IPTPP1/443-808/12-2/RG - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przekazania nakładów inwestycyjnych dotyczących budowy sieci kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej oraz modernizacji wodociągów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-808/12-2/RG Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przekazania nakładów inwestycyjnych dotyczących budowy sieci kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej oraz modernizacji wodociągów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2012 r. (data wpływu 11 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT czynności przekazania nakładów inwestycyjnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT czynności przekazania nakładów inwestycyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto realizuje projekt pn. "..." z dofinansowaniem z Funduszu Spójności. Decyzja Komisji Europejskiej Nr.. (2006)... stanowi podstawę dofinansowania tej inwestycji. Beneficjentem dotacji z Komisji Europejskiej jest Gmina Miasto.

Przedmiotem projektu jest budowa sieci kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej dla Miasta i Gminy oraz modernizacja Wodociągu Wody Surowej oraz Stacji Uzdatniania Wody, które stanowią majątek trwały Spółki z o.o. MPWiK (Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji).

Gmina Miasto na podstawie umowy oddelegowania zawartej dnia 29 lutego 2008 r. przekazała realizację ww. projektu do MPWiK Sp. z o.o.

Gmina Miasto pozostała Beneficjentem dotacji z Komisji Europejskiej, zaś MPWiK stał się jednostką zwaną "Inwestorem" przejmującym prawa, obowiązki i odpowiedzialność za Beneficjenta za realizację projektu.

Powyższa umowa stanowi między innymi, że po zakończeniu projektu wytworzony w wyniku realizacji majątek w zakresie wodociągów i kanalizacji sanitarnej będzie własnością MPWiK Sp. z o.o., a w zakresie kanalizacji deszczowej będzie własnością Gminy Miasto i zostanie on rozliczony wg następującego schematu:

1.

równowartość majątku współfinansowanego ze środków Gminy Miasto zostanie zamieniona na udziały w MPWiK dla Gminy Miasto,

2.

równowartość majątku współfinansowanego ze środków Gminy zostanie zamieniona na udziały w MPWiK dla Gminy Miasto,

3.

majątek współfinansowany ze środków MPWiK zostanie własnością MPWiK,

4.

równowartość majątku współfinansowana z Funduszu Spójności zostanie zamieniona na udziały dla Gminy Miasto (beneficjenta).

Do dnia podpisania umowy delegowania, czyli do 29 lutego 2008 r. Gmina Miasto ponosiła nakłady na budowę środków trwałych bez prawa do odliczenia podatku naliczonego, które zostaną przekazane do MPWiK. Wydatki poniesione zostały w Gminie w wartości brutto, VAT nie został odliczony i w rozliczeniu z Komisją Europejską wystąpił jako koszt kwalifikowalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynność przekazania nakładów inwestycyjnych za okres od rozpoczęcia inwestycji do 29 lutego 2008 r. do MPWiK Sp. z o.o. będzie czynnością zwolnioną z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina Miasto uznała podatek VAT za wydatek kwalifikowalny projektu, gdyż nie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Wobec tego, że realizacja inwestycji przez Gminę Miasto nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a generalna zasada dotycząca prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wyrażona została w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), gdzie zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Skoro zatem Gmina Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, przy przekazaniu nakładów poniesionych przed umową delegacji do MPWiK Sp. z o.o., może zastosować stawkę VAT zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z dnia 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6

Przez towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Spod pojęcia usługi będzie natomiast wyłączone takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stanowi ono bowiem dostawę towarów. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów. Jeśli tylko mamy do czynienia ze świadczeniem, to na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi ono albo usługę, albo dostawę towarów.

Zgodnie z art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna. Natomiast w myśl art. 4 § 1 pkt 1 ww. ustawy, spółka osobowa oznacza - spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną.

Udziały lub akcje w spółkach kapitałowych mogą być obejmowane między innymi w zamian za wkład niepieniężny (aport). Przedmiotem aportu mogą być wszystkie przedmioty majątkowe (prawa i rzeczy), o ile są zbywalne i mogą jako aktywa wejść do bilansu spółki, przy czym muszą być one wymienione w umowie ze wskazaniem osoby wnoszącej i przeznaczonych za ten aport udziałów.

Wskazać należy, że nakłady są prawem majątkowym, które może być przedmiotem obrotu gospodarczego. Odpłatnością za ww. świadczenie jest kwota, którą właściciel środka trwałego zobowiązuje się zapłacić za poniesione nakłady, a w przypadku wniesienia aportu do spółki prawa handlowego - udziały lub akcje w podwyższonym kapitale zakładowym.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, iż zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." z dofinansowaniem z Funduszu Spójności. Przedmiotem projektu jest budowa sieci kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej dla Miasta i Gminy oraz modernizacja Wodociągu Wody Surowej oraz Stacji Uzdatniania Wody, które stanowią majątek trwały Spółki z o.o. MPWiK (Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji). Beneficjentem dotacji z Komisji Europejskiej jest Gmina Miasto.

Gmina Miasto na podstawie umowy oddelegowania zawartej dnia 29 lutego 2008 r. przekazała realizację ww. projektu do MPWiK Sp. z o.o. Gmina Miasto pozostała Beneficjentem dotacji z Komisji Europejskiej, zaś MPWiK stał się jednostką zwaną "Inwestorem" przejmującym prawa, obowiązki i odpowiedzialność za Beneficjenta za realizację projektu. Powyższa umowa stanowi między innymi, że po zakończeniu projektu wytworzony w wyniku realizacji majątek w zakresie wodociągów i kanalizacji sanitarnej będzie własnością MPWiK Sp. z o.o., a w zakresie kanalizacji deszczowej będzie własnością Gminy Miasto i zostanie on rozliczony wg następującego schematu:

1.

równowartość majątku współfinansowanego ze środków Gminy Miasto zostanie zamieniona na udziały w MPWiK dla Gminy Miasto,

2.

równowartość majątku współfinansowanego ze środków Gminy zostanie zamieniona na udziały w MPWiK dla Gminy Miasto,

3.

majątek współfinansowany ze środków MPWiK zostanie własnością MPWiK,

4.

równowartość majątku współfinansowana z Funduszu Spójności zostanie zamieniona na udziały dla Gminy Miasto (beneficjenta).

Do dnia podpisania umowy delegowania, czyli do 29 lutego 2008 r. Gmina Miasto ponosiła nakłady na budowę środków trwałych bez prawa do odliczenia podatku naliczonego, które zostaną przekazane do MPWiK. Wydatki poniesione zostały w Gminie w wartości brutto, VAT nie został odliczony i w rozliczeniu z Komisją Europejską wystąpił jako koszt kwalifikowalny.

Z punktu widzenia prawa cywilnego nakład na inwestycję jest prawem majątkowym, które może być przedmiotem obrotu gospodarczego.

Zatem czynność przekazania nakładów inwestycyjnych należy zaliczyć do świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, gdyż dochodzi w tym przypadku do przeniesienia przez Gminę Miasto na rzecz MPWiK Sp. z o.o. praw majątkowych.

Z ustawy o VAT wynika, że co do zasady dostawa towarów i świadczenie usług podlega opodatkowaniu, gdy ma charakter odpłatny. Odpłatnością będzie uzyskana przez dostawcę korzyść każdego rodzaju. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca za czynność przekazania nakładów inwestycyjnych uzyska pewną wymierną korzyść w postaci udziałów o równowartości majątku współfinansowanego ze środków Wnioskodawcy.

Czynność przekazania nakładów inwestycyjnych będzie dokonana na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z MPWiK. W związku z powyższym wniesienie nakładów do spółki będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów jako odpłatne świadczenie usług.

Należy wskazać, iż zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jak i rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dla czynności przekazania nakładów inwestycyjnych nie przewidują zwolnienia z opodatkowania oraz stawki preferencyjnej podatku VAT. Wobec tego czynności te będą podlegały opodatkowaniu stawką podstawową tj. 23%

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące przepisy, należy stwierdzić, iż przekazanie nakładów inwestycyjnych przez Wnioskodawcę do MPWiK nie będzie korzystało ze zwolnienia, ponieważ jak wyżej wykazano zwolnienie nie dotyczy czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach zawartych umów cywilnoprawnych, natomiast stanowić będzie, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 23%.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie, tut. Organ informuje, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 ww. ustawy tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl