IPTPP1/443-81/14-4/MH - Prawo do odzyskania podatku VAT lub odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-81/14-4/MH Prawo do odzyskania podatku VAT lub odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2014 r. (data wpływu 5 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 kwietnia 2014 r. (data wpływu 9 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT lub odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT lub odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek uzupełniono w dniu 9 kwietnia 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, osoba prawna wykonująca zadania z zakresu administracji publicznej zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym i zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, realizuje jako Partner projekt pn.: "...". Celem projektu jest usprawnienie funkcjonowania administracji samorządowej poprzez wsparcie i skrócenie procesów decyzyjnych, administracyjnych i planistycznych dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych oraz dostarczenie rozwiązań organizacyjnych i technicznych wspomagających zarządzanie przestrzenią, zapewniających powszechny dostęp, wymianę oraz przetwarzanie spójnych, jednorodnych i porównywalnych danych przestrzennych charakteryzujących Województwo. Projekt w znacznym stopniu ułatwi przetwarzanie danych przestrzennych w województwie i przyczyni się do zintegrowania danych przestrzennych województwa w jeden system, umożliwi generowanie dowolnych zestawień danych i analiz przestrzennych w czasie rzeczywistym dla całego województwa lub dowolnego miejsca w województwie.

Projekt finansowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPOW). Podmiotem odpowiedzialnym za przygotowanie, realizację oraz jego rozliczenie jest Województwo. W celu realizacji projektu pomiędzy Województwem jako Liderem Partnerstwa, a Partnerami (w tym Gminą) zostały zawarte umowy partnerskie. Umowy zawarte z Partnerami stanowią, że Województwo działając w swoim imieniu i na swoją rzecz oraz w imieniu i na rzecz Partnerów, wykonuje prawa i obowiązki beneficjenta projektu, w tym m.in. przygotowuje dokumenty aplikacyjne i wdrożeniowe oraz występuje z wnioskiem o dofinansowanie, wykonuje obowiązki zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych.

Na Gminie spoczywa obowiązek uregulowania płatności dla wykonawców poszczególnych postępowań na podstawie przedłożonych faktur (wystawionych na Gminę) i dokonanie rozliczeń. Gmina dokonuje także odbiorów i staje się właścicielem powstałego majątku. Zadanie dla Gminy, a wynikające z partnerstwa, jest realizowane przez Lidera, który jest Zamawiającym w myśl ustawy - Prawo zamówień publicznych i obejmuje przyłączenie Gminy do systemu informacji przestrzennej oraz uruchomienie i wdrożenie systemu informacji przestrzennej Województwa poprzez zakup, dostawę, instalację i konfigurację infrastruktury teleinformatycznej z oprogramowaniem, konwersję danych przestrzennych, migrację danych przestrzennych, wykonanie opracowań mapowych.

Realizacja zadania polegać będzie na dostawie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, tj. sprzętu komputerowego (stacji graficznej) wraz z oprogramowaniem narzędziowym i aplikacyjnym oraz świadczeniem usługi wdrożenia systemu. Gmina ponosi bezpośrednio wydatki ze swojego budżetu, a następnie przedstawia Liderowi wniosek o płatność, celem ich rozliczenia i otrzymania refundacji. Efekty projektu będą stanowiły własności Wnioskodawcy. Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych Wnioskodawcy, określonych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Partner nie będzie przekazywać własnych środków finansowych na rzecz Lidera. Partner będzie pokrywał wydatki w ramach projektu wynikające z faktur wystawionych na Partnera z własnych środków oraz środków pochodzących dofinansowania unijnego. Środki z dofinansowania unijnego wpływają na konto Partnera (w postaci refundacji). Nabywane towary i usługi będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu "..." zachodzą przesłanki do odzyskania przez Gminę (będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług) i odliczenia w całości lub części naliczonego podatku VAT, z zastosowaniem proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwaną również dalej ustawą o VAT, wynikającej z udziału rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie zachodzą przesłanki do odzyskania przez Gminę (będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług), do odliczenia w całości lub części naliczonego podatku VAT, z zastosowaniem proporcji o której mowa w art. 90 ustawy o VAT, ponieważ nabywane środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne w ramach realizowanego projektu nie służą czynnościom, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

Całością sprzętu i oprogramowania zarządzać będzie Wydział Informatyki, a cały wytworzony majątek należeć będzie do Gminy. Sprzęt i oprogramowanie wykorzystywane będzie przez pracowników Gminy do przeglądania różnych danych tematycznych Gminy i innych jednostek samorządu terytorialnego (gminy, powiaty oraz województwo) związanych m.in. z informacją o terenie, ewidencją ludności, planowaniem przestrzennym, zarządzaniem kryzysowym, ochroną środowiska, nieruchomościami czy ochroną zabytków. Dane te będą udostępnianie i zamieszczane przez wszystkie jednostki samorządu terytorialnego (w tym Wnioskodawcę) na portalu Urzędu Marszałkowskiego (Lider projektu budowy Systemu Informacji Przestrzennej Województwa) i będą mogły być wykorzystywane w codziennej pracy Gminy.

Nabywane urządzenia i wartości niematerialne i prawne nie służą i nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym nie zachodzą przesłanki do odliczenia podatku VAT ujętego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji ww. zadania czy obniżenia kwoty podatku należnego przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w ust. 2 art. 90 ustawy o VAT. Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nabywane urządzenia oraz usługi dla Gminy w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, zatem nie ma podstaw do obniżenia podatku należnego. W związku z tym kwota podatku VAT od dokonanych w projekcie zakupów i usług będzie w całości stanowić wydatki kwalifikowane podlegające dofinansowaniu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Gmina realizuje jako Partner projekt pn.: "...". Celem projektu jest usprawnienie funkcjonowania administracji samorządowej poprzez wsparcie i skrócenie procesów decyzyjnych, administracyjnych i planistycznych dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych oraz dostarczenie rozwiązań organizacyjnych i technicznych wspomagających zarządzanie przestrzenią, zapewniających powszechny dostęp, wymianę oraz przetwarzanie spójnych, jednorodnych i porównywalnych danych przestrzennych charakteryzujących Województwo. Projekt w znacznym stopniu ułatwi przetwarzanie danych przestrzennych w województwie i przyczyni się do zintegrowania danych przestrzennych województwa w jeden system, umożliwi generowanie dowolnych zestawień danych i analiz przestrzennych w czasie rzeczywistym dla całego województwa lub dowolnego miejsca w województwie. Projekt finansowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPOW). Podmiotem odpowiedzialnym za przygotowanie, realizację oraz jego rozliczenie jest Województwo. Umowy zawarte z Partnerami stanowią, że Województwo działając w swoim imieniu i na swoją rzecz oraz w imieniu i na rzecz Partnerów, wykonuje prawa i obowiązki beneficjenta Projektu, w tym m.in. przygotowuje dokumenty aplikacyjne i wdrożeniowe oraz występuje z wnioskiem o dofinansowanie, wykonuje obowiązki zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych. Na Gminie spoczywa obowiązek uregulowania płatności dla wykonawców poszczególnych postępowań na podstawie przedłożonych faktur (wystawionych na Gminę) i dokonanie rozliczeń. Gmina dokonuje także odbiorów i staje się właścicielem powstałego majątku. Realizacja zadania polegać będzie na dostawie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, tj. sprzętu komputerowego (stacji graficznej) wraz z oprogramowaniem narzędziowym i aplikacyjnym oraz świadczeniem usługi wdrożenia systemu. Efekty projektu będą stanowiły własności Wnioskodawcy. Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych Wnioskodawcy. Nabywane towary i usługi będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu - jak wskazał Wnioskodawca - będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT oraz odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, nabywane towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl