IPTPP1/443-840/11-4/MS - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z organizacją imprezy okolicznościowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-840/11-4/MS Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z organizacją imprezy okolicznościowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z organizacją imprezy okolicznościowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z organizacją imprezy okolicznościowej.

Pismem z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego oraz o doprecyzowanie stanowiska Wnioskodawcy do zadanego pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zorganizował imprezę okolicznościową z okazji otwarcia kolejnego zakładu produkującego płytki ceramiczne. Zaproszono m.in. kontrahentów Wnioskodawcy, pracowników kontrahentów Wnioskodawcy, przedstawicieli instytucji finansowych, przedstawicieli instytucji samorządowych oraz przedstawicieli duchowieństwa. Wnioskodawca w związku z organizacją imprezy poniósł wydatki na poszczególne elementy imprezy: część oficjalna, kolacja bankietowa, wieczorny show dla gości (w tym konferansjer i występy artystyczne), zapewnienie namiotów, w których odbyła się impreza, multimedia, zapewnienie oświetlenia, realizacja materiału filmowego o zakładzie, organizacja zaplecza sanitarnego dla uczestników imprezy, organizacja noclegów i wyżywienia dla ekip technicznych i artystów, zakwaterowanie części zaproszonych gości, zakup usług gastronomicznych, cateringowych i transportowych, zabezpieczenie medyczne uroczystości, zakup wykrojnika i kartonu okolicznościowego, wykonanie tablicy z mosiądzu wraz z kosztami pakowania i jej transportu, zapewnienie ochrony fizycznej, zakup toreb kartonowych, teczek A4 oraz wizytówek, wykonanie tablicy informacyjnej oraz wydrukowanie naklejek z logo, oprawa płytek ceramicznych w ramy drewniane, druk pakietów konferencyjnych, organizacja spotkania integracyjnego, tłumaczenia pisemne na język angielski i rosyjski, usługi reklamowe (projekt i przygotowanie do druku planu uroczystości, przeformatowywanie reklamy do książki, przekazywanie praw autorskich, projektowanie i przygotowywanie do druku i druk naklejek, dystrybucja naklejek, projekt i przygotowanie do druku tablic kierunkowych, projekt i przygotowanie do druku oprawy graficznej z okazji otwarcia nowego Zakładu, projekt i przygotowanie do druku i druk zaproszeń i kopert), projekty aranżacji i scenografii w hotelu, wynajem sal konferencyjnych i bankietowych w hotelu, wynajem miejsc garażowych. Pierwsza część imprezy odbyła się w nowo wybudowanym zakładzie, druga cześć - w hotelu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponoszone wydatki były związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Faktury związane z organizacją imprezy zostały wystawione na Wnioskodawcę. Faktury wystawione zostały wystawione oddzielnie za poszczególne elementy imprezy. Na fakturach stanowiących podstawę do odliczenia wpisano następujące rodzaje usług: część oficjalna, kolacja bankietowa, wieczorny show dla gości (w tym konferansjer i występy artystyczne), zapewnienie namiotów, w których odbyła się impreza, multimedia, zapewnienie oświetlenia, realizacja materiału filmowego o zakładzie, organizacja zaplecza sanitarnego dla uczestników imprezy, organizacja noclegów i wyżywienia dla ekip technicznych i artystów, zakwaterowanie części zaproszonych gości, zakup usług gastronomicznych, cateringowych i transportowych, zabezpieczenie medyczne uroczystości, zakup wykrojnika i kartonu okolicznościowego, wykonanie tablicy z mosiądzu wraz z kosztami pakowania i jej transportu, zapewnienie ochrony fizycznej, zakup toreb kartonowych, teczek A 4 oraz wizytówek, wykonanie tablicy informacyjnej oraz wydrukowanie naklejek z logo, oprawa płytek ceramicznych w ramy drewniane, druk pakietów konferencyjnych, organizacja spotkania integracyjnego, tłumaczenia pisemne na język angielski i rosyjski, usługi reklamowe (projekt i przygotowanie do druku planu uroczystości, przeformatowywanie reklamy do książki, przekazywanie praw autorskich, projektowanie i przygotowywanie do druku i druk naklejek, dystrybucja naklejek, projekt i przygotowanie do druku tablic kierunkowych, projekt i przygotowanie do druku oprawy graficznej z okazji otwarcia nowego Zakładu, projekt i przygotowanie do druku i druk zaproszeń i kopert), projekty aranżacji i scenografii w hotelu, wynajem sal konferencyjnych i bankietowych w hotelu, wynajem miejsc garażowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z organizacją imprezy opisanej w stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od tego, czy zakupione towary (usługi) są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych. Co do zasady odliczeniu powinien zawsze podlegać taki podatek naliczony, który zawarty jest w cenie towarów i usług nabytych bezpośrednio w celu wykonywania czynności opodatkowanych. W niektórych jednak przypadkach tego rodzaju bezpośredni związek nie występuje, chociaż nabyte towary i usługi niewątpliwie pośrednio służą wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Przykładowo, w przypadku prowadzenia przez podatnika działalności wyłącznie opodatkowanej, nie występuje żaden bezpośredni związek między np. usługą sprzątania biura czy też środkami czystości zakupionymi w celu jego posprzątania a wykonywaniem konkretnej czynności opodatkowanej (tak A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, Lex, 2011, wyd. V).

Analizowanym zagadnieniem zajął się NSA w wyroku z 14 października 2010 r. (I FSK 1834/09), uznając, że "co do zasady - niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami) a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie. Jednak brak takiej konkretnej transakcji opodatkowanej nie musi zawsze prowadzić do utraty prawa do odliczenia VAT. W przypadku bowiem wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych, wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem tych towarów i usług a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji gdy stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego opodatkowaną działalnością gospodarczą - prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT".

Głównym celem planowanego przedsięwzięcia była promocja marki, w szczególności poprzez odwołanie się do utrwalonej pozycji Wnioskodawcy na rynku. Otwarcie nowego Zakładu zostało zatem wykorzystane dla celów marketingowych, w celu wskazania stabilności Wnioskodawcy jako partnera biznesowego w oczach jego kontrahentów, a także samorządowców i przedstawicieli duchowieństwa. Opisane w stanie faktycznym wydatki mają zatem związek z budowaniem marki i wizerunku firmy. Budowanie zaufania kontrahentów, inwestorów, władz samorządowych oraz duchowieństwa, wypracowanie i ugruntowanie marki firmy przekłada się w sposób jednoznaczny na postrzeganie firmy jako stabilnego i godnego zaufania partnera, godnego polecenia także innym potencjalnym inwestorom. Także wśród pracowników firmy buduje to obraz firmy stabilnej, gwarantującej zatrudnienie, co niewątpliwie wpływa na zwiększenie wydajności pracy.

Naliczony podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z organizacją imprezy okolicznościowej podlega odliczeniu od podatku należnego Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, lecz do czynności, które nie są obciążone podatkiem od towarów i usług.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. Zatem pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością podatnika występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Jeżeli więc nie istnieje bezpośredni lub pośredni związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

Jak wskazano powyżej najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich nabycia.

Należy jednak podkreślić, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 1 pkt 1, 4 i 5 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:

1.

importu usług, w związku z którymi zapłata należności jest dokonywana bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionych w załączniku nr 5 do ustawy;

4.

usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób;

5.

towarów i usług, których nabycie:

a.

zostało udokumentowane fakturami otrzymanymi przed dniem utraty zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 albo przed dniem rezygnacji z tego zwolnienia, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 113 ust. 5 i 7,

b.

nastąpiło w wyniku darowizny lub nieodpłatnego świadczenia usługi.

Od 1 kwietnia 2011 r. przepis art. 88 ust. 1 pkt 1, 4, 5 ustawy otrzymał brzmienie, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:

1.

(uchylony);

4.

usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób;

5.

towarów i usług, których nabycie:

a.

zostało udokumentowane fakturami otrzymanymi przed dniem utraty zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 albo przed dniem rezygnacji z tego zwolnienia, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 113 ust. 5 i 7,

b.

nastąpiło w wyniku darowizny lub nieodpłatnego świadczenia usługi.

Nadmienia się, że w art. 88 ust. 3a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2011 r. wskazano, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Od 1 lipca 2011 r., mocą ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 134, poz. 780), powyższy przepis otrzymał następujące brzmienie: "Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m.in. w przypadku, gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku".

Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zorganizował imprezę okolicznościową z okazji otwarcia zakładu produkującego płytki ceramiczne. Zainteresowany w związku z organizacją imprezy poniósł wydatki m.in. na: część oficjalna, kolacja bankietowa, wieczorny show dla gości (w tym konferansjer i występy artystyczne), zapewnienie namiotów, w których odbyła się impreza, multimedia, zapewnienie oświetlenia, realizacja materiału filmowego o zakładzie, organizacja zaplecza sanitarnego dla uczestników imprezy, organizacja noclegów i wyżywienia dla ekip technicznych i artystów, zakwaterowanie części zaproszonych gości, zakup usług gastronomicznych, cateringowych i transportowych, zabezpieczenie medyczne uroczystości, zakup wykrojnika i kartonu okolicznościowego, wykonanie tablicy z mosiądzu wraz z kosztami pakowania i jej transportu, zapewnienie ochrony fizycznej, zakup toreb kartonowych, teczek A4 oraz wizytówek, wykonanie tablicy informacyjnej oraz wydrukowanie naklejek z logo, oprawa płytek ceramicznych w ramy drewniane, druk pakietów konferencyjnych, organizacja spotkania integracyjnego, tłumaczenia pisemne na język angielski i rosyjski, usługi reklamowe (projekt i przygotowanie do druku planu uroczystości, przeformatowywanie reklamy do książki, przekazywanie praw autorskich, projektowanie i przygotowywanie do druku i druk naklejek, dystrybucja naklejek, projekt i przygotowanie do druku tablic kierunkowych, projekt i przygotowanie do druku oprawy graficznej z okazji otwarcia nowego Zakładu, projekt i przygotowanie do druku i druk zaproszeń i kopert), projekty aranżacji i scenografii w hotelu, wynajem sal konferencyjnych i bankietowych w hotelu, wynajem miejsc garażowych. Faktury dokumentujące nabycie poszczególnych towarów i usług zostały wystawione na Wnioskodawcę. Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi były związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach VAT dokumentujących wydatki poniesione na zorganizowanie imprezy okolicznościowej, na zasadach przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy, o ile wydatki te służą wyłącznie czynnościom opodatkowanym, przy uwzględnieniu ograniczeń wynikających z art. 88 tej ustawy.

Należy zauważyć, że w katalogu wymienionych przez Wnioskodawcę towarów i usług nabywanych w związku z organizacją imprezy znajdują się usługi noclegowe oraz gastronomiczne dla ekip technicznych i artystów oraz zaproszonych gości, które nie będą podlegały odliczeniu zgodnie z treścią art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z organizacją imprezy okolicznościowej z okazji otwarcia kolejnego zakładu produkującego płytki ceramiczne o ile - jak twierdzi Wnioskodawca - nabyte towary i usługi mają związek z czynnościami opodatkowanymi oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy wskazujące, iż naliczony podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z organizacją imprezy okolicznościowej podlega odliczeniu od podatku należnego należało uznać za nieprawidłowe, bowiem Wnioskodawca nie uwzględnił ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Podany we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe stanowi jedyną faktyczną podstawę udzielonej interpretacji i tym samym wyznacza granice, w jakich interpretacja będzie mogła wywoływać określone w ustawie skutki prawne. Od początku wprowadzenia w procedurze podatkowej instytucji "interpretacji" przyjmuje się, że specyfika regulacji dotyczącej interpretacji przepisów prawa podatkowego wyklucza stosowanie przepisów Ordynacji podatkowej regulujących postępowanie dowodowe (wyjaśniające), zatem postępowanie w przedmiocie interpretacji bazuje wyłącznie na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Dlatego też, tut. Organ nie dokonał oceny prawidłowości dokumentów stanowiących podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Oceny tej będzie mógł dokonać właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w toku kontroli podatkowej lub skarbowej, bowiem postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego. Podkreśla się także, iż tut. Organ przy wydawaniu interpretacji nie dysponuje odpowiednimi narzędziami, w tym określonymi w Dziale IV ustawy - Ordynacja podatkowa, umożliwiającymi przeprowadzenie postępowania.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę nabytych towarów i usług do wykonywania czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnosząc się do wyroku wskazanego przez Wnioskodawcę, który stanowi element argumentacji Wnioskodawcy, należy wskazać, iż jest to rozstrzygnięcie odnoszące się do indywidualnej sprawy i co do zasady wiąże on strony postępowania w tej konkretnej, indywidualnej sprawie, nie rozciągając swojego oddziaływania na inne choćby podobne lub zbieżne sprawy

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl