IPTPP1/443-821/12-4/MH - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-821/12-4/MH Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2012 r. (data wpływu 16 października 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 grudnia 2012 r. (data wpływu 6 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek uzupełniono w dniu 6 grudnia 2012 r. w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Klub jest stowarzyszeniem, które prowadzi działalność statutową, polegającą na rozwoju i popularyzacji sportu wśród wszystkich grup wiekowych zamieszkujących Powiat, wykształcenia nawyków aktywnego wypoczynku, organizację czasu wolnego społeczeństwa oraz profilaktykę antynarkotykową i antyalkoholową.

Klub realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

1.

organizację ćwiczeń fizycznych i zajęć szkoleniowych w zakresie sportu i rekreacji poprzez treningi, kursy i obozy szkoleniowe;

2.

organizację i przeprowadzenie zawodów i imprez sportowych, a także poprzez udział w zawodach i imprezach realizowanych przez związki sportowe;

3.

prowadzenie działalności wychowawczej;

4.

zapewnienie zawodnikom opieki lekarsko-sportowej oraz ubezpieczeń od nieszczęśliwych wypadków;

5.

zapewnienie dostępu do urządzeń sportowych, pomocnych w zakresie kultury fizycznej, sportu i rekreacji, a także zarządzanie nimi;

6.

podkreślenie i wskazywanie ujemnego wpływu stosowania używek na funkcje psycho-motoryczne organizmu.

Jednostka jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu przychodów z reklamy firm, z których w całości realizowane są cele statutowe. W związku z powyższym niezbędne jest uzyskanie interpretacji, czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

W dniu 31 sierpnia 2012 r. Klub złożył wniosek o płatność dotyczący operacji "...", zgodnie z zawartą 8 listopada 2011 r. umową w ramach Działania 413 ".." objętego PROW na lata 2007-2013. Koszt całkowity zadania wraz z podatkiem VAT wyniósł 32.720,99 zł W ramach projektu Klub wystąpił o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach PROW 2007-2013 w ramach Działania 413 w kwocie 22.904,69 zł (razem z podatkiem VAT).

Celem projektu było podniesienie aktywności sportowej dzieci i młodzież z terenu Lokalnej Grupy Działania "...", poprzez organizację Mini Euro. Pierwszym elementem operacji było szkolenie 40 osób (dwie grupy po 20 osób) i przygotowanie ich do przeprowadzenia imprez sportowych na terenie LPR. Rekrutacja do udziału w szkoleniu przebiegała w oparciu o następujące kryteria: wiek uczestnika powyżej 16-ego roku życia, mieszkańcy terenu LGD Region, osoby pasjonujące się piłką nożną oraz kolejność zgłoszeń.

W trakcie siedmiodniowego szkolenia uczestnicy zostali zapoznani z elementami pierwszej pomocy, sędziowaniem i protokołowaniem gier sportowych. Osoby przeszkolone wraz z kadrą klubu w czerwcu 2012 r. zorganizowały turnieje w ramach Mini Euro, podczas których wykorzystali zdobytą wiedzę i podstawowe umiejętności do wykonywania zadań sędziego pomocniczego rozrywek piłkarskich na etapie szkolnym. W okresie od 1 do 8 czerwca 2012 r. odbyły się treningi drużyn, które uczestniczyły w turniejach piłkarskich, natomiast od 12 czerwca rozpoczęły się zmagania turniejowe. Drużyny, które w grupach zdobyły I miejsca rozegrały mecz o nagrodę specjalną.

Nagrodami były zakupione puchary, stroje piłkarskie, stroje bramkarskie oraz piłki nożne. W sumie podczas 8 Turniejów Mini Euro rozegranych zostało 38 trzydziestominutowych meczów na terenie LSR. Turnieje sportowe rozgrywane były w dwóch grupach A i B oraz w dwóch kategoriach wiekowych: klasa I - III szkoła podstawowa i klasa IV - VI szkoła podstawowa. W grupie A były dzieci ze szkół podstawowych, a w grupie B dzieci (teren LGD Region). W każdej grupie w poszczególnych kategoriach rozegrane zostały 3 turnieje system "każdy z każdym". Turnieje każdorazowo odbywały się w innych miejscowościach, a ogłoszenie wyników i wręczenie pucharów oraz nagród nastąpiło podczas ostatnich rozgrywek tj. 30 czerwca 2012 r.

Płatności za wykonanie usługi zostały uregulowane na podstawie faktur zgodnie z faktycznymi kosztami nagród. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Podatek VAT jest uznawany za kwalifikowalny wtedy, gdy zostanie rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta i w myśl przepisów ustawy o podatku VAT nie może być odzyskany, tzn. beneficjentowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. W związku z powyższym niezbędne jest uzyskanie interpretacji, czy Klubowi jako ostatecznemu beneficjentowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dotyczące nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu "..." zostały wystawione na Klub. Poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu były wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, Klub jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego w zakresie jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (sprzedaż opodatkowana).

W trakcie realizacji projektu nie miało miejsca sprzedaży opodatkowanej związanej z reklamą firm. Nabyte towary i usługi służyły wyłącznie działalności nieopodatkowanej. W związku z powyższym, Klub nie ma prawnej możliwości do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszeniem, które prowadzi działalność statutową, polegającą na rozwoju i popularyzacji sportu wśród wszystkich grup wiekowych zamieszkujących Powiat, wykształcenia nawyków aktywnego wypoczynku, organizację czasu wolnego społeczeństwa oraz profilaktykę antynarkotykową i antyalkoholową. Wnioskodawca wystąpił o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach PROW 2007-2013. Celem projektu było podniesienie aktywności sportowej dzieci i młodzież z terenu Lokalnej Grupy Działania "...", poprzez organizację Mini Euro. Pierwszym elementem operacji było szkolenie 40 osób (dwie grupy po 20 osób) i przygotowanie ich do przeprowadzenia imprez sportowych na terenie LPR. W trakcie siedmiodniowego szkolenia uczestnicy zostali zapoznani z elementami pierwszej pomocy, sędziowaniem i protokołowaniem gier sportowych. Osoby przeszkolone wraz z kadrą klubu w czerwcu 2012 r. zorganizowały turnieje w ramach Mini Euro, podczas których wykorzystali zdobytą wiedzę i podstawowe umiejętności do wykonywania zadań sędziego pomocniczego rozrywek piłkarskich na etapie szkolnym. W okresie od 1 do 8 czerwca 2012 r. odbyły się treningi drużyn, które uczestniczyły w turniejach piłkarskich, natomiast od 12 czerwca rozpoczęły się zmagania turniejowe. Drużyny, które w grupach zdobyły I miejsca rozegrały mecz o nagrodę specjalną. Nagrodami były zakupione puchary, stroje piłkarskie, stroje bramkarskie oraz piłki nożne. W każdej grupie w poszczególnych kategoriach rozegrane zostały 3 turnieje system "każdy z każdym". Turnieje każdorazowo odbywały się w innych miejscowościach, a ogłoszenie wyników i wręczenie pucharów oraz nagród nastąpiło podczas ostatnich rozgrywek tj. 30 czerwca 2012 r. Poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu były wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dotyczące nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu zostały wystawione na Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ poniesione wydatki nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatnikiem podatku od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl