gminę rachunku bankowego. Obowiązek ten obejmuje:

1.

prowadzenie obsługi finansowo-księgowej z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego,

2.

prowadzenie rachunkowości z uwzględnieniem przepisów regulujących finanse publiczne,

3.

prowadzenie rozliczeń z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

4.

składanie Gminie z tytułu prowadzonej wyodrębnionej ewidencji księgowej zestawienia zbiorcze księgowań,

5.

składanie Gminie na koniec kwartału informacji:

a.

o stanie należności w podziale na dłużników, zgodnie z wytycznymi do sprawozdania budżetowego Rb-N, zawartymi w rozporządzeniu w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych oraz

b.

wysokości skutków udzielonych przez Gminę ulg, umorzeń, odroczeń, zwolnień oraz skutków wydanych przez Spółkę (na podstawie stosownego upoważnienia) decyzji o umorzeniu zaległości, rozłożeniu na raty lub odroczeniu terminu płatności wraz z wykazem osób, którym udzielono ulgi i podaniem kwoty stosowanej ulgi (zgodnie z wytycznymi do sprawozdania budżetowego Rb-27S).

6.

składanie gminie raz w roku (do dnia 15 lutego) informacji dotyczącej odpisów aktualizujących należności,

7.

przedkładanie Gminie raz w roku w terminie do 31 marca roku następnego:

a.

wykazu osób którym udzielono w zakresie opłaty ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej łącznie 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia,

b.

wykazu osób którym udzielono pomocy publicznej,

8.

prowadzenie windykacji należności (z uwzględnieniem przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy),

9.

przedkładanie Gminie dwa razy - w terminie do 31 lipca za okres 1 styczeń - 30 czerwca oraz do 31 stycznia roku następnego za okres 1 stycznia - 31 grudnia - informacji o podjętych czynnościach windykacyjnych,

10.

współpracę z Wydziałem Finansowo - Księgowym oraz wydziałem Podatków i Opłat Urzędu Miasta celem ustalenia stanu rozrachunków, oraz innych spraw wynikających z zakresu powierzonego zadania.

Spółka wskazuje, że czynności objęte zakresem pytań wskazane w pkt I), a także w pkt II) ppkt 8), wykonywane są w ramach upoważnienia udzielonego przez Radę Miasta m.in. na podstawie m.in. art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Rada Gminy (Rada Miasta) upoważniła do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej Zarząd Spółki. Czynności te nie są więc wykonywane w imieniu własnym i na własny rachunek przez Spółkę.

Czynności wskazane w pkt II) - za wyjątkiem prowadzenia windykacji należności wskazanej w ppkt 8), Spółka wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek.

Spółka wskazuje, ze czynności będące przedmiotem wniosku wykonywane są na rzecz Gminy przez Spółkę odpłatnie w tym sensie, że środki pieniężne otrzymywane od Gminy są dla Spółki zwrotem kosztów, jakie poniosła Spółka na realizację czynności objętych wnioskiem.

Równocześnie Spółka wskazuje, że pojęcie odpłatności nie jest zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług, dlatego Spółka rozumie odpłatność w taki sposób, że otrzymanie środków pieniężnych od gminy jest dla Spółki bezpośrednią konsekwencją wykonywania czynności umownych w danym miesiącu.

Spółka wskazuje, że w umowie zawartej z Gminą strony nie posłużyły się pojęciem wynagrodzenia. Zgodnie bowiem z zawartą umową:

* wysokość środków przeznaczonych na realizację przedmiotu umowy będzie ustalona na podstawie zatwierdzonej przez Prezydenta Miasta kalkulacji kosztów na dany rok składanej przez Spółkę w siedzibie Gminy w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok gospodarczy (tekst jedn.: ten w którym wykonywane będą zadania),

* środki na zapewnienie realizacji powierzonego zadania Gmina będzie przekazywała na podstawie złożonej faktury wciągu 14 dni od dnia otrzymania dokumentów obciążających za dany miesiąc, przelewem na konto bankowe Spółki.

Otrzymywanych środków pieniężnych, Spółka nie traktuje jako dotacji.

W praktyce, świadczenie pieniężne jakie Spółka ma otrzymać od Gminy za każdy miesiąc wykonywania zadań, obliczane jest w ten sposób, że wysokość kosztów ponoszonych przez Spółkę w danym roku w związku z realizacją zadań, wynikająca ze złożonej Gminie kalkulacji kosztów, dzielona jest przez liczbę miesięcy w roku. Otrzymana w ten sposób kwota (miesięczne koszty ponoszone przez Spółkę) jest kwotą jaką Spółka otrzymuje co miesiąc od Gminy w związku z wykonywaniem zadań określonych w umowie.

Dodatkowo, w celu realizacji powierzonych Spółce zadań Gmina już przekazała Spółce oprogramowanie wraz z 5 licencjami do programu gospodarki odpadami komunalnymi GOMIG, oraz trzy zestawy komputerów.

Spółka wskazuje, że otrzymywane przez nią od Gminy środki na realizację przedmiotu umowy, służą jedynie pokryciu kosztów działalności Spółki, związanej z wykonywaniem czynności objętych pytaniami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka będzie świadczyć na rzecz Gminy odpłatne usługi, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które powinny być udokumentowane fakturą VAT.

2. W przypadku, w którym odpowiedź na wyżej sformułowane pytanie będzie pozytywna - czy świadczenie odpłatnych usług na rzecz Gminy przez Spółkę, na warunkach określonych w opisanym stanie faktycznym, opodatkowane będzie stawką podstawową, tj. stawką w wysokości 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W opisanym stanie faktycznym Spółka będzie świadczyć na rzecz Gminy odpłatne usługi, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co powinno być udokumentowane fakturą VAT.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1990 r. Nr 16, poz. 95 z późn. zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Artykuł 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy stanowi, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, a zadania własne obejmują m.in. sprawy usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.

Zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym zadaniami użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1 tej ustawy, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Wskazać należy, że art. 39 ust. 4 ww. ustawy, do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej rada gminy może upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej oraz organy jednostek i podmiotów, o których mowa w art. 9 ust. 1 tejże ustawy.

Dodatkowo art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 1996 r. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.) stanowi, że utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy.

Odnosząc się do przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., nr 54 poz. 535, z późn. zm. zwana dalej ustawą o VAT) Spółka wskazuje, że w jej ocenie czynności wykonywane przez nią w oparciu o upoważnienie udzielone Jej przez Gminę będącą jedynym wspólnikiem Spółki, a także w oparciu o umowę wykonawczą zawartą z tą gminą są odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez świadczenie usług rozumieć należy każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej lub prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również;

a.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

b.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

c.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Spółka uważa, iż w kontekście przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, drugorzędne znaczenie ma okoliczność czy świadczenie wykonywane jest w oparciu o stosunek cywilnoprawny istniejący pomiędzy dwoma podmiotami, czy też zadania wskazane w opisanym stanie faktycznym wykonane są przez Spółkę wskutek nakazu Gminy, gdyż w obu tych przypadkach dokonywana przez Spółkę czynność będzie podmiotem opodatkowania.

Odnosząc się do kwestii odpłatności świadczenia Spółka wskazuje, że Gmina zapewnia środki na wykonanie zadań powierzonych Spółce w oparciu o złożoną wcześniej przez nią kalkulację kosztów. Nie sposób więc postawić tezy, iż świadczenie usług ma charakter nieodpłatny. Rekompensata jaką otrzymuje Spółka za zrealizowane przez siebie świadczenia jest w ocenie Spółki obrotem w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT.

Spółka otrzymując od Gminy zwrot poniesionych wydatków, otrzymuje bezpośrednią i zindywidualizowaną korzyść, a otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnościami których dokonuje Spółka na rzecz Gminy.

Spółka realizując opisane w stanie faktycznym zadania za Gminę, zwalnia ją w istocie z określonych prawem obowiązków, czyni to jednak za wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, Gmina osiąga więc wymierną korzyść.

Jak wskazuje się w orzecznictwie sądowym świadczenie usług podlega opodatkowaniu tylko wtedy gdy pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny w oparciu o który następuje wymiana świadczeń wzajemnych (Tak wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 3 marca 1994, sygn. C-16/93 Tolsma, wyrok z dnia 21 marca 2002 r., sygn. C-I74/2000 Krennemer Golf, przywołane w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 października 2011 r. I FSK 1369/2010). W ocenie Spółki w opisanym stanie faktycznym niewątpliwe jest istnienie stosunku prawnego pomiędzy Spółką a Gminą, który to stosunek prawny jest źródłem świadczeń wzajemnych.

Spółka uważa, że świadcząc opisaną wyżej usługę działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług - w opisanym stanie faktycznym zastosowanie w stosunku do niej znajdzie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT definiujący podatnika m.in. jako osobę prawną wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, natomiast nie znajdzie zastosowania ust. 6 przywołanego przepisu.

W ocenie Spółki nie jest możliwe by w opisanym stanie faktycznym znalazł zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - przepis ten stanowi, iż "nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych". Aby przywołany przepis znalazł zastosowanie w opisanym stanie faktycznym, Spółce musiałby przysługiwać status organu władzy publicznej bądź urzędu obsługującego taki organ w rozumieniu przepisów regulujących podatek od towarów i usług, co według Spółki w opisanej sytuacji nie ma miejsca.

Konkludując stwierdzić należy, że w odniesieniu do Spółki zastosowanie znajdzie nie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz art. 15 ust. 1 tejże ustawy.

Spółka uważa też, że w opisanym stanie faktycznym zastosowania nie znajdzie § 13 ust. 1 pkt 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247). Zgodnie bowiem z przywołaną normą prawną zwalnia się z podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zakres podmiotowy wskazanego przepisu odnosi się bowiem do jednostek samorządu terytorialnego, do których nie sposób zaliczyć Spółki. Spółka jest również podmiotem nie mieszczącym się w pojęciu jednostki budżetowej tub samorządowego zakładu budżetowego do których odnosi się zwolnienie usług wskazane w § 13 ust. 1 pkt 13 wspomnianego rozporządzenia. Pojęcie jednostki budżetowej a także samorządowego zakładu budżetowego z pewnością nie pokrywa się z pojęciem spółki prawa handlowego.

Konsekwencją przyjęcia, iż Spółka:

a.

spełnia świadczenie na rzecz Gminy w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, a świadczenie to ma charakter odpłatny,

b.

posiada status podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT,

jest stwierdzenie, że świadczy ona odpłatną usługę na rzecz Gminy, która to usługa powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do kwestii udokumentowania dokonywanych czynności fakturą VAT, spółka wskazuje, iż zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT określa, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 1 i 9 ust. 10 i art. 120 ust. 16 przedmiotowej ustawy. Przyjmując, że doszło do sprzedaży usługi jest więc wystawienie faktury VAT.

Konkludując zasadne jest przyjęcie, że Spółka działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a dokonywane czynności mieszczą się w pojęciu odpłatnego świadczenia usług, dlatego też podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w konsekwencji czynności winny być udokumentowane fakturą VAT.

Ad. 2

W ocenie Spółki w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie stawka podstawowa podatku od towarowi i usług, normowana w art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w wysokości 23%.

Żaden bowiem przepis szczególny nie uprawnia Spółki do zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym - dla usług świadczonych przez Spółkę - stawki podatku w innej wysokości. Przepisem takim nie będzie w szczególności art. 41 ust. 2 ustawy o VAT odsyłający do "wykazu towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%"stanowiącego załącznik nr 3 do ustawy o VAT. Spółka uważa, że nie jest zasadne klasyfikowanie świadczonej usługi jako jednej z wymienionych w katalogu zawartym w wyżej wskazanym załączniku nr 3 - w szczególności nie będzie to którakolwiek z usług wskazanych pod pozycjami 10-153 lub 174, 175 w tym załączniku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl