IPTPP1/443-837/11-4/AK - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-837/11-4/AK Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 grudnia 2011 r. (data wpływu 16 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 grudnia 2011 r. (data wpływu 16 grudnia 2011 r.) w zakresie doprecyzowania przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, o celach niezarobkowych, mającym na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, a w szczególności:

1.

opracowanie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich;

2.

podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu pobudzenie aktywności społeczności lokalnych oraz ich czynny udział w opracowywaniu i realizacji LSR;

3.

promocję obszarów wiejskich położonych w gminach: B., C., K., K. P., R. P.,.U., W., w szczególności jego walorów kulturowych, przyrodniczych, turystycznych, społecznych i gospodarczych;

4.

upowszechnianie informacji o warunkach i zasadach udzielania pomocy na realizację projektów przedkładanych przez wnioskodawców, kryteriach wyboru projektów oraz sposobie naboru wniosków o pomoc w ramach realizacji LSR.

Podstawy prawne działania Wnioskodawcy:

1.

statut LGD;

2.

ustawa z dnia 7 marca 2007 o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427);

3.

rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 277 z dnia 21 października 2005 r.);

4.

ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.).

W ramach przygotowania projektu współpracy zostanie przeprowadzona analiza twórczości artystów regionalnych według danej dziedziny sztuki. Niezbędne jest opracowanie ankiety wstępnej. Na podstawie tej ankiety, artyści regionalni zostaną pogrupowani według głównego surowca używanego w danej dziedzinie twórczości artystycznej lub narzędzia, instrumentu działania. Ankiety zostaną skierowane do jednostek samorządu terytorialnego, będącymi partnerami LGD, a także do Instytucji kultury, działających na obszarze LGD. Na podstawie tych ankiet, LGD będzie posiadać wiedzę o artystach regionalnych (liczba osób, liczba zespołów, dane osobowe oraz kontakt). Na podstawie ankiety wstępnej, opracowana zostanie ankieta główna. Ankieta główna zostanie skierowana do artystów regionalnych. Na podstawie informacji uzyskanych w ankiecie wstępnej, ankieterzy przeprowadzą badania główne. Badania zostaną przeprowadzone z artystami po to, aby pozyskać wiedzę dotyczącą ich twórczości.

Do realizacji projektu współpracy niezbędne jest pozyskanie kompleksowej wiedzy i informacji o pracy artysty regionalnego. Niezbędna jest wiedza dotycząca warsztatu pracy, techniki wytwarzania, surowca jakiego artysta używa, skąd pozyskuje surowiec, od kogo nabył umiejętności, skąd czerpie wzory, czy są to wzory współczesne czy tradycyjne, potrzeby jakie są niezbędne do pracy twórczej, problemy z jakimi borykają się artyści regionalni.

Na podstawie badań zostanie sporządzona analiza dotycząca twórczości artystycznej pod kątem popytu i podaży wytworów artystycznych. Posiadanie takiej wiedzy pozwoli na określenie zakresu rzeczowego i realizację projektu współpracy. Zakłada się, że w ramach przygotowania projektu współpracy zostaną osiągnięte wskaźniki produktu takie jak:

1.

liczba artystów regionalnych, która zostanie określona na podstawie ankiety wswstępnej,

2.

liczba zespołów artystycznych, wskaźnik ten zostanie zmierzony ankietą"

3.

podział artystów wg głównego surowca używanego w danej dziedzinie sztuki, wskaźnik ten zostanie zmierzony przeprowadzoną ankietą wstępną"

4.

liczba artystów wytwarzających dobra materialne, wskaźnik ten zmierzony zostanie ankietą"

5.

liczba artystów wytwarzających dobra duchowe, wskaźnik ten zostanie zmierzony ankietą"

6.

podział artystów wg płci"

7.

liczba dzieci i młodzieży, wytwarzająca produkt artystyczny, wskaźnik zostanie zmierzony ankietą"

8.

liczba ankiet, wskaźnik zostanie zmierzony na podstawie dokumentacji przechowywanej w Biurze LGD,

9.

liczba spotkań LGD, wskaźnik zmierzony zostanie listą obecności.

Wskaźniki rezultatu:

1.

rozpoznanie potrzeb artystów regionalnych,

2.

rozpoznanie problemów z jakimi borykają się artyści regionalni,

3.

umacnianie więzi społecznych,

4.

pierwsze spotkania LGD odbywały się już w 2010 r., dotyczyły one woli przystąpienia do wspólnej realizacji projektu współpracy, a także wybrano dziedzinę, w której będzie realizowana operacja.

Projekt polegający na przygotowaniu projektu współpracy został już realizowany w miesiącu styczniu 2011 r. Zostało zawarte porozumienie pomiędzy trzema LGD wymienionymi we wniosku o wspólnej realizacji operacji. Organizowane były spotkania, podczas których zostały określone cele oraz zakres operacji. Spotkania odbyły się w dniach 3 marca 2011 r., 14 marca 2011 r., 13 maja 2011 r. wg listy obecności. Wspólnie został opracowany wniosek o przyznanie pomocy.

Wspólna realizacja projektu polegająca na przygotowaniu projektu współpracy z LGD oraz LGD "..." pt. ".... przyczyni się do kultywowania tradycji regionalnych, umacnianie więzi społecznych, wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru, wzrost poczucia tożsamości, rozwój obszarów wiejskich, aktywizacja społeczności lokalnej.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 13 grudnia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. działania będą wystawiane na Lokalna Grupę Działania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu "", objętego PROW na lata 2007-2013 Lokalnej Grupie Działania "" przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku na naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji ww. projektu, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu "...", w ramach PROW na lata 2007-2013, Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "..." nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (określonych w art. 5 ustawy, zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, określona w art. 86 ust. 1 przedmiotowej ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, przysługuje jedynie, gdy spełnione są dwa warunki:

1.

Beneficjent jest podatnikiem VAT,

2.

Zakupione przez Beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

W zaprezentowanym stanie faktycznym powyższe warunki nie są spełnione. Tym samym Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie jest uprawnione w oparciu o obowiązujące przepisy podatkowe do obniżenia kwoty podatku należnego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji projektu. Tym samym, zgodne z powołaną zasadą podatek

VAT stanowi koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymiczynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." w ramach PROW na lata 2007-2013. W ramach przygotowania projektu współpracy zostanie przeprowadzona analiza twórczości artystów regionalnych według danej dziedziny sztuki. Na podstawie tej ankiety, artyści regionalni zostaną pogrupowani według głównego surowca używanego w danej dziedzinie twórczości artystycznej lub narzędzia, instrumentu działania. Ankiety zostaną skierowane do jednostek samorządu terytorialnego, będącymi partnerami LGD, a także do Instytucji kultury, działających na obszarze LGD. Wspólna realizacja projektu polegająca na przygotowaniu projektu współpracy przyczyni się do kultywowania tradycji regionalnych, umacnianie więzi społecznych, wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru, wzrost poczucia tożsamości, rozwój obszarów wiejskich, aktywizacja społeczności lokalnej. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowany, podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje więc prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją ww. projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....", ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tekst jedn.: generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Stowarzyszenie powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl